Aanschaf V60

Plaats reactie
ZA0088
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 04.12.2023 - 13:05

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een V60 vanaf bouwjaar 2019. Hier al veel informatie gelezen maar nog een paar vragen:

1. Verschil tussen Momentum, Inscription en R-Design: bij de Momentum zijn de ronde uitlaat sierstukken, Inscription de 'grote' rechthoekige sierstukken (met daarin alsnog ronde pijpjes), en R-design de 'dubbele' rechthoekige sierstukken.
Verder is de lederen bekleding van luxere kwaliteit bij de Inscription en de verstel mogelijkheden van de stoelen uitgebreider. Ik wil in ieder geval memory/geheugen in de bestuurdersstoel. Ben ik dan aangewezen op de Inscription of R- Design? Of is dat ook een optie met Momentum (pro)?

Zijn er nog meer (grote) verschillen in bijvoorbeeld het onderstel van de auto tussen Momentum (Pro), Inscription en R-design? Of de LED koplampen (matrix? automatisch groot licht?)

2. android auto/apple carplay wil ik draadloos kunnen bedienen. Bijv. navigeren met maps en muziek via spotify. Ik las dat carplay/auto op een half scherm wordt getoond. Klopt dat? En ben ik aangewezen op een aftermarket usb dongle? Of kan de optie voor draadloos aangezet worden via de dealer of derde partij die de software van de auto aanpast?

3. Is er veel verschil in verbruik tussen T4 en T5? Al dan niet met Polestar tuning? Ik las in ieder geval dat het schakelen soepeler gaat met Polestar tuning en dat de T4 hier het meeste profijt van heeft.
Gebruikersavatar
Sarnelli
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19

ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 13:40 Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een V60 vanaf bouwjaar 2019. Hier al veel informatie gelezen maar nog een paar vragen:

1. Verschil tussen Momentum, Inscription en R-Design: bij de Momentum zijn de ronde uitlaat sierstukken, Inscription de 'grote' rechthoekige sierstukken (met daarin alsnog ronde pijpjes), en R-design de 'dubbele' rechthoekige sierstukken.
De uitlaatsierstukken zijn bij inscription en R-design hetzelfde. die dubbele rechthoekige sierstukken is een optie. wel is de bumper van de inscription ander dan de r-design.
ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 13:40 Verder is de lederen bekleding van luxere kwaliteit bij de Inscription en de verstel mogelijkheden van de stoelen uitgebreider. Ik wil in ieder geval memory/geheugen in de bestuurdersstoel. Ben ik dan aangewezen op de Inscription of R- Design? Of is dat ook een optie met Momentum (pro)?
Inscription heeft de comfort stoelen en de R-design de sportstoelen. Maar zijn beide electrisch verstelbaar (en de hoeveelheid standen hangt weer af van de opties die je hebt).
ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 13:40 Zijn er nog meer (grote) verschillen in bijvoorbeeld het onderstel van de auto tussen Momentum (Pro), Inscription en R-design? Of de LED koplampen (matrix? automatisch groot licht?)
Zover ik weet wordt de R-design met een sportonderstel geleverd die net iets lager ligt dan de inscription. VErlichting is op beide modellen hetzelfde. adaptief groot licht is een optie.
ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 13:40 2. android auto/apple carplay wil ik draadloos kunnen bedienen. Bijv. navigeren met maps en muziek via spotify. Ik las dat carplay/auto op een half scherm wordt getoond. Klopt dat? En ben ik aangewezen op een aftermarket usb dongle? Of kan de optie voor draadloos aangezet worden via de dealer of derde partij die de software van de auto aanpast?
Standaard is apple carplay niet draadloos. kan wel draadloos gemaakt worden met een aftermarket module, werkt best goed maar moet je wel inboeten op geluidskwaliteit.
ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 13:40 3. Is er veel verschil in verbruik tussen T4 en T5? Al dan niet met Polestar tuning? Ik las in ieder geval dat het schakelen soepeler gaat met Polestar tuning en dat de T4 hier het meeste profijt van heeft.
Hier heb ik helaas geen ervaring mee (heb een B3). maar wat ik in de papieren ziet is dat het verbruik niet erg veel verschilt.
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik heb een Momentum met dezelfde leren elektrisch met geheugen. Was een optie. Ook volledig adaptief full led en in bochten meedraaiend (ook optie). Android Auto en Apple Carplay aanwezig maar niet standaard draadloos.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Sarnelli
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19

je kan trouwens op de volvo website de oude prijslijsten downloaden, waar je de modellen qua opties netjes naast elkaar ziet staan. wellicht helpt je dat ook.

Ik heb zelf daar ook veel profijt van gehad om de verschillen te begrijpen bij de aanschaf van mijn V60 vorig jaar.
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11617
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Over de motor: ik heb test ritten gemaakt in T5 en T4 modellen, en ja, je hebt meer ooomph in de T5, maar uiteindelijk de T4 gekocht.

De andere opties die de T4 wel had waren uiteindelijk belangrijker. En de T4 heeft bij normaal gebruik meer dan genoeg power volgens mij.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Sarnelli
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19

Herkenbaar! ik ben ook voor de opties gegaan ipv extra vermogen :)

De inscription B3 nodigt meer uit om relaxed te rijden. En in Nederland ben ik nog nooit vermogen tekort gekomen.
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Welkom op dit forum!

Zoals reeds aangehaald, hier vind je de oude prijslijsten terug en kan je exact zien wat de verschillen zijn: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
En kan je dus ook de opties op een occassion nagaan. Of wat er mogelijk was.
Dat laatste verschilt per modeljaar.

Een R-Design is standaard geleverd met zgn. contourstoelen; nappa leer in het midden en textiel aan de buitenzijde van zowel de zitting als de leuning.
De Inscription heeft standaard zgn. comfortstoelen met lederen bekleding die iets grover is. Maar optioneel is alleen op dat soort stoelen nappaleer verkrijgbaar incl. stoelventilatie en -massage.

De non-hybride versies van de V60 ( T6 en T8 dus) geleverd als R-Design hebben ook een sportchassis, terwijl alle andere uitvoeringen een standaard "Dynamic" chassis hebben.

Verbruik tussen een T4 en T5 zal niks verschillen tenzij je de extra paarden van de T5 natuurlijk regelmatig aanspreekt.
Het is gewoon dezelfde motor, de T4 is alleen geknepen.
Ik zou een T4 met de juiste uitrusting idd niet laten staan, Polestar tuning zal hem nog fijner maken.
Neemt niet weg dat de T5 met Polestar het rapste jongetje van het non-hybride klasje is...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

De R-Design is meer afgestemd op sportief, heeft zwarte accenten en standaard een donkere hemelbekleding. De Inscription is meer afgestemd op comfort met veel chrome accenten. Beide hebben overeenkomstige standaard opties maar ook enkele afwijkdende opties. Beide zijn standaard rijker uitgerust dan de Momentum (Pro) uitvoeringen. Al benoemd, kijk de prijslijsten eens na om te zien wat de verschillen zijn. Ik ben meer van het chrome dus zocht ik een Inscription. Het is een T4 geworden in verband met de opties. Was het een T5 geweest met gelijke opties zou het ook goed geweest zijn. Vermogen van de T5 is natuurlijk meer maar het Polestar Engineered pakket maakt de T4 een geweldige ervaring. De T5 is eerder op de markt gekomen dan de T4, in de eerste modellen is er is dus meer aanbod in de T5.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Hokkie
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.12.2023 - 08:44

Kijk ook eens in DLD. Ik ben momenteel bezig met een v60 T8 PHEV R-Design. Ik heb in Nederland nog geen model gezien met dezelfde opties, km-stand en bouwjaar voor bedrag die ik bij de buren betaal.

Eventuele garanties (zaterdag bevestigd door Volvo zelf) zijn in principe te verhalen bij je eigen dealer. Taalbarrière (spreek voor mijzelf) is spannender dan importeren.
ZA0088
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 04.12.2023 - 13:05

Dank voor de reacties. Die prijslijsten helpen enorm! Ik ga rond de kerst proefritjes maken in de diverse uitvoeringen. Neig op dit moment meer naar een inscription uitvoering.

In de zoekresultaten komt af en toe ook een b3 of b4 voorbij binnen budget, vaak wel veel kariger uitgerust. Zijn deze b (mild hybride benzine) motoren veel zuiniger dan de t4 of t5 motoren?

En hoe herken ik de LED Koplampen die meedraaien en automatisch groot licht hebben? Zie je dat nog van de buitenkant? Beschrijvingen in advertenties zijn niet altijd even acuraat.
Gebruikersavatar
Sarnelli
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2022 - 19:19

ZA0088 schreef: 04.12.2023 - 20:53 Dank voor de reacties. Die prijslijsten helpen enorm! Ik ga rond de kerst proefritjes maken in de diverse uitvoeringen. Neig op dit moment meer naar een inscription uitvoering.

In de zoekresultaten komt af en toe ook een b3 of b4 voorbij binnen budget, vaak wel veel kariger uitgerust. Zijn deze b (mild hybride benzine) motoren veel zuiniger dan de t4 of t5 motoren?

En hoe herken ik de LED Koplampen die meedraaien en automatisch groot licht hebben? Zie je dat nog van de buitenkant? Beschrijvingen in advertenties zijn niet altijd even acuraat.
De mild hybrides zijn iets zuiniger. Maar wat ik vooral erg fijn vind is de response op het start/stop systeem in de mild hybride.

Je kan in het menu een knop aantreffen met bochten verlichting. Bij sommige koplampen staat er ook “active high beam” in. Maar ik zie dit niet bij mijn koplampen, terwijl ik wel active high beam heb…
Volvo V60 B3 inscription 2021
Volvo V40 T3 R-design 2019
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De knop bochtenverlichting in het menu is van mistlampen die wel of niet moeten aanspringen bij afslaan.
Mistlampen zijn alleen verkrijgbaar op de non-hybride versies trouwens.

De V60 heeft nooit Active High beam in de koplamp staan, de XC90 wel. Vooral dat meedraaien is wel geinig van deze optie, het actieve grootlichtgedeelte gebruik ik weinig.

Je herkent de optie wanneer je de koplampsproeiers in de voorbumper verwerkt ziet zitten (twee rechthoekige plaatjes onder de koplampen).

Verder zijn de mild-hybride varianten iets zuiniger, scheelt niet heel veel. Zijn ook niet te tunen.

MY2019 en MY2020 zijn de modeljaren waarin Volvo nog niet aan cost savings deed en kleine zaken nog gewoon standaard waren.
Let ook op de andere automaat die de B3 en B4 kregen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

Mijn v60 heeft wel degelijke “active high beam” in de koplampen staan.
Momentum Pro uitvoering met als optie lichtpakket.

Sproeiers is wel makkelijker te zien, zoals vermeld.
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1026
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Net even gekeken en bij die van ons staat het er niet in, wel een geweldige functie hier op het platteland.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

De 'Winter Line' op de V60 (2019-2021) is het paket met Active High Beam met extra hoge lichtopbrengst, mistlampen, hogedruk koplampreiniging en led bochtverlichting. In mijn topic V60 T4 Inscription staat een en ander beschreven van de opties van mijn V60 (Duitse import) viewtopic.php?t=92687
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1026
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

(Eind 2021) ook bekend als “lighting pack”, en dan heb je ook extra verlichting in de laadruimte en deuren ed (verlichtings pack 2).
Ik heb echter geen idee in hoeverre deze packs door de jaren heen qua inhoud veranderen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 926
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat is bij opties natuurlijk wel een belangrijk punt en vaak onderbelicht.
Waar woon je. In de stad heb je aan sommige opties weinig.

R design, kijk of je het sportonderstel fijn vind. Persoonlijk vind ik het met de 19" het beste onderstel en afstemming ooit, zowel comfort als sportiviteit.
Maar ik kan je goed voorstellen dat het niet ieders keuze is.

Ik heb zelf een B4 zoals al vaak gemeld. Heerlijk motor, snel nee, vlot is een beter woord.
De T4 met polestar tuning zou voor mij absoluut geen probleem zijn bij een gebruikte auto.
Ik vond de B3 ook prima rijden, met normaal rijden merkte ik daar niets van tov de B4.

Volgens mij gaat de T4 met polestart zelf behoorlijk wat PK,s omhoog 30 oid???
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Roadrunner79 schreef: 04.12.2023 - 23:06 Mijn v60 heeft wel degelijke “active high beam” in de koplampen staan.
Grappig deze verschillen weer. Ben benieuwd waar dat dan staat bij een V60. Heb je een foto?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Emmevi schreef: 05.12.2023 - 08:31 Ik heb echter geen idee in hoeverre deze packs door de jaren heen qua inhoud veranderen.
Dat is het mooie aan al die oude prijslijsten; dan kan je dat allemaal "volgen" en uitzoeken.
Benaming en samenstelling van die Packs/Lines verandert wel door de jaren heen, door de importeur, wellicht op basis van de Lines en opties waarmee reeds afgeleverde auto's werden uitgerust?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2793
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 05.12.2023 - 09:23 Volgens mij gaat de T4 met polestart zelf behoorlijk wat PK,s omhoog 30 oid???
Iets minder, zie https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2020

De toename van vermogen en koppel lager in de toeren zul je in de dagelijkse praktijk het meeste merken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”