Indrukwekkend die video. Je staat er eigenlijk helemaal niet zo bij stil, wat er achter zo,n productie, aan veiligheid issues, zijn vooraf gegaan. Ook zo,n crashtest, is indrukwekkend. De EX90 zit met eigengewicht, al gauw tegen de 3000 kg, en de impact bij een aanrijding, is daarom best groot. Maar zelfs de kleinste Volvo,s zijn veilige auto,s. Dat geeft tóch een goed gevoel.
Als gevolg van die laatste test heb ik onze schitterende V90 uit 1997 van de hand gedaan.
Safety - The Drive Behind Volvo EX90
Geplaatst: 10.01.2024 - 07:24
door Fredhead
Hans Eilander schreef: ↑09.01.2024 - 14:04
Indrukwekkend die video. Je staat er eigenlijk helemaal niet zo bij stil, wat er achter zo,n productie, aan veiligheid issues, zijn vooraf gegaan. Ook zo,n crashtest, is indrukwekkend. De EX90 zit met eigengewicht, al gauw tegen de 3000 kg, en de impact bij een aanrijding, is daarom best groot. Maar zelfs de kleinste Volvo,s zijn veilige auto,s. Dat geeft tóch een goed gevoel.
Laat staan wat zo'n auto (of een ander modern zwaargewicht) met een wat oudere stadsauto of middenklasser doet.
Daar blijft weinig meer van over vrees ik.
Als gevolg van die laatste test heb ik onze schitterende V90 uit 1997 van de hand gedaan.
Dat laatste is toch wel redelijk rigoureus.
Ik wil maar meegeven dat de 940 en de doorontwikkelde V90 voor die tijd zeer veilige auto's waren waarbij je een bovengemiddelde overlevingskans hebt. Natuurlijk zijn sinds die tijd de eisen en het verkeer veranderd. En zijn de auto's veiliger geworden. Vergeet daarbij niet dat de crashtest van Fifth Gear niet echt representatief is.
En zeker, een oudere Volvo is absoluut minder "veilig" dan de meeste huidige moderne auto's. Dat zou voor mij echter geen reden zijn om een "klassieker" te verkopen.
Safety - The Drive Behind Volvo EX90
Geplaatst: 10.01.2024 - 09:14
door Ben
En toch heb ik mijn 245 om die reden verkocht.
Bekende kreeg een flinke kopstaartbotding met z'n Jaguar en had de afdruk van dat beest in z'n borstbeen.
Ook mijn Blackbird had geen airbag en dus moest hij wijken.
Safety - The Drive Behind Volvo EX90
Geplaatst: 10.01.2024 - 09:44
door Fredhead
Een 240 heeft wel een flinke kreukelzone
Zou er zelf ook niet direct een auto om weg doen maar snap alle redenen wel.
Safety - The Drive Behind Volvo EX90
Geplaatst: 10.01.2024 - 12:44
door lint
Met het huidige hectische verkeersbeeld is een moderne en veiliger auto wel raadzaam.
Safety - The Drive Behind Volvo EX90
Geplaatst: 10.01.2024 - 13:03
door V480-S60
lint schreef: ↑10.01.2024 - 12:44
Met het huidige hectische verkeersbeeld is een moderne en veiliger auto wel raadzaam.
Eens. Geen vinger tussen te krijgen.
Ik "verlang" soms echter wel terug naar de tijd dat het rustiger was en we nog echt mochten "autorijden" zonder alle hulpelectronica.