HALO bougie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ik zit er wel over na te denken of het misschien nuttig is als ik 3% of meer op brandstof ga besparen.

Ik heb even zitten rekenen.
Ik dacht ergens opgepikt te hebben dat de bougies 15 euro het stuk waren.
Maar dan zou ik ongeveer 30.000 kilometer moeten rijden om het terug te verdienen, ik weet niet eens of ik deze auto dan nog rij.... Dat zal afhangen van de keuring van de zomer. Want motorisch is ze volgens mij nog meer dan sterk genoeg voor nog een paar jaar trouwe dienst.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

fat rat: als je ze wil proberen dan moet je het maar ff zeggen... ze zitten als gegoten in mn 5 cilinder maar ja, tis ook wel eerlijk als iemand anders ze wil proberen... ik hoef ze niet perse er in te hebben voor het verbruik... ding van mij loopt toch 1 op een emmer... maar hij is wel wat pittiger en dat is wel lekker. als iemand zegt dat hij ze wil dan stop ik er gewoon weer originele in. maar het hoeft niet he;)

groeten bernhard
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Bedankt voor het aanbod bernhard, maar ik moet zowiezo anderen hebben als jij er nu in hebt zitten. Dus aan het setje wat jij hebt heb ik gewoon niks.
Ik ga er ook geen aanschaffen denk ik, weet nog niet wat de volgende Volvo gaat worden en of die misschien alwel in Juli of Augustus aangeschaft gaat worden, en tegen die tijd kan de bougies nog niet terug verdienen.
En juli of augustus vanwege eind augustus verlopen van de APK van de oude dame.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

okee, dan laat ik ze mooi zitten;) maar misschien dat je een setje kunt proberen in je nieuwe bolide... maar tegen die tijd horen we het wel weer...

groeten
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ja
Beetje jammer dat ik nog niet goed kan voorspellen hoe lang ik nog "moet" wachten tot er eventueel een nieuwe komt.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Toen ik de pluggen kreeg vertelde men dat het verbruik langzaam zou zakken en niet van de een op de andere dag. ???? Ik dacht : ja ja. hij loopt zuiniger of niet. Maar wat blijkt. Ik reken als maar door aan het verbruik en de laatste tanken zijn 1 op 10.!! Volgens het boekje loopt de auto ook 1 op 10. Weliswaar benzine maar dat maakt niet uit zegt men. Ik neem aan dat het minder dan de opgegeven waarde niet zal worden.
Ik heb er laatst een bougie uitgehaald en naar de kleur gekeken, donkerbruin, dus prima lijkt mij. Als ze te heet worden kleuren ze toch wit? nou alle vooroordelen ten spijt : ik HALO lekker verder.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Hoeveel procent zuiniger zit je dan nu ongeveer Kreftie?
Als het flink meer is als de 3% waar je het eerder over had word het misschien toch nog wel interressant voor mij.(gezien ik nog niet weet wat voor volvo ik over een half jaar rij)
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Ik ben nu dus van 1 op 8.9 naar 1 op 10 . Je zou zeggen meer dan 10% dus.
Maar die 1 op 10 is nog veel te kort om zulke percentages aan op te hangen. Voor een half jaartje nog deze bougies aanschaffen? Je moet het zelf weten, maar anders toch je volgende volvo.Vandaag gaat de volvo naar friesland en terug. Binnenkort nieuwe getallen. Alleen rijdt mijn vriendin en niet ik.....dat scheelt een beetje.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Nou ja er is ongeveer 90% procent kans dat er mocht ik de Volvo moeten vervangen weer eentje met een red block komt, maar misschien komt er ook wel een 850 (overige 10%). Maar als de besparing pak em beet rond de 7 procent ligt dan zijn ze al veel sneller rendabel.

Als ik dat zo goed uit reken dan zou ik het zelfs al terug verdienen in een half jaar bij ongeveer 7% zuiniger.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik vind het onderwerp bougies heel interessant.

Beroepshalve heb ik veel te maken met problemen met bougies, bobines, bougiecabels, verdelers, etc. Het aantal fabeltjes dat er de ronde doen is enorm.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid om hoog-, laagspannig, brandtijd, engergie absorbsie , ect etc, aan ontstekingen te meten. Zowel in een proefopstelling als tijdens het gebruik op de weg.

Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat veel wat fabrikanten claimen niet waar is of maar gedeeltelijk.

Bij metingen aan auto's is het zo belangrijk dat de omstandigheden niet weizigen tijdens de diverse metingen (luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, etc) deze kunnen de meetwaarden sterk beinvloeden. Het eindresultaat kan dan ook een verkeert beeld van de werkelijkheid geven. Tevens moet de motor geoptimaliseert worden met de orginele door de fabrikant opgegeven onderdelen. Als er een oude vervuilde bougie met een tegrote electrode afstand als referentie dient zullen de meetwaarden van de nieuwe bougie altijd beter zijn.

Recentelijk ben ik nog benaderd door een fabrikant van een zogenaamde vonkversterker. Hij vroeg mij of ik als technisch adviseur van een van de grootste uitgevers in Engeland een artikel kon schrijven over zijn product.

Na dat ik hem melde dat ik dan niet zijn maar mijn eigen meetwaarden zou gebruiken ging de interrese over.
Ik schrijf alleen dat wat ik constateer en dit is niet altijd wat fabrikanten ons willen doen geloven.

Op de site van HALO staat dat " De HALO-bougies ontsteken het brandstof-lucht mengsel gevoelig sneller en met een groter vlamfront.".

Om het mengsel sneller tot ontbranding te brengen moet er per tijdseenheid meer energie afgegeven worden door de bougie.

Dit kan allen gebeuren door de weerstand van de bougie te verlagen (er wordt immers alleen een bougie vervangen).
Als men reeds weerstandsloze bougies gebruit is dit niet meer mogelijk.

Een groter vlamfront zou ik ook wel eens willen zien.
Ik heb geen idee wat er mee wordt bedoelt. De snelheid van het vlamfrond wordt immers bepaalt door de druk, wervelinge, temperatuur, mengverhouding, luchtvochtigheid, etc.
Mocht dit toch lukken dan zal de motor gaan pingelen door dat de druk te snel toeneemt in de verbrandingskamer.

Het vlamfrond ontstaat slechts op een plaats: daar waar de ionistatie optreed.
Omdat de weerstand dan op deze plaats extreem laag wordt zal er ook geen tweede vlamfrond ondstaan.

Dit kan alleen als de vonk wordt beeindigd en een niewe vonk wordt gevormt. Hiertoe is bij mijn weten geen enkele bougie instaat.
Deze truc is allen voorbehouden aan de ontsteking.

Misschien moet er er maar eens een set bestellen en testen.

Fabeltje?

Voor meer info over mij en mijn werk zie:

www.iwemaenterprise.nl of www.iwemalpg.com.

Groeten,

Hugo
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

kijk dat soort mensen hebben we iets aan.
Je kan er echt aan meten. Ik meet maar 1 ding.....het verbruik. En dat is toch iets gedaald.

Bestel en meet zou ik zeggen. ik ben benieuwd.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Bestellen gaat snel.
Zo simpel is het niet!
Zie het bovenstaande andwoord.

Misschien is het wel makkelijker als ik b.v. jouw auto voorzie van andere simpele bougies waarvan ik weet en ook kan meten dat je verbruik dan daalt.

Voor meer info over mij zie:

www.iwemaenterprise.nl of www.iwemalpg.com.

Groeten,

Hugo
Gast

Mensen met meet kennis kunnen we hier wel gebruiken.
@Iwema, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Mogelijk dat je dan ook nog iets kan zeggen van deze HALO-bougie's in combinatie met LPG.
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Als je mijn auto wilt nemen als meet-test object....prima. Woon je een beetje in de buurt.??
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hallo Kreftie,

Als Mesman in de buurt zit dan zijn wij dat ook.
Ons bedrijf zit op de Hallenweg 0 in Eindhoven.

Kun je mij de gegevens van je auto geven ? (model en motorcode)
Je rijd momenteel op deze bougies?

We veranderen niets aan de de auto; we wisselen alleen de bougies.

Het liefst heb ik een auto zonder cat.
Bij een dergelijke auto kunnen we ook simpel de emissiewaarden vaststellen.

Hugo
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Hallo Kreftie,

Ik claim niet dat ik iets beters heb maar Brisk Halo claimed 10% brandstof besparing.
" Although the company expects consumers to save up to 10% on fuel costs, many of their customers are experiencing even better results. "Many of our customers with 8 cylinder vehicles are achieving 12% to 15% improvement in fuel economy. "

Zie http://www.pr.com/press-release/9815

Dit lijkt me niet mogelijk met een bougie die als "universeel" wordt verkocht. NGK PR6ES en NGK PRR6ES worden door de zelfde B-LR15YC vervangen.

Dit is vreemd.

Ik heb bij BRISK in Texas om Data en opheldering gevraagt.
Ik wacht even af.

Hugo Iwema
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Welk merk bougie draaien jullie er dan gewoonlijk in?
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Kreftie vroeg me in een persoonlijke mail wat voor bougies wij monteren.

Op zich is deze vraag niet zo relevant.
De vraag moet zijn: is een bepaalde bougie er toe instaat om op het juiste moment het mengsel in de verbrandingskamer te ontsteken.

Hiervoor moet de totale ontsteking in optimale conditie zijn.

Uit onze tests uitgevoerd in samenwerking met onze dealers blijk dat 95 % van de auto's van 3 jaar en ouder problemen met de ontsteking dan wel de injectie hebben.

Dit kunnen marginale tot serieuze problemen zijn.

Als voorbeeld:

Je hoort vaak van mensen met auto's die op LPG rijden dat zij back fire problemen hebben.

Back fire problemen zijn in 99% van de gevallen ontstekingsproblemen en zijn derhalve ook altijd op te lossen!

Het moge duidelijk worden dat ontstekingsproblemen veelvuldig voorkomen.

Daarnaast zijn er veel wagens waarvan de bezitter niet eens weet dat hij niet goed loopt.
Hij is het slechte rij- en brandstofgebruik gewoon.

Pas als de motor weigert te lopen gaat men opzoek naar de oorzaak.

Helaas stopt men als de motor weer loopt, zonder tot op de bodem uit te zoeken wat er allemaal mis is.

In mijn werk kom ik wagens tegen (uit half Europa) die problemen hebben met de ontsteking.

Nu terug naar de bougie.
Ik meet dan de vonk na.
d.w.z. de energie van de vonk en het tijdstip.
Als een van de twee niet goed is zoek ik uit waar in de ontsteking het probleem zit.

De bougie, ongeacht het merk , moet voldoende energie leveren.

Als voorbeeld:
Vorige week werd er een Range Rover 3.9 liter gebracht.
Voor deze klant heb ik enkele jaren geleden zijn brandstofverbruiks- en vermogensproblemen opgelost.
Het verbruik was 1;3 en hij kon nog geen klein aanhangertje trekken.
Vele dealers en specialisten hadden over een periode van 5 jaar naar zijn gerestaureerde wagen gekeken en konden het probleem niet oplossen.

Door deze wagen aan de computer te hangen ( geen simple uitleesapparaat zo als bij moderne wagens veelvuldig wordt gebruikt).
Hier uit bleek dat de motor de volgende problemen had:

- slechte ontstekingsversterker
- slechte (wel nieuwe, dure maar infriure ) bougiekabels
- Slechte rotor en verdeler
- slechtwerkende vervroeger

Na dat deze problemen waren verholpen liep de wagen 1;6.5 (1;7 op benzine is normaal) en bij acceleratietesten bleek het verschil tussen LPG en benzine slechts 0.2 seconde te zijn (80kmh naar 120 kmh) op ongeveer 12.50 seconden.

Nu had hij weer problemen met zijn verbruik (1:5) en vermogens verlies. Na enkele specialisten in noord Nederland bezocht te hebben heeft hij maar weer voor een afspraak gebeld.

Na 3 uur meten en sleutelen was het opgelost.

Bosch geeft aan dat na 100.000 km de bobine(s) vervangen moeten worden.
Voor de injectoren geld dat deze na 80.000 moeten worden schoongemaakt en afgesteld.

Wie doet dit?

Welke dealer verteld dit zijn klanten?

Bij VolVO's met 4 bobines kost dit als snel 700.00 EURO.

Laat dus maar zitten.

Het is dus wenselijk dat deze componenten regelmatig worden getest.

Hugo Iwema
Gast

Bij ons 5 van die bobines :cry:
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Vorige maand nog een Jaguar binnen gehad met een kapotte bobine.
Op mijn vraag of ik ze nu deze set van 6 er al 145.000km in zaten alle bobines maar moest vervangen was het andwoord " MM, kunnen de andere nog even mee?".
Uiteindelijk toch maar 2 vervangen omdat er nog een bobine was die in de proefopstelling bij 21kv de vonk liet wegspringen.

Ik ben blij dat ik slechts een 8 cilinder motor met 1 bobine en geen 12 cilinder met 12 bobines heb.

Hugo Iwema
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”