Roetfilterprobleem (teveel roetdeeltjes) opgelost
Geplaatst: 09.10.2023 - 22:22
Mijn oorspronkelijke post is door de vele discussies op slot gegaan, maar ik wil jullie toch even laten weten hoe het uiteindelijk afgelopen is.
Vorig jaar augustus met de C70 D3 van 2011 dus onaangenaam verrast bij de Belgische APK: teveel roetdeeltjes, net boven de 1 miljoen. Ondanks de km-stand van 273.000 km had ik dit niet verwacht. Motor start en loopt perfect, geen zichtbare roetuitstoot, zuinig, geen meldingen van welke aard dan ook. Ik kreeg 3 maanden de tijd om het op te lossen. Advies van het keuringsstation was om e.e.a. te controleren en eventueel vervangen (vervuild luchtfilter, defecte verstuivers, kapotte turbo, lekke tuboslang, slechte LMM, verstopt of kapot/verstopt roetfilter, etc.).
Beetje ingelezen op het www en tot de conclusie gekomen dat het filter wellicht wat verstopt zou zitten. Dus een tank met BP Ultimate Diesel, een fles PDF-reiniger erin en deze lekker leegrijden. Alles zelf met VIDA gecheckt en goed bevonden, vervolgens zelf het filter nog met VIDA geforceerd laten regenereren en gelijk weer naar de keuring. Resultaat was meer dan 2 miljoen deeltjes.
Vervolgens contact gezocht met een Volvo-specialist. Voordat deze uberhaupt maar wilde kijken naar het probleem moest eerst de originele software terug gezet worden; hij flipte bijna toen hij de Volvotune sticker zag ("heeft een Volvo helemaal niet nodig") en dacht dat dit wel de oorzaak van het probleem was. Daarna ook alles weer uitgelezen gecheckt met VIDA, alles goed bevonden en na nog een geforceerde regeneratie weer naar de keuring; "zou nu goed moeten zijn". Onderweg hield de auto af en toe in, maar ik dacht dat de nieuwe software nog moest inleren. Bij de keuring echter 2,5 miljoen deeltjes. Het resultaat terug gemeld aan de specialist die in eerste instantie ook voorstelde om maar van alles te gaan vervangen. Het inhouden kon niet van de nieuwe software zijn, "want dat was originele Volvo software".
Toch een tijdje later terug naar de specialist, want het inhouden bleef en leverde soms gevaarlijke situaties op. Bij uitlezen eigenlijk niets kunnen vinden, alleen een temperatuursensor die niet helemaal lekker was maar dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. Wel had de specialist ondertussen contact opgenomen met een dieselspecialist en die was heel stellig: Als het roetfilter teveel deeltjes doorlaat is het filter kapot (lek). De staat van de motor doet er eigenlijk niet toe, het roetfilter moet alles tegenhouden. Wel kun je met veel roetproductie uiteraard problemen krijgen met een verstopt filter, maar teveel roet na het filter is een kapot filter.
Dus op zoek naar een nieuw roetfilter. Origineel nieuw bij Volvo EUR 1.800, dan nog monteren en reken dan maar op totaal EUR 2.300-2.500 en zonder de garantie dat het probleem opgelost is. Op de sloop een gebruikt, origineel roetfilter van een XC60 D5 op de kop kunnen tikken voor EUR 250. Ondertussen kreeg ik te horen dat ik tot de volgende jaarlijkse keuring kon doorrijden, dus tot oktober van dit jaar en dat gaf wat meer tijd om alles op te lossen.
Een tijd zo doorgereden met het oude filter (km-stand ondertussen 302.000 km), maar omdat oktober in zicht kwam toch weer actie ondernomen. Het inhouden was gelukkig veel minder geworden, maar kwam af en toe terug ondanks het vervangen van de temperatuursensor. Ook werd de auto aan de achterzijde zwart van het roet, dus het filter was inderdaad lek. De eerdere specialist had geen zin om het gebruikte roetfilter eronder te zetten en zelf doen zag ik niet zitten (geen brug beschikbaar). Contact opgenomen met Obbe om de Volvo/Obbetune software weer terug te zetten en gelijk bij Dennis van Volservice het roetfilter laten vervangen. Na een proefrit de auto aan de roettester: slechts 6.000 deeltjes en een auto die weer rijdt zoals het hoort; dat heeft een Volvo dus wel nodig!
De dag daarna naar de Belgische keuring en zonder problemen goedgekeurd. Helaas vergeten te vragen hoeveel deeltjes daar gemeten zijn.
Sorry voor het lange verhaal, maar mijn ervaring: Teveel roetdeeltjes is een kapot/lek roetfilter en de enige remedie is vervangen. En Obbetuning rijdt echt zoveel fijner, op naar de 4 ton!
Vorig jaar augustus met de C70 D3 van 2011 dus onaangenaam verrast bij de Belgische APK: teveel roetdeeltjes, net boven de 1 miljoen. Ondanks de km-stand van 273.000 km had ik dit niet verwacht. Motor start en loopt perfect, geen zichtbare roetuitstoot, zuinig, geen meldingen van welke aard dan ook. Ik kreeg 3 maanden de tijd om het op te lossen. Advies van het keuringsstation was om e.e.a. te controleren en eventueel vervangen (vervuild luchtfilter, defecte verstuivers, kapotte turbo, lekke tuboslang, slechte LMM, verstopt of kapot/verstopt roetfilter, etc.).
Beetje ingelezen op het www en tot de conclusie gekomen dat het filter wellicht wat verstopt zou zitten. Dus een tank met BP Ultimate Diesel, een fles PDF-reiniger erin en deze lekker leegrijden. Alles zelf met VIDA gecheckt en goed bevonden, vervolgens zelf het filter nog met VIDA geforceerd laten regenereren en gelijk weer naar de keuring. Resultaat was meer dan 2 miljoen deeltjes.
Vervolgens contact gezocht met een Volvo-specialist. Voordat deze uberhaupt maar wilde kijken naar het probleem moest eerst de originele software terug gezet worden; hij flipte bijna toen hij de Volvotune sticker zag ("heeft een Volvo helemaal niet nodig") en dacht dat dit wel de oorzaak van het probleem was. Daarna ook alles weer uitgelezen gecheckt met VIDA, alles goed bevonden en na nog een geforceerde regeneratie weer naar de keuring; "zou nu goed moeten zijn". Onderweg hield de auto af en toe in, maar ik dacht dat de nieuwe software nog moest inleren. Bij de keuring echter 2,5 miljoen deeltjes. Het resultaat terug gemeld aan de specialist die in eerste instantie ook voorstelde om maar van alles te gaan vervangen. Het inhouden kon niet van de nieuwe software zijn, "want dat was originele Volvo software".
Toch een tijdje later terug naar de specialist, want het inhouden bleef en leverde soms gevaarlijke situaties op. Bij uitlezen eigenlijk niets kunnen vinden, alleen een temperatuursensor die niet helemaal lekker was maar dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. Wel had de specialist ondertussen contact opgenomen met een dieselspecialist en die was heel stellig: Als het roetfilter teveel deeltjes doorlaat is het filter kapot (lek). De staat van de motor doet er eigenlijk niet toe, het roetfilter moet alles tegenhouden. Wel kun je met veel roetproductie uiteraard problemen krijgen met een verstopt filter, maar teveel roet na het filter is een kapot filter.
Dus op zoek naar een nieuw roetfilter. Origineel nieuw bij Volvo EUR 1.800, dan nog monteren en reken dan maar op totaal EUR 2.300-2.500 en zonder de garantie dat het probleem opgelost is. Op de sloop een gebruikt, origineel roetfilter van een XC60 D5 op de kop kunnen tikken voor EUR 250. Ondertussen kreeg ik te horen dat ik tot de volgende jaarlijkse keuring kon doorrijden, dus tot oktober van dit jaar en dat gaf wat meer tijd om alles op te lossen.
Een tijd zo doorgereden met het oude filter (km-stand ondertussen 302.000 km), maar omdat oktober in zicht kwam toch weer actie ondernomen. Het inhouden was gelukkig veel minder geworden, maar kwam af en toe terug ondanks het vervangen van de temperatuursensor. Ook werd de auto aan de achterzijde zwart van het roet, dus het filter was inderdaad lek. De eerdere specialist had geen zin om het gebruikte roetfilter eronder te zetten en zelf doen zag ik niet zitten (geen brug beschikbaar). Contact opgenomen met Obbe om de Volvo/Obbetune software weer terug te zetten en gelijk bij Dennis van Volservice het roetfilter laten vervangen. Na een proefrit de auto aan de roettester: slechts 6.000 deeltjes en een auto die weer rijdt zoals het hoort; dat heeft een Volvo dus wel nodig!
De dag daarna naar de Belgische keuring en zonder problemen goedgekeurd. Helaas vergeten te vragen hoeveel deeltjes daar gemeten zijn.
Sorry voor het lange verhaal, maar mijn ervaring: Teveel roetdeeltjes is een kapot/lek roetfilter en de enige remedie is vervangen. En Obbetuning rijdt echt zoveel fijner, op naar de 4 ton!