Volvo XC60 T6 Plus Black Edtion - 1e 4.000 km - Fijn, maar.....

De Nieuwe XC60
Hansl
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01.02.2024 - 08:21

Na 5 jaar gereden te hebben in de V60 volledig benzine overgestapt naar de XC60 Recharge black edtion
Aangezien de wintervelgen niet in het zwart geleverd mochten worden van Volvo, maar voor 4 seizoenen banden gekozen.
Inmiddels een paar weken verder en 4.000 km gereden en dit is mij opgevallen.
Bij de hoge instap begint t al uiteraard, dit is zeer prettig en je hebt echt een beter overzicht in het verkeer. Daarbij is electrisch rijden zeer direct en relax.
Verder zijn er punten die voor mij geen vooruitgaan zijn.
1. Er zit geen normale cruisecontrol (CC) meer op. Er is alleen nog maar de keuze tussen Adaptive Cruise Control ( ACC ) en ACC + Pilot Assist.
Aangezien de afstand op de volgende auto op kleinste stand nog ruimte laad voor 4 auto's, gaan er steeds auto''s tussen en wordt je tevens gedwongen veel eerder de
linker baan te kiezen bij het inhalen dan normaal is. Daarbij remt de auto zeer abrupt af bij het naderen van een auto in deze standen.
Al met al dus niet echt prettig rijden, laat staan veilig of veiliger dan hoe het was. Het gevolg is dat ik deze opties veel minder gebruik dan de voorheen. Of zou dat de
bedoeling zijn van Volvo.
2. Als optie een Herman Kardon systeem aangevinkt. Deze is aardig uitgekleed t.o.v. het vorige model in mijn V60. Er zit geen equializer meer op (alleen nog maar bass en
trible) en de fader (balans tussen voor en achter) ontbreekt ook en dat is echt een tekortkoming.
3. En als laatste het verplichte Intelligent Speed Assistance’ (ISA) systeem. Dit zit overigens op alle nieuwe auto's en hier kan Volvo niets aan doen
Indien je harder rijdt als het verkeersbord op je dashboard aangeeft, dan hoor je een piep. Deze moet je bij elke rit met een knop op het stuur uitzetten. Een alternatief is dat je dit merkt via het rempedaal, maar dat is helemaal gevaarlijk.

Conclusie een fijne auto met wat kanttekeningen, waarmee Volvo maar eens mee aan te slag moet voor de korte of lange termijn. Niet alle verandering is een verbetering of maakt de auto veiliger.
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1388
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

3. En als laatste het verplichte Intelligent Speed Assistance’ (ISA) systeem. Dit zit overigens op alle nieuwe auto's en hier kan Volvo niets aan doen
Indien je harder rijdt als het verkeersbord op je dashboard aangeeft, dan hoor je een piep.

Bij mij gaat dat het verkeersbord even knipperen, maar ik krijg geen piep. Misschien een instelling?
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

als ik dit lees gaan mij de nekharen overeind staan,
mag blij zijn met mijn XC 60 2009 zonder al deze elektronische bemoeienissen.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Iedere nieuwe auto is tegenwoordig voorzien van een dergelijk systeem, "gewoon" een Europese verplichting..
Niks "Chinese dwang" cq incompetentie van volvo of om het even welke Europese auto fabrikant
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ik vind juist de Adaptive Cruise Control erg fijn werken, zo fijn dat ik nooit de standaard Cruise Control kies (kan dat nog wel kiezen) Zelfs de afstand staat bij mij niet op minimaal maar op 2 tot 3 'blokjes' Daarmee ontstaat zeker op de snelweg met hogere snelheden juist een fijne afstand tot de voorligger om voldoende snel op onverwachte gebeurtenissen te kunnen reageren. Af en toe heb je dan inderdaad van die irritante bumperklevers die er dan zo nodig tussen moeten.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 765
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Als ik me niet vergis dat gaat het bij ACC over tijd, niet over afstand.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32862
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Signaal van snelheid is echt allemaal voor die nieuwe auto's.
Adaptieve Cruise Control, ik begrijp niet waarom mensen dan allemaal a- relaxed vinden. Zit je normaal graag in de nek van de auto voor je? Als je normaal afstand houdt gaat het echt prima. Maar goed, ik gebruik het alleen als ik naar Spanje rij of op de A2 met de traject controle.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik gebruik het altijd, geweldig ontspannen rijden
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier ook altijd aan op 2 streepjes en laat hem gewoon zijn ding doen, vanmorgen iemand met een elektrische Kia ongemak die keer op keer liep te neuzelen en vlak voor de neus invoegde, hij gaat dan wel in de ankers maar geeft je even gas bij dan ben je dat soort snurkers zo voorbij.
Kost je wel wat remblokken op de achteras maar het is wel relaxt voor bestuurder en passagiers+hond.
Ik merkte geen verschil met de leen V60 B4 uit 2023 tov een 2016 V90.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
kawazxr
3rd Gear member
Berichten: 297
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Ik heb het er nog niet zo lang geleden op laten zetten maar gebruik het ook altijd en inderdaad een beetje vooruit zien/kijken dan werkt het lekker relaxt.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3075
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Voor wat betreft je punt 1). dit vergt wat gewenning, ik vond het eerst ook lastig - maar gebruik de ACC bijna dagelijks ook tijdens drukke ochtendspits.
ik heb wel m'n duim in de buurt van het knopje en voet bij gas pedaal om af en toe gas bij te geven (en dus de afstand tot voorganger tijdelijk iets te verkleinen) of om ACC even uit te zetten. Daarna met voet weer rustig gas bij geven en op gewenste snelheid de ACC weer vastzetten. Daarmee ontstaat een stuk rustiger en gelijkmatiger rijgedrag dan als je het louter aan ACC over laat.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik vind ACC een hele fijne uitvinding en ja, soms moet je een baantje opschuiven om er kalmpjes voorbij te gaan maar als je het slim gebruikt is het een mooie aanvulling op lange ritten op trajectcontroles.

Maar van een Harman Kardon systeem mag je wel meer verwachten dan wat jij beschrijft. Daar zou ik ook niet content mee zijn. Zou het iets kunnen zijn van niet-geactiveerde software?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er zit gewoon geen equalizer meer op, de Google besturing is in vergelijking met sensus gewoon een achteruitgang
Gebruikersavatar
Sabbia
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 18.12.2022 - 11:07

Dat van de geluidsinstallatie klopt en is inderdaad een achteruitgang. Heb zelf dit een aantal keer aangekaart bij Volvo ( met name om de balans tussen voor en achter te kunnen regelen ( zou softwarematig moeten kunnen aangezien je ze wel los kan selecteren, maar alleen niet in verhouding tot elkaar kan wijzigen)., maar Volvo heeft aangegeven hier voorlopig niets aan te gaan doen. Wellicht als meer mensen het aangeven bij Volvo (gewoon via de app mogelijk) dat ze dan eens wat resources gaan alloceren.
Bovenstaande geldt trouwens ook voor de ‘standaard’ geluidsinstallatie. Geen idee of het ook geldt voor de Bowers & Wilkins installatie.
Bij mijn XC60 T8 recharge 2023, heb ik geen geluid als ik over de snelheid heen ga, wel een afbeelding van het verkeersbord met de snelheid dat dan een paar keer knippert.
De ACC ervaar ik ook als prettig alleen niet in NL als het druk is op de weg, bij mijn Audi A6 greep hij overigens nog abrupter in (wellicht omdat jet systeem weer een generatie , 7 jaar, ouder was), kwestie van wennen denk ik en een beetje spelen met de instellingen of zoals hierboven aangegeven.
Volvo XC60 T8 AWD Recharge (2023)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Geluid bij snelheidsoverschrijding is verplicht sinds medio 2023. Het enige dat Volvo hieraan kan doen is zorgen dat het heel snel uit te zetten is. Want het moet bij elke nieuwe rit weer geactiveerd zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bursting_Blue_II
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 17.01.2023 - 09:54

raspaardje schreef: 15.02.2024 - 18:43 Geluid bij snelheidsoverschrijding is verplicht sinds medio 2023.


Mijn XC60 werd afgeleverd in Maart '23 en heeft géén geluidssignaal, wel de knipperende weergave van het laatst 'geziene' snelheidsbord in de HUD en de display. Geluidssignaal zou ik me ook wel aan storen, vermoed ik. Ben wel benieuwd "wie" dat verplicht heeft gemaakt, weer een leuke Europaische inmenging in het dagelijks leven? Even zoeken.... Ja dus.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F
lanfeest
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 27.02.2022 - 02:12
Locatie: Regio Noord-Holland

Sabbia schreef: 15.02.2024 - 18:18 Bovenstaande geldt trouwens ook voor de ‘standaard’ geluidsinstallatie. Geen idee of het ook geldt voor de Bowers & Wilkins installatie.
Ja, dit geldt helaas ook voor de B&W installatie. Het is audiosysteem onafhankelijk. Ligt aan de audio opties die via AAOS mogelijk zijn.
Teleurstellend, maar ik wist dit van te voren. Gelukkig klinkt het standaard al goed.
Hopelijk komt er een software aanpassing. Ik zal hier ook een klacht over indienen.
David_O
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46

lanfeest schreef: 17.02.2024 - 00:18
Sabbia schreef: 15.02.2024 - 18:18 Bovenstaande geldt trouwens ook voor de ‘standaard’ geluidsinstallatie. Geen idee of het ook geldt voor de Bowers & Wilkins installatie.
Ja, dit geldt helaas ook voor de B&W installatie. Het is audiosysteem onafhankelijk. Ligt aan de audio opties die via AAOS mogelijk zijn.
Teleurstellend, maar ik wist dit van te voren. Gelukkig klinkt het standaard al goed.
Hopelijk komt er een software aanpassing. Ik zal hier ook een klacht over indienen.
Hangt af van het bouwjaar toch? Daar hebben we het in een ander topic ook over gehad?

Ik kan bij mijn B&W wel de balans aanpassen.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

AAOS vs Sensus als infotainment besturing.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Klachten doet Volvo AB (!) weinig tot niets mee, de internationale afdeling customer relations stuurt je ook heel consequent het bos in.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”