Onbalans / stotteren lage toeren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Hi. Iemand tips wat de oorzaak kan zijn. Sinds een maand ervaar ik bij 1500-1700 toeren dat de auto stottert of inhoud maar het zou ook een soort onbalans kunnen zijn. Er zijn geen motormanagementstortingen. Het is met name merkbaar als je redelijk constant dit toerental rijdt en en iets gas bij geeft.
Bedankt
Volvo xc90 3.2 (2006)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Tombalabomba,

Over het algemeen is een benzineauto niet gemaakt om op dit soort toeren te rijden. Zeker niet als je dan vermogen gaat vragen. Mijn advies is dan ook om terug te schakelen voor je het gaspedaal gaat intrekken.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Het is een automaat en het gebeurt bijvoorbeeld in een 30 kmh zone. Het ontstaat al bij een constante snelheid bij dit toerental
Volvo xc90 3.2 (2006)
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

hoe oud zijn de bougies ?
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Bougies net als alle filters, ook brandstof als eerste vervangen maar bleek niet de oplossing. Ik vind het lastig vast te stellen waar het vandaan komt. Het kan ook een soort onbalans zijn, kunnen het de motorsteunen zijn die voor trillingen van het blok zorgen? Dat juist bij dit lage toerental de kracht toeneemt?
Volvo xc90 3.2 (2006)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dat kan zeker! Zelf merkte ik bij de bovenste motorsteun dat het met bochten veel herrie was. Maar als het een motorsteun onderin is, deze zijn ook op vacuüm, dan kun je zeker trillingen voelen. Inhouden lijkt me dan wel onwaarschijnlijk...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Ik weet ondertussen dat het de bobines niet zijn. De klacht is duidelijk gekoppeld aan het toerental want bij alle snelheden bij toerental rond 1700 is het schokken voelbaar. Ik had ergens gelezen dacht ik dat een kapotte motorsteun de aandrijving enigszins uit balans kon drukken wat misschien een oorzaak kan zijn. Als jullie meer tips hebben graag. Volgende week gaat auto naar garage (2de keer) en ik hoop al wat ideeen te hebben zodat de onderzoekskosten meevallen.
Volvo xc90 3.2 (2006)
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Misschien is het de versnellingsbak steun. Als het bij een bepaald aantal toeren is kan het daar nog aan liggen. Mogelijk hebben anderen nog goede ideeën? Dit is wel zo'n beetje wat ik nu kan bedenken.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Nikk_Live
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.09.2023 - 20:03

Ik haak hier even aan.
Bijna hetzelfde ondervind ik ook.
Ik heb geprobeerd een filmpje te maken, maar je hoort daarop de "resonantie" niet.

Het is niet meteen op de dag, maar na een tijdje rijden hoor je elke willekeurige snelheid en versnelling tussen 1400 & 1800 toeren een sterke resonantie in de cabine.
Alles daaronder en boven, niks.
Auto trek bij mij goed weg uit de resonantie, geen inhoudende motor o.i.d..

Ben benieuwd naar je bevindingen.
•XC90 Summum 4.4 V8 (2005)
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Ondertussen ook de LMM vervangen. Merkte wel dat dit een positief effect had op de motor en de kracht die deze levert maar helaas loste het niet het schudden/stotteren op. Ik begin steeds meer te geloven dat het een onbalans moet zijn en misschien samenhangt met motorsteunen. Wel geconstateerd dat de motor bovenaan vrij makkelijk heen en weer bewogen kan worden, hebben dit vergeleken met andere xc90. donderdag wordt er verder naar gekeken met name interessant om de onderste motorsteunen ook goed te bekijken.
Volvo xc90 3.2 (2006)
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

een brandstofrail besteld vanuit de gedachten dat het de injectoren kunnen zijn. een gebruikte wel eens waar maar we zullen snel weten of dit het was
Volvo xc90 3.2 (2006)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Pfff, zo blijf je maar vervangen. Heb je deze trillingen ook bij E5 brandstof?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lees de auto eens "live" uit.
Kijken of er met draaiende motor vreemde waardes in beeld komen waar je je klachten aan kan koppelen.
Anders blijf je straks bezig met vanalles te vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Nou. De injectoren waren het ook niet. Live uitlezen is gedaan leverde geen vreemde inzichten op.
Volvo xc90 3.2 (2006)
Gebruikersavatar
Tombalabomba
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 18.05.2023 - 14:50

Uiteindelijk zat het probleem in de automatische versnellingsbak. dure grap
Alles compleet laten reviseren en auto rijdt weer als nieuw. Moet er nu nog heel lang in rijden om uit de kosten te komen :-)
Volvo xc90 3.2 (2006)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”