Meningen/advies gevraagd: gewone diesel, vpower of hvo20

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Jalu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2021 - 10:06

Sinds kort ben ik de eigenaar van een Volvo V60 D2 ( dus met een 1.6HDi blok) van bouwjaar 2013, met nu 216000 km op de teller en voor zover ik kan nagaan zeer nauwkeurig onderhouden.

De auto heeft nog een geldige APK tot oktober 2024, dus in die zin kan ik nog even. Ik rij niet heel veel kilometers, zal zo rond de 15 a 16 K per jaar uitkomen.

Nu ben ik mede door de perikelen rond de roetdeeltjesmeting aan het bekijken welke brandstof ik het beste kan tanken om het roetfilter zo veel mogelijk te ontzien en interne vervuiling van de motor te voorkomen.

Naar ik begrepen heb is het vooral het aandeel aan FAME componenten (klassieke biodiesel) dat zorgt voor een minder schone verbranding en vervuiling van bv. de verstuivers, en lees ik her en der het advies om kort voor de APK één of twee tanks met HVO100 leeg te rijden.

Nu wil het toeval dat ik hier in het dorp HVO20 (van Avia) kan tanken. Het is ong. 25ct per liter duurder dan normale B7 diesel, dus de meerprijs is te overzien als ik dat structureel ga tanken. HVO20 heeft geen FAME toevoegingen en naast dat het beter lijkt te zijn voor de techniek zou het ook positief zijn voor de CO2- en roetuitstoot.

Ik neig er dus naar om structureel op HVO20 te gaan rijden(primair om de techniek te sparen maar de evt. milieuwinst is me zeker ook wat waard), maar ik ben benieuwd naar (andere?) meningen en/of ervaringen.
V60 Kinetic 1.6D2 my2013
V50 Momentum 2.4 my2005
V70 2.4 my2001
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou er gewone diesel in gooien en komend jaar eerst maar eens zien of de meting een probleem is.

Maak je voornamelijk korte ritten of komt de auto wel met enige regelmaat goed op temperatuur?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jalu
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2021 - 10:06

Ja, dat vind ik dus moeilijk in te schatten. De meeste ritten die ik maak zijn zo’n 30km enkele reis, grotendeels snelweg. Voor echt korte ritten probeer ik de auto zo weinig mogelijk te gebruiken. Maar ik vraag me af of 30km voldoende is om de auto op temperatuur te laten komen (jammer dat er geen temperatuurmeter meer in zit…). Overigens maak ik wel ook met enige regelmaat een rit van 60km enkele reis en af en toe een langere afstand en negeer ik de schakelindicator, dat hele vroege schakelen wat die adviseert kan niet gezond zijn…

Ik heb een laptop met VIDA dus ik kan en zal het roetfilter de komende maanden eens in de gaten houden. De uitlaat is brandschoon, van enige uitstoot van roet lijkt vooralsnog niks merkbaar.
V60 Kinetic 1.6D2 my2013
V50 Momentum 2.4 my2005
V70 2.4 my2001
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik zou eens langsrijden bij je dealer / garage. De deeltjestest is letterlijk 30 seconden werk, en dan weet je gelijk hoe het er nu voorstaat en of je actie moet gaan ondernemen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Sinds ik voor mijn werk minder km's maak tank ik alleen nog maar premium diesel. Toen ik de auto 2de hands kocht maakte hij wat lawaai op de verstuivers. Ik heb toen ook een tijdje premium getankt. Na verloop van tijd was het geluid weg en liep de motor als een zonnetje. Datis sindsdien zo gebleven en nu dus weer aan de premium.

En inderdaad, mijn uitlaat is ook brandschoon. Kun je met een witte handschoen door.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27644
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jalu schreef: 28.12.2023 - 09:20 Ja, dat vind ik dus moeilijk in te schatten. De meeste ritten die ik maak zijn zo’n 30km enkele reis, grotendeels snelweg. Voor echt korte ritten probeer ik de auto zo weinig mogelijk te gebruiken. Maar ik vraag me af of 30km voldoende is om de auto op temperatuur te laten komen (jammer dat er geen temperatuurmeter meer in zit…). Overigens maak ik wel ook met enige regelmaat een rit van 60km enkele reis en af en toe een langere afstand en negeer ik de schakelindicator, dat hele vroege schakelen wat die adviseert kan niet gezond zijn…

Ik heb een laptop met VIDA dus ik kan en zal het roetfilter de komende maanden eens in de gaten houden. De uitlaat is brandschoon, van enige uitstoot van roet lijkt vooralsnog niks merkbaar.
Die temperatuurmeter staat met een kilometer of 10 loodrecht in het midden en is slechts een indicatie.
30 kilometer is op zich voldoende dat hij wel echt goed warm wordt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”