Pagina 1 van 1

Volvo ETM recall, ook in Nederland?

Geplaatst: 26.11.2006 - 19:38
door arnoud
Ik kwam op een US forum dit artikel tegen, weet iemand of dit ook voor Nederlandse auto's geldt? Die komen toch uit dezelfde fabriek?

http://money.cnn.com/2006/11/24/autos/b ... /index.htm

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:34
door bart simpson
Nee, de garantie in de states is ingegeven door de wettelijke verplichting dat een fabrikant gedurende 10 jaar verplicht is te garanderen dat zijn producten aan de gestelde emissieeisen voldoen.

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:46
door liquid_force
aftonbladet.se schreef:360 000 bilar återkallas
Miljardsmäll för Volvo. I går kom domen Volvo länge fruktat. 360 000 bilar i USA tvingas återkallas. De felaktiga gasspjällen kommer kosta bolaget miljardbelopp. Dessa modeller berörs: 360 000 bilar av årsmodellerna 1999-2002 berörs i USA. Det handlar om bilmodellerna S60, C70, S80. V70, V70XC och XC70.

Turerna kring Volvos felaktig gasspjäll på fem bilmodeller har varit många sedan maj förra året. I går kom domen från NHTSA, den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten och miljardsmällen som Volvo länge fruktat är ett faktum, skriver Göteborgs-Posten.
Det är självklart en dyr historia, men det är ingenting vi kommunicerar utanför bolaget, säger Volvos presschef Christer Gustafsson.

Handlar om miljardbelopp. Den exakta summan för vad det kommer att kosta att kontakta 360 000 kunder och åtgärda felet på bilarna vill Volvo inte kommentera. Men enligt Göteborgs-Posten visar en kalkyl att det lätt kan komma att kosta Volvo allt från en halv miljard kronor, till över en miljard, bara i USA. Men trots det stora hålet åtgärderna kommer att gräva i Ford-ägda Volvo Personbilars plånbok är kanske det skamfilat säkerhetsryktet det som kommer att kosta mest. Det felaktiga elektroniska gasspjället har i vissa fall gjort att bilen plötsligt dör och skapat farliga incidenter på motorvägarna, skriver Göteborgs-Posten.
Det är klart att detta inte påverkar oss positivt, men vi har inte fått några allvarliga olyckor inrapporterade som följd av problemet, säger Christer Gustavsson till aftonbladet.se.

Återkallas inte i Sverige. Inga bilar i Sverige återkallas. Av de 120 000 bilar som finns av de utsatta modellerna i Sverige har 7 000 åtgärdats för felaktiga gasspjäll under 2005/2006. Olika säkerhetsmyndigheter har gjort olika tolkningar, men här i Sverige ser vi ingen anledning att återkalla bilarna. Märker man däremot att bilen förlorar i kraft bör man omedelbart lämna in den, säger Christer Gustavsson. Garanti gäller i fem år eller 8 000 körda mil.
het laatste deel zegt het volgende:
Er zullen geen auto's in Zweden terug geroepen worden. Van de 120 000 auto's die problemen kunnen vertonen, zijn 7000 onder 2005/2006 reeds terug geroepen.
Verschillende veiligheidsdiensten hebben verschillende oordelen geveld, maar in zweden is er geen reden om auto's terug te roepen. Wordt er desondanks bemerkt dat de auto kracht verliest, is het zaak om onmiddelijk de auto bij de dealer in te leveren, zegt Christer Gustavsson.
Garantie geld onder 5 jaar op 80 000 gereden kilometers.
Dat zelfde zal denk ik voor Nederland gelden.

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:50
door bart simpson
liquid_force schreef:Garantie geld onder 5 jaar op 80 000 gereden kilometers.
Dat zelfde zal denk ik voor Nederland gelden.
Voor Nederland is die bepaling mij onbekend... ga toch eens een balletje opgooien

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:51
door liquid_force
bart simpson schreef:Voor Nederland is die bepaling mij onbekend... ga toch eens een balletje opgooien
Ik denk dat dat alleen geld met betrekking tot dit specifieke probleem.

Geplaatst: 26.11.2006 - 20:53
door bart simpson
liquid_force schreef:
bart simpson schreef:Voor Nederland is die bepaling mij onbekend... ga toch eens een balletje opgooien
Ik denk dat dat alleen geld met betrekking tot dit specifieke probleem.
dat lijkt me duidelijk, misschien dat men een morele verantwoordelijkheid voelt ivm die emissie

Re: Volvo ETM recall, ook in Nederland?

Geplaatst: 26.11.2006 - 22:26
door TurboSam
Beste "Arnoudh",
Ik heb zelf een probleem gehad met het gasklephuis, want daar gaat het over, en er is voor Nederland ook een regeling.
Volgens mij geldt deze voor auto's tot max. 60 maanden oud, mijn auto
viel er helaas net buiten. Even checken bij de Volvo-dealer zou
ik zeggen.
Gr. TurboSam


arnoudh schreef:Ik kwam op een US forum dit artikel tegen, weet iemand of dit ook voor Nederlandse auto's geldt? Die komen toch uit dezelfde fabriek?

http://money.cnn.com/2006/11/24/autos/b ... /index.htm

Geplaatst: 26.11.2006 - 22:30
door arnoud
Ik zal het bij het eerstvolgende bezoekje aan de dealer binnenkort eens navragen, dank jullie...

Geplaatst: 27.11.2006 - 08:41
door Gast
Hopelijk dat het gelijkheidsbeginsel ook bij de heren van Volvo tussen de oren gaat zitten.
Wat is er immers anders aan een Volvo in de USA of in Europa wat garantie betreft.

Geplaatst: 27.11.2006 - 08:53
door bart simpson
AlexV70 schreef:Hopelijk dat het gelijkheidsbeginsel ook bij de heren van Volvo tussen de oren gaat zitten.
Wat is er immers anders aan een Volvo in de USA of in Europa wat garantie betreft.
De emissiewetgeving daar is nogal anders, een auto MOET voldoen aan vrij strenge waarden waar hier redelijk minimale waarden gelden, hier slopen er nog legio lieden een katalysator onder hun auto vandaan en worden niet gesanctioneerd, dat laat je daar wel uit je hoofd.

Gelijkheidsbeginsel is doorgaans uitsluitend een woord wat maar al te graag gebruikt wordt door mensen die zo graag hun gelijk zouden willen krijgen maar het niet hebben.

Geplaatst: 27.11.2006 - 13:43
door Gast
bart simpson schreef:Gelijkheidsbeginsel is doorgaans uitsluitend een woord wat maar al te graag gebruikt wordt door mensen die zo graag hun gelijk zouden willen krijgen maar het niet hebben.
Je wil niet weten hoeveel mensen hun recht hebben kunnen halen door het gelijkheidsbeginsel! :P En veelal terecht.
Daarom komt het laatst genoemde nu niet echt positief over!
Maar misschien bedoel je het niet zo!

Voor mij is een Volvo een Volvo, waar deze ook mag rijden!
En dus moet nmm ook de garantie overal gelijk zijn.
Plaatselijke wetgeving mag dan geen argument zijn.

Geplaatst: 27.11.2006 - 17:52
door Rogier64
Mijn V70 was in augustus 2004 nog zeker geen 60 maanden oud. Gasklephuis is toen vervangen voor meer dan € 800,- Na reclameren bij Volvo NL alleen een brief retour met afwijzing van coulance.

Geplaatst: 29.11.2006 - 00:29
door Daanh78
AlexV70 schreef:Hopelijk dat het gelijkheidsbeginsel ook bij de heren van Volvo tussen de oren gaat zitten.
Wat is er immers anders aan een Volvo in de USA of in Europa wat garantie betreft.
Zo moeten wij in Duitsland 1 jaar garantie geven op onze producten, terwijl we hier in NL met een half jaar kunnen volstaan. Zit hem toch in de regelgeving...

Geplaatst: 29.11.2006 - 16:14
door Falco
Volgens onderstaande text gaat het meer om een VERVUILD gasklephuis in combinatie met de gasklepsensor. Wellicht alleen een kwestie van schoonmaken. Zal toch ook wel in NL van toepassing zijn.

Mvg, Han

Update: Volvo recalls 360,000 cars
Posted Nov 25th 2006 11:21AM by Chris Tutor
Filed under: Recalls/TSBs, Volvo
Looks like Volvo's bad recall news we told you about Wednesday got worse. Reuters is reporting that Volvo will recall 360,000 cars, not 170,000 we said in the previous post.

According to the official NHTSA-ordered recall, Volvo will install new software to fix speed controls on the recalled cars. Models affected include the 1999-2002 V70, and C70 coupes and convertibles; the 2001-2002 S60; the 1999-2000 S70 and V70XC; 1999-2001 S80; and the 2001 XC70. The recall number is 06V441000.

Reuters reports that Volvo spokesman Christer Gustafsson said the automaker has fixed the speed control problem on about 165,000 vehicles of the recall total after sending out notices to owners in March.

The full text of the NHTSA recall after the jump.

[Source: Reuters]
Make / Models : Model/Build Years:
VOLVO / C70 1999-2002
VOLVO / C70 CONVERTIBLE 1999-2002
VOLVO / S60 2001-2002
VOLVO / S70 1999-2000
VOLVO / S80 1999-2001
VOLVO / V70 1999-2002
VOLVO / V70XC 1999-2000
VOLVO / XC70 2001
Recall Number: 06V441000
Summary: ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES, A COMBINATION OF THROTTLE POSITIONING SENSOR IRREGULARITIES, A DIRTY THROTTLE HOUSING, AND/OR INEFFICIENT SOFTWARE CALIBRATION MAY CAUSE A WARNING LAMP TO LIGHT AND THE SUBSEQUENT ONSET OF LIMP HOME MODES.
Consequence: THIS RESULTED IN A HIGH NUMBER OF VEHICLES GOING INTO THE LIMP HOME MODE WITHOUT NEED.
Remedy: DEALERS WILL INSTALL THE CURRENT SOFTWARE UPGRADE ONTO THE INVOLVED VEHICLES. THE MANUFACTURER HAS NOT YET PROVIDED AN OWNER NOTIFICATION SCHEDULE FOR THIS RECALL. OWNERS MAY CONTACT VOLVO AT 1-800-458-1552.
Notes: VOLVO RECALL NO. R155. CUSTOMERS MAY ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION’S VEHICLE SAFETY HOTLINE AT 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153), OR GO TO HTTP://WWW.SAFERCAR.GOV.

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:54
door Gast
Schoonmaken wil best wel eens helpen.
Maar is ook vaak een tijdelijke oplossing.

Geplaatst: 29.11.2006 - 19:51
door arnoud
Maar als het alleen gaat om het plaatsen van een software update is het mogelijk dat het op een hoop auto's al gedaan is tijdens normaal onderhoud?

Geplaatst: 29.11.2006 - 20:06
door Oceanracer
Software-update is meestal stap 1
Reinigen stap 2
En vervangen stap 3

Qua kosten is dit overigens ook de logische volgorde...