Motor/olie probleem V60 T5 01-2019
Geplaatst: 21.12.2023 - 10:35
Beste lezers van dit forum,
Ik wil graag het volgende probleem met jullie delen en jullie mening horen.
Zoals jullie kunnen zien in het onderwerp ben ik in het bezit van een V60 T5 uit januari 2019 (eerste eigenaar) met 188.944 km op de teller. Dealer onderhouden. Laatste onderhoudsbeurt augustus 2023.
Sinds november heb ik het volgende probleem:
14-11 Autobericht geeft aan dat oliepeil bijgevuld moet worden (display geeft nog kwart aan). Volvo garage opgezocht en olie is bijgevuld
21-11 Auto was bij de schadehersteller. Toen ik de auto ophaalde en startte merkte ik dat de auto niet op alle cilinders liep en hij gaf aan dat oliepeil wederom te laag was. Gelijk richting de Volvo garage gegaan. Hier aangegeven dat ik vorige week ook al met melding laag oliepeil zat. Monteur heeft de auto nagekeken en kwam tot de conclusie dat bougie van cilinder drie onder de olie zat. Bougie schoongemaakt en olie bijgevuld. Door hem aangegeven dat ik auto gewoon kon gebruiken (dit was bij exact 187.000 km en ik heb de monteur aangegeven dat hiervan notitie in systeem van Volvo moest worden gemaakt).
28-11 Wederom melding laag oliepeil. Weer rechtstreeks naar Volvo garage gegaan en duidelijk gemaakt dat naar mijn mening het probleem intern in de motor zit. Er was geen olie lekkage te zien aan buitenkant van de motor. Ik was in gesprek met verkoper voor mogelijke aankoop Volvo XC60. Monteur kwam terug met de mededeling dat er 1,2 liter olie is bijgevuld. Met het oog op mijn zakelijk bezoek in Berlijn (en daarbij 1.200 km heen en terug te moeten afleggen) de monteur de vraag gesteld of er geen risico was om de auto te gebruiken gaf hij het antwoord dat dit volgens hem geen probleem was. (verkoper was hier getuige van).
03-12 Naar Berlijn gereden (qua snelheid rustig aan gedaan omdat ik mij toch wel zorgen maakte). Twee kilometer voor mijn hotel merkte ik voor het verkeerslicht dat de motor wederom op minder cilinders liep (en lampje minder vermogen ging aan). In het berichtenscherm naar oliepeil gekeken en dit stond weer op een kwart.
Auto in de parkeergarage van hotel gezet en gelijk contact met Volvo assistance opgenomen. Bij hun duidelijk aangegeven dat het probleem toen al 3 weken speelde en dat ik niet met deze auto terug naar huis zou gaan. Volgende dag is auto richting Volvo garage in Berlijn gegaan. Daar hadden ze niet gelijk tijd om de auto uit te lezen. Dit hebben ze pas dinsdagmiddag laat gedaan (in de tussentijd zat ik in de trein richting huis). Woensdagochtend werd ik gebeld door de garage in Berlijn. Probleem is opgelost. Ze hebben 4 nieuwe bougies erin gezet en olie bijgevuld (terwijl ik ze toch duidelijk heb aangegeven dat dit het probleem niet is). Of ik wel even €250 wilde overmaken (diagnose, nieuwe bougies, olie en uren).
Auto is terug gegaan op transport en afgeleverd bij de Volvo dealer. Op maandag belde de monteur mij met de mededeling dat de auto het prima doet en klaar stond om opgehaald te worden. Ik heb hem de vraag gesteld of hij intern overleg had gehad over de status van deze auto. Zijn antwoord kon ik raden: Nee. Mijn boosheid onder controle proberen te houden en hem het advies gegeven intern navraag te doen en even in het systeem te kijken en mij daarna terug te bellen.
De monteur belde mij terug dat hij de auto op de brug heeft staan en dat de bougie van cilinder drie wederom onder de olie zit (auto heeft op dat moment nauwelijks gereden omdat hij op transport terug is gekomen). Monteur zou contact opnemen met Volvo NL om af te stemmen. Gisteren telefoon gehad van de monteur dat de gehele motor uit elkaar moet. Zoals eerder aangegeven ben ik bezig met mogelijke aankoop van nieuwe XC60. Ik zit er niet op te wachten om enkele duizenden euro's uit te geven aan reparatie. Gistermiddag had ik gelijk de verkoper aan de telefoon hangen omdat hij het belang ook in ziet (ik heb al een offerte van hem met inruilprijs). Ik heb de verkoper aangegeven dat de dealers altijd na een 9 of 10 streven in klanttevredenheid. Ik heb gezegd dat het nu erop aankomt deze 9/10 waar te gaan maken. De verkoper gaf mij aan dat hij denkt met het slechte scenario rekening moet worden gehouden, een nieuwe motor.
Ik begrijp best dat er problemen met een auto of in dit geval met een motor kunnen ontstaan. Echter denk ik dat in dit proces Volvo (hun medewerkers) serieuze steken heeft laten vallen. Ik ben er van overtuigd dat de schade groter is geworden door mij door te laten rijden. Als ik niet vasthoudend was geweest dan had Volvo assistance mij terug laten rijden vanuit Berlijn.
Wat verwacht ik van jullie? Meedenken in de ruimste zin van het woord. Advies hoe dit aan te vliegen. Ervaring met soortgelijke situaties.
Ps. sorry voor het lange verhaal maar dat geeft wel een volledig beeld
Ik wil graag het volgende probleem met jullie delen en jullie mening horen.
Zoals jullie kunnen zien in het onderwerp ben ik in het bezit van een V60 T5 uit januari 2019 (eerste eigenaar) met 188.944 km op de teller. Dealer onderhouden. Laatste onderhoudsbeurt augustus 2023.
Sinds november heb ik het volgende probleem:
14-11 Autobericht geeft aan dat oliepeil bijgevuld moet worden (display geeft nog kwart aan). Volvo garage opgezocht en olie is bijgevuld
21-11 Auto was bij de schadehersteller. Toen ik de auto ophaalde en startte merkte ik dat de auto niet op alle cilinders liep en hij gaf aan dat oliepeil wederom te laag was. Gelijk richting de Volvo garage gegaan. Hier aangegeven dat ik vorige week ook al met melding laag oliepeil zat. Monteur heeft de auto nagekeken en kwam tot de conclusie dat bougie van cilinder drie onder de olie zat. Bougie schoongemaakt en olie bijgevuld. Door hem aangegeven dat ik auto gewoon kon gebruiken (dit was bij exact 187.000 km en ik heb de monteur aangegeven dat hiervan notitie in systeem van Volvo moest worden gemaakt).
28-11 Wederom melding laag oliepeil. Weer rechtstreeks naar Volvo garage gegaan en duidelijk gemaakt dat naar mijn mening het probleem intern in de motor zit. Er was geen olie lekkage te zien aan buitenkant van de motor. Ik was in gesprek met verkoper voor mogelijke aankoop Volvo XC60. Monteur kwam terug met de mededeling dat er 1,2 liter olie is bijgevuld. Met het oog op mijn zakelijk bezoek in Berlijn (en daarbij 1.200 km heen en terug te moeten afleggen) de monteur de vraag gesteld of er geen risico was om de auto te gebruiken gaf hij het antwoord dat dit volgens hem geen probleem was. (verkoper was hier getuige van).
03-12 Naar Berlijn gereden (qua snelheid rustig aan gedaan omdat ik mij toch wel zorgen maakte). Twee kilometer voor mijn hotel merkte ik voor het verkeerslicht dat de motor wederom op minder cilinders liep (en lampje minder vermogen ging aan). In het berichtenscherm naar oliepeil gekeken en dit stond weer op een kwart.
Auto in de parkeergarage van hotel gezet en gelijk contact met Volvo assistance opgenomen. Bij hun duidelijk aangegeven dat het probleem toen al 3 weken speelde en dat ik niet met deze auto terug naar huis zou gaan. Volgende dag is auto richting Volvo garage in Berlijn gegaan. Daar hadden ze niet gelijk tijd om de auto uit te lezen. Dit hebben ze pas dinsdagmiddag laat gedaan (in de tussentijd zat ik in de trein richting huis). Woensdagochtend werd ik gebeld door de garage in Berlijn. Probleem is opgelost. Ze hebben 4 nieuwe bougies erin gezet en olie bijgevuld (terwijl ik ze toch duidelijk heb aangegeven dat dit het probleem niet is). Of ik wel even €250 wilde overmaken (diagnose, nieuwe bougies, olie en uren).
Auto is terug gegaan op transport en afgeleverd bij de Volvo dealer. Op maandag belde de monteur mij met de mededeling dat de auto het prima doet en klaar stond om opgehaald te worden. Ik heb hem de vraag gesteld of hij intern overleg had gehad over de status van deze auto. Zijn antwoord kon ik raden: Nee. Mijn boosheid onder controle proberen te houden en hem het advies gegeven intern navraag te doen en even in het systeem te kijken en mij daarna terug te bellen.
De monteur belde mij terug dat hij de auto op de brug heeft staan en dat de bougie van cilinder drie wederom onder de olie zit (auto heeft op dat moment nauwelijks gereden omdat hij op transport terug is gekomen). Monteur zou contact opnemen met Volvo NL om af te stemmen. Gisteren telefoon gehad van de monteur dat de gehele motor uit elkaar moet. Zoals eerder aangegeven ben ik bezig met mogelijke aankoop van nieuwe XC60. Ik zit er niet op te wachten om enkele duizenden euro's uit te geven aan reparatie. Gistermiddag had ik gelijk de verkoper aan de telefoon hangen omdat hij het belang ook in ziet (ik heb al een offerte van hem met inruilprijs). Ik heb de verkoper aangegeven dat de dealers altijd na een 9 of 10 streven in klanttevredenheid. Ik heb gezegd dat het nu erop aankomt deze 9/10 waar te gaan maken. De verkoper gaf mij aan dat hij denkt met het slechte scenario rekening moet worden gehouden, een nieuwe motor.
Ik begrijp best dat er problemen met een auto of in dit geval met een motor kunnen ontstaan. Echter denk ik dat in dit proces Volvo (hun medewerkers) serieuze steken heeft laten vallen. Ik ben er van overtuigd dat de schade groter is geworden door mij door te laten rijden. Als ik niet vasthoudend was geweest dan had Volvo assistance mij terug laten rijden vanuit Berlijn.
Wat verwacht ik van jullie? Meedenken in de ruimste zin van het woord. Advies hoe dit aan te vliegen. Ervaring met soortgelijke situaties.
Ps. sorry voor het lange verhaal maar dat geeft wel een volledig beeld