Meningen/advies gevraagd: gewone diesel, vpower of hvo20
Geplaatst: 27.12.2023 - 13:14
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Volvo V60 D2 ( dus met een 1.6HDi blok) van bouwjaar 2013, met nu 216000 km op de teller en voor zover ik kan nagaan zeer nauwkeurig onderhouden.
De auto heeft nog een geldige APK tot oktober 2024, dus in die zin kan ik nog even. Ik rij niet heel veel kilometers, zal zo rond de 15 a 16 K per jaar uitkomen.
Nu ben ik mede door de perikelen rond de roetdeeltjesmeting aan het bekijken welke brandstof ik het beste kan tanken om het roetfilter zo veel mogelijk te ontzien en interne vervuiling van de motor te voorkomen.
Naar ik begrepen heb is het vooral het aandeel aan FAME componenten (klassieke biodiesel) dat zorgt voor een minder schone verbranding en vervuiling van bv. de verstuivers, en lees ik her en der het advies om kort voor de APK één of twee tanks met HVO100 leeg te rijden.
Nu wil het toeval dat ik hier in het dorp HVO20 (van Avia) kan tanken. Het is ong. 25ct per liter duurder dan normale B7 diesel, dus de meerprijs is te overzien als ik dat structureel ga tanken. HVO20 heeft geen FAME toevoegingen en naast dat het beter lijkt te zijn voor de techniek zou het ook positief zijn voor de CO2- en roetuitstoot.
Ik neig er dus naar om structureel op HVO20 te gaan rijden(primair om de techniek te sparen maar de evt. milieuwinst is me zeker ook wat waard), maar ik ben benieuwd naar (andere?) meningen en/of ervaringen.
De auto heeft nog een geldige APK tot oktober 2024, dus in die zin kan ik nog even. Ik rij niet heel veel kilometers, zal zo rond de 15 a 16 K per jaar uitkomen.
Nu ben ik mede door de perikelen rond de roetdeeltjesmeting aan het bekijken welke brandstof ik het beste kan tanken om het roetfilter zo veel mogelijk te ontzien en interne vervuiling van de motor te voorkomen.
Naar ik begrepen heb is het vooral het aandeel aan FAME componenten (klassieke biodiesel) dat zorgt voor een minder schone verbranding en vervuiling van bv. de verstuivers, en lees ik her en der het advies om kort voor de APK één of twee tanks met HVO100 leeg te rijden.
Nu wil het toeval dat ik hier in het dorp HVO20 (van Avia) kan tanken. Het is ong. 25ct per liter duurder dan normale B7 diesel, dus de meerprijs is te overzien als ik dat structureel ga tanken. HVO20 heeft geen FAME toevoegingen en naast dat het beter lijkt te zijn voor de techniek zou het ook positief zijn voor de CO2- en roetuitstoot.
Ik neig er dus naar om structureel op HVO20 te gaan rijden(primair om de techniek te sparen maar de evt. milieuwinst is me zeker ook wat waard), maar ik ben benieuwd naar (andere?) meningen en/of ervaringen.