Pagina 1 van 1
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 09.02.2024 - 14:11
door ebu
In oktober 2023 is de multiriem van mijn (lease) V60 B3 (uit nov. 2020) spontaan geknapt. Hij is altijd netjes bereden en onderhouden volgens de intervallen.
Het knappen van de multiriem op een autoweg gaf een hoop lawaai maar vooral veel schade. De riem had nogal wat kapot geslagen onder de motorkap, wat weer hersteld is bij de dealer.
Dit is volgens mij een weinig voorkomend probleem.
Vorige week kreeg ik ineens een melding op mijn dashbord 'oliedruk probleem, direct stoppen'. Omdat ik op een 30-km weg reed, stond ik binnen enkele meters stil langs de kant en heb de motor uitgezet. Die klonk op dat moment als een diesel. Een beetje nagelend/ratelend geluid.
Afgesleept naar de Volvo dealer en enkele dagen later hoorde ik dat er een technisch rapport naar Volvo Nederland was gestuurd. Resultaat; auto 3-4 weken kwijt omdat de motor vervangen zou moeten worden....
Dat lijkt me al helemaal een weinig voorkomend probleem.
Voor mij kan het eigenlijk geen toeval zijn, 2 van die zeldzame problemen binnen korte tijd. Mij lijkt probleem 2 een (uiteindelijk) gevolg van probleem 1 (wat wellicht toch niet helemaal juist is opgelost?).
Iemand ideeën over bovenstaande?
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 09.02.2024 - 15:45
door Fredhead
Ik denk dat probleem 1 en 2 los staan van elkaar.
De riem drijft geen oliepomp aan en kan ook niets stuk slaan waardoor je in korte tijd zoveel olie kwijt raakt dat het blok af is geschreven.
Heb je tussendoor geen olie onder de auto gezien?
Of mogelijk dat de zeef van de oliepomp verstopt is geraakt en het blok daardoor zonder olie heet gedraaid.
Heeft men je überhaupt verteld wat de schade aan het blok is?
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 10.02.2024 - 15:45
door ebu
Nee, weet niet precies wat het probleem geweest is. Zal het nog wel navragen bij het leasebedrijf. Ben wel erg benieuwd.
Olie onder de auto is me nooit opgevallen, maar dan zou er toch ook een melding moeten komen dat het oliepeil te laag is... Op mijn parkeerplaats in de wijk ligt iig niks.
De oliepeilmeting is digitaal, er zit geen peilstok meer in de motor, maar er was niks te zien op het infoscherm over oliepeil, want daar stond de melding 'oliedruk probleem'
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 10.02.2024 - 16:24
door Philken
lijkt me dan eerder een probleem met de oliepomp, olie zal er voldoende in geweest zijn maar werd niet (voldoende) rondgepompt
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 10.02.2024 - 19:06
door The Mechanic
De eerste series van deze motoren hadden een oliepomp die met een riem aangedreven werd vanaf de krukas, in het carter. Dit zorgde nog wel eens voor problemen. Is later vervangen voor een ketting.
En die multiriem is wel een veel voorkomend probleem hoor, is gewoon slechte kwaliteit.
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 11:38
door ebu
Net weer gebeld door de garage. Ze hebben weer een onderzoek gedaan. Het blijkt inderdaad het probleem te zijn zoals The Mechanic omschrijft. Riem in het carter is geklapt. Volgens garage goed dat ik direct gestopt ben anders was het wel einde oefening geweest voor de motor. Nu is het een kwestie van de oliepomp en riem vervangen en checken op eventuele restschade. pomp staat in backorder, dus voor maart hoef ik hem niet terug te verwachten, zei de garage. Is niet erg want momenteel een net iets luxere V60 B3 onder de kont. Wel opvallend dat deze stiller, soepeler en sneller lijkt/voelt dan mijn eigen auto.....
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 13:08
door The Mechanic
Riem versie mag niet meer gemonteerd worden, moet omgebouwd worden naar de ketting versie.
Riem niet deels "vergaan" door de olie? Want als je pech hebt zitten die riem vezels overal in de motor.
Is er altijd olie met de juiste specs gebruikt?
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 13:21
door Fredhead
Ah ik heb nooit geweten dat Volvo deze constructie ook tijdelijk heeft gebruikt...
De Focus met 1.0 Ecoboost die mijn vriendin heeft gehad heeft deze constructie ook.
Natte distributieriem en ook de riem van de oliepomp, extra scherp zijn op de specificatie van de olie en vaak vergeet men die laatste riem te wisselen als de distributie los gaat.
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 15:17
door ebu
Of de juiste olie is gebruikt weet ik niet, maar altijd dealer onderhouden, dus ik neem dan maar aan van wel.
Wat de beste man me vertelde klonk wel alsof ze nog opzoek gingen naar losse deeltjes verder in de motor.
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 15:41
door diesel01
Rijd je zo'n ding privé buiten de garantie periode dan ben je de sjaak, nu met de leasemij is het niet zo'n probleem..zeg doe eens een nieuwe, deze is stuk.
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 14.02.2024 - 21:58
door arnoud
The Mechanic schreef: ↑14.02.2024 - 13:08
Riem versie mag niet meer gemonteerd worden, moet omgebouwd worden naar de ketting versie.
Dit geldt alleen voor de B3/B4 motoren? Moet ik me met mijn MY20 T4 zorgen maken?
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 15.02.2024 - 10:53
door slagschip-s60
( Moet ik me met mijn MY20 T4 zorgen maken?) ,,,,,,Ja Arnoud dat vraag ik me ook af ,heb ook een T4 van 2020.
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 06.03.2024 - 12:09
door ebu
een klein maandje verder heb ik mijn auto weer terug.
leasemaatschappij is €2500 lichter want buiten de garantie.
met 172K op de teller ben ik benieuwd of ze hem al snel kwijt willen...
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 06.03.2024 - 12:13
door J33Bee
Tering, een maand zonder auto? Hopelijk heb je wel fatsoenlijk vervangend vervoer (gehad)...
2x binnen korte tijd een bijzonder motorprobleem
Geplaatst: 06.03.2024 - 12:23
door ebu
de eerste dagen een Kia Ceed, maar die al snel bij de dealer omgewisseld voor een V60 B3. Beetje luxer dan ik heb, dus niks te klagen