Lekke koppakking of niet ?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Goedemiddag met uiteraard de beste wensen voor jullie allen en bovenal in goede gezondheid in dit nieuwe jaar!
Wij hebben wat probleempjes met onze V40 1.6D uit dec. 2013:
-telkens de melding "koelvloeistof laag, stop auto zsm", motortemperatuurmeter stijgt niet. Koelvloeistof staat laag in vat. Bij dop open komt alles weer naar boven en eruit. Lokale garagist heeft koelsysteem getest, druk was te hoog, is ontlucht. expansievat en dop zijn volledigheidshalve ook vervangen. Thermostaat en waterpomp zijn volledigheidshalve ook vervangen (distributie en waterpomp waren overigens in januari 2022 vervangen). Probleem blijft aanwezig, melding koelvloeistof laag, kachel wordt niet warm, blaast grotendeels koude lucht en zo nu en dan een beetje warm door 2 roosters ??

ANWB wegenwacht er ook al bij geweest, kon niks vinden waarom kachel niet warm wordt. En adviseerde om naar de garage te gaan. tsja...
Lokale garagist (geen volvo specialist, gewoon algemene garage) zegt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking zijn. Lekke koppakking symptonen zijn m.i. niet echt aanwezig, smurrie aan binnenkant motoroliedop, witte rook, geen plas koelvloeistof onder auto enz enz
Lekke koppakking kosten €1000,-, veel geld als het straks toch niet een lekke koppakking is.
Voor de rest rijdt auto prima, geen gekke geluiden, geurtjes enzo
Wellicht dat jullie wat advies kunnen geven voordat ik opdracht ga geven om de boel te demonteren tbv de koppakking.

Veel dank!

Rabin
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kachelunit opnieuw laten kalibreren?
Dan is het ook opgelost dat hij uit slechts 2 roosters blaast.

Zie je echt nergens lekkage onder de motorkap?
Ik heb ooit eens een haarscheurtje in een stukje plastic gehad en dat kan ook hard gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Dank voor je snelle reactie.
We hebben echt zitten checken en zoeken naar lekkages, maar alles is droog.
Kachelunit hebben we niet laten kalibreren, dit gaan we eens laten doen.
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Ze staan er wel om bekend die 1.6jes , je bouwt toch ergens druk op als het na het openen terug komt.
Een diesel produceert ook niet veel warmte dus je zal qua temp weinig merken.
Wat ook nog kan is dat je ergens toch onzichtbaar vloeistof verbrand op een warm onderdeel zoals bij de oliekoeler die ergens verstopt zit achter het roetfilter.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of de EGR koeler wellicht?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gezien het opbouwen van te veel druk zou inderdaad een lekke koppakking de boosdoener kunnen zijn. Dan lekt de koelvloeistof waarschijnlijk weg via een van de cilinders. Dat verklaart namelijk ook de hoge druk in het systeem. Dat noemen ze compresseren van een cilinder.

Een EGR geloof ik niet. Dan zou je drukverlies moeten hebben ipv overdruk!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

oftewel je weet het niet 100% zeker tot je opdracht geeft het te laten openhalen en vervangen als zijnde koppakking . Het is veel geld maar er zijn zat duurdere andere reparaties en dan valt 1000€ wel mee ( normaal is t eerder 1300€-1500€ ) als je kijkt naar wat je moet bijleggen voor een andere icm de huidige occasionprijzen.
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Dank voor jullie reacties.
Na het openen van de dop, komt het koelvloeistof terug naar normaal peil. Bij stationair draaiende motor zie je zo nu en dan een kleine luchtbel in het expansievat, bij de slangaansluitingen.
Het blijft idd een lastige kwestie., maar het feit dat de kachel niet warm wordt geeft denk ik ook al iets aan wat riekt naar een lekke koppakking, of niet ?
Wij rijden nog maar kleine stukjes met de diesel, dus voordat de roetfilter/egr ook aan gaan, willen we eigenlijk overstappen naar een benzine uitvoering. Benzine uitvoeringen van dit model uit zelfde bouwjaar zijn idd echt sky high geprijsd.

Dank.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Als het de koppakking betreft zou ik er niet te lang mee door blijven rijden. Als deze "doorslaat" raakt de motor oververhit en dan zijn de kosten aanzienlijk hoger.

Je kan ook bij een andere garage een second opinie laten doen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Matadin schreef: 03.01.2024 - 12:32 willen we eigenlijk overstappen naar een benzine uitvoering. Benzine uitvoeringen van dit model uit zelfde bouwjaar zijn idd echt sky high geprijsd.
en ook met die ' ford ' 1.6 jes T3 zijn genoeg problemen met injectoren/automaat etc .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met iedere auto kan je pech hebben....
Er rijden ook veel T3 motoren rond die probleemloos zijn.

Als je weinig meer rijd en dat blijft doen zou ik ook overstappen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Onze V40T3 is een probleemloze auto, al 4 jaar lang.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De broer van mijn vriendin heeft hetzelfde motorblok in een Focus en dat gaat al 6 jaar uitstekend, ding doet geen klap verkeerd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Dank voor jullie berichten.
Ik wilde vanochtend bij garage Hardeman in Den Haag (volvo specialist) een second opinion laten doen en de boel in Vida laten checken enzo., maar helaas waren ze dicht. Onderweg naar garage na ca. 3 kwartier aaneensluitend rijden binnen de bebouwde kom (kachel blaast alleen koude lucht, zelfs op HI blaast ie alleen maar koude lucht), steeg de motortemperatuur plots. Heb de wagen toen maar aan de kant gezet, stationair ging de temperatuurpeil toen weer naar beneden richting middenstreep. Koelvloeistof peil stond nu hoog, op ca. 3/4 van het vat. Ik haal de auto later wel weer op, op hoop van zegen. Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat klinkt wel steeds meer als een lekke koppakking.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Matadin
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 05.10.2017 - 14:15

Hierbij een update.
Ben vanochtend langs 2 garages gereden voor een second opinion, eentje gaf aan dat het aan de waterpomp kan liggen, als er geen water rond gepompt/gecirculeerd kan worden dan wordt de kachel ook niet warm. Waterpomp is recentelijk vervangen, helaas geen oplossing.
De andere garagist gaf aan dat er veel druk in expansievat zit, de kachel slangen zacht zijn en vol met lucht zitten, horen hard te zijn. Geeft aan dat het hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking is.
Na ca. 3 kwartier aaneensluitend rijden kwam melding "koelvloeistof laag, stop auto zsm". Onderweg naar huis kwam deed de kachel het weer ???
Veel onduidelijkheden, dus gaan we op hoop van zegen de koppakking vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Waarom geen test gedaan waarbij vastgesteld wordt of er verbrandingsresten aanwezig zijn in de koelvloeistof?
Zijn die er niet dan heb je geen lekke koppakking. Testen is een kwartiertje werk voor een werkplaats die beschikt over het testgereedschap. Nu is het op de gok de koppakking vervangen.

Andere mogelijke oorzaken voor overdruk in het koelsysteem: scheur in de cilinderkop of in het motorblok.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27638
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eens, al gaan ze die laatste 2 opties ook wel vinden als de kop eraf gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wordt wel altijd een dure zaak zo te lezen over de verwachte oorzaken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Oorzaak eerst maar eens vaststellen lijkt me verstandig.
Kop er af kan daarna aan de hand van de uitslag van de test.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V40”