Diverse storingen V60

Plaats reactie
Markijani
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.11.2023 - 12:54

We hebben sinds iets meer dan een jaar een erg fijne V60 T5 dec 2018 (V60 II) maar sinds enkele maanden terugkerende storingen. Ik herkende de meldingen van een eerder forum hierover in Advies storingen maar open hier een nieuw onderwerp omdat ik niet zeker weet of die nog gelezen wordt.

Er zijn diverse meldingen die telkens terugkeren. Storing parkeersensoren, parkeerrem, transmissiestoring, bandenspanning, city safety, stuurbekrachtiging etc. We hebben de auto gekocht bij een universele BOVAG dealer en een jaar lang probleemloos gereden. Alle problemen zijn eigenlijk de dag na de 1e onderhoudsbeurt begonnen die we dus na 1 jaar rijden hebben laten doen. De week ervoor is door Wellcoll nog de voorbumper vervangen vanwege lichte schade bij schrammen lantaarnpaal. De auto rijdt ondanks de meldingen gewoon goed.

In 1e instantie teruggegaan naar de autodealer die het onderhoud heeft gedaan. Die heeft hem opnieuw uitgelezen en leek te wijzen naar de ABS sensor maar omdat de melding spontaan verdween en er geen defect was is er niks mee gedaan. Nadien kwamen de meldingen terug en was het advies om bij een Volvo dealer dit te onderzoeken. Tijdens de wachttijd voor een afspraak van meerdere weken bleven de meldingen steeds vaker komen en gaan nu niet meer weg.

De Volvo dealer wees ook in de richting van ABS sensor en heeft beiden aan de voorzijden verwisseld en nieuwe geprobeerd maar loste het probleem niet op. Verder bleek de software sinds levering nog nooit een update te hebben gehad dus dat heeft de dealer ook direct gedaan. Omdat het probleem ook hiermee niet was opgelost volgde er contact met Volvo NL en werd het advies gegeven om draadboom door te meten en gegevens door te sturen. Wacht nu op reactie hierop maar vrees een beetje dat het een lange zoektocht wordt. Ik had geopperd om de regelunit die gekoppeld is aan alle meldingen te vervangen /wisselen maar dit zou direct 1800 euro kosten en niet aan een andere auto gekoppeld kunnen worden. In eerder forum over vergelijkbare meldingen las ik de volgende mogelijkheden:

- Carterventilatie interne lek?
- Hulpaccu opladen
- Regelunit die spanning levert aan hulpaccu?
- Lambda sensor
- Pakking tussen uitlaat en motorblok

Ik raak helaas een beetje ontmoedigd door dit alles terwijl ik erg op de auto gesteld ben met zijn lichte lederen kleur interieur en blauwgrijze uitvoering en sterke motor. Ik was van plan deze auto (nu 134.000 km) uit te rijden omdat ik dit echte de mooiste Volvo vind die er is (voorheen ook 2 fijne V70's gehad). Hopelijk heeft er iemand een goed advies of kan mij een beetje hoop geven dat dit goedkomt.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Meldingen ‘klinken’ enigszins bekend. Defecte ABS sensor geeft een veelvoud aan meldingen van diverse aard. Indien sensor niet defect is dan zou het logischerwijs de bekabeling kunnen zijn. Soms is het zelfs zichtbaar dat er ‘vreet-schade’ is door bv een marter. Komt geregeld voor.
Een goeie dealer zal vaker met dit bijltje hebben gehakt en de oorzaak boven water krijgen.
Nogmaals, ik vermoed toch echt dat het een ABS probleem is al dan niet veroorzaakt door draadbreuk of gammele connector(en).
Parkeersensoren zou ook een connectie probleem kunnen zijn als gevolg van vervangen bumper.
Ben er ook van overtuigd dat het goed komt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Markijani
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.11.2023 - 12:54

Dat geeft de burger weer moed, bedankt voor het lezen en je reactie. Vooral fijn om te lezen dat een goeie dealer dit vaker tegenkomt en kan oplossen. Marterschade ook aan gedacht, we wonen wel in een gebied waar ze geloof ik voorkomen.
Markijani
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.11.2023 - 12:54

Het probleem is opgelost! Na doormeten van kabelboom bleek het probleem gelokaliseerd te zijn bij de rechter ABS sensor. De connector en de gehele kabelboom is vervangen, daarna zijn de storingen gelukkig niet meer teruggekomen. Inmiddels al 2 weken probleemloos gereden dus ik ik verwacht dat dit inderdaad het probleem is geweest. Helaas wel veel onderzoekskosten, ik mocht toch even €900,- afrekenen exclusief de eerdere €200,- kosten voor software updates bij 1e afspraak.
Alleen merk nog wel bij autostop bij verkeerslichten wanneer de motor weer opstart er heel kort (+/- 1sec.) een melding komt dat de stuurbekrachtiging tijdelijk niet werkt, ik vermoed dat dit komt door de hulpaccu. Hopelijk gaat dit nog weg na een lange vakantierit.
Nu hij weer in orde is ga ik toch eens op onderzoek uit naar parkeercamera installatie. Ik zag dat deze bij Vstore te koop is voor €375,- maar zal eens bij de garage vragen wat de installatiekosten zijn.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mooi dat het opgelost is. De ABS was dus idd de boosdoener (althans de bekabeling van de ABS). Vind het toch wel raar dat het lang duurde voordat men dat constateerde want de storingen wezen toch duidelijk in die richting. Zou op zich geen kostbaar klusje hoeven zijn. Die melding van de stuurbekrachtiging… lijkt toch dat de ABS storing (nog een af&toe slecht contact?) verband houdt met die melding. Of het de hulpaccu is weet ik niet (heb ik nog niet eerder gehoord dat die melding verschijnt bij lage hulpaccu…)
Mbt kosten camera: Vstore is over het algemeen zeer scherp geprijsd (en zeer goed in het uitvoeren van de werkzaamheden, dat doen ze terplekke (van der Veen, Volvo Service Dealer)).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Markijani schreef: 31.12.2023 - 12:05 Het probleem is opgelost! Na doormeten van kabelboom bleek het probleem gelokaliseerd te zijn bij de rechter ABS sensor. De connector en de gehele kabelboom is vervangen, daarna zijn de storingen gelukkig niet meer teruggekomen. Inmiddels al 2 weken probleemloos gereden dus ik ik verwacht dat dit inderdaad het probleem is geweest. Helaas wel veel onderzoekskosten, ik mocht toch even €900,- afrekenen exclusief de eerdere €200,- kosten voor software updates bij 1e afspraak.
Alleen merk nog wel bij autostop bij verkeerslichten wanneer de motor weer opstart er heel kort (+/- 1sec.) een melding komt dat de stuurbekrachtiging tijdelijk niet werkt, ik vermoed dat dit komt door de hulpaccu. Hopelijk gaat dit nog weg na een lange vakantierit.
Nu hij weer in orde is ga ik toch eens op onderzoek uit naar parkeercamera installatie. Ik zag dat deze bij Vstore te koop is voor €375,- maar zal eens bij de garage vragen wat de installatiekosten zijn.
Als er een melding komt dat parkeersensoren en stuurbekrachtiging tijdelijk niet werken (en start/stop ook niet werkt) duidde in mijn geval op een niet meer goed werkende hulpaccu. Wel relatief snel kapot gegaan na ruim drie jaar. Nu zien hoe lang de nieuwe hulpaccu meegaat.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Markijani
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.11.2023 - 12:54

Goed om te weten dat Vstore vanuit een Volvo service dealer werkt. Helaas is dat voor mij niet echt om te hoek, even afwachten of de lokale Volvo dealer deze klus ook ziet zitten voor een redelijke prijs. Optimistisch ben ik daar niet echt over gezien de kosten voor deze technische storing en eerdere ervaringen met mijn V70 uit 2013. Ben wel gaan informeren bij andere Volvo dealer maar die nemen helaas geen nieuwe klanten meer aan. Maar even afwachten hoe het nu verder gaat met meldingen, hulpaccu etc. Heb nu ook ook de on call app op mijn mobiel werkend, dat is toch wel weer leuk.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Markijani schreef: 31.12.2023 - 19:52 Goed om te weten dat Vstore vanuit een Volvo service dealer werkt. Helaas is dat voor mij niet echt om te hoek, even afwachten of de lokale Volvo dealer deze klus ook ziet zitten voor een redelijke prijs. Optimistisch ben ik daar niet echt over gezien de kosten voor deze technische storing en eerdere ervaringen met mijn V70 uit 2013. Ben wel gaan informeren bij andere Volvo dealer maar die nemen helaas geen nieuwe klanten meer aan. Maar even afwachten hoe het nu verder gaat met meldingen, hulpaccu etc. Heb nu ook ook de on call app op mijn mobiel werkend, dat is toch wel weer leuk.
een dealer die geen nieuwe klanten meer aanneemt? ook niet de meest vooruitziende dealer dan...
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”