Aircosysteem schoonmaken: € 2.000?

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Hallo,

ik heb eerder eens het bericht geplaatst dat mijn voorruit veel condens vasthoudt en bij aanzetten van de voorruit-ontvochtiger het alleen maar ergder wordt. Zie onderstaande foto's. Ik heb mijn XC60 oktober vorig jaar gekocht, toen was er een issue met de airco, die heb ik op mijn kosten laten vervangen, incl. de droger. Nu ging de airco haperen en viel een maand of twee geleden volledig uit. Ik kon afgelopen vrijdag eindelijk terecht bij mijn garage (een andere dan waar ik die gekocht heb) en die hebben alles nagekeken. Conclusie: Airco is kapotgelopen door vuil in het systeem. Krijg wel signalen, alle kleppen werken, er zit gas in, 5bar stuk continue (schijnt de rustdruk te zijn, als de airco aangaat moet dat 19 bar worden, amar doet die niet). De koppeling grijpt aan, die reageert ook op de knop in de middenconsole, maar de airco gaat dus niet pompen.

Stelling: Bij vervangen airco is het systeem niet gereinigd, nu moeten zij alles demonteren dat met de airco te maken heeft, reinigen, terug monteren en opnieuw flushen en de nieuwe compressor plaatsen. Excl. de compressor geven zij aan aan arbeid € 2.000 in rekening te moeten brengen daarvoor en er geen garantie op te kunnen geven.

Ik schrik daar een beetje van. Ik heb de verkopende garage gecontacteerd, die geeft garantie op de compressor zelf, maar niet de arbeid. Die stelt dat zij echt het systeem gereinigd hebben voor montage van de nieuwe compressor.

60.000km geleden was de compressor voor het eerst vervangen. 10.000km geleden door mij (ik rijd niet veel per jaar, we hebben nog twee auto's en doen vakanties met de XC70). Nu weer stuk. Het kan pech/toeval zijn, slecht geflusht de laatste keer, of een dieper liggend probleem.
  1. Kan het dat dit system wel gespeold is voor montage en dan alsnog vastloopt?
  2. Is het reëel dat alles gedemonteerd en gepoetst wordt, terggeplaatst en dan nogmaals geflusht? Of is dit gewoon gevalletje pech en moet ik de nieuwe compressor laten plaatsen met de flush die altijd bij de montage van een nieuwe arico hoort?
Als ik echt die 2K moet uitgeven, dan is het zo. Maar montage van een nieuwe compressor en flush is een kwart van de kosten. Vind het verschil nogal groot en het verhaal nogal dun om daar een dergelijk besluit op te baseren.

Foto's van hoe de auto (eigenlijk direct al na aankoop) om ging met condens:
20221220_173635k.jpg
20230104_173225k.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Je schrijft dat je de airco hebt laten vervangen,.. de complete airo, pomp, condensor, droger, verdamper? Op basis van wat je schrijft zou het voor mij zeker aanleiding zijn tot een serieus gesprek met de garage maar het zou natuurlijk kunnen dat er iets anders kapot is gegaan waar ze niets aan kunnen doen. Dit zal geen dealer zijn vermoed ik ook bij niet dealers zal er sprake zijn van een garantie op een reparatie.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zou haast denken dat de oorzaak elders ligt.
Dat een compressor 50.000 kilometer mee gaat hoort tenslotte niet, sterker nog nu zelfs maar 10.000 kilometer.
Ben ook benieuwd of men alleen de compressor zelf heeft vervangen of ook meer randzaken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kato22 schreef: 06.10.2023 - 09:30 Excl. de compressor geven zij aan aan arbeid € 2.000 in rekening te moeten brengen daarvoor en er geen garantie op te kunnen geven.
Klinkt als een opgave van de firma List&Bedrog …..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

teebee schreef: 06.10.2023 - 10:14 Klinkt als een opgave van de firma List&Bedrog …..
Ja, terwijl ik al jaren goede ervaringen met deze garage heb. Ze onderhouden drie auto's van ons. Eigenlijk altijd zeer redelijk en naar wens. Maar dit was echt even heel bijzonder...
NielsPHEV schreef: 06.10.2023 - 09:45 Dit zal geen dealer zijn vermoed ik ook bij niet dealers zal er sprake zijn van een garantie op een reparatie.
Nee, het is geen dealer, wel een Volvo-specialist.
fredhead schreef: 06.10.2023 - 09:49 Zou haast denken dat de oorzaak elders ligt. Dat een compressor 50.000 kilometer mee gaat hoort tenslotte niet, sterker nog nu zelfs maar 10.000 kilometer. Ben ook benieuwd of men alleen de compressor zelf heeft vervangen of ook meer randzaken.
Ja, dat is ook mijn zorg, maar een airco is op zich een gesloten systeem: hoge- en lage druk lijn, twee kleppen en een compressor (en een droger natuurlijk). Enige externe invloed is naar mijn beeld de multiriem? Ik heb bij aankoop gelijk geprobeerd de auto goed op orde te laten brengen. Wat op de factuur staat qua reparaties bij aankoop (prijzen excl. btw, die worden pas na optelling toegevoegd):

Grote beurt € 495,00
- Olie + oliefilter
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Interieurfilter
- APK
- Remblokken achter vervangen
Aircopomp vervangen € 495,00
Aircocondensor voor vervangen € 140,00
Airco vullen € 75,00
Arbeid 6 uur € 360,00
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou eens met de garage gaan praten die pomp en condensor vervangen hebben als dat nu weer stuk is dan zou ik in beginsel garantie verwachten en claimen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De belangrijkste vraag is waarom de eerste keer de airco compressor is vervangen en ook de condensor. Het flushen/spoelen van een airco systeem is niet een standaard actie, maar is wel noodzakelijk als er bijvoorbeeld een compressor in elkaar gelopen is en daardoor metaaldeeltjes in het systeem terecht zijn gekomen. Wat ik mis op de factuur is het vervangen van de filter/droger maar mogelijk is dat een geïntegreerd onderdeel van de condensor? Verder is vacumeren en flushen niet hetzelfde. Vacumeren doe je altijd, daarmee haal je de resterende koudemiddel met olie uit het systeem, maar niet vervuiling zoals metaaldeeltjes. Flushen doe je als je vervuiling in het systeem hebt.
Vraag blijft: waarom is de eerste keer de compressor vervangen. Als dat is omdat deze in elkaar gedraaid is dan heb je dus vervuiling in het systeem gehad, had deze geflushed moeten worden en had de filter/droger vervangen moeten worden. NB! Dat moet sowieso altijd als het systeem open is geweest.

En eens met Niels. Je hebt toch garantie op een reparatie?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat lijstje ziet er op het eerste gezicht gewoon logisch uit.
De multiriem kan de poelie slopen van de condensor, maar dan zou het in mijn theorie niet alleen de condensor zijn welke stuk gaat maar ook bijvoorbeeld de dynamo die een keer problemen moet gaan geven (of zelfs het probleem kan veroorzaken mits het door de aandrijving komt).

De 2000 euro zou minder moeten kunnen, waarschijnlijk rekent men een hoop arbeid die een andere garage niet doet.

Edit: en volledig eens met de garantie, je hebt volgens mij gewoon een jaar garantie op een reparatie.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kato22 schreef: 06.10.2023 - 10:28 Ja, terwijl ik al jaren goede ervaringen met deze garage heb. Ze onderhouden drie auto's van ons. Eigenlijk altijd zeer redelijk en naar wens. Maar dit was echt even heel bijzonder...
Zou voor mij reden zijn daar nooit meer te komen.
Bizar bedrag en dan ook nog geen garantie willen (durven?) geven op werkzaamheden…. Heel bijzonder
En zich dan ‘Volvo Specialist’ noemen…? Tja…. Ik hou het op L&B
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Aj aj aj,
Uiteraard erg vervelend en nu druk ik mij netjes uit.
Mijn tip: ga langs een echt airco bedrijf (ook voor bijvoorbeeld een second opinium in jouw geval in eerste aanleg).
Daar kom ik ook elke 2 jaar voor onderhoud, al heel erg lang voor optimale airco's.
Toevallig is die beste man ook nog 'thuis' met Volvo's; hoewel hij wegens tegenvallers (lees: erg slechte XC70 III) uitgeweken naar ander merk.
Waar? Industriegebied NoordWest Kiotoweg Rotterdam.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

fredhead schreef: 06.10.2023 - 10:50 De multiriem kan de poelie slopen van de condensor, ...
Een multiriem drijft de compressor aan, niet de condensor hoor.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bedoelde hetzelfde, schreef het verkeerd 🤐
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kan zelfs jou overkomen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Dank voor alle input. Acties voor nu:
  1. Garage die de airco geplaatst heeft vragen of die vacumeren of flushen bedoelde.
  2. Naar deze vrienden die @mees voorstelde:
mees schreef: 06.10.2023 - 10:55 Industriegebied NoordWest Kiotoweg Rotterdam.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou als eerste stap de garage die e.e.a. vervangen heeft vertellen dat je weer problemen hebt zo kort na de reparatie en hen vragen of ze hier onder garantie naar zouden willen kijken. Uiteraard kun je die stap overslaan, maar baadt het niet dan schaadt het ook niet toch?
Als je naar een ander gaat is je recht op aanspraak op garantie op de reparatie direct vervallen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
lanfeest
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
Locatie: Regio Noord-Holland

Ik had begrepen dat hij al langs is geweest naar de garage die het heeft vervangen en die biedt alleen garantie op de onderdelen, niet op het arbeidsloon van 2000 euro.

En ik denk dat Kato in eerste instantie naar Rotterdam gaat voor een second opinion zodat hij weet of het bedrag realistisch is. Niet voor een reparatie.

Maar dat is mijn aanname.
Gebruikersavatar
Kato22
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 13.10.2022 - 14:04

Gouwe schreef: 06.10.2023 - 17:44 Ik zou als eerste stap de garage die e.e.a. vervangen heeft vertellen dat je weer problemen hebt zo kort na de reparatie en hen vragen of ze hier onder garantie naar zouden willen kijken.
Terechte opmerking, maar dat had ik al gedaan. Die geeft aan garantie te geven op de compressor, maar niet de arbeid.
lanfeest schreef: 07.10.2023 - 13:15 Maar dat is mijn aanname.
Ja, juiste weergave. Ik was mogelijk onvolledig in het beeld. Ik ga eerst voor de second opinion qua arbeid en zal sowieso het traject van garantie op de compressor uitlopen.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wanneer er sprake is van garantie dan heeft dat ook betrekking op de arbeid.
De werkplaats verkoopt geen losse compressor maar biedt aan de auto te repareren.
Dat is een inspanningsverplichting waaronder ook de arbeid hoort.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

2000 euro aan arbeid is ook grofweg 20 uur werk, volgens mij rekent men het wat ruim om zo ook de kosten van de onderdelen weer dekkend te krijgen.
Dit is slechts een aanname maar ik ben het ermee eens dat men ook de arbeid voor eigen rekening mag nemen of het in goed overleg bijvoorbeeld deels op kosten van de klant doet.
Hebben hier dit jaar een auto gehad waarbij een stukje garantie van toepassing was en hiervoor is ook nul komma niets voor de arbeid gerekend. Heeft een stevige mail vanaf mijn kant gekost om alles mee in gang te zetten maar dit is daarna ook keurig gedaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

WillyWortel2 schreef: 07.10.2023 - 14:16 Wanneer er sprake is van garantie dan heeft dat ook betrekking op de arbeid.
De werkplaats verkoopt geen losse compressor maar biedt aan de auto te repareren.
Dat is een inspanningsverplichting waaronder ook de arbeid hoort.
De kreet inspaaninsverplichting slaat hier als een tang op een varken, je zou garantie verwachten maar als het geen dealer is mss zelfs niet eens bovag hangt het er maar van af hoe de garantie is geformuleerd
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”