Past Volvo bij mij?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
HaniTassini
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.10.2023 - 17:08

Beste aan Volvo verknochte mensen,

Als aspirant Volvofan heb ik jullie hulp nodig. Ik heb mog nooit een Volvo gehad en noch heb ik er ingezeten. Maar van waar komt dan die liefde vandaan?
Als kleine uk zag ik Volvo's en vond ze de een of andere manier mooi. Ik had en heb niet zo veel verstand van auto's maar ze oogden solide, "mannelijk" en betrouwbaar. En dat is nooit bij mij weggegaan.
Het is nooit van gekomen om een Volvo te bezitten maar nu doet zich een kans voor. Door persoonlijke omstandigheden heb ik helaas 3500 euro te besteden.
Verder heb ik het in mijn omgeving wereldkundig gemaakt dat ik Volvo wilde. Type V70 daar ik onlangs een gezinsuitbreiding heb gehad (3 kinderen nu).
Reacties van mensen zijn: Nee niet doen,ze niet meer betrouwbaar, onderdelen zijn duur, wegenbelasting nekt je, ze zijn dorstig als maar kan, je moet gaan voor een Toyota etc etc etc. Best negatief dus.

Wat kunnen jullie met mijn verhaal? Ik houd van solide karaktervolle auto's als Volvo. Maar geldt deze vergelijking wellicht: Volvo is een mooie vrouw maar met een slecht karakter. Oftewel buitenkant mooi maar met mijn budget kan ik alleen Volvo's krijgen met alleen maar "hoofdpijnen".
Wat wil je nou precies? Vragen jullie wellicht af. Ik een stevige, betrouwbare ruime auto met een karaktervol uiterlijk.
Kunnen jullie mij adviseren? Kan ik bij de Volvo familie aansluiten?
Alvast bedankt voor jullie moeite.


Verzonden vanaf Outlook voor Android
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik weet niet precies wat er voor het budget mogelijk is, maar ik zou kijken naar een V70N 2.4 of 2.4i (beide dezelfde motor maar andere software).
Dit zijn betrouwbare motoren en er zit weinig op dat stuk kan gaan.
Buiten het blok om zijn met name de draagarm rubbers een puntje van aandacht, vervangen van de gehele draagarm wordt vaak gedaan omdat dit sneller is.

Verder zijn het wat zwaardere auto's, dus wegenbelasting is inderdaad wat hoger dan van bijvoorbeeld een Corolla en verbruikt het rond de 1 op 10 tot 12.
Daarentegen heb je wel een hele degelijke veilige auto waar je mee op pad bent.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6932
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik schat ook in dat al die negatieve verhalen komen van lieden die, om welke reden dan ook, geen Volvo rijden.
Niet betrouwbaar….? Terecht dat je je hier laat informeren. Hier is een heleboel ervaring en kennis mbt de diverse modellen, uitvoeringen en motoren. Zoals elk merk heeft ook Volvo betere en minder goede motoren. En elk model heeft zo zn aandachtspunten. En dat dus ook als vrijwel elk merk dat heeft.
Maar even een invalshoek mbt jouw gezinssamenstelling: ik zou een stuk geruster slapen wetende dat ik mijn kostbaarste bezit zou vervoeren in een solide Volvo dan in bv…… een Toy-oto.
Daarnaast kan je je wellicht ook ns afvragen waarom je zo veel oude Volvo’s ziet rondrijden. (Oa de V70’s)…. Zo onbetrouwbaar zijn ze echt niet anders zou het straatbeeld qua Volvo’s er anders uitzien.
Succes met je zoektocht en neem de adviezen welke je op dit forum kan verzamelen tot je.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5695
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Een Toyota is niet veel onveiliger dan een Volvo. Maar dat terzijde...

Ben het in grote lijnen wel eens mbt wat de voorgangers schreven. Onbetrouwbaarheid komt zelden voor in de vocabulaire van Volvo. In al die jaren dat ik auto's gereden heb komt Volvo wel op de eerste plaats. Ik rijd zelf oa een XC70 uit 2003. Behalve de normale slijtage en onderhoud heb im niets geks gehad. Onderhoud bij de dealer kost misschien wel wat meer, maar als je zelf handig bent of naar een Volvo specialist gaat bespaar je daarin wel wat.
Wegenbelasting heb ik geen idee van. Ik woon niet in Nederland.

Wijsheid met je keuze.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6932
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 29.10.2023 - 22:04 Een Toyota is niet veel onveiliger dan een Volvo. Maar dat terzijde...
Dan is nu wellicht het geval, maar dat gaat mi niet op voor oudere modellen, maar ook dat terzijde ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Op een Volvo forum zal niemand je in een Toyota praten. Thuis praat ik mijn kinderen echter wel allemaal in een Toyota. Of in ieder geval in een Japannertje.
Ik durf te zeggen dat, gelet op je financiën, een Toyota financieel misschien slimmer is dan een oude(re) V70.
Mijn oudere Volvo's kosten en hebben altijd meer gekost dan de Toyota's van ons of de kinderen.
En hoewel onze Volvo's zeker niet onbetrouwbaar zijn, Toyota's hier in de familie doen het werkelijk altijd. En de jeugd van tegenwoordig heeft weinig met netjes regulier onderhoud.
Het zijn ook allemaal oudere beestjes. 1992 Celica van dochter met 211k.
2002 Yaris van dochter met 253k.
1998 Paseo van zoonlief voor de cross.
1999 Nissan Micra, inderdaad geen Toyota met wel Japans, voor de studerende kids zonder auto maar met een rijbewijs, met nog maar 68k.

Veiligheid is iets waar je pas achteraf van kunt zeggen of je gelijk hebt. Maar dat een Volvo dat wint dat zal zeker zo zijn.
Een van onze buren rijdt al jaren zonder problemen met het gezin in een 2003 Corolla Verso. Ruim genoeg voor 5 inclusief bagage.
Niet zo mooi en karakteristiek als een V70 misschien. Maar toch...
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2967
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Je hebt het over een oudere V70.
11 jaar zo'n heerlijke auto gereden,
met een kilometerprijs afhankelijk van de soort beurt en mate van tussentijdse reparaties van 35 tot 60 cent per kilometer
bij kilometrages tussen de 13.000 en 24.000 kilometer per jaar.

Voor 3500 euro aanschaf vrees ik veel extra onderhoud.
Maar je kan geluk hebben dat de vorige eigenaar alles netjes heeft bijgehouden en al wat (vroege) pech heeft gehad dat al gerepareerd is.
viewtopic.php?p=1635266#p1635266
Overigens rijdt mijn dochter (na Volvo) ook in een Toyota, al jaren: nog nooit zo'n goede en goedkope auto gehad. Maar het heeft geen Volvo-familiegevoel.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1364
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik zou wel proberen om een buffertje van 1000,- aan te houden voor een V70 van 3500. Zodat je eventuele directe reparaties direct kunt opvangen, want je hebt natuurlijk een grote kans dat die er bij komen.

Succes met de keuze!
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zou inderdaad naar een Toyota of andere Jap/Koreaan. kijken. €3500 is wat je opzij moet zetten voor onverwachte zaken aan een Volvo...
Marcelvg
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 06.03.2016 - 21:21

Onbetrouwbaar?
Rij in een v70 classic uit 1998 2.5 10v
Met 327000 op de teller heeft buitenom onderhoud mij nooit laten staan
Onderdelen zijn volop te verkrijgen en niet duur
Deze volvo is makkelijk in onderhoud zit weinig electronica in
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5695
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Marcelvg schreef: 30.10.2023 - 18:23 Onbetrouwbaar?
Rij in een v70 classic uit 1998 2.5 10v
Met 327000 op de teller heeft buitenom onderhoud mij nooit laten staan
Onderdelen zijn volop te verkrijgen en niet duur
Deze volvo is makkelijk in onderhoud zit weinig electronica in
Onze 945 (1997) hebben wij verkocht met 600.000 en deze rijdt nog steeds. Niet bepaald onbetrouwbare 😁
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

een toyota is net zo betrouwbaar als een volvo bij gelijke mate van onderhoud. Met toyota zelf heb ik gene ervaring , ik kom uit de citroen wereld.
Wat mij opvalt en ik persoonlijk best ene dingetje vind is het gezannik met onderdelen en de software. Het is niet zomaar ff van de sloop onderdeel plukken en erin, daar houd de computer niet van. Gevolg... je bent afhankelijk van iemand die het kan inleren of wat dan ook.
Qua specialisten is volvo land niet beter dan citroen land. Men vind zichzelf al snel specialist. Bij japanse autos is het allermaal wat algemener en ben je minder snel afhankelijk. Onderdelen zijn ook vaak goedkoper.

Wat je veel zult horen is dat volvos enorme kilomter standen aan kunnen. Tot op zekere hoogte klopt dat. Bedenk wel dat die hoge km stand niet vanzelf gaat. Denk aan onderdelen etc.. Het zelf geld ook voor Mercedes overigens hoor.

Als je echt graag een v70 wil met klein budget, zou ik tegenwoordig eerder gaan voor een pre facelift. Die zijn A wat goedkoper en B, deze zul je meer op de sloop tegenkomen, dus ALS je er wat probeert te scoren...

Ga echter wel eerst eens rijden in een v70 of een s60 en ervaar de plus en min.
v70
plus veel ruimte, voelt degelijk aan, kilomter vreter.
min, grote draaicirkel, zware auto en dat laatste merk je best als je veel in stadsverkeer zit, in de stad is het ook geen zuinige auto.
s60
plus, mooie looks
min, je kunt er weinig in kwijt, wel grote kofferbak maar de toegang is erg smal, acgterdeuren kunnen ook niet zo heel ver open wat best lastig kan zijn met kinderzitjes. en ook zware wagen.


Negatief verhaal ? mwah, gewoon kritisch en realistisch .

Kun je zelf sleutelen dan is het met jouw budget wel te doen. Kun je dat niet dan is een japaner misschien de betere keuze.
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... ng-nwe-apk

Zomaar een voorbeeldje!
Een bedragje achter de hand houden voor eventuele reparaties is altijd verstandig. Niet naar dealers gaan, maar specialisten.
Ik zou het wel aandurven. En zelf een beetje bepalen wat er aan onderhoud dient te gebeuren.

Rijd zelf nu 5 jaar in een V70 uit 2006, diesel, zo'n 225k km erbij gereden, nu 408k km op de teller. Kosten per km een dikke 22 ct, en daar zit alles in.

Kunst is om met de juiste auto beginnen.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8325
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zie screenshot van ons zorgenkindje, een V70 2.5t uit 2003.
487.000 - Veerpoten voor (compleet) (Sash Super Touring), stabilisatorstangen voor (TRW), fuseekogels (Febi?)
488.000 - Stuurleiding hoge druk aanvoer (imitatie), stuurolie 1 liter Eurol, stuurolie 1 liter Volvo, homokineetvet
488.000 - Stuurkogels binnenzijde (Lemforder), motorsteun distributiezijde (Onbekend), veren achter, stabistangen achter (TRW), rubbers hulpdraagarmen achter (Lemforder)

Loopt nu mooi maar wat een gezeik hebben we daar mee gehad.
Alle onderdelen zelf gekocht en gemonteerd, anders was er nog wel zeker 2000 over heen gekomen.
Totaal onderhoud 2967 euro, wat wij er in hebben gestopt. En zie nu dat er een paar kleine dingetjes ontbreken in deze lijst.

Wegenbelasting is 131 euro per maand. Rijdt 1 op 10, LPG.
Laatste APK (gisteren), 2 versleten stuur uitslag begrenzers en een scheurtje in een fuseekogel hoes.

Koop je zo'n auto voor 3500 euro dan zit er zeer waarschijnlijk wel werk aan (of binnenkort). Bekende dingen zijn wel de voorwiel ophanging (dempers, veerpootrubbers en lagers), rubbers draagarmen (ook achter wel eens). Roesten doen ze eigenlijk niet.
Aircopomp kan vast lopen, carterventilaite misschien. Elektrisch heeft onze 2003 V70 en 2003 S60 nooit problemen gehad, mijn 2008 S60 nu wel een paar.

Het kan ook mee zitten, maar dat weet je van te voren niet echt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

pbor schreef: 06.12.2023 - 09:48 ..... Niet naar dealers gaan, maar specialisten.
Tot op zekere hoogte heb je daar wel gelijk in. De uurtarieven van de Volvo dealer zijn geen feest.

Echter,

Wat is een specialist? Een garage die zo slim is om een forum te sponseren ? Het is maar de vraag welk merk onderdelen die erin stoppen. Daar speelt de marge ook gewoon mee. En als je aangeeft dat je wilt dat ze originele onderdelen gebruiken word de offerte plots twee keer zo hoog als bij een dealer. 1200 euro voor D riem wissel icl pomp met verplicht kvs flushen ... Lagers die vervangen zijn maar na 25k km al kapot zijn... . het merk wat gebruikt was was toch wel matig....ja garantie, maar alleen de kant die nu kapot is, de andere niet... en zo zijn er meer "specialisten". Soms is een dealer dan toch goedkoper....

Samen sleutelen kan dan ook een mooie oplossing zijn.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”