Pagina 1 van 2
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 09:34
door V70tigje
hallo,
Ik ben van plan mijn huidige V60 in te ruilen voor een mod 2020 V60, wat zijn de voor en nadelen van een mild-hybride B3 of B4 ten opzichte van een benzine-versie?
Heeft een mild-hybride ook meer onderhoud?
vr gr
Ruud
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 09:50
door raspaardje
Je bedoelt een B3 tov een T4 of in zijn algemeen?
De mild-hybride systemen in zijn algemeen lijken tot nu toe geen problemen te geven.
Maar wat is niet kan nog komen; het blijft immers een extra onderdeel.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 10:11
door OGA244
B3 is zuiniger
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 10:30
door raspaardje
1. De eerste mild-hybrides hebben dezelfde versnellingsbak als de benzine versies (8-traps conventionele Aisin).
Later hebben de mildhybrides een andere 7-traps automaat gekregen.
Daarmee zijn ze wellicht iets zuiniger maar het rijdt wel anders dan een conventionele automaat.
2. De eerste mild-hybrides (met conventionele Aisin automaat) zijn zwaarder en vallen in een hogere MRB schaal.
Kijk eens goed naar de technische gegevens op de verschillende prijslijsten:
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 13:49
door wasbeer2006
Het is vooral een onderdeel om zuiniger te rijden, zelf met dit weer en winterbanden haal ik de 6 a 6.5 per 100km redelijk korte stukken van max 25km.
Ik heb nooit in een T4 gereden, maar ik heb het idee dat de B4 niet sneller is door die paar extra paarden.
De 7 traps is snel bij de les in elke versnelling nadeel (maar dat heeft elke gerobotiseerde handbak) is het wegrijden in 1 en het schakelen van 1 naar 2.
Met autohold uit, gaat het wegrijden nagenoeg net zo soepel als de echte automaat.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 14:54
door raspaardje
Ja, dat verbruik in die omstandigheden haal ik echt niet met mijn V60.
Doe daar maar 1 liter per 100 km bij.
Vwb snelheid: elke B4 (oude of nieuwe bak) is zwaarder dan een T4 dus daar moet een deel van de extra pk's voor gebruikt worden (geen extra pk's als maximum vermogen trouwens, het is igv de B4 echt 197 + 14 pk, nooit beide maximumvermogen tegelijk beschikbaar).
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 16:02
door Rogier64
Volgens
https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx valt het verbruik van een mild hybrid B3/B4 nog niet echt mee tov een T4, al haal ik het verbruik van wasbeer2006 ook niet in deze winterse omstandigheden met winterbanden. Een hybride is natuurlijk wel een complexe techniek met componenten die ook stuk kunnen gaan (laadregeling, ERAD, battery) Kijk ook even naar de gewichtsklasse. Volgens mij haal je de theoretische besparing niet als je brandstofkosten en vaak hogere belasting meeneemt.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 17:44
door Jers3n
Hier een B5 in de V90 CC, hiervoor een V70 met T5 (met Polestar).
Beide zelfde verbrandingsmotor met 8-traps automaat, maar ondanks dat de V90 CC AWD heeft en toch echt een stuk zwaarder en groter is, rijden wij met de V90 CC zelfs iets zuiniger dan met de V70.
Met de V90 tot nu toe over ca. 10.000 km een verbruik van 11,8 km/l t.o.v. 10,9 km/l over 45.000 km met de V70.
Beide op basis van tankbonnen (via Road Trip app) en zelfde rijstijl. Enige kanttekening is dat we de V90 CC nog geen jaar hebben en ik wel zie (via tankbonnetjes) dat het verbruik bij koudere temperaturen wat hoger is (het beperkt gebruik standkachel heeft daar dus ook een rol in, maar dat was bij de V70 ook zo)
Dus in een vergelijkbare auto zou m.i. een B4 zuiniger moeten zijn dan een T4 (of B3 t.o.v. T3, B5 t.o.v. B5). Er vanuitgaande dat het enkel over benzine versies van de B-motoren gaat.
Start/stop werkt in een B-versie ook echt veel prettiger, bijna onmerkbaar. S/S stond in de V70 (bijna) altijd uit, in de V90 CC altijd aan en heb me er nog niet aan gestoord

.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 18:26
door raspaardje
Rogier64 schreef: ↑19.01.2024 - 16:02
Volgens
https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx valt het verbruik van een mild hybrid B3/B4 nog niet echt mee tov een T4, al haal ik het verbruik van wasbeer2006 ook niet in deze winterse omstandigheden met winterbanden. Een hybride is natuurlijk wel een complexe techniek met componenten die ook stuk kunnen gaan (laadregeling, ERAD, battery) Kijk ook even naar de gewichtsklasse. Volgens mij haal je de theoretische besparing niet als je brandstofkosten en vaak hogere belasting meeneemt.
Een mild-hybride heeft toch geen ERAD?
Maar zoals gezegd zijn ze idd wat zwaarder. De mild-hybride met 7-trapsautomaat valt echter in dezelfde MRB schaal als de T4 of T5.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 18:33
door raspaardje
Jers3n schreef: ↑19.01.2024 - 17:44
Hier een B5 in de V90 CC, hiervoor een V70 met T5 (met Polestar).
Beide zelfde verbrandingsmotor met 8-traps automaat, maar ondanks dat de V90 CC AWD heeft en toch echt een stuk zwaarder en groter is, rijden wij met de V90 CC zelfs iets zuiniger dan met de V70.
Met de V90 tot nu toe over ca. 10.000 km een verbruik van 11,8 km/l t.o.v. 10,9 km/l over 45.000 km met de V70.
Beide op basis van tankbonnen (via Road Trip app) en zelfde rijstijl. Enige kanttekening is dat we de V90 CC nog geen jaar hebben en ik wel zie (via tankbonnetjes) dat het verbruik bij koudere temperaturen wat hoger is (het beperkt gebruik standkachel heeft daar dus ook een rol in, maar dat was bij de V70 ook zo)
Dus in een vergelijkbare auto zou m.i. een B4 zuiniger moeten zijn dan een T4 (of B3 t.o.v. T3, B5 t.o.v. B5). Er vanuitgaande dat het enkel over benzine versies van de B-motoren gaat.
Start/stop werkt in een B-versie ook echt veel prettiger, bijna onmerkbaar. S/S stond in de V70 (bijna) altijd uit, in de V90 CC altijd aan en heb me er nog niet aan gestoord

.
2 motoren vergelijken in auto's van 2 verschillende generaties is wel wat natuurlijk.
Terwijl ze wel dezelfde automaat hebben.
De ene B3/B4 is de andere B3/B4 niet; beide zijn wel mild-hybride maar de automaat kan dus anders zijn. Ik denk dat de B3/B4 met de 7-traps automaat simpelweg iets zuiniger is dan de B3/B4 met de 8-traps Aisin automaat.
Uiteindelijk scheelt het allemaal niet heel veel, de bestuurder is de belangrijkste factor.
Start/stop werkt bij de mild-hybrides idd fijner maar daar heb je geen enkele last van als de start/stop altijd uitzet..

Wat een onzinfunctie is dat, zeg... En ik blijf erbij dat het beter voor de techniek is om de motor te laten lopen.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 19.01.2024 - 20:03
door Jers3n
raspaardje schreef: ↑19.01.2024 - 18:33
2 motoren vergelijken in auto's van 2 verschillende generaties is wel wat natuurlijk.
Terwijl ze wel dezelfde automaat hebben.
Ja, het zijn inderdaad verschillende generatie auto’s, maar wel beide VEA, 2.0 liter 4-cyl motoren met ongeveer hetzelfde vermogen (zonder het mild-hybride deel van de B5 dan).
Ik snap ook wel dat het niet 1 op 1 te vergelijken is. Maar wou er vooral mee aangeven dat wij met een ca. 300kg zwaardere en duidelijk grotere/bredere auto (met AWD) met B5 motor zuiniger rijden dan met de V70 T5
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 09:58
door J33Bee
Hier een MY21 B3. De bak is echt een verschrikking in deze auto. Erger me daar elke dag aan. Ga er in proefrijden is mijn advies. Geen ervaring met de latere 7-traps automaat, maar daar hoor ik betere dingen over.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 10:09
door Fredhead
Al eens een Polestar kuurtje overwogen mocht deze beschikbaar zijn?
Dat schijnt het gedrag van de automaat ook aardig te beïnvloeden zoals in diverse ervaringen hier op het forum is te vinden.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 10:15
door J33Bee
fredhead schreef: ↑22.01.2024 - 10:09
Al eens een Polestar kuurtje overwogen mocht deze beschikbaar zijn?
Dat schijnt het gedrag van de automaat ook aardig te beïnvloeden zoals in diverse ervaringen hier op het forum is te vinden.
Is lease, dus nee helaas. Deze gaat eruit, primair vanwege de bak. Als de Polestar kuur dit gedrag beter maakt, is dat fijn maar ergens ook van de zotte dat er extra geld tegenaan moet. Is die 7-traps bak dual clutch of waar zit het verschil eigenlijk in?
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 12:25
door Fredhead
Volgens mij is de 8traps een conventionele
automaat en de bak die jij hebt inderdaad een dual clutch.
Die eerste heeft een koppelomvormer waardoor het heel anders rijd.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 12:33
door wasbeer2006
7 traps is een bak met dubbele koppeling na de januari 2023 update is deze gewoon heel goed.
Het wegrijden is iets minder zacht, maar dat is met elke bak van dit type.
Het is persoonlijk wat je fijner vind.
Voor de B3 en B4 zijn geen polestar optimalisaties, jammer want als je naar de T4 keek kwam er iest van 20 a 25pk bij en 50nm.
Dat zou best lekker zijn. Voor de bak is het niet nodig, die kan niet veel beter.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 12:54
door J33Bee
fredhead schreef: ↑22.01.2024 - 12:25
Volgens mij is de 8traps een conventionele
automaat en de bak die jij hebt inderdaad een dual clutch.
Die eerste heeft een koppelomvormer waardoor het heel anders rijd.
Ik rijd met de "1e versie" == 8-traps bak

V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 13:10
door JJG
T4 kan je via Polestar optimalisatie van hoger koppel en vermogen laten voorzien. De T4 van begin 2020 is nog onbegrensd wat betreft topsnelheid. Zijn de B3 en B4 niet zwaarder wat je gaat merken in de houderschaps - wegenbelasting? Kijk ook eens naar verschil in de verzekeringspremie.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 13:51
door Fredhead
J33Bee schreef: ↑22.01.2024 - 12:54
fredhead schreef: ↑22.01.2024 - 12:25
Volgens mij is de 8traps een conventionele
automaat en de bak die jij hebt inderdaad een dual clutch.
Die eerste heeft een koppelomvormer waardoor het heel anders rijd.
Ik rijd met de "1e versie" == 8-traps bak
Dan heb jij de bak waarbij men het grote verschil ervaart na een Polestar optimalisatie.
Dat je het gedrag van de bak zoals na een kuurtje als standaard mag verwachten ben ik met je eens.
In ieder geval heb je nu de verschillen tussen de 7 en 8 traps duidelijk.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 14:06
door raspaardje
Oftwel, voor de topicstarter: de eerste B3/B4's met conventionele 8-trapsautomaat links laten liggen en wel omdat:
- de automaat eigenlijk aanpassing behoeft maar deze niet voorhanden is (@J33Bee: kan jij details geven wat deze automaat icm met de B3 een verschrikking maakt?)
- dit de zwaarste B3/B4 is en daarmee in een hogere MRB schaal valt; volgens mij valt de B3/B4 met 7-traps automaat weer in dezelfde MRB categorie als waarin de T4 en T5 ook vielen.
Ga dus of voor een late T4/T5 of voor een latere B3/B4 met 7-traps automaat.
Waarbij ik als T5 rijder met 8-traps automaat kan zeggen dat ook deze aandrijflijn een aanpassing in de vorm van een Polestar optimalisatie nodig heeft. Om de bak niet zenuwachtig (teveel) te laten schakelen als je geen gezapige rijder bent. Deze aanpassing is echter wel voorhanden.