Pagina 1 van 1
2 verschillende merken winterbanden
Geplaatst: 27.11.2006 - 20:57
door wikani
iemand een idee of 2 verschillende merken winterbanden (uiteraard zelfde merk en maat op één as) OK is voor een XC90 ?
Het betreft 2 wielen met banden Contiwintercontact 235/65 R17
en 2 wielen met banden Dunlop SP Winter Sport 235/65 R17.
Geplaatst: 28.11.2006 - 16:57
door subvolvo
Elke band heeft zijn eigen zwakke en sterke punten. Ik zou even bij een bandenspecialist navragen of de genoemde banden veel van elkaar verschillen.
Continental en Dunlop zijn beide A-merk banden, dus verwacht ik weinig verschil in eigenschappen. Maar ik ben geen specialist
Zitten deze banden er al onder of moet je twee nieuwe aanschaffen?. Als het laatste het geval is zou ik niet op het prijsverschil letten, maar gewoon voor de band gaan die er nog op zit.
Succes,
Hans
Geplaatst: 28.11.2006 - 17:22
door AGB
Ik zou het er niet op wagen. Al helemaal niet in winterse omstandigheden. Vorig jaar had ik die Dunlop's onder mijn auto en het feit dat ik nu de Conti's heb laten monteren zegd genoeg.
Bij uitblijven van winterse omstandigheden tot nu toe is mijn beeld nog niet volledig maar het testen op (zeer) nat wegdek daarintegen ruimschoots....
1-0 Conti
Mij ervaring met de Dunlop's in winterse omstandigheden waren matig maar we wachten op de eerste vlokken....
Geplaatst: 28.11.2006 - 18:10
door Harrie
Wikani
Het instructieboekje is hier erg duidelijk in:
Quote;
Bij auto's met vierwielaandrijving moet u altijd vier identieke banden gebruiken qua bandenmaat , merk , type , draagvermogen en snelheidslimiet. Bij gebruik van banden die niet voldoen aan de bovenstaande verreisten kan de aandrijflijn van de auto ernstige schade oplopen.
Einde citaat
Dit staat in het boekje van de XC 70 maar geldt waarschijnlijk ook voor een XC 90.
Bovenstaande lijkt mij ook logisch , daar ieder merk zijn afzonderlijke kwaliteiten heeft ,welke niet onderling overeenkomen
Harrie
Geplaatst: 28.11.2006 - 19:06
door subvolvo
N.B. Let er bij het verwisselen van banden op dat alle vier de banden van hetzelfde type zijn, dezelfde afmeting en aanduiding hebben en van hetzelfde merk zijn.
N.B. Dit is in het bijzonder van belang voor modellen met vierwielaandrijving (AWD), omdat bij dergelijke modellen zelfs geringe verschillen tussen de wielen al tot schade aan de aandrijflijn kunnen zorgen.
Twee teksten letterlijk uit mijn XC90 handleding overgenomen.
Verder adviseert Volvo de maat 225/70R16 voor alle modellen met vijf zitplaatsen of zonder een T6 motor. Voor de modellen met een T6 motor of zeven zitplaatsen 235/65R17.
Groetjes,
hans
Geplaatst: 05.12.2006 - 05:51
door Douwe
Ik denk dat het goed is om idd dezelfde typen banden op de auto te hebben. Iedere band heeft immers een eigen gedrag.
Overigens rijd ik het hele jaar op winterbanden. Achter zitten ze er inmiddels ruim 100000km op. Voor heb ik onlangs vernieuwd.
Wat voor merk: Nokian
Oordeel: zeer tevreden!
Geplaatst: 07.12.2006 - 20:19
door Barry (Grillmeister)
Vraag het anders even aan amazon-ps die heeft in de "rubber" handel gezeten.
Geplaatst: 26.12.2006 - 22:22
door Veezeventig
Ja, waar zal ik beginnen. Yep, met datgene wat wettelijk wel/niet mag.
Wettelijk is het hebben van 2 verschillende merken en/of typen toegestaan. MAAR dan moeten op de vooras, dus links- en rechtsvoor, dezelfde banden (merk & type) zitten. En op de achteras, dus links- en rechtsachter, dezelfde banden (merk & type) gemonteerd zijn. Zo zou je wettelijk dus op de vooras bijvoorbeeld Vredestein Snowtrac kunnen hebben (uiteraard dus gelijke maat, type, gew.classificatie, enz.). Terwijl je bijvoorbeeld achter winterbanden van Michelin (om maar iets te noemen) monteerd.
Hoe e.e.a. nu precies in elkaar zit v.w.b. fourwheeldrive auto's? Helaas, daar kan ik geen antwoord op geven, daar ik daar geen expert in ben.
Wel wil ik jullie nog graag ff op een website wijzen waar ik zelf mijn banden bestel en zeer goede ervaringen heb EN die NIET DUUR is. Tevens kun je gelijk op die site per band bekijken hoe ze uit de verschillende testen komen (Zowel binnenlandse als buitenlandse tests).
www.autobandenmarkt.nl
Neem a.u.b. wel ff eerst met mij contact op als je daar wilt gaan bestellen. Kan ik je mijn klantennummer geven. Kun jij ook doen als je klant bent en een klant daar aanbrengt.
Geplaatst: 26.12.2006 - 23:23
door Oceanracer
Wettelijk is het hebben van 2 verschillende merken en/of typen toegestaan. MAAR dan moeten op de vooras, dus links- en rechtsvoor, dezelfde banden (merk & type) zitten.
Helaas is dit een wijd verbreid misverstand. Je MAG met 4 merken banden rond rijden en het MOGEN dus ook 4 verschillende typen profiel zijn.
MAAR het MOETEN wel luchtbanden zijn met de ZELFDE KARKASSTRUCTUUR. Dit geldt voor de banden op 1 en de zelfde as. Je mag dus RADIAALBANDEN links en rechts NIET COMBINEREN met DIAGONAALBANDEN. Voor en achter mogen dus wel verschillen. Het betreft dus een wettelijk verschil tussen het TYPE KARKASSTRUKTUUR en niet het type band of profiel.
Zie hiervoor het voertuig regelement art. 5.2.27
Overigens hoor je mij hier niet zegen dat iedereen nu maar met 4 verschillende banden moet gaan rondrijden! Het gaat hier alleen maar om wat MAG. Ik zou het niet doen!
Voor wat betreft de 4x4's van Volvo: Zorg altijd voor een minimaal verschil aan profielslijtage. Dus niet voor net een set nieuwe banden, terwijl achter haast tot de draad versleten is! Ook al is het verder de zelfde band.
Geplaatst: 27.12.2006 - 00:39
door ps-amazon
erger nog, de maten mogen ook nog eens verschillen; je mag dus met 4 verschillende maten op je auto rondrijden, bv. twee verschillende diagonalen voorop en twee verschillende radialen achterop; de achterliggende gedachte is dat veel auto's geen volwaardig reservewiel meer hebben en het thuisbrengertje is altijd een afwijkende maat
Geplaatst: 27.12.2006 - 09:36
door Oceanracer
Inderdaad, verschillende maten is ook toegestaan. Wettelijk dan. Wanneer wij echter met onze moderne auto's dat gaan proberen zal onherroepelijk je ABS computer volledig op tilt slaan. En bij de 4X4's krijg je gegarandeerd schade aan de je aandrijving. Dit omdat in beide gevallen je wielen onafhankelijk van elkaar een verschillend aan omwentelingen per gereden kilometer gaan maken om toch met z'n vieren de zelfde snelheid te kunnen rijden.
Geplaatst: 28.12.2006 - 23:51
door Barry (Grillmeister)
@ps-amazon, Mooi dat je over het thuis blijvertje begint, er zit in mijn v-40 gewoon een 14" dat gaat toch gewoon nergens over... Ik denk er serieux over om het kreng maar thuis te laten en een spuitbus mee te nemen is dat wat?
Grt B
Geplaatst: 29.12.2006 - 00:01
door ps-amazon
het liefste heb ik een gewoon reservewiel, je zal maar een eind moeten rijden voordat je de zaak kan wisselen/repareren;
desnoods een thuiskomer, maar echt prettig voel ik me daar niet bij, maar vaak kan je niet anders omdat er geen ruimte is voor een volwassen reserveband;
een spuitbus? nee, ik liever niet; er zijn ongetwijfeld situaties waar dat voldoet (kleine inrijding) maar vaak dicht het ook niet goed af, en gaat de band na een tijdje alsnog aan flarden; meestal is de band na een spuitbuslading niet meer echt bruikbaar
Geplaatst: 30.12.2006 - 00:15
door Barry (Grillmeister)
Dan maar even kijken of ik een zomerband met velg in het achteronder kan proppen dan is dat iig beter geregeld.
Zo'n thuis komer wordt een lange rit uit Oostenrijk met 80 km pu...
Geplaatst: 08.02.2007 - 22:40
door AGB
Ik zou het er niet op wagen. Al helemaal niet in winterse omstandigheden. Vorig jaar had ik die Dunlop's onder mijn auto en het feit dat ik nu de Conti's heb laten monteren zegd genoeg.
Bij uitblijven van winterse omstandigheden tot nu toe is mijn beeld nog niet volledig maar het testen op (zeer) nat wegdek daarintegen ruimschoots....
1-0 Conti
Mij ervaring met de Dunlop's in winterse omstandigheden waren matig maar we wachten op de eerste vlokken....
[ ]
Het was dus even wachten want bovenstaande tekst schreef ik op 28-11-06.... maar 2-0 conti! wat een verschil! Het gevoel van grip gelijk aan een setje Alpine pilot sports onder een V70r