Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Er wordt heel veel geschreven in de media en ik verzamel wat ik voorbij zie komen laatste maanden bij Auto Week, Tweaker, Bussines Inside een de diverse banken zoals de ING. Wat betekent dat nu dat we naar de EV worden geleid voor onze mobiliteit.

Als ik naar de cijfers kijk dan hebben we het nog over een klein marktaandeel EV tot 2023 op totale wagenpark maar het groeit. Daarnaast is de Nederlandse markt niet de Europese markt zie foto "schema aandeel EV in EU"

Op 1 januari 2023 telde het totale Nederlandse wagenpark
9.233.107 personenauto's fosiel en anders.
340.583 volledig elektrisch.

Die ruim 340.000 EV's beslaan slechts 3,69 procent van het Nederlandse wagenpark. Dat betekent dat dus dat nog dik 96 procent van het Nederlandse wagenpark gewoon een verbrandingsmotor heeft. Het aantal EV's in Nederland tussen 1 januari 2022 en 1 januari 2023 is wel met 35 procent toegenomen....

Elektrische auto's maken dit jaar naar verwachting 27 procent van de totale autoverkopen uit, schrijft ING. Dat is meer dan in 2022, toen 23,5 procent van alle verkochte auto's elektrisch was

Business Inside juli 2023:
Nieuwe auto's kostten afgelopen jaar 7 procent meer dan in 2021. Je betaalde gemiddeld 43.000 euro voor een nieuwe auto, iets wat dit jaar 2023 naar verwachting met nog eens 2.000 euro stijgt dus 45.000

Wilde je vorig jaar een elektrische auto, dan betaalde je gemiddeld 51.170 euro. De gemiddelde prijs werd opgedreven doordat veel mensen een duurdere SUV kochten, maar ook omdat de batterijprijzen tegen de jarenlange trend in stegen, vanwege duurdere grondstoffen. Bloomberg verwacht dat de batterijprijzen volgend jaar weer zullen dalen, waarna er weer goedkopere modellen op de markt zullen verschijnen.

In China is men hard bezig een industrie van elektrische auto's internationaal aan de man te brengen. Dit zie je terug in de verkoopcijfers in Nederland: Chinese merken waren goed voor 1,9 procent van de autoverkopen in de eerste helft van 2023. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2022.I
Vorig jaar was dan weer sprake van een iets hogere stijging van 18 procent.

Daarnaast zie ik in mijn woonland naast de EV ontwikkelingen van de Franse producenten en hun aandacht vragen ook meer Chinese auto,s zichtbaar worden in reclame. In heel France rijden nu naar ik zie 1200 "Chinezen" rond.
Tot slot zeggen de banken dat de grootste uitdagingen van de autobranche zitten hem in het tekort aan personeel. 41,5 procent van de autobedrijven heeft er in het tweede kwartaal van dit jaar last van. Wel stijgt de omzet van de autobranche dit jaar met naar verwachting 12 procent. V

Voor mensen die nog meer willen lezen staat nog een artikel onder de volgende link van januari 2023
Is de toekomst elektrisch
https://tweakers.net/reviews/10716/is-d ... -2035.html
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mooie post! Eye-opener opdat de misvattingen ns aan de kant kunnen.
Tot zover het ‘succes’ van de EV….
Met een gemiddelde prijs van ruim 51k ga je de transitie niet redden natuurlijk.
Afgezien van het moment dat voor 100% duidelijk en transparant wordt wat de afdruk van een EV nou werkelijk is.
En dan bedoel ik niet alleen vervuiling tijdens het productieproces, maar neem dan volledigheidshalve ook mee wat voor menselijk leed er kleeft aan menig onderdeel/grondstof.
Veelzeggend vind ik ook de eerst voorgenomen ‘verplichting’ tot electrisch aanschaffen voor zakelijke lease rijders miv 2026, totdat duidelijk werd dat die maatregel de schatkist teveel zou kosten…… en weg is het voornemen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

teebee schreef: 14.11.2023 - 11:53 Afgezien van het moment dat voor 100% duidelijk en transparant wordt wat de afdruk van een EV nou werkelijk is.
En dan bedoel ik niet alleen vervuiling tijdens het productieproces, maar neem dan volledigheidshalve ook mee wat voor menselijk leed er kleeft aan menig onderdeel/grondstof.
Tsja, zo kan je alles de grond in schrijven. Ik ga er op het gemak van uit dat de hele productieketen van alle voorgaande auto's ook het nodige leed her en der heeft veroorzaakt.
Feit is dat er iets moet gebeuren om op termijn van de olie af te komen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

teebee schreef: 14.11.2023 - 11:53 Mooie post! Eye-opener opdat de misvattingen ns aan de kant kunnen.
Tot zover het ‘succes’ van de EV….
Met een gemiddelde prijs van ruim 51k ga je de transitie niet redden natuurlijk.
Afgezien van het moment dat voor 100% duidelijk en transparant wordt wat de afdruk van een EV nou werkelijk is.
En dan bedoel ik niet alleen vervuiling tijdens het productieproces, maar neem dan volledigheidshalve ook mee wat voor menselijk leed er kleeft aan menig onderdeel/grondstof.
Veelzeggend vind ik ook de eerst voorgenomen ‘verplichting’ tot electrisch aanschaffen voor zakelijke lease rijders miv 2026, totdat duidelijk werd dat die maatregel de schatkist teveel zou kosten…… en weg is het voornemen.
Kijk nou uit…niet te specifiek..🫣
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

teebee schreef: 14.11.2023 - 11:53
En dan bedoel ik niet alleen vervuiling tijdens het productieproces, maar neem dan volledigheidshalve ook mee wat voor menselijk leed er kleeft aan menig onderdeel/grondstof.
Goed stuk daarin is de LCA (Life Cycle Analysis) van de Volvo XC40 Recharge naast de ICE versie op 200.000 km rijden.
https://www.volvocars.com/images/v/-/me ... t-xc40.pdf
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Wat jullie (en ik) er ook van vinden, met die transitie(s) etc
"De energieman", gisteren was deel 3 op NPO2
https://pers.bnnvara.nl/menno-bentveld- ... nergieman/
Mooie beelden van onder andere de haven van Rotterdam.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zo lang het kan, blijf ik in mijn huidige XC40 T2 rijden, en ga niet mee in die geforceerde transitie hype. Ik tank in pakweg 5 minuten een 40 liter. En dan beschik ik weer over een actieradius, van gemiddeld 600 km! Geen gezeur met kabels of laadpalen die weigeren. Ook geen gezeur met usb aansluitingen, of App,s die niet werken. Gewoon probleemloos Volvo rijden. En hoe meer ervaringen ik lees in diverse auto reviews, hoe vrolijker ik word van mijn keuze destijds voor een ICE Volvo. Als je begrijpt wat ik bedoel? Maar.... ieder het zijne. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Voorlopig kijk ik ook nog de kat uit de boom. De berichten en meningen vliegen alle kanten op, niemand kan me vertellen welke kant het opgaat.
Ook de beperkingen qua elektriciteitsnet, laadpalen e.d. stemt niet tot vrolijkheid. Tot slot, met de sleurhut achter een EV zijn de beperkingen wat mij betreft nog (veel) te groot.

Wat ik wel interessant zou vinden is om op den duur het accupakket te laten upgraden alsook de elektromotor. Maar dat zal wel niet realistisch zijn (lees te duur).
Wel interessant zijn de ontwikkelingen van de accutechniek in het artikel van Tweakers...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik las vanmiddag dat het vervangen van het accupakket bij een 330e 15k had gekost.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 14.11.2023 - 17:37 Ik las vanmiddag dat het vervangen van het accupakket bij een 330e 15k had gekost.
Dat valt dus best mee…. :lol:
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zou het een ontwikkeling kunnen zijn dat we naast het EV rijden ons weer gaan wenden tot paard en wagen in de stad..( of gewoon paardrijden).; :lol:
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

We gaan het meemaken. Mooi topic Bob!

De XC blijft hier mooi, totdat bewezen is dat er echt goede alternatieven zijn. En inderdaad olie is einde verhaal, maar er komen alternatieven als ik de media goed volg. Toyota is met ontwikkelingen bezig en anderen zullen ook bezig zijn, of snel volgen. Ik ben benieuwd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OK:
Wat ik nu begrijp is dat je op laatste moment dus december 2029 een fossiele auto kunt kopen in Nederland en daar dan nog met alle rij beperkingen in de steden "non emissie zone" tot 2045-2050 door kan rijden.
In de hele Europese Unie stijgen de EV verkopen. In november 2022 was de Tesla Model Y de bestverkochte auto in de EU: er werden er meer van verkocht dan van de Dacia en Sandero en de Toyota Yaris.

En ook mondiaal is het nu echt merkbaar: 11 procent van alle nieuwe auto's wereldwijd is accu elektrisch. Plug-ins meegerekend heeft 16 procent van alle nieuwe auto's wereldwijd nu een stekker. Ten opzichte van 2021 is de groei zo'n 55 procent.

Wie naar de wereldwijde top 10 kijkt, ziet slechts drie bekende EV modellen qua verkoop:
& de Tesla Model Y en Model 3 op de eerste twee plekken en de zes plekken er tussen in is Chinees...
en dan komt de de VW ID.4
Mogelijk kan straks de nieuwe EX Volvo modellen erbij die zijn ook Chinees toch.. ;)

Het staatje hieronder is van juni 2022 dus indicatief en niet mondiaal maar EU
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In de Franse baautoblad zag ik vanochtend zag ik dat de ontwikkelingen EV zich doorzetten ook bij andere merken dan Volvo.

Tijdens een presentatie voor investeerders op 15 november 2023 onthulde Luca de Meo de strategie van Renaults elektrische dochteronderneming. Naast het op de markt brengen van een nieuwe reeks voertuigen, zal Ampère zich richten op het beperken van de productiekosten om te kunnen concurreren met Chinese en Amerikaanse merken.

De revolutie is echt begonnen voor de Renault-groep, met de derde fase van het" Renault plan" van Luca de Meo. En Ampere, dat het onderwerp was van een speciale presentatie voor investeerders op 15 november 2023, is het centrale element.

Ampere, een nieuw bedrijf werd opgericht op 1 november 2022 en nu al zijn 11.000 medewerkers van de Renaultgroep (waarvan 35% ingenieurs) toegetreden tot de structuur waarvan de naam een eerbetoon is aan de wetenschapper die de eenheid voor het meten van elektrische intensiteit uitvond.

Renault beloofd ook leuke kleinere betaalbare auto s onder de 30 mille. Het meldt Renault zeven elektrische auto’s in 2031wil hebben uitgebracht.
de Megane E-Tech Electric 36.000 euro. Volgend jaar komt er een grotere Scenic E-Tech Electric op hetzelfde platform vanaf zo’n 37.500 euro.
In 2024 Renault 5 op basis van de R5 uit 1972 gelanceerd voor prijzen vanaf zo’n 25 mille, dan een soort Renault 4 afgekeken van R4 uit 1961.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ZESDUIZEND KERNCENTRALES ( 1000 trucks die aan de snellader hangen, vragen het vermogen van een flinke kerncentrale)

alle grote Europese truckfabrikanten bouwen volledig elektrische vrachtwagens die een behoorlijke afstand (400 tot 500 kilometer) kunnen afleggen.

Maar ze zijn drie tot vier keer zo duur en vooral het geringe aantal openbare snelladers begint problematisch te worden. Volgens de Europese autokoepel Acea moeten lidstaten hun snellaad netwerk snel uitbreiden om de klimaatdoelen te halen.
Dat is lastig, omdat veel elektriciteitsnetten al overbelast zijn en parkeerplaatsen langs de snelwegen vaak op afgelegen plaatsen liggen, zonder dikke stroomkabel.

En trucks vreten stroom: duizend trucks die aan de snellader hangen, vragen het vermogen van een flinke kerncentrale. Om de uitdaging concreet te maken: er rijden in Europa meer dan zes miljoen trucks rond. Als die allemaal tegelijk opladen, zijn er zesduizend kerncentrales nodig.
Tja artikel spreekt voor zich...

opgestuurd uit Holland bron: VK Bard van de Weijer https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... e~v940166/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

HeinvdW schreef: 14.11.2023 - 13:10 [
Feit is dat er iets moet gebeuren om op termijn van de olie af te komen.
feit is dat ons netwerk niet eens toereikend is voor al die elektrische zooi.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nou ben ik niet tegen elektrisch rijden hoor, het rijdt gewoon goed als de hardware en software goed op elkaar afgestemd is.
Het nadeel is natuurlijk die accu, vooral de productie daarvan. Siemens heeft in Duitsland een traject met bovenleiding op een snelweg ergens. Vrachtwagens met pantograaf die stroom tappen, kijk dat vind ik wel mooi.
Het is niet zo dat ik nu BEV's (met accu dus) zwart wil praten, maar men moet er goed mee om gaan. En 95% van de BEV rijders weet gewoon domweg niet hoe ze zo'n accu moeten behandelen, en interesseert het geen zak hoe lang die accu mee gaat want tegen die tijd is de auto toch al lang weg.

Maar ook aan de andere kant goed kijken, en dat heb ik nog nooit iemand zien doen van de grote auto websites.
Iedereen loopt altijd te zeiken op grondstoffen en productie van elektrische auto's, en men name de accu's. Daarna gaan we nog even zeuren over de 'groene' stroom die eigenlijk grijs is. Dat klopt, daar is ook gewoon NIKS groens aan. Die hele windmolen en zonnepaneel industrie is gebasseerd op geld geld en geld, en niks anders. Dat mogen wij niet weten, en dat lukt ze vrij goed.

Waar ik eigenlijk heen wil... kijk even naar de productie van diesel, kerosine, benzine, LPG, aardgas, noem ze maar op.
Nemen we in die cijfers even het volgende mee?:
- Boorplatform, productieplatform. Bouwen van die dingen, bevoorrading van die dingen, en de ongelukken die daar soms gebeuren.
- Die gigantische (en prachtige) schepen waarmee de olie naar land gehaald wordt. Productie daarvan, ze lusten wel een beetje stookolie, en ook daar gebeuren wel eens ongelukken.
- Verwerking van die olie naar brandstof, hoe schoon is dat proces en hoeveel energie kost dat?
- Transport van de brandstof naar de tankstations
En pas vanaf dit punt gaan de vergelijkings berekening tussen ICE en BEV lopen:
- Uitstoot van de brandstof door de auto

Dus waarom bij elektrisch rijden wel de grondstoffen en productie mee rekenen, en bij ICE niet? 'EV is pas schonder dan ICE bij 700.000 km'... gebasseerd op wat?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En die elektrische vrachtwagens tegelijk aan de snellader is ook weer zoiets. Die dingen moeten aan de normale lader, snelladen is weer zo'n marketing term maar de accu wordt er niet beter van.
Snelladen doen wij op het werk ook, 350kW dacht ik, dan is de accu in theorie in iets meer dan een uur vol. Wat denk je waarom zoveel bussen al aan nieuwe accu's toe zijn, na bijna 4 jaar?

s 'nachts kan je prima met 50kW opladen, dan staat die bus of vrachtauto toch stil.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De bus misschien wel, die vrachtwagen in een heleboelgevallen niet, zeker in de distributie.
Daarnaast...slapen in een vrachtwagen die aan de lading staat...ik vond het al helemaal niets om in de nacht de standkachel aan te hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 229
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

JeroenSpock schreef: 28.11.2023 - 11:41 Nou ben ik niet tegen elektrisch rijden hoor, het rijdt gewoon goed als de hardware en software goed op elkaar afgestemd is.
Het nadeel is natuurlijk die accu, vooral de productie daarvan. Siemens heeft in Duitsland een traject met bovenleiding op een snelweg ergens. Vrachtwagens met pantograaf die stroom tappen, kijk dat vind ik wel mooi.
Het is niet zo dat ik nu BEV's (met accu dus) zwart wil praten, maar men moet er goed mee om gaan. En 95% van de BEV rijders weet gewoon domweg niet hoe ze zo'n accu moeten behandelen, en interesseert het geen zak hoe lang die accu mee gaat want tegen die tijd is de auto toch al lang weg.

Maar ook aan de andere kant goed kijken, en dat heb ik nog nooit iemand zien doen van de grote auto websites.
Iedereen loopt altijd te zeiken op grondstoffen en productie van elektrische auto's, en men name de accu's. Daarna gaan we nog even zeuren over de 'groene' stroom die eigenlijk grijs is. Dat klopt, daar is ook gewoon NIKS groens aan. Die hele windmolen en zonnepaneel industrie is gebasseerd op geld geld en geld, en niks anders. Dat mogen wij niet weten, en dat lukt ze vrij goed.

Waar ik eigenlijk heen wil... kijk even naar de productie van diesel, kerosine, benzine, LPG, aardgas, noem ze maar op.
Nemen we in die cijfers even het volgende mee?:
- Boorplatform, productieplatform. Bouwen van die dingen, bevoorrading van die dingen, en de ongelukken die daar soms gebeuren.
- Die gigantische (en prachtige) schepen waarmee de olie naar land gehaald wordt. Productie daarvan, ze lusten wel een beetje stookolie, en ook daar gebeuren wel eens ongelukken.
- Verwerking van die olie naar brandstof, hoe schoon is dat proces en hoeveel energie kost dat?
- Transport van de brandstof naar de tankstations
En pas vanaf dit punt gaan de vergelijkings berekening tussen ICE en BEV lopen:
- Uitstoot van de brandstof door de auto

Dus waarom bij elektrisch rijden wel de grondstoffen en productie mee rekenen, en bij ICE niet? 'EV is pas schonder dan ICE bij 700.000 km'... gebasseerd op wat?
Absoluut waar Jeroen.
Wat bij mij echter blijft knagen is het volgende; transitie naar elektriciteit voor verkeer, verwarming middels warmtepomp, etc. klinkt wel mooi, net als hernieuwbare energie. Bij hernieuwbare energie (blijf het een wat vreemde term vinden, maar ala.) hebben we het dan voornamelijk over wind en zon. Zon heeft een nadeeltje, want je paneeltjes doen het voornamelijk in de zomer / als de zon schijnt. Wind vanzelf alleen als het waait . Als men dan bedenkt dat de meeste energie verbruikt wordt op koude (donkere?) winterse dagen, dan voegt op zo'n moment zonne-energie weinig tot niets toe. Als het dan ook nog betrekkelijk windstil is, geldt dat evenzo voor wind, en zijn we op zo'n dag dus volledig aangewezen op elektriciteit uit een "ouderwetse" centrale.
Dan gaat bovendien door de transitie de vraag naar / afname van elektriciteit flink toenemen (verdubbelen?). Dat betekent volgens mij dus dat wij met z'n allen driftig "ouderwetse" elektriciteitscentrales (kern?) moeten gaan (laten) bouwen.
Mis ik iets?
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”