Load balancing, zin en onzin.
Geplaatst: 11.02.2024 - 12:01
Ik zie geregeld vragen voorbijkomen over laadpalen waarmee je de auto zo gunstig mogelijk kunt laden.
Het is de vraag in hoeverre dat op dit moment zinvol is voor je portemonnee.
We hebben immers de salderingsregeling.
Een paar voorbeelden.
Je hebt een Volvo die door de bank genomen 20 kWh per 100 km verbruikt.
Je rijdt 10.000 km/jaar.
Het jaarverbruik van je Volvo is 2000 kWh.
Het gemiddeld verbruik van een huishouden is 3000 kWh per jaar.
Stel dat je zonnepanelen hebt die 5000 kWh per jaar opleveren.
Hoe moet je het dan regelen als je in de 6 wintermaanden 1000 kWh oogst en in de 6 zomermaanden 4000 kWh, terwijl het verbruik (prijsplafondniveau) in de wintermaanden 1800 kWh is en in de zomermaanden 1100 kWh.
Je komt gedurende ruim 6 maanden tekort.
Ik vergeet voor het gemak even dat je auto in de winter meer stroom verbruikt dan in de zomer.
Wat levert loadbalancing je in het ideale geval (als je daadwerkelijk alle overtollige stroom in je auto weet te pompen) op:
Dat is 4000 - 1100 = 2900 kWh
De auto verbruikt op jaarbasis 2000 kWh, in de zomermaanden 1000 kWh
Er gaat dan 1900 kWh terug naar het net en 1000 kWh naar je Volvo.
De theoretische maximale verdienste 1000 kWh maal 35 cent is € 350
Helaas is het in het echt zo dat we de wasmachine, de stofzuiger, de verlichtin na zonsondergang tot 11 uur 's avonds, de computer, de afwasmachine et cetera niet kunnen afstellen op een overschot.
Gemiddeld ligt het eigenverbruik bij huizen met zonnepanelen rond de 30% Het plaatje laat zonneklaar zien dat, wil je profiteren van zonnestroom, je Volvo overdag thuis aan de laadpaal moet staan.
De gemiddelde Volvo rijder maakt meestal juist overdag gebruik van de auto.
De echte winst zit hem in de salderingsregeling.
Immers als je alle overbodige dagstroom teruglevert aan het net, dan levert je dat op jaarbasis 2000 kWh maal 35 cent = € 700 euro op.
Je koopt de stroom voor je Volvo in voor 2000 kWh maal 31 cent = € 620
Voorlopig zou ik geen geld steken in dure apparatuur voor loadbalancing.
Straks wanneer de salderingsregeling en keer afgebouwd wordt is het vast aantrekkelijker om er in te investeren.
Het is de vraag in hoeverre dat op dit moment zinvol is voor je portemonnee.
We hebben immers de salderingsregeling.
Een paar voorbeelden.
Je hebt een Volvo die door de bank genomen 20 kWh per 100 km verbruikt.
Je rijdt 10.000 km/jaar.
Het jaarverbruik van je Volvo is 2000 kWh.
Het gemiddeld verbruik van een huishouden is 3000 kWh per jaar.
Stel dat je zonnepanelen hebt die 5000 kWh per jaar opleveren.
Hoe moet je het dan regelen als je in de 6 wintermaanden 1000 kWh oogst en in de 6 zomermaanden 4000 kWh, terwijl het verbruik (prijsplafondniveau) in de wintermaanden 1800 kWh is en in de zomermaanden 1100 kWh.
Je komt gedurende ruim 6 maanden tekort.
Ik vergeet voor het gemak even dat je auto in de winter meer stroom verbruikt dan in de zomer.
Wat levert loadbalancing je in het ideale geval (als je daadwerkelijk alle overtollige stroom in je auto weet te pompen) op:
Dat is 4000 - 1100 = 2900 kWh
De auto verbruikt op jaarbasis 2000 kWh, in de zomermaanden 1000 kWh
Er gaat dan 1900 kWh terug naar het net en 1000 kWh naar je Volvo.
De theoretische maximale verdienste 1000 kWh maal 35 cent is € 350
Helaas is het in het echt zo dat we de wasmachine, de stofzuiger, de verlichtin na zonsondergang tot 11 uur 's avonds, de computer, de afwasmachine et cetera niet kunnen afstellen op een overschot.
Gemiddeld ligt het eigenverbruik bij huizen met zonnepanelen rond de 30% Het plaatje laat zonneklaar zien dat, wil je profiteren van zonnestroom, je Volvo overdag thuis aan de laadpaal moet staan.
De gemiddelde Volvo rijder maakt meestal juist overdag gebruik van de auto.
De echte winst zit hem in de salderingsregeling.
Immers als je alle overbodige dagstroom teruglevert aan het net, dan levert je dat op jaarbasis 2000 kWh maal 35 cent = € 700 euro op.
Je koopt de stroom voor je Volvo in voor 2000 kWh maal 31 cent = € 620
Voorlopig zou ik geen geld steken in dure apparatuur voor loadbalancing.
Straks wanneer de salderingsregeling en keer afgebouwd wordt is het vast aantrekkelijker om er in te investeren.