Pagina 1 van 6

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 26.11.2023 - 17:36
door wereldreiziger
Gister gereden in een V60 T6 Recharge uit '21, prima auto, lage kilometerstand.
Werd alleen geadverteerd met wat gewilde opties, die er niet op bleken te zitten.

Morgen rijden in een V60 T8 Twin Engine R-design uit 2019, 60k op de klok, import uit zweden, twee jaar in Nederland. Wel al twee privé eigenaren gehad in twee jaar.

Nog iets specifieks om op te letten? Of zoiezo als particulier lekker laten staan?

Waar ik ook nog niet zeker van ben, welke CO2 waarde moet je aanhouden bij importauto's.
Augustus 21 dus op Nederlands kenteken gekomen, weet iemand welke CO2 waarde wordt gehanteerd voor de wegenbelasting, ik wordt er weinig wijs uit met de overgangsregeling.
Waardes op site RDW online voertuig info
CO2-uitstoot NEDC is 44 g/km
CO2-uitstoot WLTP is 52

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 26.11.2023 - 17:48
door Gouwe
WLTP geldt vanaf 1-1-2021: https://www.anwb.nl/experts/auto/4/180/ ... dc-of-wltp
Daarvoor dus NEDC. Volgens mij is voor de datum niet bepalend wanneer een auto op NL kenteken is gekomen maar om datum eerste toelating.
Bel de belastingdienst anders als je het zeker wil weten.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 26.11.2023 - 18:42
door Henk{GP}
De batterij van een MY19 is een fractie kleiner dan van iets later. 10.3kWh vs 11.6kWh. Scheelt je 10% in rijbereik, zeg een 35-37 bij de een VS 37-40 bij de ander.

Verder moet je het forum maar ff doorlezen als je precies alles wilt weten.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 07:59
door Risrael
Ik heb de luxe dat ik een lease-auto mag rijden. Heb dus gekozen voor een T6. Zou ik prive rijden dan zou ik never nooit niet een T6 of T8 gaan rijden maar kiezen voor een B4 of B3.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 11:45
door wereldreiziger
Oke, heb je daar een specifieke reden voor? Ben ik wel benieuwd naar.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 11:57
door wasbeer2006
Ik denk dat je wel even wat meer info moet geven. Anders krijg je dit soort reacties waar je ook niets mee kan.

-Hoeveel KM rijd je op de meeste dagen in het jaar, daarachter de vraag, kan een groot deel electrisch of niet;
-Heb je een eigen oprit met laadmogelijkheid;
-Heb je zonnepanelen en ben je regelmatig overdag thuis.
-Wat is je businesscase :-) --> geld, vermogen, 4wd, fun etc.

Wat zou zelf je reden zijn voor een TE te gaan of T of B 3/4/5?

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 12:06
door Sarnelli
Risrael schreef: 27.11.2023 - 07:59 Ik heb de luxe dat ik een lease-auto mag rijden. Heb dus gekozen voor een T6. Zou ik prive rijden dan zou ik never nooit niet een T6 of T8 gaan rijden maar kiezen voor een B4 of B3.
Ik ben privé ook voor de B3 gegaan. En dat was echt een rekensommetje met het beperkt aantal km die ik rij tegenover de meerprijs van de T6/T8 met dezelfde opties. Ik vond het prijsverschil tussen de B3 en de stekkerversie wel erg fors, daar kan ik vaak voor tanken 😉.

En de B3 heeft vermogen zat (voor mij) en kan mijn caravan ook goed trekken. Ook de mild hybrid werkt lekker met start/stop zeg maar, echt een verbetering met de oudere T3 van mijn vorige auto (V40)

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 12:10
door wereldreiziger
Ik heb nu nog een oude V60 D4 met 5 cilinder.
Die wordt wat oud, wordt 12 met bijhorende km's en langzaam op zoek naar een vervanger om hogere onderhoudskosten te voorkomen. Bovendien blijken ze nog steeds mn koplampen te willen hebben, was van de week weer raak. Dus wil wat anders.
Ik kan op mijn werk (gratis) laden, thuis heb ik zonnepanelen, niet veel over, maar straks als salderen er misschien af gaat des te meer.
Heb een oprit, woon werk is 21km enkele reis.
Waarom een T6/8, misschien omdat het kan. Wat power is gewoon lekker.
Gereden in een T6, ze zijn snel, maar voelen niet echt zo aan, of is het het geluid van de diesel dat het gevoel geeft dat er wat gebeurd?

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 12:12
door OGA244
Zou ook voor de B3 of B4 gaan..

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 12:24
door Sarnelli
wereldreiziger schreef: 27.11.2023 - 12:10 Ik heb nu nog een oude V60 D4 met 5 cilinder.
Die wordt wat oud, wordt 12 met bijhorende km's en langzaam op zoek naar een vervanger om hogere onderhoudskosten te voorkomen. Bovendien blijken ze nog steeds mn koplampen te willen hebben, was van de week weer raak. Dus wil wat anders.
Ik kan op mijn werk (gratis) laden, thuis heb ik zonnepanelen, niet veel over, maar straks als salderen er misschien af gaat des te meer.
Heb een oprit, woon werk is 21km enkele reis.
Waarom een T6/8, misschien omdat het kan. Wat power is gewoon lekker.
Gereden in een T6, ze zijn snel, maar voelen niet echt zo aan, of is het het geluid van de diesel dat het gevoel geeft dat er wat gebeurd?
Geen ervaring met een V60 diesel. Is een diesel nog verstandig?

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 12:54
door raspaardje
Voor de meerprijs van een T6/T8 kan je waarschijnlijk idd een boel meer tanken.
Het blijft complexe techniek en het MRB voordeel is straks echt verdwenen en meer een nadeel.

Als je ook naar een 2019 T8 kijkt: waarom dan niet de minst complexe uitvoeringen van het stel? Een T4 of T5.
Welke opties zijn een vereiste?

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 13:45
door Gouwe
Even een snelle blik op gaspedaal leert dat een B3/4 of T6 van 2020 met max 100K op de teller ongeveer dezelfde prijs hebben. Mijn bespiegelingen: ik rijd al 6 jaar en 200K+ kilometers met een PIH, eerst met een D6, nu een T8. Ik heb ruim 10.000 euro aan brandstof bespaard maar heb ook 2 stuks PIH gerelateerde reparties gehad, namelijk een defecte ISG en een defecte OBC. Bij elkaar 3000 euro. MRB voordeel laat ik even buiten beschouwing, evenals dat de remmerij met een PIH veel langer meegaat (althans in mijn geval).
Houd ik nog steeds in ieder geval netto een besparing over van 7K. Hebben we het niet over het extra rijgenot van de power van een PIH als het moet en de stilte als het kan.
Eens dat je met een PIH meer complexe techniek aan boord heb en er dus ook meer risico is op hogere kosten. Maar goed, elke auto blijft een gok, bij een TE/PIH is de gok wat groter.
Eens dat het MRB voordeel na 2025 helemaal verdwenen is en dat je dan dus extra belast wordt (op basis van de huidige voorstellen) vanwege de ca.250Kg extra gewicht.
Als ik de enkele reisafstand van TS lees, dat hij gratis kan laden op zijn werk en thuis ook laadmogelijkheid heeft snap ik de overweging voor een PIH zeker wel.
En als ik een tip mag geven: kijk ook even over de grens, het is dat ik nog niet zo ver was maar anders had ik er een V60TE R-design bijgekocht: 2020, 90K, 1e eigenaar, dealer onderhouden, 12 maanden Volvo Selekt garantie voor 28K incl. BTW. Rest BPM en RDW nog geen duizend euro. Tel uit je winst. Succes met het afwegen.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 14:26
door Risrael
wereldreiziger schreef: 27.11.2023 - 11:45 Oke, heb je daar een specifieke reden voor? Ben ik wel benieuwd naar.
Bedenk dat je zelf ook nog een laadpaal moet aanschaffen. Verder is elektrisch rijden qua kosten al helemaal niet meer zo gunstig tenzij je misschien zonnepanelen hebt. Die heb ik en de laadpaal wordt door het bedrijf aangeschaft.

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 15:03
door Sarnelli
Gouwe schreef: 27.11.2023 - 13:45 Even een snelle blik op gaspedaal leert dat een B3/4 of T6 van 2020 met max 100K op de teller ongeveer dezelfde prijs hebben. Mijn bespiegelingen: ik rijd al 6 jaar en 200K+ kilometers met een PIH, eerst met een D6, nu een T8. Ik heb ruim 10.000 euro aan brandstof bespaard maar heb ook 2 stuks PIH gerelateerde reparties gehad, namelijk een defecte ISG en een defecte OBC. Bij elkaar 3000 euro. MRB voordeel laat ik even buiten beschouwing, evenals dat de remmerij met een PIH veel langer meegaat (althans in mijn geval).
Houd ik nog steeds in ieder geval netto een besparing over van 7K. Hebben we het niet over het extra rijgenot van de power van een PIH als het moet en de stilte als het kan.
Eens dat je met een PIH meer complexe techniek aan boord heb en er dus ook meer risico is op hogere kosten. Maar goed, elke auto blijft een gok, bij een TE/PIH is de gok wat groter.
Eens dat het MRB voordeel na 2025 helemaal verdwenen is en dat je dan dus extra belast wordt (op basis van de huidige voorstellen) vanwege de ca.250Kg extra gewicht.
Als ik de enkele reisafstand van TS lees, dat hij gratis kan laden op zijn werk en thuis ook laadmogelijkheid heeft snap ik de overweging voor een PIH zeker wel.
En als ik een tip mag geven: kijk ook even over de grens, het is dat ik nog niet zo ver was maar anders had ik er een V60TE R-design bijgekocht: 2020, 90K, 1e eigenaar, dealer onderhouden, 12 maanden Volvo Selekt garantie voor 28K incl. BTW. Rest BPM en RDW nog geen duizend euro. Tel uit je winst. Succes met het afwegen.
Nou ik zie op Volvo cars wel grote verschillen. Als je daar appels met appels vergelijkt zie ik toch wel een verschil van €6000-7000 tussen B3 of een PIH

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 15:07
door Rene68
Ik zou zelf privé zeker ook voor een T6/T8 gaan. Ik rij 80% elektrisch. Heb wel een laadpaal op mijn oprit en de laadkosten per maand is zo rond de €60. Dan reken ik niet de laadkosten mee op kantoor. Die gaan rechtstreeks naar de leasemaatschappij en die kosten zijn wel hoger. Maar als je iedere dag 200km moet rijden en je niet thuis/bestemming kan laden dan is het alleen maar extra gewicht wat je meezeult.

Verder is het vermogen/koppel natuurlijk wel heerlijk van de T6 en T8. Gebruik je zelden maar is toch af en toe wel geining! ;)

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 16:12
door Gouwe
Sarnelli schreef: 27.11.2023 - 15:03 Nou ik zie op Volvo cars wel grote verschillen. Als je daar appels met appels vergelijkt zie ik toch wel een verschil van €6000-7000 tussen B3 of een PIH
Eerlijk gezegd kijk ik daar nooit. Je vergelijkt dan volgens mij wel een Momentum (B3, 163PK) met een Inscription/R-design (T6 met 340PK) zie ik zo snel (filter op 2020 en km stand tussen 80 en 100K) en dan zie ik ook dat tussen een B3 het prijsverschil zomaar 5K bedraagt voor praktisch een vergelijkbare km.stand. Nieuwprijs lag dat verschil op zo'n 14K (B3 Momentum 42K en R-design T6 kostte 56K)

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 16:54
door OGA244
In 2020 was er nog geen B3

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 17:10
door Sarnelli
OGA244 schreef: 27.11.2023 - 16:54 In 2020 was er nog geen B3
Eind 2020 wel 😉, ik ben het rijdende voorbeeld ervan. Haha

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 17:14
door Gouwe
OGA244 schreef: 27.11.2023 - 16:54 In 2020 was er nog geen B3
Kalender 2020 niet, MY21 wel (maar dat weet jij echt wel :-))

Wel of geen V60 TE / Recharge prive

Geplaatst: 27.11.2023 - 17:52
door OGA244
Gouwe schreef: 27.11.2023 - 17:14
OGA244 schreef: 27.11.2023 - 16:54 In 2020 was er nog geen B3
Kalender 2020 niet, MY21 wel (maar dat weet jij echt wel :-))
er waren overwegend T4 en T5-en..