S60 vergelijken oude en nieuw type

Plaats reactie
Nieuweling
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2010 - 20:17

Hoi,
Ik rij sinds jaren een volvo s60 uit 2001 met de sterke 2.4 motor benzine.
Ik heb mijn oog laten vallen op een volvo s60 uit 2011 met een 1.6 motor.

Vraag is dan ook zal ik spijt krijgen betreft de betrouwbaarheid , terug gang van 2.4 naar 1.6 etc etc

Wie heeft deze ervaring en kan me vertellen kf de nieuwe type volvo s60 een net zo betrouwbare auto is als mijn voorganger
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Ik heb een min-of-meer vergelijkbare situatie gehad. Mijn vorige Volvo betrof een S60 2.4T uit 2000 en nu een V60 2.T uit 2011.
Ondanks dat ik de V nu al ruim 2 jaar heb mis ik de oude S60 af en toe nog wel. Dat zijn gewoon zeer goede auto's. Evengoed was het verbruik van die auto wel erg hoog. 1:7,5 tot 1:8 omdat we veel in de stad reden. Echter de 5 cilinder roffel maakte erg veel goed.
De V60 is duidelijk van een nieuwe kaliber. De 11 jaar aan ontwikkeling merk je aan alle kanten. Qua vermogen ben ik 3 pk vooruit gegaan, van 200 naar 203 pk. Het koppel is ook wat omhoog gegaan (ik dacht van 285 naar iets van 300 Nm). Ik vind de V60 echt fantastisch rijden, het verbruik is lager er is veel meer luxe aan boord maar de S60 is en blijft een auto waar ik heel goede herinneringen aan over heb gehouden.
Qua betrouwbaarheid is er weinig beter te vinden dan de 2.4 benzine blokken (140, 170 of 200 pk) van Volvo uit de eerste jaren. Hoe betrouwbaar de 1.6 is weet ik niet. Als het een Ford blok is, zit dat volgens mij wel goed. De automaten van Ford (Powershift) zijn discutabel en zitten in de basis eigenlijk slecht in elkaar.
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik heb ruim 9 jaar een V70 met 2.4 (140pk) gehad en nu ook ruim 9 jaar een v70 met een 1.6 T4 (180pk). Beide handgeschakeld.
De T4 is tot nu toe een probleemloze motor. Gebruikt echt geen olie (voor de jaarbeurt staat het oliepeil nog net zo hoog iets boven de max streep en is de olie nog goudkleurig. Bij de 2.4 was de olie na een paar maanden wel zwart en moet er ca een half litertje per 10.000km bij. Tot nu toe 1 reparatie gehad bij de T4 (ABS sensor) maar dat zegt niets over de motor.
De T4 is veel vlotter, vooral in de 3e versnelling is dat goed merkbaar. De 2.4 maakt een hele grote stap van 2 naar 3 en als je in de bergen rijdt moet je flink doortrekken in 2 anders valt ie dood in 3. Bij de T4 gaat dat veel makkelijker en kan ik doorschakelen naar 4, waar de 2.4 het nauwelijks trok in de 3e versnelling.
In de bergen doet de T4 het in 2 gevallen minder dan de 2.4: een 1.6 remt nauwelijks af op de motor, dus je moet met hele hoge toerentallen afdalen of je remmen flink belasten. Een ander ding is dat stationair de turbo nog niet meedoet. In een voetgangersgebied met een steile helling van ~20% kon ik met de 2.4 gewoon stapvoets doortokkelen. De T4 valt dan stil. Met de T4 moet je iets meer vaart maken. Vanaf ca 10km/u heeft die daar wel genoeg kracht.
Het verbruik viel me in het begin wel wat tegen. De 2.4 had een fabrieksopgave van 9l/100km en ik deed 8.6. De T4 zou 6.7l/100km doen, maar haalde nauwelijks de 8. Nu met 100km/u overdag haal ik gemiddeld over het jaar 7.5l/100km.
Op de Autobahn valt wel op dat de T4 helemaal niet zo zuinig is. Ik denk dat boven de 140km/u de 2.4 zuiniger is en rond de 170 is de T4 echt een zuiplap. Veel harder rij ik niet meer. Op de wintersport vakanties verbruikt de T4 net zoveel als de 2.4.
En dan nog even het geluid: die 5-cilinder klinkt op toeren natuurlijk veel lekkerder, maar de nieuwere auto is veel stiller (banden, wind) en door de extra versnelling hoor je de motor ook minder. Het geluidscomfort is er dus op vooruit gegaan.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”