tijd om Volvo XC60 2.4 D5 Nordic+ te vervangen

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
lokhorst
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.12.2023 - 12:56

Rij nu een XC60 diesel uit 2017. Heb deze in 2018 van Naomi van As (via dealer) overgenomen.
Dit is geen grapje. Ze werd toen gesponsord door Volvo en reed in die auto o.a. naar clinics.

Maar goed het wordt tijd om deze te vervangen. Er staat nu 230.000 km op te teller en hij kan nog wel even mee.
Maar het nieuwe model (na 2018) vind ik toch wel erg leuk om te zien.
Gisteren een Volvo XC60 B5 AWD Inscription gereden. Een 4 cilinder maar doet niet onder voor een 5 cilinder.
Ik koop altijd een Volvo met de kop eraf. Maar de diesel uitvoering is niet meer zo populair want er zijn er niet veel te koop

Ik begin nu twijfelen om toch een benzine hybride aan te schaffen, maar met 35.000 km per jaar is een diesel nog altijd goedkoper.
Mijn vraag is wat ben ik kwijt aan brandstof voor de hybrid (benzine/elektriciteit). De actieradius van de Volvo XC 60 op de accu wordt wat meer, en ik meen zelfs de huidige generatie is 80 km
We wil zijn ervaring met mij delen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je verbruik van een plug in hybride is bijna volledig sterk afhankelijk van hoe jou ritten er dagelijks uitzien en of je kunt en wilt laden (en natuurlijk van hoe zwaar jou rechtervoet is). Rij je elke dag om de kerk heen dan kun je wel 1:30 halen. Rijd je elke dag 100 km heen en 100 km terug en kun je nergens laden dan wordt het 1:10. Ik zelf rijd 30K per jaar. Doe veel rondjes om de kerk, maar ook langere ritten. Laad thuis en onderweg en haal gemiddeld 1:18. Heb een week niet kunnen laden en toen lag mijn verbruik op 1:11. Reken de besparing in benzine maar uit....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

Ik heb mijn T6 hybride van 10-2021 nu bijna een jaar. Rijd redelijk veel rondom de kerk, maar geregeld ook ritten waar de accu (de kleine, dus ca 35 km bereik) al op de heenweg leeg is en de terugweg op benzine gaat. Plus nog wat weekendjes weg en een rit naar Frankrijk, met volle accu thuis weg maar onderweg niet geladen.

Ik laad alleen thuis, niet onderweg en houd het geladen aantal kwh's niet bij. Rijd ik veel elektrisch rijd ik soms 1.200 km op een tank. Vrijwel alleen op benzine gaat dat wel rap naar beneden.

Ik zal binnenkort mijn tankbonnetjes eens bekijken voor je.

Mocht je je willen wagen aan Excel berekeningen:
N.b. 1: sommige / niet alle hybrides hebben 50% korting op de MRB.
N.b. 2: ik tank altijd 98/E5. Dat deed ik al met mijn vorige (benzine) auto, maar kreeg het advies ook van mijn Volvo dealer omdat bij veel elektrisch rijden de benzine lang in de tank/leidingen zit.
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Gouwe schreef: 17.12.2023 - 19:17 Rij je elke dag om de kerk heen dan kun je wel 1:30 halen.
Wel meer ook :) Mijn XC60 T8 uit 2020 rijdt nu elke dag 2x37 km (heen en terug). Wordt thuis en op het werk opgeladen. Gemiddeld verbruik: 2.0 liter / 100 km
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het lijkt mij een "must" met een Hybride, om altijd E5 = RON98 te tanken. Zeker als de Volvo veel elektrisch (rond om de kerk) rijd, en de benzine relatief lang in de tank, en de leidingen zit. Rijd je juist veel, dan is E10 geen probleem. (zegt men) Zelf tank ik ook uitsluitend de E5 (98) Beter voorkomen, dan genezen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik rijd al ruim 100K gewoon op E95 en dat gaat prima. Tank wel altijd bij de bekende merk pompen (maar dat is dan mijn afwijking) en verbruik zo ongeveer max 1 tank per week. Kans om te verouderen heeft het dus niet.
Bij de D6 zat een functie ingebouwd dat als je te lang niet op diesel had gereden, hij automatisch de dieselmotor deed starten (je kreeg dan ook een melding). Geen idee of dat met de benzine hybrides ook zo is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8116
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het is volgens mij onbegonnen werk om nog uit te maken wat beter is, jaren geleden werd de diesel in Belgie de hemel ingeprezen en kreeg je er zelfs subsidie voor.
Na dieselgate met dank aan VW worden ze nu meer en meer verboden in steden, onze C70 MY11 mag nog 1 jaat Antwerpen binnen en daarna niet meer.
Ik kocht in 2019 een S90 D4 van 1 jaar oud met 5000km op de teller en dacht hiermee gerust te zijn (euro6) nu wordt deze vanaf augustus 2027 ook verbannen in Antwerpen…

Nu zijn EVs erg in trek maar als ze binnen korte termijn de wegenbelasting ervan op gewicht gaan toepassen ben je de pineut…

Voorlopig blijf ik de S90 en C70 maar rijden tot we echt weten hoe het met de EVs gaat verlopen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

David_O schreef: 18.12.2023 - 00:25
N.b. 2: ik tank altijd 98/E5. Dat deed ik al met mijn vorige (benzine) auto, maar kreeg het advies ook van mijn Volvo dealer omdat bij veel elektrisch rijden de benzine lang in de tank/leidingen zit.
Waarom zou euro95 een probleem zijn als het langer in de tank/leidingen zit ? En als het al een probleem zou zijn, wat is dan de reden dat dit bij ron98 niet zo is?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
marsman
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59

Er zijn al vele boekwerken volgeschreven over het verschil tussen EUR 95 en EUR 98. Als je regelmatig rijdt kun je veilig beide tanken. Rij je weinig, dan kun je toch beter 98 kiezen. Het speelt vooral in de watersport waar alles in de herfst / winter stil ligt. Ook motoren die de hele winter stilstaan, kunnen beter met 98 in de tank weggezet worden. Ikzelf tank bijna altijd 98, maar dat doe ik heel mijn leven al. Alleen op lange ritten richting zomervakantie tank ik wel eens 95.

Zie ook: https://www.bouwmeesterwatersport.nl/we ... ne-vragen/

Verder on topic: mijn verbruik ligt zo rond de 1:18 tot 1:20 met toch wel zeer regelmatig laden. Dat is me prima voor zo'n grote SUV, maar met mijn A3 etron die ik hiervoor had reed ik altijd zo rond de 1:30 met dezelfde kilometers en laadgedrag.

Ik heb een XC60 met de kleine accu. De laatste versie heeft een groter accupakket en komt aanzienlijk verder op een lading en heeft dus een gunstiger verbruik. Maar stroom is ook niet gratis.

Verbruik en kosten met een hybride is gewoon erg afhankelijk van hoe vaak je kan laden. En heb je zonnepanelen, dan ben je helemaal spekkoper.
AndyP
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.04.2022 - 19:42

BlackcurrantV70 schreef: 19.12.2023 - 09:32 Het is volgens mij onbegonnen werk om nog uit te maken wat beter is, jaren geleden werd de diesel in Belgie de hemel ingeprezen en kreeg je er zelfs subsidie voor.
Na dieselgate met dank aan VW worden ze nu meer en meer verboden in steden, onze C70 MY11 mag nog 1 jaat Antwerpen binnen en daarna niet meer.
Ik kocht in 2019 een S90 D4 van 1 jaar oud met 5000km op de teller en dacht hiermee gerust te zijn (euro6) nu wordt deze vanaf augustus 2027 ook verbannen in Antwerpen…

Nu zijn EVs erg in trek maar als ze binnen korte termijn de wegenbelasting ervan op gewicht gaan toepassen ben je de pineut…

Voorlopig blijf ik de S90 en C70 maar rijden tot we echt weten hoe het met de EVs gaat verlopen
Ben ook op zoek naar jets anders, benzine dan wel.
Had ook interesse in de XC60 puur benzine, in dit geval een T5...2500€ biv bij een co uitstoot van 197...😳 denk dat ik maar verder bol met mijn S60 in dat geval...
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Je kijkt dus naar een mild hybrid.
Ik heb recent een soortgelijke vraag gesteld maar dan ten aanzien van een plug-in hybrid : viewtopic.php?t=93553
Het advies was om te kiezen voor een mild hybrid in mijn geval.

Zou je gaan voor een XC60T8 of T6 (dus stekkeren) dan is bijgaande link ook wel de moeite waard om te lezen: viewtopic.php?t=89668
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”