Keuzestress... S60 D3 5 cylinder vs V60 D4 4 cylinder

Plaats reactie
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Beste mensen!

Bij deze een oproep voor advies/meningen! Natuurlijk volledig first world problems...

Zojuist al een topic geplaatst in het voorstel forum en daar al half laten doorschijnen wat mijn vraag gaat zijn. Ik sta op het punt om een Volvo te gaan kopen. Geen supernieuwe (iets met budget), maar het gaat er 1 worden met wat ervaring.

Mijn wensen waren:
- Automaat, daarmee kom ik al snel in de diesels terecht, want Geartronic heeft echt mijn voorkeur
- Qua km's zou ik goedkoper uit zijn met een benzine. Echter de lagere prijzen voor de diesel modellen maken een hoop goed.
- Auto voor de komende 3 tot 4 jaar. Daarna verwacht ik ruimte te hebben voor iets mooiers/nieuwers.
- Ruimte om met 2 personen op vakantie te gaan (op dit punt is dus feitelijk elke auto afdoende)
- Parkeersensoren achter (camera en sensoren voor is leuk, maar niet noodzakelijk)
- Navigatie, cruise control, climate control (maw de standaard dingen die op elke Volvo wel zitten)
- Beetje vlot met het verkeer mee kunnen komen
- Er staan bergen met 1.6 D2's te koop, maar die vond ik in mijn V40 al wat vermogen missen. (daarbij komt dan ook de powershift weer om de hoek loeren)

In mijn zoektocht ben ik 2 auto's tegengekomen:
Auto 1:
- Volvo S60 Momentum in Chameleon Blue metallic
- D3 163pk met 6 traps Geartronic, 5 cilinder!
- Staat te koop bij een garage gespecialiseerd in Volvo
- Bouwjaar 2011, bijna 270.000km
- Dealeronderhouden en volledige historie aanwezig, distributie ook netjes op tijd gedaan
- Ooit (binnen de eerste 4 jaar van zijn leven) geïmporteerd vanuit België

Auto 2:
- Volvo V60 Kinetic in donkergrijs (Savile Grey metallic?)
- D4 181pk met 8 traps Geartronic. Dit is de 4 cilinder
- EGR+koeler zijn vervangen (gelijk met de distributie)
- Eveneens dealer onderhouden inclusief volledige historie
- Bouwjaar 2014, bijna 229.000km
- Particuliere verkoper
- Origineel NL

Beide auto's heb ik inmiddels proef gereden. Ze rijden beide helemaal prima en zijn zeer netjes. Eigenlijk totaal niet aan te voelen dat je in een auto met 'ervaring' onderweg bent.

Mijn overwegingen:
- De S60 is op de neus na, simpelweg de mooiere auto. Komt voornamelijk door de kleur.
- Qua gevoel voelt de V60, 3 jaar jonger en minder km's als een veiliger keuze
- Daarentegen is van de 4 cilinder bekend dat ze nogal wat olie lusten en de 5 cilinder vrijwel niet kapot te krijgen is
- Euro 5 vs Euro 6, non-issue. Met euro 5 mag je nu nog overal naar binnen (in NL). En de plaatsen waar wellicht Euro 6 gaat gelden binnen een aantal jaren, wil ik met de auto eigenlijk sowieso niet komen
- V60 is ruimer (handiger om een racefiets achterin te krijgen)
- De D4 komt aanzienlijk vlotter van zijn plek. Echter, de 163pk van de D3 lijken ook zeker afdoende.

Verder heb ik meer auto's gezien/gereden. Nieuwer, met minder ervaring, maar waarvan onderhoudshistorie miste. En man, wat was dat merkbaar. Daarvan heb ik geleerd dat leeftijd en km-stand niet alleszeggend zijn.

De vraag is, wat zou jullie mening zijn? De prijs van beide wagens is vrijwel gelijk. Is dan voor nieuwer met minder km's verstandiger? Of toch....
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Kun je linkjes plaatsen, zodat we een beeld erbij hebben?
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

De V60 staat helaas inmiddels niet meer op Marktplaats. Is nog wel te koop, maar een link plaatsen kan ik dus helaas niet meer. Ik heb ook de foto's niet opgeslagen.

De S60 is deze: Volvo S60
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 5 cilinder is betrouwbaarder, de 4 cilinder zuiniger, lastig dilemma, zou zelf de 5 cilinder kiezen met automaat..
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Alhoewel V60 ook wel weer praktischer is. Uitrusting van de S60 klinkt beter. Jeetje, sterkte...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Kleur van de S60 is overigens Electric Silver, een van de mooiste kleuren ooit geleverd al is dat een persoonlijke mening.
Lastige keuze idd, al zou mijn hart uitgaan naar de S60 5 cilinder...
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Eens met Oga,
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Moet het een automaat zijn, anders weet ik nog wel een mooie 5 cilinder 163pk bij Serva te staan: ocean race uitvoering, met de nodige ervaring maar erg weinig problemen, van mijn pa geweest. Tis dat ik een d3 Vea tijdbom met automaat rijd, als hij hem 2 jaar eerder kwijt had gewild had ik hem blind gekocht (niet doorvertellen, de auto heeft in augustus nog een volledige dealerbeurt gehad incl 4 nieuwe banden)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De V60 is een dus vroege 4 cilinder diesel. Mijn advies is om er van weg te blijven, zie dit topic waarom: viewtopic.php?t=79609
De S60 heeft geen stoelverwarming, verder op de foto's netjes.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Bedankt allemaal! Dit lijkt al mijn vermoeden te bevestigen. Ergens voelt het niet logisch om een oudere auto met een hogere km-stand te kiezen. Maar bewezen betrouwbaarheid zegt ook wat.

@Sammmyvannorel: Ik heb inderdaad graag een automaat. De Ocean Race bij Serva heb ik inderdaad gezien. Die heeft ook een stuk hogere km-stand.

Ik ga voor de S60. Ik vind dat ook een hele mooie auto gewoon. Er komen nu nog nieuwe remschijven onder, een nieuwe APK en dan ga ik hem ophalen! Foto's volgen uiteraard.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8116
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als de euronorm geen issue is dan zou ik de 5 cyl verkiezen, maar in Belgie kom je eind 2024 met een euro 5 Antwerpen al niet meer in en de route naar de park & ride loopt ook een stukje door de LEZ !

Als je een VEA motor zou nemen zou ik wachten op eentje van na 2017 gezien de problemen met de zuigerveren van de eerdere modellen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Het is uiteindelijk inderdaad de S60 geworden! Ik heb hem nu ruim een week en ik heb er nog geen seconde spijt van. Het is geen strepentrekker, maar vlot zat. En het is opvallend, hoe een auto van een dergelijke leeftijd en ervaring, nog zo vrij kan zijn van rammeltjes en dingen. Dat heb ik bij bepaalde Duitse luxemerken anders meegemaakt.

Een paar fototjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plannen:
- Pincode achterhalen voor Vida/Pxtool. Gaat complex worden, aangezien ik de auto niet urenlang onbewaakt achter kan laten. Dus dat moet op de keukentafel. Als dit lukt, maak ik hier tevens een manual voor.
- Android auto/carplay module inbouwen + achteruitrijcamera
- TFT upgrade
- Setje elektrisch verstelbare stoelen, met wellicht leder. Goede nieuws is dat de bekabeling al aanwezig is
- Parkeersensoren voor (als ik een gerbuikt setje ergens voor niet al te veel kan scoren
- Wellicht eens bij Obbe langs voor wat 'magie'

Van alles is totaal niet zeker of ik het daadwerkelijk ga doen, wanneer en in welke volgorde. Overigens vind ik alleen de Android auto functie nodig. De rest is omdat ik het totaal niet erg vind om een beetje te knutselen :)

P.S, Weet iemand hoe deze velgen heten? Ik vind ze niet misstaan. Ik wil kijken of ik ergens een tweede setje kan regelen voor de zomerbanden.
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Gefeliciteerd met deze hele nette S60 in deze mooie kleur en met deze velgen staat hij er lekker sportief bij, veel rijplezier natuurlijk.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken.
Veel rij- en ander plezier met deze auto, met trekhaak :)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Je wil hem gaan tunen lees ik. Dan wil ik je toch even attenderen op de ervaring van een medeforumgenoot die ook langs Obbe is geweest met zijn D3.
Arie 3.2 schreef: 18.04.2023 - 18:06 Daar gaat ie… 404.000 km. Cilinderwand gescheurd.
Kwaal van de D3 2.0 met bepaalde motorcode. Uiteraard de motorcode die ik heb. Mede dankzij de turbodrukverhoging van de chiptuning, waar dit blok dus niet tegen kan.
Koop je een D3/4? Hou m origineel.
Mijn Volvo-monteur kan her ECHT weten, die sleutelt al 30 jaar alle Volvo’s in-en uitelkaar, en heeft nu 5 D3’s met tuning gehad die allemaal dit euvel hadden. Is geen toeval.
viewtopic.php?t=72368&start=420
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Bedankt voor de tip! Tunen is wellicht een mogelijkheid, zeker geen zekerheid. En dan zal dat niet gebeuren zonder eerst meer onderzoek te doen. Als er meer vergelijkbare verhalen opduiken in dat onderzoek, zal de tuning er niet komen. Als er inderdaad een hoger risico is met dit blok, dan is hierover meer informatie te vinden.

Sowiezo staat tunen totaal onderop het wensenlijstje. De te halen winst met tunen is ook redelijk beperkt (van 163 naar 185pk).
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Goede keuze, mooie wagen hoor!
Veel plezier ermee. Laat weten wat je er allemaal mee doet!
nu: V60 3.0 T6 AWD Summum
nu: C30 2.4 Momentum
Yuiop
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 27.12.2023 - 21:32

Thanks! Mijn lijstje met dingen to-do staat hierboven al ergens. Bij Obbe langs ga ik waarschijnlijk niet doen. Hij is vlot zat. Met name de flinke bak met koppel die al laag in de toeren beschikbaar is, maakt het prima rijden.

De TFT Dim zit er inmiddels al in. Dus we gaan nog verder met:
- Android auto
- Versnellingspook van het facelift model (is bijgekomen tov de originele plannen)
- Inbouw lederen interieur, liefst elektrisch verstelbaar en met stoelverwarming
- Parkeersensoren voor

Dat maakt het dan een behoorlijk complete auto. Maar alles komt wel op zijn tijd.

Vandaag heb ik ook een gebruikt (maar bizar netjes) setje Balder velgen opgehaald met zomerbanden. Ik moet nog even beslissen of dat op den duur de winter of de zomerset gaat worden. De set die er nu onder zit, is mooier, maar daar zitten wel wat beschadigingen op. Op de Balder set heb ik nog geen schade kunnen vinden.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen !

Wij hebben ook de D3 5cyl was 136pk wij hebben hem bij obbe wel laten tunen, mede omdat de standaard 136pk echt sloom is..

Nu is het een beest met 188pk en 480nm

Dat van die cilinder wanden wisten we toen nog niet, misschien hebben we geluk omdat onze van 2015 is.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”