Speed limiter

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
Pjmeijerxc40
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.01.2024 - 18:16

Beste Forumleden,

Van de week mijn nieuwe XC40 Pure Electirc Essential opgehaald. Hiervoor heb ik jaren gereden in een XC40 T2. Nu viel mij op dat de speed limiter niet beschikbaar was met de linker 'stuurknop'. In de handleiding wordt in sommige hoofdstukken gesuggereerd dat deze er zou moeten zijn op alle pure electric modellen. Hebben meer mensen hier last van of moet ik ergens iets in de settings veranderen?

Dank en groet,
Pieter
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Bij de XC40 Pure Electric kan je enkel via de middenconsole kiezen welke cruise control functie (snelheidsbegrenzer, cruise control, adaptieve cruise control / pilot assist) je wenst te gebruiken. Ik weet niet van buiten welke functies in welke uitvoering zitten (ik heb de ultimate editie). Wisselen tussen adaptieve cruise control (zonder stuurhulp) en pilot assist (met stuurhulp) is wel nog mogelijk via het rechter pijltje op het stuur, maar andere modes kan je enkel via de middenconsole kiezen.

Geen idee waarom Volvo dat veranderd heeft. Ik gebruik de snelheidsbegrenzer op kleine wegen, en pilot assist op de autosnelweg, dus moet ik steeds via de middenconsole wisselen op iedere op- en afrit. Dat zou veel makkelijker (en veiliger) zijn via een stuurknop.
Nicolas95
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.11.2023 - 17:01

Hier is nog een oudere thread over dit onderwerp: viewtopic.php?t=88499
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik zou dolgraag willen dat het linker pijltje gebruikt kon worden voor wisselen tussen cruise control en adaptive cruise control.
In de bebouwde kom grijpt de adaptive cruise control wat mij betreft te vaak in.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27659
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens is de normale cc niet beschikbaar, is altijd adaptieve cc met of zonder PA.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
XC40 Rijder
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.02.2024 - 17:44

Ik heb het zelfde "probleem" m.b.t. de speed limitter. XC40 plus van febr. 2024. Zou ook dolgraag deze kunnen gebruiken. Ook niet in te schakelen via software middenconsole.
Dealer geeft aan dat 2024 modellen dit niet meer hebben, waarschijnlijk vanwege veiligheid. Wel vervelend ik gebruikte het vaak.
Wellicht via Volvo Nederland eens op te vragen waarom deze functie uitgeschakeld is. Denk dat het softwarematig makkelijk weer beschikbaar gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

Ik heb van mn dealer begrepen dat het is komen te vervallen met de introductie van het (verplichte) ISA. Intelligent Speed Assistance. Die geeft je een akoestisch geluid of duwt je gaspedaal terug als je te hard gaat. De linkerknop op het stuur is dan ook gekoppeld aan het aan/uitzetten van dit systeem.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
XC40 Rijder
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.02.2024 - 17:44

Dank voor de informatie, deze had ik zelfs van Volvo Nederland niet gekregen. Zij gaven de oude gebruiksaanwijzing door.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

caspervc schreef: 28.02.2024 - 09:30 Ik heb van mn dealer begrepen dat het is komen te vervallen met de introductie van het (verplichte) ISA. Intelligent Speed Assistance. Die geeft je een akoestisch geluid of duwt je gaspedaal terug als je te hard gaat. De linkerknop op het stuur is dan ook gekoppeld aan het aan/uitzetten van dit systeem.
Leg eens uit hoe dat werkt aub.
Als ik op het linker pijltje druk merk ik geen verschil.
Met andere woorden: kan je uitleggen hoe ik kan testen of dat systeem wel of niet werkt.
Dank.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
caspervc
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.06.2018 - 14:03

HeinvdW schreef: 13.03.2024 - 18:12
caspervc schreef: 28.02.2024 - 09:30 Ik heb van mn dealer begrepen dat het is komen te vervallen met de introductie van het (verplichte) ISA. Intelligent Speed Assistance. Die geeft je een akoestisch geluid of duwt je gaspedaal terug als je te hard gaat. De linkerknop op het stuur is dan ook gekoppeld aan het aan/uitzetten van dit systeem.
Leg eens uit hoe dat werkt aub.
Als ik op het linker pijltje druk merk ik geen verschil.
Met andere woorden: kan je uitleggen hoe ik kan testen of dat systeem wel of niet werkt.
Dank.
Als ik rijd gaat de ISA piepen als ik harder dan mag rijd (+5km te hard of meer). Met het linker pijltje op de linker stuurspaak kan je dat voor de rit uitzetten. Ik krijg dan een melding onderin het dashborad dat ie tijdelijk uit staat.
2024 Volvo XC40 Recharge SMLR Fjord Blue
2012 Volvo V40 T3 Momentum
2008 Peugeot 207 SW 1.6VTI Outdoor
2005 Toyota Aygo Sport
Plaats reactie

Terug naar “EX40”