XC40 Recharge laadt soms traag op
Geplaatst: 19.11.2023 - 11:56
Ik heb al twee keer ervaren dat mijn XC40 Recharge (2023) trager dan normaal oplaadt aan een AC lader; slechts zo'n 7kW ipv. normaal 11kW.
Volgens het display in de auto is alles normaal. Hij geeft aan dat er driefasig geladen wordt tegen 16A, en normaal is dat dan 3*16A*230V = 11kW. Maar volgens het display op de (openbare) laadpaal was de snelheid maar 7kW. En het duurde veel langer dan normaal: van 25% naar 90% in 6u20, wat inderdaad op zo'n 7kW uitkomt. De andere keer was met een andere (openbare) laadpaal zonder display, en ook toen kwam de laadsnelheid uit op een 7kW.
Ik heb geen limiet ingesteld op de laadsnelheid; die staat op het maximum van 32A (maar da's voor enkelfasig laden, want voor driefasig laden kan de auto maximum 16A aan). Ik heb het aan de hand gehad met twee verschillende (openbare) laadpalen, maar heb aan die zelfde laadpalen ook al tegen de volle 11kW kunnen laden. Beide laadpalen zouden 22kW aankunnen, dus meer dan de XC40 kan. Ik heb geen andere laadkabel om te proberen, maar meestal kan ik prima tegen 11kW laden met mijn kabel, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Zijn er andere zaken waar dit aan kan liggen? Een (tijdelijk) probleem met de laadpaal? Lage buitentemperatuur? Slecht contact? Een fout tijdens de handshake? In beide gevallen had de batterij nog een 20%-25% bij de start van het laden, dus 't is ook niet dat de batterij te ver ontladen was.
Het is ook raar dat het display in de auto 3-fasig laden tegen 16A aangeeft, terwijl dat blijkbaar niet de echte snelheid was. In het begin van het laadproces begint hij traag tegen 1A en verhoogt dat dan stapsgewijs tot 16A. Of is die display niet de echte stroomsterkte, maar de maximum stroomsterkte die de auto wil?
Volgens het display in de auto is alles normaal. Hij geeft aan dat er driefasig geladen wordt tegen 16A, en normaal is dat dan 3*16A*230V = 11kW. Maar volgens het display op de (openbare) laadpaal was de snelheid maar 7kW. En het duurde veel langer dan normaal: van 25% naar 90% in 6u20, wat inderdaad op zo'n 7kW uitkomt. De andere keer was met een andere (openbare) laadpaal zonder display, en ook toen kwam de laadsnelheid uit op een 7kW.
Ik heb geen limiet ingesteld op de laadsnelheid; die staat op het maximum van 32A (maar da's voor enkelfasig laden, want voor driefasig laden kan de auto maximum 16A aan). Ik heb het aan de hand gehad met twee verschillende (openbare) laadpalen, maar heb aan die zelfde laadpalen ook al tegen de volle 11kW kunnen laden. Beide laadpalen zouden 22kW aankunnen, dus meer dan de XC40 kan. Ik heb geen andere laadkabel om te proberen, maar meestal kan ik prima tegen 11kW laden met mijn kabel, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Zijn er andere zaken waar dit aan kan liggen? Een (tijdelijk) probleem met de laadpaal? Lage buitentemperatuur? Slecht contact? Een fout tijdens de handshake? In beide gevallen had de batterij nog een 20%-25% bij de start van het laden, dus 't is ook niet dat de batterij te ver ontladen was.
Het is ook raar dat het display in de auto 3-fasig laden tegen 16A aangeeft, terwijl dat blijkbaar niet de echte snelheid was. In het begin van het laadproces begint hij traag tegen 1A en verhoogt dat dan stapsgewijs tot 16A. Of is die display niet de echte stroomsterkte, maar de maximum stroomsterkte die de auto wil?