Volvo v60 recharge 2020 laadt niet altijd volledig op

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Mijn Volvo V60 T6 plugin/recharge uit 2020 lijkt soms niet helemaal vol te laden. Wanneer ik de batterij helemaal leeg rijd, laadt hij altijd volledig op (~9kwh, en dan 40km actieradius), maar als ik bv slechts 3kwh uit de batterij heb gereden en ik hang hem dan aan de lader, dan geeft auto al vrij snel aan opgeladen te zijn ('opladen klaar'), de batterij indicator (de steepjes) is dan vol, maar aan de stroommeter die op mijn lader zit, zie ik dat er dan bv maar 0.8kwh geladen is, en de actieradius is dan dus maar 30 km.
Geen storing op de lader, de auto zegt alleen gewoon 'klaar' terwijl dit dus niet zo is. Ik heb het gevoel dat dit effect groter is als de auto koud is. Maar als het koud is, en batterij is wel leegreden dan laadt hij dus wel volledig op.

Iemand een idee? De laadcomputer van de auto? Of is het een beveiliging om accu te beschermen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er is in ieder geval geen beveiliging die er voor zorgt dat je minder dan de maximale capaciteit kan laden, anders dan dat jou accu bruto meer capaciteit heeft dan je netto kunt laden, in jou geval dus die 9kWh. De eerste vraag die bij me opkomt is hoe jij "weet" dat je 3kWh hebt gebruikt? Tweede vraag is aan welke actieradius je refereert met de 40 en 30km: de startwaarde als je de auto hebt gestart of de werkelijke range? Ik neem aan dat je weet dat de netto range in de huidige omstandigheden zo 30% lager is?
Heb je een laadpaal thuis of een "gewone" 230V aansluiting? En heb je dit probleem met elke laadpaal of alleen thuis/werk?
En als je de auto ontkoppelt en na een paar minuten weer aansluit, gaat deze dan verder met laden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Bedankt voor je reactie. Hier wat verdere toelichting:
Ik weet dat ik 3kwh heb gebruikt via de rittenlog uit volvo on call app, en natuurlijk indirect omdat ik 10 km electrisch heb gereden.
Die 30km zie ik idd als ik auto start, maar ook als ik hem vervolgens leegrijd naar mijn werk, dan zie ik dat hij maar 7kwh voor rit heeft gebruikt, terwijl als ik de auto dan vervolgens oplaad gaat er weer gewoon 9kwh in, en die kan ik dan ook allemaal oprijden op de terugweg. (dus dan zie ik wel weer 9kwh gebruikt in rittenlog en merk ik ook dat ik die 10km extra weer kan rijden tov de heenrit).
Thuis heb ik een 230v aansluiting. Op mijn werk een echte laadpaal. Maar op mijn werk kom ik altijd leeg aan(en dan heb ik dit probleem dus nooit, ook niet thuis ekt 230v aansluiting) en dan is de auto 'warm'.
Als ik de auto thuis ontkoppeld en even later aansluit gebeurt er niks (auto geeft dan gelijk melding 'opladen klaar').
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik je goed begrijp dan zeg je dat je op je werk met een lege accu aankomt en dat hij daar wel 9 kWh kan laden maar als je thuis met een lege accu aankomt en daar met de thuislader laadt dan is het maar 7?
Want als dat zo is lijkt me dat er geen probleem is met de auto maar een probleem met de laadsituatie thuis. Heb je een originele thuislader van Volvo?
Heb je wel eens geprobeerd om met een bijvoorbeeld half lege accu op je werk aan te komen en dan daar aan de laadpaal op te laden? Heb je dan hetzelfde gedrag als je thuis ziet?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Dank voor je suggestie, heb het net meteen kunnen proberen. Heb de auto half leeg aan een externe laadpaal gehangen, ook daar blijft hij nu steken op capaciteit van 7kwh. Dus de situatie:

Externe laadpaal
Als ik de auto helemaal leeg rij en ik hang hem aan laadpaal: laadt 9kwh
Als ik de auto half leeg rij en hang hem aan laadpaal, laadt maar tot 7kwh

Thuis met 230v lader:
Als ik de auto helemaal leeg rij en ik hang hem aan laadpaal: laadt 9kwh
Als ik de auto half leeg rij en hang hem aan laadpaal, laadt maar tot 7kwh

Heeft de V60 een geconditioneerd accupakket? Want ik zit nu toch te denken in de richting van temperatuur invloed: in de gevallen dat ik hem leeg rij, heb ik vaak langer stuk gereden, motor goed warm (en misschien batterij dus ook door gebruik?) als ik hem niet leeg rij, betekent dus ook meestal dat ik slechts klein stukje gereden heb en dus auto en motor en batterij niet warm zijn: dus lagere accu capaciteit?

Wat ik dus nog zou kunnen testen is:
Auto leegrijden, maar dan pas volgende dag aan lader hangen, om te kijken of hij dan wel 9kwh vol kan laden
Auto half leegrijden, dan hold battery, maar wel op lang stuk, en dan aan lader om te kijken of ik hem vol kan laden.

Of nog andere suggesties?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

StefanL83 schreef: 30.11.2023 - 13:24 Externe laadpaal
Als ik de auto helemaal leeg rij en ik hang hem aan laadpaal: laadt 9kwh
Als ik de auto half leeg rij en hang hem aan laadpaal, laadt maar tot 7kwh

Thuis met 230v lader:
Als ik de auto helemaal leeg rij en ik hang hem aan laadpaal: laadt 9kwh
Als ik de auto half leeg rij en hang hem aan laadpaal, laadt maar tot 7kwh
Ik probeer te begrijpen wat hier volgens jou het probleem is? Immers als de accu maar half leeg gereden wordt kun je toch nooit 9kWh laden?
Wat bedoel je met half leeg rijden? Bedoel je dan de accu range (bijvoorbeeld begin was 30 en nu nog 15)? Welke info gebruik je dan om dat "half leeg" te bepalen? Via de VOC app?
Waar haal jij de info vandaan over het aantal kWh's die je laadt per beurt? En is dat dezelfde bron (laadpaal en thuis)? NB! Lees net dat je dat afleest van je laadkabel?

Of de V60 de accu conditioneert weet ik niet. Wat ik van mijn V60D6 weet is dat daar een heel koelmiddel circuit achterin zat waarmee het accupakket verwarmd kon worden als ik me niet vergis (en gekoeld via de airco).
Dat verwarmen op die manier zit volgens mij niet meer in de TE modellen zonder een elektrische verwarming.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

De netto beschikbare accu capaciteit beschouw ik rond 9kwh, dat baseer ik op feit dat wanneer ik hem helemaal leeg rij en dan vol laad hoeveel KwH er dan ingaat. Dit kun je dan natuurlijk zien op het transactie overzicht van de laadpaal (bij extern laden), of op het schermpje van de 230V lader (ik gebruik niet de standaard volvo thuislader).

Dus wanneer ik hem helemaal leeg rij, zie ik dat er met zowel de externe laadpaal, als de 230V thuislader, 9kwh in gaat. Dus tot zover geen probleem.

Het probleem ontstaat wanneer ik hem niet helemaal leeg rij. Bijvoorbeeld:
- Auto is volledige opgeladen (middels een 9kwh sessie)
- Ik ga een klein stukje rijden (bv 10km), ik zie dan in de Volvo On Call App dat ik 3 KwH heb verbruikt.
- Ik hang de auto aan de lader, en ben dan maar instaat 1 kwh bij te laden (zowel met een externe laadpaal, of mijn thuislader), terwijl er dus 3kwh uit is. En dan zegt auto: 'Opladen klaar'
- Als je dan gewoon rekent, weet je dus dat er 7kwh in moet zitten (was 9, toen 3 eruit, en weer 1 erbij).
- Als ik vervolgens de auto leegrij, zie ik dan ook in de volvo on call app dat hij 7kwh heeft gebruikt en dan leeg is.

Als ik dit vergelijk met leegrijden:
- Auto is vol (9kwh)
- Ik rij hem leeg, en zie ook in Volvo on call app dat ik 9 kwh heb gebruikt.
- Ik hang hem aan de lader (thuis middels 230v lader of op werk met laadpaal), en zie dat ik er weer 9 bij kan laden.
-> hier dus geen probleem

Vandaar dat ik me dus afvraag: hoe kan het, dat in geval van niet volledig leegrijden, ik niet instaat ben hem weer vol te krijgen tot max capaciteit van 9kwh.
Aangezien het geen verschil maakt of ik de externe laadpaal of thuislader gebruik (ze laten beiden in gelijke situatie het zelfde gedrag zien), trek ik de conclusie dat het niet aan de lader kan liggen, maar aan de auto moet liggen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

StefanL83 schreef: 30.11.2023 - 17:11 Vandaar dat ik me dus afvraag: hoe kan het, dat in geval van niet volledig leegrijden, ik niet instaat ben hem weer vol te krijgen tot max capaciteit van 9kwh.
Aangezien het geen verschil maakt of ik de externe laadpaal of thuislader gebruik (ze laten beiden in gelijke situatie het zelfde gedrag zien), trek ik de conclusie dat het niet aan de lader kan liggen, maar aan de auto moet liggen.
Helder, wat je beschrijft en ik kan je conclusie begrijpen. Wat zijn de eDTE waarden bij het starten in Pure/Hybrid (zie hier: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4) in beide gevallen?
Als je echt netto 3 kWh verbruikt en er wil vervolgens maar 1 kWh bij dan zou ik gewoon even langs de dealer rijden want dat gedrag herken ik zeker niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Als ik de auto volledig vol heb kunnen laden (dus 9kwh), dan zie ik eDTE van 38-40.
Als ik de auto dus niet volledig heb kunnen laden (zoals in eerdere posts omschreven), zie ik ook maar eDTE van 28-32 (terwijl auto dus wel 'opladen klaar' geeft). Dus ook dat bevestigt dat de accu niet vol zit, maar op een of andere manier toch niet verder laadt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan lijkt het mij dat er iets met jou auto niet OK is en dat je dus gewoon even met je verhaal langs de dealer moet. Ik heb geen idee en kan me ook niet herinneren dat iets soortgelijks hier op het forum voorbij is gekomen. Succes en laat even weten hoe het afloopt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Lijkt me ook niet oké.
Duidelijk verwoord!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Net even met Volvo Bluekens in Breda gebeld en hun EV specialist gesproken. Die was niet gelijk gealarmeerd, maar stelde voor de auto even uit te lezen.

Ik kwam zelf overigens nog wel iets tegen, toen ik opzoek was naar hoe een batterij/laadunit eigenlijk bepaald dat hij 'vol' is. :

"Automatische laders meten de cel en benoemen deze 'vol' wanneer het voltage hoog genoeg is, wanneer de inwendige weerstand een bepaald niveau bereikt, of wanneer een bepaalde temperatuur gemeten wordt."

Als je dit dan combineert met het feit dat bij koud weer de inwendige weerstand van een batterij intrinsiek omhoog gaat, dan zit ik toch weer te denken in de richting van koud-weer-invloed: Dat door het koude weer de inwendige weerstand sowieso al hoger is, en de lader op basis van die hogere weerstand, eerder 'denkt' dat hij het niveau vol heeft bereikt . En dat de verklaring dat ik hem in sommige gevallen wel vol kan laden, altijd gepaard gaat met een 'warme' auto/batterij door gebruik (en dan dus de intrinsieke weerstand lager).

Ik ga dus nu als experiment de batterij leegrijden, de auto een dag laten staan en dan koud opladen (moet komende dagen wel lukken met het weer). Als ik in dat geval ook maar 7kwh kan bijladen, zou dat voor mij nog meer in die richting wijzen.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij meten de laders zelf helemaal niets aan de kant van de auto, maar doet de auto elektronica dat. De auto communiceert vervolgens met de laadpaal/laadkabel over het vermogen dat moet worden geleverd.
Wat jij beschrijft als koud-weer invloed zou dan logisch redenerend betekenen dat iedere PIH/EV rijder hier dan last van moeten hebben. Ik kan je uit betrouwbare bron vertellen: dat is niet zo.
Bovendien wordt de invloed van de omgevingstemperatuur door de auto binnen bepaalde marges gecorrigeerd door je airco systeem (daarom springt tijdens het laden je ventilator van de airco met enige regelmaat aan, zeker als je net een "warme" rit hebt gehad (doet de auto dat bij jou wel?).
Ik kan me de volgende oorzaken van je probleem voorstellen:
- Je hebt én een brakke laadpaal én een brakke laadkabel thuis (heb je wel eens een andere laadpaal geprobeerd?)
- Je auto heeft een probleem met het conditioneren tijdens het laden
- Je auto geeft verkeerde info terug richting de laadpaal/laadkabel
- Je OBC is het aan het begeven
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Ok, dan zouden idd andere hier ook last van moeten hebben, dus ik geloof je :)

Ik bedoelde inderdaad de laad-unit aan de autokant (dus de OBC). Ik gebruik inderdaad verschillende laders en laadkabels en combinatie daarvan, dus dit sluit ik uit. De airco hoorde ik idd wel eens aanspringen toen ik ging laden toen het nog warmer was, maar eigenlijk hoor ik dat nu nooit meer. (maar ik weet dus niet of dit ligt aan het feit dat het nu gewoon sowieso koud genoeg is buiten, of dat dit kapot gegaan is). En anders is het idd misschien de OBC.

Ga iig een afspraak maken bij Bluekens.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen..... succes.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Korte update:
Heb experiment gedaan door auto helemaal leeg te rijden, maar dan niet gelijk aan de lader te hangen maar helemaal af te laten koelen.
Resultaat: hij laadt nu ook niet volledig op. Er gaat maar 7 ipv 9 kwh in en de eDTE geeft nu na het laden ook maar 32km aan.

Dus op basis hiervan zoek ik de oorzaak nu toch echt meer in de richting van de temperatuur. Bijvoorbeeld de conditionering tijdens het laden zoals eerder werd gesuggereerd.

Dus mijn eerdere probleembeschrijving dat de auto niet volledig oplaadt als de accu niet helemaal leeg is, en wel wanneer ik hem volledig leegreedt lijkt, is middels dit experiment veranderd en wordt dus:

De auto laadt niet volledig op als hij koud is. Bij een warme auto gaat er 9kwh in en een eDTE van 40, bij een koude auto 7khwh en dan ook maar een eDTE van 32
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jij hebt een bijzondere auto...... :-)
Maar laat het toch maar eens controleren door de dealer want het gedrag lijkt mij niet te kloppen (maar ik kan het natuurlijk mis hebben).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Korte update: net bij Volvo Dealer geweest. Dit weekend kreeg ik ook ineens foutmelding 'Laad problemen' en werd de laadpoort rood. Bij het uitlezen zien ze foutcodes op de OBC. Hij doet het echter meestal nog wel, dus het is intermittent. Ze stellen voor de OBC te vervangen. Dit ben ik nu aan het afstemmen met het bedrijf waar ik de BOVAG garantie heb.

Wordt vervolgd
Wouter89
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22.01.2024 - 09:18

Goedemorgen Stefan,

Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn V60 T8 TE van 2019. Heb de auto nu iets meer dan een maand, maar herken precies wat jij beschrijft omtrent het niet volledig opladen als de accu niet helemaal leeg is. Merk ook verschillen in laadsnelheid, die lijkt soms heel erg te variëren (kan dit zien vanuit mijn Wallbox app), uiteraard zit ik er niet de hele tijd op te kijken, maar dat viel van begin af aan op.

Dacht in eerste instantie hetzelfde als jij, dat het mogelijk te maken heeft met de kou van afgelopen weken (of met de oplaadplanning die ik heb ingesteld), maar dat blijkt niet het geval. Inmiddels ook contact gezocht met de dealer (Bluekens Halsteren) en verwezen naar jouw overeenkomstige ervaringen. De foutmelding heb ik overigens (tot nu toe) nog niet gehad.

Voor mij geldt hetzelfde: wordt vervolgd.
StefanL83
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.11.2023 - 21:06

Hoi Wouter, interessant om te horen dat er in ieder geval nog iemand is die zelfde probleem heeft (althans zo lijkt het).

Kun je mij ook op de hoogte houden als er iets bij jou gemaakt wordt etc?

Thx, Stefan
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”