Xc90 aanschaf

RBA
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Het is een tijdje geleden dat ik hier actief was op het forum. 5 jaar geleden toch een Volkswagen transporter gekocht ipv een xc90 . Ja hoe ben ik daarbij gekomen.... ruimte voor een gezin met 3 kinderen is natuurlijk ongeëvenaard in een busje. Nu 5 jaar later moeten wij wat anders, de regelgeving omtrent diesels is ons niet erg gunstig gezind en niet na 2026 een auto geheel afschrijven in 2-3 jaar omdat het een diesel is wil ik ook niet echt.

Nu een hoop autos te hebben overwogen, Skoda Superb, VW Tiguan. Honda Odyssey, Toyota Landcruiser etc (criteria veel ruimte en moet een ruime caravan kunnen trekken) kom ik toch weer eens om de hoek bij de Volvo XC90.

Nu heb ik voor zaterdag een afspraak gemaakt om deze auto bezichtigen en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie als kenners daarvan zeggen. Ik kan zo 123 niet achterhalen welke uitvoering de auto is, maar hij ziet er netjes uit met maar 100.000 en met een frisse gasinstallatie. Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten? Welke spannende aandachtspunten zijn er? Ik heb wel een standaard lijstje met o.a.

- onderhoudshistorie
- distributieriem
- spoelen automaat
- staat van banden
- onderstel reparaties?
- schades en roestpuntjes
- etc.

Ik ben wel benieuwd wat jullie zeggen. Volgens mij is de advertentie ook niet geheel compleet. Ik zie volgens mij wel een trekhaak bijvoorbeeld, maar navigatie/ audiosysteem kan ik zo niet zien welke uitvoering dat is, ik wil sowieso een Android radio plaatsen, ik ben benieuwd of jullie daar nog ervaringen mee hebben.

Volvo XC90 3.2 INCL BTW !105DKM!
€ 15.731,00
https://link.marktplaats.nl/m2066994478 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De informatie in de advertentie is erg summier te noemen.
Mijn gok is dat de auto is geïmporteerd aangezien er geen kenteken zichtbaar is en met deze bedrijfsnaam.

Voel ook even goed hoe het stuur "voelt", klinkt wellicht een beetje vaag maar het stuurhuis wil nog wel eens "tegensturen" in een bocht.
Dit is in beginnende staat nog op te lossen met het spoelen van het stuurhuis.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Wat mij als eerste op komt ,,,,105,000 km in 17 jaar ?
En dan een gas instalatie er in bouwen ? Misschien is het wel te verklaren maar je vraagt om specifieke punten .

Deze staat ook op marktplaats , mocht je de gas instalatie niet nodig vinden.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 157-000-km

En kun je wat vergelijken met prijzen enz .

Succes zaterdag .
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Sweet memories.... ik heb zo'n XC90 in dezelfde kleur gehad maar dan een D5. Zal vast een import auto zijn. Uitvoeringen daarom niet helemaal met NL te vergelijken, maar ik gok op een momentum uitvoering. Want geen Xenon en geen zilverkleurige dakrails en 17 inch. Verder geen navi zo te zien (dus die zie je ook niet). Eventueel kan je de radio unit vervangen voor een aftermarket audio systeem met navi.
Hier kun je de oude prijslijst downloaden: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/ ... _year:2007

Km stand is wel bizar weinig voor 17 jaar. Ik zou dus zelf alles er aan doen om dat te checken. Kan best kloppen maar ook niet. Probeer of je uit de documentatie kunt halen waar de auto in onderhoud is geweest en bel die gewoon na (doe ik ook altijd). Je kan ook kijken of je bij een Volvo dealer een aankoopkeuring kunt laten doen. Kost je 100 euro, maar er kijkt wel iemand met je mee.
Verder slijt een auto ook door de jaren heen, dus de kans dat er e.e.a. aan onderhoud aan zit te komen lijkt me evident, houd daar dus rekening mee. Bij mij kostte deze auto rond de 10 cent de km.
Laat je verder ook niets wijs maken met de mooie zin van 35% bijtelling over de dagwaarde. Dat is in dit geval dus gewoon 35% van de factuur/aankoopprijs en dat is gewoon 5500 euro bijtelling per jaar waar je dus netto bijna 200 euro per maand aan kwijt bent.
Ik heb hier al vaker geroepen op het forum: laat je goed voorrekenen of een youngtimer in jouw situatie wel zo voordelig is. Er zijn alternatieven zonder dat je aan exorbitante bijtelling vastzit. k zelf declareer gewoon 23 cent, voor IB staat de auto op privé en voor de BTW op de zaak. In mijn situatie de beste oplossing, maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn.

Verder valt mij op dat de MRB maar max 377 euro per kwartaal zou zijn. Volgens mij klopt dat niet. Ik denk dat dat op gas eerder richting de 600-650 euro is.
Krijg je garantie op de auto (en hoe lang) en op de gas installatie?

Overall blijft de XC90 classic een hele stijlvolle auto. Succes zaterdag.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Thanks voor de tips, ik wil hem sowieso als ik over ga tot aanschaf even een keuring bij Nordicar laten doen. Dit heb ik in het verleden ook laten doen bij een xc90 v8 en daar kwam toen nog voor 1500 euro aan uitstaand onderhoud uit aan onderstel en draagarmen uit en helaas konden we er toen niet uitkomen.

De km stand is ook inderdaad erg laag. Dit moet natuurlijk enigzins wel aantoonbaar zijn. Wat ik heb begrepen is de auto een Zwitserse import maar staat nu al wel op nl kenteken. De kmstand is voor mij interessant omdat ik wel het gevoel heb dat ik zonder grote sores wel verwacht hier rustig nog 100-150.000 km 4-5 jaar mee te kunnen rijden , redelijk betaalbaar en betrouwbaar.

Voor mij is de youngtimer regeling niet van toepassing, ik ga hem prive rijden
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ben benieuwd hoe het rijden je bevalt. Ik heb ook een keer proefgereden met een 3.2 maar vond het niks. Een hoop herrie en in verhouding nauwelijks versnelling (zoals ik dat wel gewend was met mijn D5). Broertje had dezelfde motor in een XC60 en dat ging best prima.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik vind het wel raar dat er halogeen koplampen inzitten, maar geen draaiwieltje voor hoogteverstelling.
Heb je misschien een kenteken of een VIN van de auto?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zit een achteras met niveauregeling op, dus niet nodig? Als er origineel xenon op heeft gezeten dan is ook de voorbumper vervangen want daar zitten geen sproeiers in....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Je hebt gelijk Gouwe. Alle andere 3.2's zonder xenon hebben dat draaiwieltje ook niet, weer wat geleerd :)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
V60RK
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 30.06.2020 - 18:53

Misschien geen inhoudelijke bijdrage maar hebben we deze verkoper laatst niet ook voorbij zien komen met een V70 waarvan de kilometers spoorloos verdwenen waren?
Volvo V70 2.4 D3 163 pk | 2008 | AUT6 | 426 Mystic Silver Metallic | Sandstone Beige leder | *Recent Verkocht* |
Verkocht: Volvo V70 2.4 170PK Comfort Line | 2000 | AUT5 | 443 Moondust Metallic | Wieldop i.p.v. lichtmetaal 🤘🏻 | Blue Velours |
Verkocht: Volvo V60 D4 | 2014 | GT8 | 492 Savile Grey Metallic | Beechwood Brown Leather | High Perfomance Audio | 18" Titania | CarPro CQuartz Ceramic |
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Nou, dat dacht ik dus ook. Maar ik weet ook nog dat er twee bedrijven waren met vrijwel dezelfde naam. Dus ik ben wat voorzichtig voordat ik het verkeerde bedrijf ten onrechte van iets beschuldig.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
RBA
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Henry82 schreef: 11.01.2024 - 16:27 Nou, dat dacht ik dus ook. Maar ik weet ook nog dat er twee bedrijven waren met vrijwel dezelfde naam. Dus ik ben wat voorzichtig voordat ik het verkeerde bedrijf ten onrechte van iets beschuldig.
Ik zal daar dan wel even wat extra aandacht aan besteden. Hebben jullie wellicht nog een link naar het topic waar dit werd behandeld?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Deze denk ik: viewtopic.php?p=1802516&hilit=teruggedraaid#p1802516

En quote van Henry in dit topic: ....... Maar in dit geval klopt het verhaal van TS gewoon, en is Swiss Specials gewoon heel, heel slecht bezig als ze een auto terughalen bij een koper vanwege foute tellerstand en hem vervolgens doodleuk opnieuw te koop aanbieden met foute stand.

Gaat over hetzelfde bedrijf. Bij mij zou dit geen reden zijn om de auto niet te bekijken/kopen maar niet anders nadat ik 200% zekerheid had over het verleden/kilometerstand.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Ik heb toch nog even wat verder onderzoek gedaan, maar ik word niet echt vrolijk van een aantal reviews die ik heb gelezen. Ook volgens mij nog een review van een andere auto met een niet kloppende km stand. Ook natuurlijk wel wat positieve reviews, maar het geeft mij een wat unheimlich gevoel. Het bedrijf wat er zat is de Noordhollandse auto centrale en dat is gesloten en dezelfde persoon gaat nu verder onder een andere naam....
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Wie verkoopt de wagen nu De Vries bpm taxaties of Swiss Specials, of is het 1 man met 2 bedrijven cq namen? In dat laatste geval handig, indien er eventuele negatieve reviews niet getoond moeten worden.
Wel vreemd dat hij al 18 jaar actief is op MP en nog geen enkele review heeft.
W.b. de gasinstallatie, zou ik ook wat meer willen weten. Prins heeft overal in de wereld dealers, behalve Zwitserland. Dan zou de installatie wellicht in Nederland erin gezet zijn. Kan me niet voorstellen dat de verkoper dat heeft gedaan, is de auto al eerder verkocht geweest en teruggekomen?
Hij ziet er overigens wel mooi uit op de foto's!
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als je het adres door Google haalt kom je al snel op 4 autobedrijfjes uit die daar gevestigd zouden zijn. Al met al komt het niet heel professioneel over allemaal, maar dat neemt niet weg dat je natuurlijk nog steeds een prima deal zou kunnen scoren. Maar zoals Gouwe zegt, wel 200% zekerheid hebben over de auto.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zou eventueel nog kunnen kijken of er een dealer in de buurt zit.
Laat je de auto daar uitlezen met Vida of alles klopt. Zou dit alleen wel van tevoren afspreken met ze.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

als je een VIN kunt achterhalen en hier kunt delen kan er al een hoop worden bekeken. Als er niets te verbergen valt en de auto echt dealer onderhouden is zal dat voor de verkoper geen probleem zijn lijkt me.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Persoonlijk vind ik zulke kmstanden ook niks als in te weinig die heeft nooit eens goed warm gelopen. Alle onderdelen slijten immers wel door ( rubbers drogen uit etc. ) en olie word er ook niet beter van ( meer mayo dan smering )

Denk dus dat je juist niet 5 jaar zonder groot onderhoud kan rijden . Zou er eerder eentje van 10K nemen en die 5K voor onderhoud reserveren. Zijn nou eenmaal dure auto's die 5K kan in een jaar weg zijn.

Heb wel eens gehoord dat elke korte niet warm geworden rit staat gelijk aan 250 km slijtage . reken dan maar uit dan staat er 1.500000 op
RBA
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Ik heb toch besloten deze auto aan mij voorbij te laten gaan. Het voelt niet goed i.v.m. onduidelijkheid over de verkoper, i.c.m. de reviews en het niet reageren op mijn berichten. Te mooi om waar te zijn.... Nu maar even verder zoeken naar een ander exemplaar
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”