De eerste ervaringen van de Volvo EX30

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Kom er maar in ……
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Mag toch zo langzamerhand wel de eerste all inclusive ervaringen hier verwachten......
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Zijn allemaal kilometers aan het maken,...
André Apeldoorn
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06.03.2024 - 16:19

Ik rijd sinds 2 weken in een EX30.
De rijeigenschappen zijn geweldig. Ook binnenruimte is meer dan voldoende. Ik ben er heel erg blij mee.
Nog wel enkele kinderziektes en die kosten wat tijd.
Bijv. Na opladen is actieradius ca. 350 km. Dat is 130 minder dan aangegeven. Dat is dus tegenvaller.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Door de bank genomen is het echte bereik ongeveer tweederde van de optimistische WLTP opgave.

Interessant is om om te zien hoe 'zuinig' je auto is in de app.
Het wordt al een stuk realistischer als je het verbruik in de rittenregistratie ziet.
In het echt kan je het best de ingekochte kilowatts noteren via spritmonitor of via AutoWeek.
EV database heeft ook wel een reële kijk op het verbruik onder normale omstandigheden.

Dat neemt echter niet weg dat je gewoon lekker kunt genieten van je mooie Volvo.
Veel plezier ermee en veilige kilometers toegewenst.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
iHansz
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Sowieso zal 'het systeem' zich nog moeten inleren en duurt het even voordat je een redelijk 'betrouwbaar' bereik te zien krijgt. Uiteraard hangt alles af van de omstandigheden, zoals je rechtervoet, buitentemperatuur, soort weg, etc., etc. Dat er met de EX30 best een aardig verbruik of bereik te halen is, kun je zien in dit (lange) Duitstalig filmpje: https://youtu.be/9XCNvSXyw3U?si=ClNDNCNIl5He7p73.
| Besteld Volvo EX30 Ultra 2024 | Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Welkom André, je bent een van de eersten hier die de auto echt zelf heeft.
We zijn hier gek op foto's :)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
MEL
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 27.10.2015 - 19:12
Locatie: Twente

Ik zal een poging wagen…

Aangeschaft een EX30, single motor extended range (SMER), 69KWh, in de Plus variant, met verwarmd stuur en stoelen voor, getint glas achter. Particulier bezit, nu zo’n 800km mee gereden, mix van snelweg (max 100km/h) en bebouwde kom. Software versie 1.2.1. Om eerlijk te zijn, is wel een tweede auto. Gaan we nu niet voor (verre) vakanties gebruiken.

Rijden
Rijden: heel goed! Fijn stuurgedrag, ligt echt goed op de weg. Adaptieve cruise control (ACC)/pilot assist werkt best goed, ook de stuurhulp. (NB: in de EX30 heet de ACC nu pilot assist, en heet de aanvullende pilot assist nu stuurhulp). Zicht rondom best goed. Naar achteren ietwat beperkt door smallere achterruit, maar zeker voldoende. Tot nu toe geen last van overmatig windgeruis (van de spiegels).
Actieradius: tsja, het is een elektrische auto. We zitten nu zo rond 18KWh per 100km, waarbij we rustig rijden, ook op snelweg, en het niet echt koud was. Vanochtend rit van 60km gereden (voorverwarmd met warmtepomp) met voornamelijk snelwegkilometers met buitentemp 2°C: 17,7KWh volgens app. Volvo vindt voor normaal gebruik dat de state of charge (SOC) tussen 10 en 90% zou moeten bewegen.

Ruimte en interieur
De afwerking vind ik echt ok. Ook de ruimte vind ik voor een 30-segment prima. Ik vergelijk het zelf met de V40 (ik weet het, andere, lagere prijscategorie, maar niet elektrisch…). Voorin prima: stoelzittingen zouden nog iets langer mogen; achterin voldoende: bovenbenen los van de bank, daardoor wat minder comfortabel voor lange ritten. Kofferbak zeker vergelijkbaar met V40, misschien nog iets ruimer. Ik mis zelf de elektrisch verstelbare stoelen voorin, omdat we er afwisselend in rijden. Kan nu alleen nog in Ultra uitvoering, maar dat zou Eur 3060 meerprijs zijn, en missen van Eur 2950 SEPP subsidie. Eur 6010,- voor elektrische stoelen is ons te veel. De andere opties in de Ultra vinden we minder interessant. De instellingen van de buitenspiegels worden wel in gebruikersprofiel opgeslagen.

Toegang tot auto
Je krijgt bij de Plus en Ultra één digital key en twee keykaarten. De digital key heeft geen knoppen. Deze key werkt als keyless entry en keyless drive. Als je de setting 'Ontgrendelen bij benaderen' uitzet (hebben we gedaan, we lopen op oprit te vaak langs de auto), dan kan je alleen via bestuurdersportier ontgrendelen en vergrendelen. Dit zelfde geldt voor de NFC keykaarten: alleen op bestuurdersportier zit een NFC lezer. Er zit geen vergrendelknop aan de binnenzijde van de achterklep. Dus als je de achterklep met boodschappen dicht doet, moet je vervolgens naar bestuurdersportier lopen voor vergrendeling (tenzij je dus ontgrendelen bij benaderen aanzet en de Digital key gebruikt). Toegang/rijden met mobiele telefoon werkt nog niet. Overall is het even wennen, maar prima mee te leven.

Scherm
Werkt op Android Automotive OS (AAOS). Er is een Google account nodig om aanvullende apps te downloaden (bv. Spotify, Storytel). Werkt heel snel, zoals een mobiel of tablet. Het scherm is duidelijk ingedeeld, komt ondanks de vele items rustig over. Linksboven de rijstand, rechts daarnaast snelheid en de bordenherkenning die ik echt matig vind. Nu snap ik dat de dubbele borden met onderbord lastig zijn (100km overdag, 120 in de avond), maar ik heb wel heel wat Volvo’s dit beter zien doen, ook als er geen dubbel bord staat. Google maps op de telefoon doet het ook beter zonder de bordenherkenning (dat is wellicht ook het probleem). Rechtsboven staan de rijhulpen, zoals pilot assist. Wordt allemaal duidelijk weergegeven.

Daaronder Google maps: een verademing, voor optimale werking wel handig om google account te koppelen (per profiel kan een google account worden gekoppeld). Nog geen navigatie gebruikt waarbij tussentijds laden nodig was. De basis digitale knoppen op het scherm zitten logisch ingedeeld (onderste rij), Rij erboven links de apps die het meest recent zijn gebruikt, vaak radio app of spotify. Bediening van de actuele Media app en Telefoon in de rij daarboven gaat makkelijk.

Stuurbediening
Knoppen aan het stuur werken niet heel fijn. Je moet precies op het midden van het icoontje drukken, anders is er geen respons…. Eén knop is toe te kennen aan ofwel One Pedal Drive, ofwel Snelheidswaarschuwing, ofwel Lane departure. Ik heb deze aan One Pedal Drive toegekend, omdat ik dit fijn vind binnen de bebouwde kom, maar niet op de snelweg. Ik zet standaard bij instappen de snelheidswaarschuwing al uit in snelknop die achter het Auto tekentje zit. Lane departure warning heb ik geen problemen mee, en staat dus aan.
Tijdens het rijden in de stand D is met de versnellingsschakelaar de ACC in te schakelen, en direct de snelheid vast te zetten. Met dezelfde versnellingsschakelaar kan de ACC ook worden uitgezet/gepauzeerd. Het aanzetten en/of de opgeslagen snelheid hervatten kan ook met de plus/resume knop op het stuur. De ACC uitschakelen kan echter niet op het stuur, maar alleen door de rem aan te tikken, of door de versnellingsschakelaar te gebruiken. In dagelijks gebruik vind ik dat wat onhandig. Zoals ik het gebruik op een drukkere snelweg, werkt het toch net wat langzamer/onhandiger met de schakelaar. En er is best ruimte bij de stuurknoppen links (rechts zitten er ook vijf). Binnen de ACC/pilot assist switchen tussen stuurhulp aan en uit kan met een knop op het stuur. Dit is prima.
Switchen tussen ACC/pilot assist (bv. voor op de snelweg) en speed limiter (bv. voor binnen de bebouwde kom) kan alleen in het menu, en is dus lastig om tijdens het rijden te wisselen.

Ik gebruikt nog te weinig de Google voice commando’s. Die werken best goed, maar het proces verloopt wel via de Google server in de cloud.

EX30 app en internet
De Ex30 app werkt op zich prima, vergelijkbaar met de ‘gewone’ Volvo app. Wel kan je in de EX30 app maar op 1 device tegelijk zijn ingelogd. Wil je dus met meerdere gebruikers de auto besturen en de app gebruiken, maak dan voor elke gebruiker een Volvo Id aan, zet die in het betreffende gebruikersprofiel en log daarmee in op de Ex30 app. Bij ons werken de meldingen vanuit de Ex30 app op Iphone (nog) niet, bijvoorbeeld de melding ‘Laden is klaar’.
In de auto zit Internet in the Car (IITC) van Vodafone. Hier zijn veel problemen mee (geweest). Activatie moet via de EX30 app van de eigenaar. Bij aanschaf zou hier een 48 maanden abonnement op moeten zitten. Bij ons is activatie gelukt, maar in de app staat dat het abonnement geldig is tot 1 april 2024. Onduidelijk is of dit de geldigheid van de ‘bundel’ is die telkens wordt verlengd, of dat dit een soort proefabonnement is, en dat iemand iets moet doen.. Op de website van vodafone internet in the car staat dat passagiers gebruik kunnen maken van een Wifi hotspot in de auto, maar dat is niet mogelijk in de EX30 (en ook niet volgens de Volvo support medewerker van het officiële Volvo Ex30 forum op Facebook). Kennelijk is het data abonnement wat inbegrepen is bij de aanschaf dus wat geknepen. Als je via de EX30 app op je eigen account komt van de vodafone internet in the car site, dan staat er geen type abonnement of hoeveelheid data, of eindddatum. Alleen is te zien dat de Ex30 auto is verbonden en welk IMSI nummer is verbonden. Dit moet echt wat duidelijker worden. Van het goed functioneren van het internet hangen zoveel functies af. Je kan de auto overigens wel verbinden met een WIFI hotspot (thuis, of onderweg met een mobiele telefoon).

Laden
Thuisladen gaat prima, op 11KW, zie bij de bugs een aandachtspunt. Tot nu toe eenmaal bij een Fastned snellader gestaan. Even de 150KW aangetikt. Dit ging probleemloos. Ik lees op andere fora wel wat klachten van gebruikers die de settings voor het voorverwarmen op weg naar snelladers anders zouden willen zien. Ik heb hier weinig ervaring mee.

Geluid
Ik vind de Harmon Kardon soundbar prima geluid geven.

De irritaties en bugs
Zoals vaker bij nieuwe modellen, zijn er nog aandachtspunten die hopelijk deels met over-the-air (OTA) software updates worden verbeterd. Het blijft altijd onduidelijk welke settings nu wel in profielen worden opgeslagen, bij welke de laatste gebruikte setting wordt onthouden, en in welke gevallen er altijd een default wordt gebruikt. Zou fijn zijn als dit bij de opties wordt aangegeven.

Irritante settings:
- ACC/Pilot assist tijdsduur tot voorligger gaat telkens terug naar default Lang; wordt niet opgeslagen in profiel, of onthoud niet laatste gebruik.
- Rijstrookwisselhulp gaat telkens terug naar uit; wordt niet opgeslagen in profiel, of onthoud niet laatste gebruik. En deze is pas in te schakelen als de rijstand D is geselecteerd…
- Radio app (of andere media app die je het laatst hebt gebruikt) staat bij starten altijd uit.
- Telefoon verbinding: krijg er niet helemaal de vinger achter. Vaak wel automatisch verbonden, soms niet. Bij wisselen van bestuurder is het wellicht logisch dat deze niet automatisch verbonden is, maar gebeurt ook bij een terugkerende bestuurder.

De wettelijke verplichte irritante piepjes:
- De snelheidswaarschuwing is makkelijk aan/uit te zetten, en is daarom wat mij betreft ok.
- De Driver alert daarentegen is echt veel en veel te aanwezig. Kijk je –naar de mening van Volvo- iets te lang op het scherm: meldingen en piepjes; kijk je netjes in de spiegels: meldingen en piepjes. En dat terwijl je diverse zaken inclusief navigatie van het scherm moet aflezen (en evt. bedienen). Driver alert is uit te zetten…Maar alleen in de rijstand D, vier menulagen verder. En als je het uitzet, moet je nogmaals bevestigen. Als Volvo dit iets minder strak zou afstellen, zou er echt prima mee te leven zijn, en is er veel minder noodzaak om dit telkens uit te zetten.

De overduidelijke bugs:
- De settings voor laden gaan telkens terug naar laden op max 6A. Ook als het schuifje van de beperkingen uit staan. Als je dat niet door hebt (en dus niet aanpast) heb je lange laadsessies…. Ook komt het laaddoel telkens weer op ‘Aangepast 90%’ te staan.
- Als de DAB radio aan staat, dan valt het geluid weg bij remmen. En dus bij een Autohold voor het stoplicht al die tijd geen geluid. Bij sommige DAB zenders speelt dit niet (NPO2), diverse andere wel (Sky, Veronica, etc). Bij gebruik van FM zenders is het me nog niet opgevallen. Hopelijk is dit een software bug, en geen hardware matig iets.
- Al een paar keer is de Radio app gecrasht. App scherm is dan helemaal blanco, pas bij herstart, of scherm reset verholpen. Andere apps werken dan overigens wel, bv. Spotify.

Nog niet werkend:
- Apple Carplay
- Toegang tot de auto en rijden met de auto met UWB functionaliteit van telefoon / Ex30 app.

Conclusie
Ik ben echt heel erg tevreden over het rijgedrag, comfort en afwerking van de auto. Ik ga er vanuit dat diverse software matige verbeteringen nog worden doorgevoerd via OTA updates. Ik begreep dat verse 1.3 al bijna klaar staat. Voor nu even hopen dat het internet ‘gewoon’ blijft werken. Dan zie ik ons hier nog wel wat jaartjes in rijden.
V50 2.0 Sports Edition 2 MY07
S40 2.0D Momentum MY06
V60 D5 AWD GT Summum MY12
V40 T4 Summum MY2014
EX30 SMER 69KWh Plus MY2024
V90 D5 AWD GT inscription Polestar MY2017
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Chapeau, dit zijn nou eens reviews waar je wat mee kunt. Mooi duidelijk en eerlijk verhaal.
Ik heb nu een paar keer een avond met de EX30 gereden, en herken me in veel dingen. Vooral het Driver Alert gedeelte, en hoe lastig dat uit te zetten is. Wat zou er gebeuren als je die oogjes achter het stuur afplakt met een stukje zwart tape?
En ook de knoppen op het stuur herken ik. Ik verander het volume van de radio nog wel eens merk ik, en dat is lastig als de knoppen op het stuur niet of traag reageren. Een gewone volumeknop is er niet meer, dat moet ook via het scherm.

Hopelijk blijf je je ervaringen delen hier!
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
iHansz
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Bedankt voor je review! ‘Ik begreep dat versie 1.3 al bijna klaar staat.’ Hopelijk zit daar dan ook CarPlay in, want dat is een gemis en wist niet dat dat er al niet zat. Zou een reden zijn geweest om de auto niet eens te nemen. :( #fingerscrossed
| Besteld Volvo EX30 Ultra 2024 | Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 448
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Wat een waardevolle review van de EX30! Complimenten en hartelijk dank! 👍
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Duidelijk en herkenbaar verhaal. In de meeste zaken kan ik mij wel vinden, al moet ik wel zeggen dat ik de piepjes niet als irritant ervaar. Het geluid kan veel irritanter,...

Wel meteen even een vraag over de Digital key. Na 2 keer gebruiken kreeg ik al de melding dat de batterij vervangen moet worden. Kreeg deze melding overigens maar één keer...

Hebben meerdere gebruikers deze ervaring?
Mate68
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 09.11.2023 - 19:28

Vanmiddag rondje gereden en de snelheidsbegrenzer even getest,... wat schetst onze verbazing...hij werkte niet! Nog even in de handleiding gekeken of ik het wel goed ingesteld had en dit klopte.
Iemand ook deze ervaring?

Ps rondje 80 km met een verbruik van 16 kWh. Alle soorten wegen gezien en bereden. Niet heel vlot maar toch,...
Ex30
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2024 - 16:38

Hallo,

Sinds 7-3-24 in het bezit van de Volvo EX30.
Nou kan ik niet anders zeggen dat het heerlijk rijd, dat elektrisch.

Het is allemaal nog wel zoeken hoe het nu allemaal werkt.
Ik hoop daarom dat er veel EX30 rijden die hier tips e.d. plaatsen.
Misschien wel handig omdat je niet alles kan vinden in de handleiding.

Tip opladen.
Gisteren voor het eerst opgeladen.
Na een half uur ff een check op de app, is er nog maar iets meer dan een KWH opgeladen.
Standaard staat de oplaadbelasting op 6 Amper.
Bij 11-kwH laadpaal moet deze op 16 Amp. staan.
Dus weer een wandeling naar de laadpaal om dit in de auto te wijzigen.
Door deze wijziging ging het een stuk sneller.

Radio gaat zachter bij afremmen?
Stuurverwarming lijkt actief als je begint met je rit terwijl dit niet is ingesteld? Gaat ineens weer uit?
Verbruik is wel aan de plus kant.

Groet, en hopelijk komen er nog veel bruikbare en handige tips.

P.S. Review van Mel is ook erg handig waar we iets aan hebben.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Welkom! En veel plezier met je EX30, welke kleur en uitvoering heb je?
We zijn hier gek op foto's ;)

Volgens mij is het inderdaad een bekende bug dat het laden standaard op 6A staat. Dit zal bij een update worden verholpen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Ex30
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.03.2024 - 16:38

Henry82 schreef: 12.03.2024 - 08:59 Welkom! En veel plezier met je EX30, welke kleur en uitvoering heb je?
We zijn hier gek op foto's ;)

Volgens mij is het inderdaad een bekende bug dat het laden standaard op 6A staat. Dit zal bij een update worden verholpen.
Ik heb de EX30 Plus _ Vapour Grey _ Extended Range.
Extra getint glas met verwarmde stoelen en stuur.

Wel een groot gemis, de bijrijdersstoel is niet in hoogte te verstellen.
Gebruikersavatar
iHansz
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

Ex30 schreef: 12.03.2024 - 08:07 Tip opladen.
Gisteren voor het eerst opgeladen.
Na een half uur ff een check op de app, is er nog maar iets meer dan een KWH opgeladen.
Standaard staat de oplaadbelasting op 6 Amper.
Bij 11-kwH laadpaal moet deze op 16 Amp. staan.
Dus weer een wandeling naar de laadpaal om dit in de auto te wijzigen.
Door deze wijziging ging het een stuk sneller.
Op Tweakers https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 2193526/85 werd het onderstaande gedeeld over het opladen. Misschien heb je er wat aan.

Afbeelding

Als je het zo leest en volgt, dan zijn er best wel veel 'bugs' bij de EX30. Hopelijk wordt dat snel opgelost.
| Besteld Volvo EX30 Ultra 2024 | Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Toxictooms
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
Locatie: wachtebeke

Leuke reviews, wat ik me af vraag. Je kan de snelheid enkel aflezen op het scherm op de middenconsole, dit lijkt me zeer onhandig/onveilig.
Ervaren jullie dit in de realiteit ook zo?
Ik heb zelf geen EX30 maar het viel me direct op dat er geen head's up display was.
V40 D3 R-design Ice White
Gebruikersavatar
MEL
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 27.10.2015 - 19:12
Locatie: Twente

Mate68 schreef: 10.03.2024 - 16:13 Vanmiddag rondje gereden en de snelheidsbegrenzer even getest,... wat schetst onze verbazing...hij werkte niet! Nog even in de handleiding gekeken of ik het wel goed ingesteld had en dit klopte.
Iemand ook deze ervaring?

Ps rondje 80 km met een verbruik van 16 kWh. Alle soorten wegen gezien en bereden. Niet heel vlot maar toch,...
Snelheidsbegrenzer: bij mij werkt het wel....

De Pilot assist (=snelheidsmeter icoontje onder rijstand D in je hoofdscherm) al dan niet met stuurhulp (= stuur icoontje onder rijstand D in je hoofdscherm) moet gedeactiveerd zijn (uitgegrijsd). Indien actief (groen of oranje icoontje) dan kan je in de menu settings de snelheidsbegrenzer NIET selecteren, die is dan uitgegrijsd.

Nadat de snelheidsbegrenzer is geselecteerd in het RIJDEN menu staat deze op stand-by (=uitgegrijsd snelheidsmeter + LIM icoontje onder rijstand D in je hoofdscherm). Activeren en deactiveren kan alleen met de versnellingsschakelaar aan stuur (naar beneden duwen), niet met de knoppen aan het stuur. Dan wordt de actuele snelheid als limiet ingesteld. Met de + en - op stuur kan je deze limiet veranderen. Je kan dan niet harder rijden dan de ingestelde limiet. Met een Kick-down van het gaspedaal kan je (in geval van nood) wel sneller. Heb dit aantal malen zo uitgeprobeerd, en dit werkt.
V50 2.0 Sports Edition 2 MY07
S40 2.0D Momentum MY06
V60 D5 AWD GT Summum MY12
V40 T4 Summum MY2014
EX30 SMER 69KWh Plus MY2024
V90 D5 AWD GT inscription Polestar MY2017
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Toxictooms schreef: 12.03.2024 - 18:54 Leuke reviews, wat ik me af vraag. Je kan de snelheid enkel aflezen op het scherm op de middenconsole, dit lijkt me zeer onhandig/onveilig.
Ervaren jullie dit in de realiteit ook zo?
Ik heb zelf geen EX30 maar het viel me direct op dat er geen head's up display was.
De keren dat ik met een EX30 reed heeft het me eigenlijk totaal niet gestoord. Was er heel snel aan gewend.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Plaats reactie

Terug naar “EX30”