Keuzestress... S60 D3 5 cylinder vs V60 D4 4 cylinder
Geplaatst: 27.12.2023 - 22:17
Beste mensen!
Bij deze een oproep voor advies/meningen! Natuurlijk volledig first world problems...
Zojuist al een topic geplaatst in het voorstel forum en daar al half laten doorschijnen wat mijn vraag gaat zijn. Ik sta op het punt om een Volvo te gaan kopen. Geen supernieuwe (iets met budget), maar het gaat er 1 worden met wat ervaring.
Mijn wensen waren:
- Automaat, daarmee kom ik al snel in de diesels terecht, want Geartronic heeft echt mijn voorkeur
- Qua km's zou ik goedkoper uit zijn met een benzine. Echter de lagere prijzen voor de diesel modellen maken een hoop goed.
- Auto voor de komende 3 tot 4 jaar. Daarna verwacht ik ruimte te hebben voor iets mooiers/nieuwers.
- Ruimte om met 2 personen op vakantie te gaan (op dit punt is dus feitelijk elke auto afdoende)
- Parkeersensoren achter (camera en sensoren voor is leuk, maar niet noodzakelijk)
- Navigatie, cruise control, climate control (maw de standaard dingen die op elke Volvo wel zitten)
- Beetje vlot met het verkeer mee kunnen komen
- Er staan bergen met 1.6 D2's te koop, maar die vond ik in mijn V40 al wat vermogen missen. (daarbij komt dan ook de powershift weer om de hoek loeren)
In mijn zoektocht ben ik 2 auto's tegengekomen:
Auto 1:
- Volvo S60 Momentum in Chameleon Blue metallic
- D3 163pk met 6 traps Geartronic, 5 cilinder!
- Staat te koop bij een garage gespecialiseerd in Volvo
- Bouwjaar 2011, bijna 270.000km
- Dealeronderhouden en volledige historie aanwezig, distributie ook netjes op tijd gedaan
- Ooit (binnen de eerste 4 jaar van zijn leven) geïmporteerd vanuit België
Auto 2:
- Volvo V60 Kinetic in donkergrijs (Savile Grey metallic?)
- D4 181pk met 8 traps Geartronic. Dit is de 4 cilinder
- EGR+koeler zijn vervangen (gelijk met de distributie)
- Eveneens dealer onderhouden inclusief volledige historie
- Bouwjaar 2014, bijna 229.000km
- Particuliere verkoper
- Origineel NL
Beide auto's heb ik inmiddels proef gereden. Ze rijden beide helemaal prima en zijn zeer netjes. Eigenlijk totaal niet aan te voelen dat je in een auto met 'ervaring' onderweg bent.
Mijn overwegingen:
- De S60 is op de neus na, simpelweg de mooiere auto. Komt voornamelijk door de kleur.
- Qua gevoel voelt de V60, 3 jaar jonger en minder km's als een veiliger keuze
- Daarentegen is van de 4 cilinder bekend dat ze nogal wat olie lusten en de 5 cilinder vrijwel niet kapot te krijgen is
- Euro 5 vs Euro 6, non-issue. Met euro 5 mag je nu nog overal naar binnen (in NL). En de plaatsen waar wellicht Euro 6 gaat gelden binnen een aantal jaren, wil ik met de auto eigenlijk sowieso niet komen
- V60 is ruimer (handiger om een racefiets achterin te krijgen)
- De D4 komt aanzienlijk vlotter van zijn plek. Echter, de 163pk van de D3 lijken ook zeker afdoende.
Verder heb ik meer auto's gezien/gereden. Nieuwer, met minder ervaring, maar waarvan onderhoudshistorie miste. En man, wat was dat merkbaar. Daarvan heb ik geleerd dat leeftijd en km-stand niet alleszeggend zijn.
De vraag is, wat zou jullie mening zijn? De prijs van beide wagens is vrijwel gelijk. Is dan voor nieuwer met minder km's verstandiger? Of toch....
Bij deze een oproep voor advies/meningen! Natuurlijk volledig first world problems...
Zojuist al een topic geplaatst in het voorstel forum en daar al half laten doorschijnen wat mijn vraag gaat zijn. Ik sta op het punt om een Volvo te gaan kopen. Geen supernieuwe (iets met budget), maar het gaat er 1 worden met wat ervaring.
Mijn wensen waren:
- Automaat, daarmee kom ik al snel in de diesels terecht, want Geartronic heeft echt mijn voorkeur
- Qua km's zou ik goedkoper uit zijn met een benzine. Echter de lagere prijzen voor de diesel modellen maken een hoop goed.
- Auto voor de komende 3 tot 4 jaar. Daarna verwacht ik ruimte te hebben voor iets mooiers/nieuwers.
- Ruimte om met 2 personen op vakantie te gaan (op dit punt is dus feitelijk elke auto afdoende)
- Parkeersensoren achter (camera en sensoren voor is leuk, maar niet noodzakelijk)
- Navigatie, cruise control, climate control (maw de standaard dingen die op elke Volvo wel zitten)
- Beetje vlot met het verkeer mee kunnen komen
- Er staan bergen met 1.6 D2's te koop, maar die vond ik in mijn V40 al wat vermogen missen. (daarbij komt dan ook de powershift weer om de hoek loeren)
In mijn zoektocht ben ik 2 auto's tegengekomen:
Auto 1:
- Volvo S60 Momentum in Chameleon Blue metallic
- D3 163pk met 6 traps Geartronic, 5 cilinder!
- Staat te koop bij een garage gespecialiseerd in Volvo
- Bouwjaar 2011, bijna 270.000km
- Dealeronderhouden en volledige historie aanwezig, distributie ook netjes op tijd gedaan
- Ooit (binnen de eerste 4 jaar van zijn leven) geïmporteerd vanuit België
Auto 2:
- Volvo V60 Kinetic in donkergrijs (Savile Grey metallic?)
- D4 181pk met 8 traps Geartronic. Dit is de 4 cilinder
- EGR+koeler zijn vervangen (gelijk met de distributie)
- Eveneens dealer onderhouden inclusief volledige historie
- Bouwjaar 2014, bijna 229.000km
- Particuliere verkoper
- Origineel NL
Beide auto's heb ik inmiddels proef gereden. Ze rijden beide helemaal prima en zijn zeer netjes. Eigenlijk totaal niet aan te voelen dat je in een auto met 'ervaring' onderweg bent.
Mijn overwegingen:
- De S60 is op de neus na, simpelweg de mooiere auto. Komt voornamelijk door de kleur.
- Qua gevoel voelt de V60, 3 jaar jonger en minder km's als een veiliger keuze
- Daarentegen is van de 4 cilinder bekend dat ze nogal wat olie lusten en de 5 cilinder vrijwel niet kapot te krijgen is
- Euro 5 vs Euro 6, non-issue. Met euro 5 mag je nu nog overal naar binnen (in NL). En de plaatsen waar wellicht Euro 6 gaat gelden binnen een aantal jaren, wil ik met de auto eigenlijk sowieso niet komen
- V60 is ruimer (handiger om een racefiets achterin te krijgen)
- De D4 komt aanzienlijk vlotter van zijn plek. Echter, de 163pk van de D3 lijken ook zeker afdoende.
Verder heb ik meer auto's gezien/gereden. Nieuwer, met minder ervaring, maar waarvan onderhoudshistorie miste. En man, wat was dat merkbaar. Daarvan heb ik geleerd dat leeftijd en km-stand niet alleszeggend zijn.
De vraag is, wat zou jullie mening zijn? De prijs van beide wagens is vrijwel gelijk. Is dan voor nieuwer met minder km's verstandiger? Of toch....