Pagina 1 van 1
V40 D4 / 190 PK / D4204T14 Mei 2016
Geplaatst: 12.10.2023 - 21:24
door SvPV40CC
Beste techneuten,
Ik mag de 27ste mijn V40 D4 Cross Country in ontvangst gaan nemen echter lees ik de laatste dagen meerdere berichten over het hoge olieverbruik ( op den duur ) van de D4 blokken
Kan iemand uitsluitsel geven of mijn D4 met motorcode D4204T14 van Mei 2016 de kans maakt om in de toekomst als olieboot door te gaan of blijft mijn dit mogelijk gespaard ?
V40 D4 / 190 PK / D4204T14 Mei 2016
Geplaatst: 17.10.2023 - 12:17
door Obbetuning
Hoi
Jou D4204T14 valt onder de vea serie van 2014 -> 2018.
De diesels krijgen allemaal vroeg of later te maken met het roetprobleem.
Er zijn eigenlijk 5 problemen door roet bij deze motor, een korte beschrijving hieronder + de oplossingen:
1. Bij de storing koeler verstopt (P04D9) is de klep naar gesloten programmeren voldoende, deze storing is er dan niet meer.
2. Bij de storing egr kan de opgedragen positie niet bereiken, moeten we kijken of de klep software matig nog dicht kan, zo ja is dit voldoende na onze aanpassing is de storing er niet meer.
3. Bij de storing inlaat verstopt met roet, moet deze schoon gemaakt worden (air-intake) daarna de egr klep naar gesloten programmeren voorkomt opnieuw vervuiling van het inlaat traject.
4. Bij de storing wervelklep kan opgedragen positie niet bereiken, dan een air-intake + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van het inlaat traject.
5. Bij hoog olie verbruik, dan een air-intake dan wel motor/zuigerveer reiniging + egr naar gesloten dat voorkomt opnieuw vervuiling van de schraapveren.
Volvo heeft eind 2019 een terugroep actie op deze vea modellen gedaan, dit omdat door de hoeveelheid roet de inlaat kon gaan smelten.
De terugroep actie zorgde ervoor dat er een waarschuwings lampje ging branden.
De terugroep actie lost het roet probleem niet op.
Indien je wil weten of jou Volvo de terugroep actie gehad heeft, dan graag even een whats app (0610834204)
groet Obbe