Pagina 1 van 2

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 13:24
door GIJB
Ik ben in het bezit van een Volvo XC40, plugin hybrid, T4, bouwjaar 2023. Mijn ervaringen met een caravan van 1500 kg aan de haak en rijdend in heuvelachtig gebied (de Duitse Eiffel) zijn licht teleurstellend. Na twee heuveltjes is de elektriciteit op en ben je aangewezen op 129 pk en 245 Nm, te weinig om echt lekker te rijden met een caravan. Nu is er een “Charge” stand om de hybride accu’s op te laden. Maar deze optie werkt in heuvelachtig gebied niet. De klantenservice van Volvo wist het niet goed, maar een techneut zou terugbellen. Het probleem zou volgens hem waarschijnlijk ontstaan, omdat de motor te veel kracht moet leveren. Het opladen schiet er dan bij in (Volvo rept hier overigens met geen woord over in de gebruiksaanwijzing). Terug in Nederland werkte Charge weer als vanouds. De volgende stap is logischer wijs een upgrade naar de T5 specificaties, ruim 50 pk meer en een 20 Nm hoger koppel. Echter, Volvo kent geen upgrade van T4 naar T5, die beiden exact hetzelfde blok hebben. Hieronder het antwoord van Volvo: “ Het aanpassen van de motorisering is volgens het CVO (het geboortebewijs van de auto) en de wet en regelgeving ook niet toegestaan.” Dat het niet voldoet aan de wet- en regelgeving lijkt me sterk. Alle tuningbedrijven zouden dan illegaal bezig zijn. Nu is mijn vraag: “Klopt het antwoord van Volvo en dan met name als het gaat om het CVO?”

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 13:31
door Henry82
Heb je de Power mode ook geprobeerd?

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 16:31
door redracer
Verkeerde modus gebruikt ;
In de Powermode doet de elektromotor ook altijd mee en heb je dus je volle gecombineerde systeemvermogen ( van 211pk 400nm ? )

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 18:54
door t5power
redracer schreef: 13.11.2023 - 16:31 Verkeerde modus gebruikt ;
In de Powermode doet de elektromotor ook altijd mee en heb je dus je volle gecombineerde systeemvermogen ( van 211pk 400nm ? )
Dat werkt toch alleen als accu energie kan leveren? TS meldt dat het gedrag zich voordoet als de accu is leeggereden.

Kun je geen polestar tuning uitvoeren? Dat zou dan de benzine motor sterker maken

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 19:03
door Gouwe
In mijn handleiding staat dat je de power modus moet inschakelen in het geval dat je met een caravan rijdt. Zal bij jou niet anders zijn.
Zo draait de motor voldoende toeren én heb je voldoende power voor het nemen van een helling/heuvel.
En de accu moet je niet leegrijden met een caravan erachter. Als je accu leeg is moet de benzinemotor ook je accu bijladen.
De benzine motor heeft niet genoeg power om én je auto voort te bewegen én de accu te laden én de caravan te trekken.
Dat dat niet in de handleiding staat weet ik niet, maar zou je zelf met een beetje logisch redeneren ook wel moeten kunnen begrijpen.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 19:06
door Gouwe
t5power schreef: 13.11.2023 - 18:54 Kun je geen polestar tuning uitvoeren? Dat zou dan de benzine motor sterker maken
Die is alleen beschikbaar op de T5 (https://engineered.polestar.com/nl/)

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 19:08
door Gouwe
t5power schreef: 13.11.2023 - 18:54
redracer schreef: 13.11.2023 - 16:31 Verkeerde modus gebruikt ;
In de Powermode doet de elektromotor ook altijd mee en heb je dus je volle gecombineerde systeemvermogen ( van 211pk 400nm ? )
Dat werkt toch alleen als accu energie kan leveren? TS meldt dat het gedrag zich voordoet als de accu is leeggereden.
Uit de handleiding:
De rijmodus is afgestemd op maximale prestaties en optimale reacties op het gaspedaal. De respons van de verbrandingsmotor op het gaspedaal, het schakelschema en het laaddruksysteem worden aangepast. Ook de chassisinstellingen, besturing en remreactie worden geoptimaliseerd. De rijmodus Power is altijd beschikbaar, ongeacht de laadstatus van de hybride-accu.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 13.11.2023 - 19:16
door lint
Inderdaad bij rijden met de caravan andere rijmodus kiezen.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 10:23
door GIJB
Henry82 schreef: 13.11.2023 - 13:31 Heb je de Power mode ook geprobeerd?
Ja, gaf geen enkele verbetering.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 10:33
door GIJB
Henry82 schreef: 13.11.2023 - 13:31 Heb je de Power mode ook geprobeerd?
Ik heb de powermodus gebruikt, echter pas toen de accu leeg was. Van een gecombineerd vermogen komt dan niet veel terecht. Ga in ieder geval de volgende rit met caravan de modus uitproberen met een volle accu. Bedankt voor je antwoord.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 10:37
door GIJB
Gouwe schreef: 13.11.2023 - 19:03 In mijn handleiding staat dat je de power modus moet inschakelen in het geval dat je met een caravan rijdt. Zal bij jou niet anders zijn.
Zo draait de motor voldoende toeren én heb je voldoende power voor het nemen van een helling/heuvel.
En de accu moet je niet leegrijden met een caravan erachter. Als je accu leeg is moet de benzinemotor ook je accu bijladen.
De benzine motor heeft niet genoeg power om én je auto voort te bewegen én de accu te laden én de caravan te trekken.
Dat dat niet in de handleiding staat weet ik niet, maar zou je zelf met een beetje logisch redeneren ook wel moeten kunnen begrijpen.
Mijn redenering was, dat ik de accu op vlakke stukken wel op kon laden met de chargemodus. En juist die blijkt niet te werken in heuvelachtig landschap. I.i.g. bedankt voor je antwoord.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 12:20
door Gouwe
Schakel je de automaat in dat geval met de hand of automatisch? Met andere woorden: hoeveel toeren maakt de motor bij 80-90 km/uur?
Door in Power te rijden, of zelf te schakelen houd je de toeren hoger en dat is sowieso beter voor de aandrijflijn.
Ik heb zelf geen idee of er beperkingen zijn t.a.v. de charge modus.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 12:46
door GIJB
Gouwe schreef: 13.11.2023 - 19:03 In mijn handleiding staat dat je de power modus moet inschakelen in het geval dat je met een caravan rijdt. Zal bij jou niet anders zijn.
Zo draait de motor voldoende toeren én heb je voldoende power voor het nemen van een helling/heuvel.
En de accu moet je niet leegrijden met een caravan erachter. Als je accu leeg is moet de benzinemotor ook je accu bijladen.
De benzine motor heeft niet genoeg power om én je auto voort te bewegen én de accu te laden én de caravan te trekken.
Dat dat niet in de handleiding staat weet ik niet, maar zou je zelf met een beetje logisch redeneren ook wel moeten kunnen begrijpen.
In mijn gebruiksaanwijzing (auto is van dit jaar) kan ik nergens iets vinden over het inschakelen van de powerstand bij het rijden met caravan. Neemt niet weg, dat ik dit uiteraard ga proberen. Bedankt voor je reactie.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 12:49
door GIJB
t5power schreef: 13.11.2023 - 18:54
redracer schreef: 13.11.2023 - 16:31 Verkeerde modus gebruikt ;
In de Powermode doet de elektromotor ook altijd mee en heb je dus je volle gecombineerde systeemvermogen ( van 211pk 400nm ? )

Dat werkt toch alleen als accu energie kan leveren? TS meldt dat het gedrag zich voordoet als de accu is leeggereden.

Kun je geen polestar tuning uitvoeren? Dat zou dan de benzine motor sterker maken
Volgens mijn Volvo dealer is een Polestar upgrade niet toegestaan bij de T4. Vreemd genoeg wel bij de T5, terwijl die al een stuk sterker is.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 14.11.2023 - 13:31
door Gouwe
Zie mijn eerdere post: Polestar levert geen upgrade voor een T4. Dat zal vooral eerder een marketing overweging zijn dan dat het niet zou zijn toegestaan.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 15.11.2023 - 10:49
door GIJB
Gouwe schreef: 14.11.2023 - 13:31 Zie mijn eerdere post: Polestar levert geen upgrade voor een T4. Dat zal vooral eerder een marketing overweging zijn dan dat het niet zou zijn toegestaan.
Idd, ik heb horen fluisteren dat het om geld gaat. De T5 was bij aanschaf €1500,- duurder dan de T4. Een upgrade voor de T4 zou uitkomen op €1000,-, niet leuk voor T5 eigenaren.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 15.11.2023 - 12:00
door Henry82
Zo is het altijd geweest. B5 is te tunen, B4 niet. T5 is te tunen, T4 niet. D4 is te tunen, D2 niet. Enz. enz.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 15.11.2023 - 12:19
door NielsPHEV
Als de accu leeg is heb je gewoon 129 pk voordeel van power kan hoogstens zijn dat ie als je minder vermogen vraag van de ICE hij zal trachten ietwat accu niveau te creëren wat je dan kortstondig kan gebruiken als je veel gas geeft. Het optellen van ICE en e vermogen is onzin tenzij je een heel lang verlengsnoer hebt.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 15.11.2023 - 15:00
door diesel01
En dan is met een caravan van 1400kg 129pk en 245nm niet bepaald over bemeten.
Een inhalende vrachtwagen kan dan al een dingetje zijn.

Upgrade T4 naar T5

Geplaatst: 15.11.2023 - 15:57
door V40-T3
diesel01 schreef: 15.11.2023 - 15:00 En dan is met een caravan van 1400kg 129pk en 245nm niet bepaald over bemeten.
Een inhalende vrachtwagen kan dan al een dingetje zijn.
En vergeet niet het eigen gewicht van de Volvo XC40, plugin hybrid, T4 (1712 Kg) een V90 D5 AWD is 15 Kg zwaarder!