Proefrit met de EX30 gemaakt!

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaag de nieuwe 3x de EX30 in het echt gezien, in de showroom bij Volvo Bluekens Halsteren. 2 stonden er binnen te glimmen, en een zwarte Demo buiten. Het is een schitterende auto om te zien. Daar gaat Volvo écht mee scoren. Echter het is geen auto voor mij. Ik ben nogal fors, en om makkelijk in en uit te stappen, zou ik eerst een cursus Yoga moeten volgen. Het is niet alleen dat de EX30 10 cm lager is dan de XC40. Maar de radius van de A tot de B stijl, is veel meer gebogen dan in de XC40. Ik zag een man instappen, die een stuk kleiner was dan ik, en die zat ook gelijk met zijn hoofd klem tegen het deurrubber. De zit achter het stuur is prima. Alleen omdat mijn stoel in de EX30 nogal naar achteren moet, is de blik naar links, direct tegen de B stijl. Op zich wel storend, maar daar is aan te wennen. Ook geen klokken voor je neus, heeft niet mijn voorkeur. Ook al zit de info direct naast je.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Toen de verkoper met me sprak, zei ik dat ik de testrit wel op een later tijdstip zou maken, want met dit weer is een Demo snel vuil. Direct werd mij de sleutel overhandigd, want de EX30 was tóch al vuil. Dus ik achter het stuur, en een proefrit gemaakt. (Over vertrouwen gesproken, echt top) Van het industrieterrein naar de snelweg. In no time op 100. je hoort alleen de banden en een licht windgeruis op de deuren. het rijd echt grandioos. Dit was vanmiddag de eerste keer in m,n leven, dat ik met een volledig elektrische auto heb gereden. Best een belevenis. De EX30 stond ingesteld op OPD. Daar ben je bijzonder snel aan gewend. Bij goed inschatten heb je geen rem nodig, want de auto komt echt helemaal tot stilstand. Dus de indruk van de proefrit was echt goed. Al rijd het toch heel anders, zeker over rotondes, dan met mijn huidige XC40. Persoonlijk geef ik tóch de voorkeur aan TPD. :lol: Ik heb ze vriendelijk bedankt voor de proefrit, en gezegd dat ik hoop dat ze er veel van mogen verkopen in Halsteren. Toen ik echter weer achter het stuur van mijn vertrouwde XC40 zat, gaf me dat tóch een gevoel van voldoening, en tevredenheid, wat ik in de EX30 mis. De makkelijke instap, ook achterin veel ruimer dan de EX30. De klokken voor m,n neus. Als ik uit wat voor reden dan ook vandaag moest kiezen uit die twee elektrische Volvo,s, ging ik tóch weer voor de XC40 P6 Single engine ER. Maar deze blijft voorlopig... :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hans, leuk en informatief verhaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Niet meer het gevoel "zal ik" in ieder geval.
Had ik destijds met de V40 toen die net uit was en ik mijn S60 had dus herken je verhaal goed.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Soms moet het gevoel voor een auto groeien.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

lint schreef: 16.01.2024 - 17:55 Soms moet het gevoel voor een auto groeien.
Soms wel. Maar ik heb liever gelijk de klik zo van: Ja dit is het! Dat had ik met de XC40 namelijk ook. En nog....... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had binnen een halfuur gierende rugpijn en kon er op geen enkele manier lekker in zitten.
Dan ga je dat ook niet laten groeien. Buiten dat vond ik het best een leuk ding.
Ander interieur had ik het misschien niet mee gehad maar heb er nooit meer naar gekeken om er een aan te schaffen.

Datzelfde zal Hans ook hebben nu met de EX30
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 16.01.2024 - 18:30 Ander interieur had ik het misschien niet mee gehad, maar heb er nooit meer naar gekeken om er een aan te schaffen. Datzelfde zal Hans ook hebben nu met de EX30
Dat dus. Bovendien was het voor mij (met mijn postuur) al een heel spektakel stuk, om achter het stuur te komen. Dus om achterin te stappen, heb ik maar niet eens geprobeerd..... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ach Hans, hoe vaak zit je nu achterin je eigen auto😂
De XC40 is zeker veel ruimer en stapt ook veel makkelijker in.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27657
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als voorin al een uitdaging is dan moet je er gewoon niet aan beginnen.
Uiteindelijk waren bij mij de auto's met de meeste ruimte achterin ook vreemd genoeg degenen die het kleinst waren qua formaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Leuke review Hans! Heerlijk he, dat elektrisch rijden. Ik blijf het iets rustgevends vinden, en de power is natuurlijk fantastisch.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Nu ik dit lees ben ik blij dat ik niet voor de EX30 ben gegaan, maar bij voor de XC40 heb gekozen. Ben er namelijk nog steeds zeer content mee!
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break

Late we het hier alleen over de proefritten met de EX30 hebben.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Nu ik gisteren die proefrit met de nieuwe EX30 gemaakt heb, besef ik pas hoe belangrijk het is, om de auto te zien, er in te stappen, en proef te rijden. Omdat ik, zoals ik al eerder schreef, fors van postuur ben en tegen de 130 kg weeg, heb ik nu zelf ervaren hoe moeilijk ik in die EX30 kom. Op de eerder getoonde video,s en test van Autoweek enz, had ik een enorm positieve indruk van de EX30. En nog steeds hoor, begrijp me goed. Maar stel jullie eens voor, dat ik in mijn enthousiasme, ongezien een EX30 besteld had! :-O Dan was ik achteraf op een bittere teleurstelling gestoten. Nu rij ik altijd alleen, en heb zeer zelden passagiers in de auto, dus de achterbank speelt voor mij geen doorslaggevende factor. Maar ik denk nu aan al die mensen die een pre-order geplaatst hebben voor een nieuwe EX30. Natuurlijk zijn er onder hen ook veel slanke, en wat kleinere mensen dan ik. Maar je zal maar zo,n ervaring opdoen als ik gisteren. Ik ging er naar toe met de gedachte: De EX30 zou best wel eens een goed alternatief voor mij kunnen zijn. Maar na het zien en instappen, is het voor mij nu definitief over. Ik zal nooit een EX30 aanschaffen. De moraal van het verhaal is: Ga eerst kijken, in en uit stappen, en eventueel een proefrit maken met de EX30. Zoals gezegd; De EX30 rijdt heerlijk. Is ook erg comfortabel qua vering. Stuurt fijn. Rijd echt relaxed. Maar voor mij is hij écht te klein, en een meer een compacte Cross over, dan een volwaardige SUV. Wat maatvoering betreft, komt hij naar mijn gevoel meer in de richting van de VW T-Cross en soortgenoten. Dat neemt niet weg dat de nieuwe EX30 een zeer geslaagde Volvo is. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik zou ook niet ongezien een nieuw model auto bestellen. Maar voor de serieuze prospects waren er een paar maanden wel mogelijkheden om de auto te bekijken en proef te zitten, dat scheelt wel.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
peerke1960
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.03.2014 - 14:06

Zaterdag ga ik langs bij een andere dealer om proef te rijden en eens horen welke prijs ze me aanbieden.
Ik twijfel omdat mijn huidige auto na 310.000 km en 12,5 jaar nog goed rijdt ( superb, diesel). Echter, nu krijg ik er nog geld voor en ook nog eens subsidie als ik niet te lang wacht.
De eerste proefrit is prima bevallen, wat een soeplesse. Maar ja, komend vanuit een 1.6diesel van 105 PK met een max acceleratie van 12 seconde tot de 100………..
Het gemis van info recht voor mijn neus ervaar ik niet zo. We zullen zien. Stoelen zitten beter dan in mijn Skoda. Achterbank, tja, zit meestal niemand en het uithuizige volk van mij is minder dan 175 cm kort. Bagageruimte is ook beperkt, zeker wanneer je een bak als Superb gewend bent. Maar wanneer ik de bank opklap dan past ook een rolstoeltje erin die we af en toe nodig hebben. Een “haakje” is wel dat ik een Ex30 krijg die net op de markt is. Denk aan de ID3 perikelen .
Doorslaggevend is het max trekgewicht van 1400 kg voor de long range. Mijn Knaus kan er net achter wanneer ik de caravan niet teveel belaadt. We blijven toch in Nederland dus150-200 km range met sleurhut moet kunnen. Gewoon een keer aan de snellader. We willen toch altijd wat koffie onderweg.
Ik denk dat ik na zaterdag de knoop maar doorhak. Bij een ja wordt het een core, long range met trekhaak, stuur en stoelverwarming.
De plus heeft te weinig voordelen voor mij. Hooguit de sensoren voor. De rest is leuk en kan alleen maar kapot :)
Grtz Peter
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Hans Eilander schreef: 17.01.2024 - 12:01 Nu ik gisteren die proefrit met de nieuwe EX30 gemaakt heb, besef ik pas hoe belangrijk het is, om de auto te zien, er in te stappen, en proef te rijden. Omdat ik, zoals ik al eerder schreef, fors van postuur ben en tegen de 130 kg weeg, heb ik nu zelf ervaren hoe moeilijk ik in die EX30 kom. Op de eerder getoonde video,s en test van Autoweek enz, had ik een enorm positieve indruk van de EX30. En nog steeds hoor, begrijp me goed. Maar stel jullie eens voor, dat ik in mijn enthousiasme, ongezien een EX30 besteld had! :-O Dan was ik achteraf op een bittere teleurstelling gestoten. Nu rij ik altijd alleen, en heb zeer zelden passagiers in de auto, dus de achterbank speelt voor mij geen doorslaggevende factor. Maar ik denk nu aan al die mensen die een pre-order geplaatst hebben voor een nieuwe EX30. Natuurlijk zijn er onder hen ook veel slanke, en wat kleinere mensen dan ik. Maar je zal maar zo,n ervaring opdoen als ik gisteren. Ik ging er naar toe met de gedachte: De EX30 zou best wel eens een goed alternatief voor mij kunnen zijn. Maar na het zien en instappen, is het voor mij nu definitief over. Ik zal nooit een EX30 aanschaffen. De moraal van het verhaal is: Ga eerst kijken, in en uit stappen, en eventueel een proefrit maken met de EX30. Zoals gezegd; De EX30 rijdt heerlijk. Is ook erg comfortabel qua vering. Stuurt fijn. Rijd echt relaxed. Maar voor mij is hij écht te klein, en een meer een compacte Cross over, dan een volwaardige SUV. Wat maatvoering betreft, komt hij naar mijn gevoel meer in de richting van de VW T-Cross en soortgenoten. Dat neemt niet weg dat de nieuwe EX30 een zeer geslaagde Volvo is. :)
Realistische weergave! Het heeft mij ook verbaasd dat er zoveel mensen zijn die 'blindelings' een EX30 hebben besteld. Zaterdag staat er voor mij een klaar voor een proefrit. Maar ja; heden de XC40 Recharge ER 2024....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Media zijn niet altijd belangeloos en je eigen gevoel en bevindingen zijn hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde als die van een autojournalist; zelf proefzitten en -rijden dus.

Hans zijn foto laat mooi zien hoe kaal zo'n EX30 eigenlijk van binnen is, net als heel veel andere EV's natuurlijk.
Dat is igv de EX30 geen Zweeds design maar simpelweg kostenreductie.
Wil zo'n simplistisch interieur en beetje 'rijk' aanvoelen zullen er toch echt stappen gezet moeten worden op het gebied van materiaalkeuze.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

En juist daarom vind ik het zo jammer, dat de EX30 met een soort Tesla-achtig midden display op de markt wordt gebracht, en niet met een compact digitaal dashboard. Ook mis ik de fysieke knoppen voor direct belangrijke zaken. Want alles zit in het midden display. Al zijn de gebruikte materialen op het oog van een hoog (premium) niveau, je moet je in zo,n auto (vind ik) thuis voelen. Door het moderne denken, en het nieuwe design, neigt het gevoel van "echt autorijden" meer naar: Het vervoermiddel, dat je van A naar B brengt, als je begrijpt wat ik bedoel? Het rijdt echt goed hoor zo,n EV, maar de "fun factor" is verdwenen. Althans naar mijn bescheiden beleving. Hoe meer ik me in het rijden van een EV verdiep, en de nodige reviews over "het elektrisch rijden, en Plug-ins" lees, hoe meer ik mijn huidige benzine XC40 ga waarderen. In 5 min getankt, en weer een actieradius van 900 km. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Met zo'n minimalistisch design valt materiaalkeuze des te meer op.
En je thuisvoelen in een auto is heel belangrijk!

Dat moderne denken en het nieuwe design is echt niks anders dan een eenvoudige kostenreductie.
Ik kan me niet voorstellen dat de koper hierom vraagt.
Als de batterijkosten in de toekomst lager zullen zijn zul je zien dat er weer budget over is voor een fatsoenlijk interieur...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “EX30”