Pagina 1 van 1

Standkachel in V70

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:00
door eaarsen
Heb deze zomer mijn V70 D5 uit Duitsland gehaald.
De vorige eigenaar heeft niets gezegd over een standkachel.
In het boordcomputer menu is ook niets te vinden over een standkachel.
Nu kom ik vandaag bij een ervaren V70 rijder, deze heeft mijn auto bekeken en het blijkt dat er een standkachel inzit die kennelijk nog nooit gebruikt is.
Ik blij natuurlijk want de auto had dacht ik al alle opties die er zijn.
Maar nu.... Volgens deze kennis kan de standkachel geactiveerd worden maar dat zou bij de dealer 700 euri moeten kosten (software).
Wie kan mij uit de droom helpen en kan iets vertellen over het nut en werking van een standkachel.?

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:02
door Ben
Ik heb daar al eens iets over op dit forum gelezen. Als ik me goed herinner was het activeren in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland. gezien jouw lokatie zou een stapje over de grens dan een aangename verrassing moeten opleveren.
Even zoeken op het forum dus.......

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:03
door Ben
En over het nut:
's avonds instellen en 's ochtends in een opgewarmde auto stappen :-)
De werking zie je (als hij geactiveerd is) in het schermpje links onder in je dashboard. En wellicht staat het al in je instructieboekje.

Standkachel

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:13
door eaarsen
Ben,

Bedankt.
Via de zoekfunctie heb ik enkele antwoorden gevonden. Ik weet voldoende en laat hem activeren. Lijkt me ideaal in de winter.

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:32
door 2.4TXC70
Hallo eaarsen,

Waaraan heeft jouw kennis gezien dat jouw V70 een standkachel heeft? Ik zag op een plaatje uit de Wintergids van volvo dat als je een standkachel laat inbouwen je een soort van connector krijgt in je voorbumper, en dan aan de linker zijde. Maar dit moet dan een electrische zijn.
Dus mijn vraag, waaraan kan je (nog) meer zien of je een standkachel hebt ?

Alvast bedankt.

Geplaatst: 29.11.2006 - 18:49
door eaarsen
Arjan,

Ik heb inmiddels dit forum nagezocht op dit onderwerp standkachel.
Het blijkt dat linksvoor achter de bumper, achter een schot een zilverkleurige soort grote thermofles is gebouwd. Het uitlaatje van deze kachel is linksvoor onder de auto van buiten zichtbaar. De uitlaat ziet er in mijn auto nog nieuw uit.
Mijn kennis maakte mij attent op dit uitlaatje van de kachel.
Dus in mijn auto nog nooit gebruikt....
Schijnt dat alle V70 diesels (benzine weet ik niet) in Duitsland standaard met zo'n kachel uitgerust zijn.
Alleen is het activeren kost in Duitsland een behoorlijke som geld.
Ik hoor nog wat mij dit grapje in nederland gaat kosten.

Eric

Geplaatst: 29.11.2006 - 19:52
door arnoud
Ik zou een aantal dealers afbellen, misschien zit er wel veel prijsverschil in de verschillende dealers? Ik heb her en der gelezen dat de Duitsers juist naar Nederland komen voor de software aanpassing...

Geplaatst: 29.11.2006 - 20:55
door eaarsen
Zojuist een Volvo monteur geproken.
Deze woont in Enschede.
Bij Furness-cars in Enschede komen wekelijks tussen de 8 a 10 Volvo's uit Duitsland om hun kachels te laten activeren.
Zelf Duitse dealers komen daar.
Volvo Duitsland schijnt 700 euro te moeten berekenen om de zaak te laten activeren.
Dit komt omdat alle Volvo's in Duitsland af fabriek worden uitgerust met deze kachels.
In Nederland kost dit rond de 100 euro.
Echter de kachel kost hier 1500 euro.
HOEZO EEN EUROPA!!

Geplaatst: 30.11.2006 - 07:09
door J
Maar, het gaat om alleen softwarematig iets activeren, dus auto verbinden met systeem, naar desbetreffend menu en zeggen "nu mag je het doen" en dat moet alsnog € 100 kosten?
En wij zijn bevoorrecht als Volvo rijders?

Mmm ik zal het wel niet begrijpen…..

Geplaatst: 30.11.2006 - 12:28
door eaarsen
Joram.

Let wel, in Duitsland wordt de kachel er standaard (af fabriek) ingezet en onze oosterburen mogen dan in Duitsland 700 euro aftikken om hem te activeren. Rijden zij de grens over naar Nederland, dan kunnen zij voor 100 euro gebruik maken van hun kachel.
Wij Nederlanders moeten eerst de kachel op de optielijst aankruisen en 1500 euro extra betalen. Maar dan werkt hij wel.
Snap je het nog?
Ik niet.

Geplaatst: 30.11.2006 - 12:45
door 2.4TXC70
Eaarsen,

Bedankt voor de info. Ik zal binnenkort eens kijken. Misschien dat een uit belgie geimporteerde benzine het ook heeft. Wie weet.

En tja wel raar dat het allemaal anders gaat in Europa qua standaard uitrustingen etc.

Geplaatst: 30.11.2006 - 17:38
door arnoud
Zover ik heb gelezen hadden ook alleen de Duitse diesels het, niet de benzine versies? Of is het toeval dat ik alleen Duitse dieselrijders hier over hoor?

Geplaatst: 30.11.2006 - 18:44
door eaarsen
Volgens mij is dit toeval en hebben benzineversies het ook.
Want waarom zou er voor een diesel in Duitsland een uitzondering gemaakt worden?
Ik weet niet of Belgische Volvo's dit ook hebben.
Eigenlijk is elke V70 Belgisch want ze worden daar inelkaar gezet niet waar.

Geplaatst: 30.11.2006 - 19:55
door Jurgen S60
Ik heb een Duitse benzine en daar zit het niet in. Voor de rest heerlijk compleet.

Geplaatst: 30.11.2006 - 21:55
door Hans
Alleen de Duitse D5 heeft 'm standaard.

Geplaatst: 30.11.2006 - 23:09
door AGB
Zover ik heb gelezen hadden ook alleen de Duitse diesels het, niet de benzine versies? Of is het toeval dat ik alleen Duitse dieselrijders hier over hoor?
Alle "koude" landen D5en hebben deze kachel. Deze kachel gaat automatisch aan bij een lage buiten temp. wanneer je de auto start. D5 rijders onder ons weten dat zo'n ding bij onder nul niet echt rap op temperatuur komt.

Op de Zwwedse prijslijst kost de software upgrade 140 eurie...

Geplaatst: 05.12.2006 - 12:19
door JW240
meerdere diesels hebben tegenwoordig een extra kachel, precies delzefde unit als een standkachel alleen niet via een tijdklok in te stellen... De motoren zijn behoorlijk efficient en de verwarming werkt dan de eerste tijd niet omdat het koelwater en de olie nog koud zijn.