Goedemorgen allen.
Ik zal mij eerst voorstellen voor ik jullie ga lastig vallen met mijn vragen. Ik ben getrouwd, vader van 2 kids en eigenaar van 2 Volvo's. Ik ben begonnen met een V40, daarna hebben we bijna 10 jaar een V70 2,4 gehad. en nu verplaats de familie zich in een V60 uit 2011 en rij ik zelf in een S60 uit 2001.
Ik heb met de V60 T3 een aantal uitdagingen.
- City safety heeft een storing.
- Na kop revisie een redelijk olieverbruik.
- Lekkage koelsysteem.
- Timing van de motor ten opzichte van voor de kop revisie.
- Achterportier die 5 van de 10 keer niet opengaat.
- Airco maakt lawaai. Ik ben er nog niet uit wat dat is maar er is een onderdeel wat een ongewenst geluid maakt
Acuut probleem.
Ik heb een lekkage gevonden in een slang van het koelsysteem. het gaat om een harde voorgevormde kunstof slang die vanaf het expansievat naar een rubberen sok/mof gaat die daarna met 90 graden omlaag de motorruimte in gaat. Deze slang heeft een scheur in de lengte op de plek waar deze in de rubberen sok/mof gaat.
Reparatie.
Als ik deze slang vervang kan ik dan gewoon KVS bijvullen of is ontluchten dan een must.
Fijne zondag en bedankt voor de antwoorden.
Ontluchten of niet na vervangen slang koelsysteem?
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Welkom!
Dat zijn een aantal uitdagingen waar menigeen een auto om had laten staan maar zeker nog veel potentie in zit.
Afhankelijk van hoeveel koelvloeistof je kwijt bent zou ik zeggen ontluchten of niet.
Een half litertje is het probleem niet maar als je straks de helft of meer kwijt bent zou ik het zeker doen.
Dat zijn een aantal uitdagingen waar menigeen een auto om had laten staan maar zeker nog veel potentie in zit.
Afhankelijk van hoeveel koelvloeistof je kwijt bent zou ik zeggen ontluchten of niet.
Een half litertje is het probleem niet maar als je straks de helft of meer kwijt bent zou ik het zeker doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.01.2024 - 15:46
De kop revisie is uitgevoerd toen ik de auto al in bezit had. Gevolg van een foute montage van de distributie riem. Het bijgeluid van de airco is sinds de revisie. maar dat lijkt me niks met elkaar te maken te hebben. Kan ook daarvoor al geweest zijn. Ik had de auto toen pas een paar weken in bezit. ik heb wel het idee dat het na de revisie een andere auto is geworden. Ander oppakken met wegrijden, net iets langer doen of aanslaan met starten. Het olieverbruik heb ik nooit kunnen vergelijken aangezien ik de auto bijna direct heb weggebracht voor de nieuwe distributie riem.
Het achterportier en de City Safety melding zijn van die kwaaltjes waar je mee leert leven, maar die ik wel aan moet pakken.
Voor nu is de lekkage in het koelsysteem het belangrijkst. daar staat de auto op stil.
Het achterportier en de City Safety melding zijn van die kwaaltjes waar je mee leert leven, maar die ik wel aan moet pakken.
Voor nu is de lekkage in het koelsysteem het belangrijkst. daar staat de auto op stil.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hebben ze met het wisselen van de distributieriem nog naar de airco gekeken?
Aangezien je dan ook vaak de multiriem wel los hebt.
Aangezien je dan ook vaak de multiriem wel los hebt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.01.2024 - 15:46
Volgens de garage is het goed gegaan. Loopt de auto goed, olieverbruik is binnen de marge. Ik rij ook al 40000 met de auto rond zonder motorische problemen.
- Turbo kan voor olieverbruik zorgen. wellicht zijn meer meer tips die niks met de revisie van doen hebben. wellicht hebben jullie qua olie verbruik dezelfde ervaring.
- Afstellen van de motor (Timing) kan wellicht ook een persoonlijke voorkeur hebben. Marge tussen goed en fout kan wellicht toch een heel ander rijgedrag laten zien.
- Turbo kan voor olieverbruik zorgen. wellicht zijn meer meer tips die niks met de revisie van doen hebben. wellicht hebben jullie qua olie verbruik dezelfde ervaring.
- Afstellen van de motor (Timing) kan wellicht ook een persoonlijke voorkeur hebben. Marge tussen goed en fout kan wellicht toch een heel ander rijgedrag laten zien.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voor de timing is er maar 1 maatstaaf en dat is die vanuit het merk.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.01.2024 - 15:46
Bedankt voor de reactie. Hoe kan het dan dat de auto echt een andere rijervaring heeft. Dit merk je bij het overschakelen. gasrespons, bij optrekken. Starten/aanslaan duurt net even te lang. zijn dit zaken die met timing te maken hebben.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
De nokkenas laat de kleppen door een andere timing met wat anders openen en sluiten.
Dit kan ervoor zorgen dat kleppen bijvoorbeeld niet volledig sluiten waardoor er compressie verlies is en dit merk je onder andere ook met starten.
Dit kan ervoor zorgen dat kleppen bijvoorbeeld niet volledig sluiten waardoor er compressie verlies is en dit merk je onder andere ook met starten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.01.2024 - 15:46
Ik zal de auto eens laten uitlezen. Ik neem aan dat dat te zien is door de auto uit te lezen. Of is dit echt iets mechanisch
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27845
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Durf te betwijfelen of ze dat zullen zien met uitlezen.
Al zou de nokkenas sensor wel een melding moeten geven volgens mij als de timing verkeerd staat.
Al zou de nokkenas sensor wel een melding moeten geven volgens mij als de timing verkeerd staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 13.01.2024 - 15:46
Ik heb ondertussen de slang binnen die lek is bij het koelsysteem. Er is een gemodificeerde slang, een zachte rubberen in plaats van een voorgevormde harde kunststof slang.
ik ben begonnen omdat ik de auto gewoon nodig heb, Ik heb het ijzeren klemmetje ontspannen op de 90 graden rubberen mof, maar door de kou is het rubber zo stug dat ik deze niet van het ijzeren pijpje geschoven krijg. Ik ben bang dat ik het te lomp doe met de kou. Morgen heb ik vrij genomen. Ik hoop dat ik morgen met daglicht en geen sneeuwbui de mof wel loskrijg van het ijzeren pijpje waar deze overheen zit geschoven.
Wordt vervolgd
Ik zal de timing eens bij een specialist laten beoordelen. Wellicht valt er nog iet te fine tunen.
ik ben begonnen omdat ik de auto gewoon nodig heb, Ik heb het ijzeren klemmetje ontspannen op de 90 graden rubberen mof, maar door de kou is het rubber zo stug dat ik deze niet van het ijzeren pijpje geschoven krijg. Ik ben bang dat ik het te lomp doe met de kou. Morgen heb ik vrij genomen. Ik hoop dat ik morgen met daglicht en geen sneeuwbui de mof wel loskrijg van het ijzeren pijpje waar deze overheen zit geschoven.
Wordt vervolgd
Ik zal de timing eens bij een specialist laten beoordelen. Wellicht valt er nog iet te fine tunen.