Volvo V60 B3 verbruik te hoog of normaal

Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Het hybride deel van een B3/4/5 laad inderdaad alleen op bij remmen (tot bepaalde snelheid). Maar naar mijn ervaring help het mild-hybride juist vooral mee bij optrekken en accelereren op lagere snelheden. (Schakelmomenten worden zeker zachter door de hybride ondersteuning bij onze B5 met GT8. Kan wellicht iets anders zijn bij de DCT versnellingsbak, maar de kracht van het electrische deel ligt juist bij acceleratie, niet bij constante snelheid. Ik vond het een bijzonder verhaal van de dealer….

Is ook behoorlijk anders als de uitleg op de Belgische Volvo site: https://partner.volvocars.be/nl/scancar ... gere%20rit.

Maar ik zou vooral de eerste paar 100km’s nou niet meteen als referentie nemen. Ik hou verbruik al jaren bij (via app) en bij al onze ‘nieuwe’ auto’s zie ik dat het verbruik pas na een paar tankbeurten zakt naar een redelijk constant verbruikscijfer.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
zpepijn
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.01.2024 - 08:59
Locatie: Leeuwarden

Dat is ook zeker waar, eerst maar eens meer kilometers maken.

Wat betreft de website van Volvo, het lijkt mij dat ze daar wel de 'waarheid' op zetten. Dus dan is het toch ondersteuning bij wegrijden.
Volvo V60 B3 Inscription 2020 - Ext. Denim Blue, Int. Maroon Brown
menno-v60
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 03.08.2022 - 18:50

B4 MY 23 met inmiddels 25k km. Bij mij varieert verbruik tussen 5 en 6 liter per100km (op basis van spritmonitor). Ligt oa aan de verhouding stad/snelweg en winterbanden of niet. Ben er best tevreden mee. Ik doe wel aan het nieuwe rijden.
V60 B4 plus Denim blue
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ruuds70 schreef: 02.02.2024 - 13:54
Philken schreef: 02.02.2024 - 13:50
ruuds70 schreef: 02.02.2024 - 12:30 Deed de 'elektromotor' bij een mild hybride niet net ondersteunen bij optrekken en laden bij uitrollen en afremmen?
Dan zou je er net veel aan hebben in de stad, toch?

https://www.autoscout24.be/nl/informere ... 6fEALw_wcB
zo was toch het verkoopspraatje voor mijn b4 mild hybrid(diesel) hulp bij ht optrekken om het verbruik lager te houden en opladen bij het gas lossen
Dat is een (totaal) ander verhaal dan wat de dealer aan Pepijn vertelde
zpepijn schreef: 02.02.2024 - 12:11 Ik had ook nog even contact gezocht met de dealer omtrent het mild hybrid systeem. Zij gaven aan dat die alleen werkt als je buiten de stad een constante snelheid rijdt en dus niks doet in de stad zelf (behalve opladen bij remmen). Dit werkt dan wel anders dan bij bijvoorbeeld de Toyota hybride.
dan haalt het juist niks uit, bij constante snelheid laadt ze niet bij, om zo zuinig mogelijk te zijn, is enkel bij gas los, dat de dynamo/hulpmotor de hybrid batterij oplaadt
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Philken schreef: 01.02.2024 - 16:12
Rene68 schreef: 01.02.2024 - 09:55 Als ik voor mijn auto kijk is hetbijtravelcard 6,9 en ik rij over bijna 38000km 4,1. Zijn leaserijders dus niet echt de norm en zou je zelf zuiniger moeten kunnen rijden. Maar, dat ligt ook heel erg waar je de km's aflegt natuurlijk.
je vergeet je KWH's erbij te tellen...(ik zie dat je met een t6 recharge rijdt...)
Natuurlijk is dat ook verbruik maar dat onderscheid wordt niet gemaakt bij Travelvcard dus is het gecombineerd verbruik 6,9 l/100km en bij mij 4,1l/100km. Enige wat ik bedoel te zeggen is dat hoe zuinig/onzuinig iemand rijdt dus van zoveel factoren afhangt en dat je zelf het beste daarop controle hebt (de rechtervoet).
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Rene68 schreef: 06.02.2024 - 11:50
Philken schreef: 01.02.2024 - 16:12
Rene68 schreef: 01.02.2024 - 09:55 Als ik voor mijn auto kijk is hetbijtravelcard 6,9 en ik rij over bijna 38000km 4,1. Zijn leaserijders dus niet echt de norm en zou je zelf zuiniger moeten kunnen rijden. Maar, dat ligt ook heel erg waar je de km's aflegt natuurlijk.
je vergeet je KWH's erbij te tellen...(ik zie dat je met een t6 recharge rijdt...)
Natuurlijk is dat ook verbruik maar dat onderscheid wordt niet gemaakt bij Travelvcard dus is het gecombineerd verbruik 6,9 l/100km en bij mij 4,1l/100km. Enige wat ik bedoel te zeggen is dat hoe zuinig/onzuinig iemand rijdt dus van zoveel factoren afhangt en dat je zelf het beste daarop controle hebt (de rechtervoet).
IDD veel heeft te maken met je rechtervoet, maar de KWH wordt door de meesten niet vermeld, zelfs al worden ze opgewekt door je zonnepanelen, die heb je ook moeten leggen en betalen (mocht je geen hybride/electrische auto hebben, dan kon je met een pak minder zonnepanelen verder) en ik ben bvb overdag op baan, dus ik zou 's avonds moeten laden en dus betalen(ofwel thuis ofwel onderweg) en dan komt de kmkostprijs niet meer zo voordelig uit met een hybride (laatste berekening met een prijs aan de 'pomp' kwam ik op 8.5€/100km op electrisch rijden, ik rij momenteel voor 9€/100km met diesel, dus met die halve€ per 100km of 1000€ over 200.000km haal ik de meerprijs er niet uit(in B: +/-10.000€ verschil tussen hybrid t6 en diesel B4)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3083
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik ken mensen die 'rustig' rijden, maar nog steeds veel met het gaspedaal spelen - constant rijden en ver vooruit kijken is de oplossing.
Gebruik ook eens de adaptive cruise, helpt ook.

Met mijn zwaardere T5 en AWD sta ik nu gemiddeld op 8.5 L/100 km, wel veelal snelweg.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Rene68
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

En we moeten verbruik en kosten ook niet door elkaar halen. Maar je kunt altijd onder het gemiddeld verbruik van de verbruiksmonitoren komen door inderdaad 'slimmer' te rijden. Anticiperen is het toverwoord, afstand houden en remmen/accelereren beperken. Leuk is dat misschiien niet maar wel uitermate relaxed! ;)
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Marcelbigsmile
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 23.12.2013 - 08:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hallo,
Ik rij nu anderhalf jaar in een V60 B3 met inmiddels 76000km achter de rug.Elke dag van Den Bosch naar Amersfoort met ook wel file momenten.
De boordcomputer geeft 17,6 km/l aan dus dat zou ongeveer 5.7 liter per 100Km zijn.Rijden doe ik op de speedlimiter met altijd 10 a 15 km harder dan mag.
Gebruikersavatar
job66
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 11.09.2022 - 19:56

Even uit nieuwsgierigheid, hoe krijg je de boardcomputer op km/l ? .
Ik zie allen maar l/km.
Wel lekker zuinig, maar op lange afstanden idd wel te doen
V60 B3 MY2021
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”