Volvo 264gle 1980 B28e PRV v6 na 24 jaar stilstaan weer starten

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Goedenavond,

Gerrit-Jan is mijn naam, 28 jaar en recent in het bezit van een prachtige Volvo 264gle uit 1980. Deze wagen betreft een schuurvondst van 2e eigenaar, 274000 op de teller en heeft 24 jaar binnen stil gestaan.

De motor was los en draaide rond , de motor had even gelopen op startpolot is mij verteld, meer informatie had ik niet.

Van binnen is de wagen echt nog in nieuwstaat dus heb ik de gok gewaagd als project voor de komende tijd om hem weer technisch in orde te maken.

Bij aankomst bleek de kofferbak niet op slot te kunnen, koplampglas nieuw lag in de kofferbak. Bleek dat linker koplampglas een bits had dus die vervang ik eerdaags voor de apk met nog een paar kleinigheden.

Nu de motor, bij aankomst bleek de tankvloter uit de tank verdwenen, dus nieuwe besteld bij Dries Bakenes Volvo Klassiekers met een electr.brandstofpompje. bij binnenkomst bleek er achter de brandstoftank op een plaat links onder net voor de achteras al een electronische brandstofpomp te staan met een drukregelaar? Werkend op het contact. Dus alleen de tankvlotter gemonteerd en werkt, geeft niveau weer op de meter. Uiteraard eerst hele tank leeggemaakt, vlotter ingebouwd en 20ltr verse 98 erin met een flesje injectiecleaner.

Brandstoffilter links tegen schutbord vervangen door nieuw filter. Druk op leidingen getest en boel dichtgemaakt. Luchtfilter nieuw erin.

Vervolgens proberen te starten. Bijna accu leeggemaakt en hop, motor sloeg aan, zwarte rook, blauwe rook, werd na 2 minuten minder en met dat ik het gas losliet sloeg de motor af. Niet meer aan te krijgen dus accu geladen en volgende dag verder gegaan.

Verdelerkap, rotor, bougiekabels bougies zelf allemaal vervangen door nieuw. 2 brandstofslangen die slecht waren meteen vernieuwd. En nieuwe startpoging. Motor draaide licht tijdens starten en wilde telkens heel erg bijna aanslaan waarbij accu en olielampje zelfs al uitgingen alsof de motor draaide, maar net niet. Na dik kwartier proberen met half gas sloeg hij net aan en door gas te geven kwam hij en heeft de motor weer 3 minuten gelopen. Paar keer flink gas gegeven in Neutraal (BW55) en bij gas los sloeg de motor weer af. Daarna wederom niet meer aan te krijgen. Volgende dag verder gegaan.

Alle bougies eruit 1 voor 1 en tegen motorblok gelegd en gestart. Alle 6 bougies vonken goed. Daarna alle verstuivers losgehaald en ernaast gelegd om te controleren, die pisten goed bij kort rondstarten. Meteen goed met remmenreiniger doorgespoten en weer teruggezet. Alles gecontroleerd, bobine, electr.contacten, koudestart injector losgehaald, rondgestart en sproeide ook als een gek. Dus terug.

Opnieuw geprobeerd te starten maar de motor wip met geen mogelijkheid aanslaan.

Dus schone brandstof is aanwezig,
Vonk is aanwezig.
Zou luchtmengsel of aanvoer het probleem kunnen zijn? Moet ik de luchtweger controleren afstellen?
Ik lees ook over een spinnenkop wat is dat precies en waar zit die? Hoe ziet die eruit?

Ben benieuwd wat het nu kan zijn en waar en hoe ik verder moet?

Wie o wie heeft hier verdtand van en wil mij helpen? Adviseren of helpen op locatie tegen betaling?
06-17587691, omgeving Dordrecht zuid-Holland

Hoor graag weer.
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4702
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Neem eens contact op met het 240-260 register. Boaz heeft veel technische kennis van deze serie.
Als je wil kan ik je wel in contact brengen met hem. Stuur maar een PM’etje naar me.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Ik ben nog altijd benieuwd wat het nu kan zijn en waar en hoe ik verder moet?

Wie o wie heeft hier verstand van en wil mij helpen? Adviseren of helpen op locatie tegen betaling

Hoor graag weer.

[MODS edit]
Onnodige volledige quote zonder aanvulling weggehaald. Je vraag is duidelijk genoeg en je hebt al één mogelijk adres.
Gebruikersavatar
TJJD6
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.10.2017 - 21:42

Heeft de 264gle K-jetronic? zo ja weet je of hij lopend is weggezet of vanwege problemen. K-jetronic heeft vele onderdelen en het probleem kan dus 'overal' zitten..
Weet je of de timing redelijk goed staat (eventueel eerst statisch +/- goed zetten) ? ook een belangrijke check is brandstofdruk deze moet binnen een bepaalde range zitten (de druk voor het starten, maar ook restdruk ed.)
Ik heb wat ervaring met K-jetronic uit een oude 911 (1978/1980), dus ook in 911 fora /online is veel info te vinden en er zijn ook veel boeken (online) te vinden.
Volvo V60 II MY2022 T6 R-Design long range
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Hartelijk dank.

Inmiddels de startmotor ook vervangen uit 1991. Ervaren automonteur er heel even bij gehad. Idd brandstofdruk zal het probleem zitten hoogstwaarschijnlijk. De motor droog laten draaien en hij sloeg direct aan en loopt heel netjes op 6 cilinders. Wel met zekering 5 en 7 eruit van beide brandstofpompen. Alleen begon hij vooraan olie te sproeien dus ik vermoed een aangevreten krukaskeerring of mogelij bij de oliedruksensor als die erop zit? Klusje voor begin van het nieuwe jaar dus. Vrees dat wel de radiateur eruit zal moeten om erbij te kunnen.

De motor loopt in ieder geval. Nu eerst olie lekkage opsporen en repareren. Daarna ga ik met de brandstofdruk aan het stoeien. Weet iemand hier zo de drukwaardes van de K-Jetronic of waar ik dat kan vinden? Hoor het graag weer.
Gebruikersavatar
TJJD6
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17.10.2017 - 21:42

Volgens mij zijn de drukwaarden (deels) model afhankelijk (dus een specifiek werkplaatshandboek zou daar uitkomst moeten bieden) , algemeen en voor een 911 geld: "When starting the cold engine, the control pressure is about 0.5 bar. As the engine warms up, the warm-up regulator increases the control pressure to about 3.7 bar
Hier een pdf in de bijlage, er is nog veel meer documentatie te vinden op internet.
gasoline_fuel_injection_system_k-jetronic_eng.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 II MY2022 T6 R-Design long range
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Inmiddels ervaren monteur erbij gehad van de plaatselijke garage die zelf een Volvo Amazon rijder is en veel weet. Hij is een uurtje met zijn dokterskoffertje langsgeweest. Alles nagelopen wat ik had gedaan. Nieuwe bougies er alle 6 uitgehaald, die waren zwart en zijknat van alle startpogingen. Vervolgens de beide electronische pompen uitgeschakeld dmv zekeringen er uit te halen. Daarna 'droog' geprobeerd te starten en de motor sloeg direct aan en liep heel netjes op 6 cilinders. Alleen sproeide hij nu ook olie vooraan bij de v-snaren. Waarschijnlijk de krukaskeerring opgevreten door de benzine in de motor, maar met een beetje geluk lekt hij ergens anders vandaan de olie. Voor zover ik kon ontdekken meer rechts voor dan midden, dus mogelijk lekt hij bij de oliedruksensor als die al aan die kant zit want het Oliefilter zit links op het onderblok vanuit de zitpositie in de auto gezien.

Binnenkort met droger weer en stijgende temperaturen de boel maar eens omhoog, bodemplaten weg, schoonmaken de boel en dan nog eens kijken met draaiende motor waar de olie nu precies vandaan kom.

Zodra er vorderingen zijn meldt ik het weer hier.

Tot zover.
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Ik wik de krukaskeerring voorzijde vervangen maar voor zover ik kan zien zit er geen spie met spiebaan op de krukaspoely. Dus ook geen sleutelgat in de poel. Nu is mijn vraag, staat de krukaspoely op tijd bij de B28e motor? Het is ketting distributie dus ik zou denken dat die er zo af zou moeten kunnen en dat hij niet op tijd staat? Weet iemand dit hier? Welke kant opdraaien om de moer los te maken? Links of rechts?
Volvo 264
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.12.2023 - 23:12

Het is erg stil hier jammer genoeg. Weinig tips en suggesties helaas....

Update Volvo.
Inmiddels de spinnekop brandstofdrukverdeler laten reviseren.
Ook de warmloopregelaar laten reviseren bij K-jetronic in Noordwijkerhout. Dus dat moet goed zijn.

Beide onderdelen weer gemonteerd na revisie en vervolgens 1e startpoging. Motor sloeg direct aan en begon rond de 3000 toeren te draaien, van lieverlee zakte het toerental. Verder liep de motor heel netjes. De temperatuur kwam netjes omhoog en na een half uurtje draaien dacht ik, dan kan ik proberen even een klein stukje te rijden door de wijk. Dat ging een paar honderd meter goed en toen sloeg de motor af. Kon hem gelukkig wel direct weer starten maar zodra ik hem in de D stand deed kreeg de motor het zwaar en viel de motor bijna uit. Motor sloeg nog een paar keer af en starten ging steeds moeilijker. Als hij al bleef lopen duikteam het toerental met regelmaat even helemaal naar beneden en kwam hij weer terug naar normaal. Zodra ik hem dan in drive zette sloeg de motor af.

Auto gestrand aan het begin van mijn straat paar honderd meter van mijn huis nu in een parkeervak gezet.

Zojuist nog even een koude start gedaan. Motor sloeg direct aan maar viel na paar seconden uit en kreeg hem niet meer gestart.

Mijn conclusie is: of de motor verzuipt maar ik ruik geen benzine. Dus dan zou het ook kunnen zijn dat de brandstofdruk wegvalt?

Luchtweger voelt zwaar aan qua weerstand als ik hem met de hand indrukt. Tijdens het starten beweegt hij wel gewoon soepel.

Overigens heb ik na gisteren ook aan de 3 stelschroeven gedraaid op het in en uitlaatspruitstuk.... ik zou hiervan een basisafstelling graag willen weten. Wie o wie kan mij hieraan helpen of weet waar ik dat kan vinden?

Al met al heb ik nu werkelijk geen idee meer wat dit zou kunnen zijn. Gisteren liep hij nog prima dus het kan niet veel bijzonders wezen zou ik denken, zeker aangezien ik de meeste grote dingen nu wel echt heb uitgesloten. Wie zou mij kunnen helpen of adviseren? Bellen mag ook op 06-17587691
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19491
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zoals je al gemerkt hebt zit op dit forum helaas niet genoeg technische kennis (meer) over de problemen die jij ervaart. Bij het Volvo240-260 register zal hier meer kennis van zijn. Toch zijn we altijd blij dat mensen de moeite nemen om dit soort auto's rijdende te houden. Blijf het proberen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”