Aankoopadvies gevraagd: XC90 2.5T of 2.9 (MK1, 2003/2004/2005)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VolvoX
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.10.2023 - 18:48

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en wil graag een Volvo XC90 kopen. Ik vind het een prachtige auto om te zien en qua power/verbruik en ruimte vooral is het de auto voor mij.
Nu ben ik op een punt dat ik aan het vergelijken ben en al veel videos heb gezien, alleen wil ik van de liefhebbers horen wat nou echt de beste keuze is...
Ik wou in eerste instantie de 2.9 maar daar hoor ik vaker dan niet van dat die wat minder is qua schakelbak en een aantal problemen heeft die zodanig zijn dat de 2.5T wordt aangeraden.
Daarnaast heb ik geen idee of het verschil groot is tussen de 2.5T en de 2.9 qua acceleratie en chiptuning mogelijkheden (Stage 1)...
Ik wil dus graag jullie mening over het volgende:
1. 2.5T of de 2.9 ? Welke is betrouwbaarder? (KM stand rondom 300k)
2. Welke issues zijn de meest voorkomende voor beide motortypes?
3. Hoeveel km's kun je eigenlijk rijden / halen met deze motoren ongeveer met redelijk goed onderhoud voor je de auto koopt zegmaar, want daar heb ik geen overzicht van natuurlijk, facturen zijn allemaal mooi maar rijgedrag etc ook leuk om te weten en dat kan niet...
4. Zijn er verschillen/grote verschillen met de schakelbak tussen deze 2 motoren? Zo ja, wat is de beste keuze...

Ik hoor het heel graag van jullie, want ik zou graag met veel vertrouwen zon tank willen kopen en dan lekker opknappen en naar smaak maken :-)

Groetjes,
VolvoX
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Welkom op het forum en succes met zoeken naar een mooie XC90. Gebruik ook even de zoekfunctie hier op het forum, je bent niet de eerste die deze vragen stelt.
Kort gezegd is de 2.5T de meest betrouwbare van de 2, maar alles kan kapot en je kan pech hebben. Met 3 ton op de teller hebben ze al een heel leven achter de rug, hoeft geen probleem te zijn, maar of jij er dan veel plezier van en weinig kosten aan gaat hebben hangt natuurlijk heel erg van de staat van onderhoud en hoe de vorige gebruiker(s) er mee is/zijn omgegaan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De T6 heeft een 4 bak, de 2.5T een 5 bak..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

[Mods break] Ik heb de antwoorden op je vraag naar dit topic verhuisd en in je voorsteltopic de vraag verwijderd.
Dit zodat de vraag op 1 centrale plek staat samen met de antwoorden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
jroen81
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
Locatie: Drenthe

De T6 heeft een GM automaat die eigenlijk niet overweg kan met het vermogen en gewicht van de XC90. Er zijn dan ook legio met bakproblemen.

Dus de consensus is eigenlijk wel dat de T6 degene is om links te laten liggen. Tenzij je een gok wil nemen of iemand kent die voordelig automaten kan reviseren. Of je neemt een die net gereviseerd is en duimt dat ie een tijd goed blijft.

De 2.5T heeft een Aisin automaat die prima is en het blok is oerdegelijk. Dus als je de keuze hebt zou ik het wel weten.

Al is de T6 qua vermogen wel weer heel vet…
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Qua verbruik ook
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Rij zelf de XC90 gechipt naar 250 pk met 6 bak handgeschakeld. ondanks 70% in de stad bij rustig rijden is 1 op 9 zelfs in de winter haalbaar. Hiervoor had ik de XC90 8 cyl. versie , slechts 6 mnd. gehad werd doodziek van het dubbele verbruik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Handschakel icm xc90. Leuk voor een A segment auto maar niet voor een luxe auto als de xc90.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

volvo xc90 010 schreef: 09.12.2023 - 00:12 Rij zelf de XC90 gechipt naar 250 pk met 6 bak handgeschakeld. ondanks 70% in de stad bij rustig rijden is 1 op 9 zelfs in de winter haalbaar. Hiervoor had ik de XC90 8 cyl. versie , slechts 6 mnd. gehad werd doodziek van het dubbele verbruik
Kan me niet voorstellen dat je een handbak 5 cylinder fijner vindt rijden dan een automaat 8 cylinder! Of rijd je zoveel dat het verbruik heel belangerijk is?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
pjbrons01
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.02.2024 - 15:26

Hallo allemaal. Ben niet echt iemand die hier vaak komt want werk nog steeds heel veel. Maar even terug in de tijd. Ik begon met een V70. Naar mijn idee de beste wagen die ik ooit had. Toen kwam er een V50. Dat was erg wennen maar daar kon mijn vrouw ook mee overweg. Maar vond hem zelf te klein. Ben nu aan het kijken voor een XC90. Had graag de iets kleinere gehad maar die is erg populair en heel prijzig. Dus toen kwam er XC90 voor bij. Lekker groot en kan ik een boel mee verplaatsen. Nu maar zien of het bezoek aan de eigenaar mee valt of niet. Als er nog mensen zijn die wat kunnen vertellen over de XC90 2.5T dan hoor ik het graag.
Pieter
Stijnd
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2021 - 23:31

Ik heb begin februari afscheid genomen van een xc90 2.5t uit 2010. Hoofdzakelijk vanwege de kosten. Het verbruik en de mrb/verzekering is iets wat je vooraf goed kunt inschatten. Wij reden 1:7. De staat vd auto en onderdelen is een ander verhaal. Er zit gewoon erg veel op en aan en als het allemaal goed werkt is dat ook prachtig. Mijn ervaring is dat je, als je kritisch bent, continu aan het investeren bent om ze goed te houden. Bij mij was dat oa, naast het regulier onderhoud bij de dealer, motor pcv, keringen, thermostaathuis, airco condensor, stuurhuis, schokdempers, ophanging rubbers en algemeen (ook roest), remmerij, uitlaat, lakwerk, knipperlichten, accu, achterklephendels, schermen rse, achterklepdempers, interieurdelen. Hoe kritisch ben je zelf? Ik kijk vaak klokje rond op Autoweek en wil de auto in goede conditie houden. Omdat het aanbod nederlandse jongere xc90 niet gigantisch is kregen we een goed inruilvoorstel. Nu een grote stationwagen van een ander merk. De xc90 mis ik wel een klein beetje... dit topic gaat btw over modellen 2005 of ouder, dan zal er bij veel autos al wat aan gedaan zijn.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Toch lees ik in jouw verhaal ook veel regulier onderhoud.
Of noem je dat alleen olie en filters vervangen?

Sommige dingen wel wat meer model specifiek en de roest is gewoon jammer bijvoorbeeld.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Stijnd
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2021 - 23:31

Ik zou een groot gedeelte ook scharen onder onderhoud maar veel van die zaken kun je ook links laten liggen. Aan een afgesleten B stijl, slechte zitting en gare dempers hoef je bijv niets te doen. Dan rijdt je auto wel maar niet zoals hij ooit bedoeld was. En veel van wat er aangeboden wordt heeft her en der wat van die dingetjes. Dat geldt voor iedere auto natuurlijk en die halen de 200k km vaak niet eens ;).
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

wimwerf schreef: 03.01.2024 - 07:42 Handschakel icm xc90. Leuk voor een A segment auto maar niet voor een luxe auto als de xc90.
ik rij mijn hele leven al handgeschakeld , die 6 maanden in die V8 was leuk, maar ook omdat ik denk dat onze fijne onbetrouwbare regering de benzine richting 3 euro gaat gooien om het elektrische rijden intressanter te maken . gekozen voor 6 bak handgeschakeld en 2x zo ver komen met een tank benzine

het is keuzes maken , en ik heb gekozen voor een handgeschakelde 6 bak en de besparing die erbij hoort !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”