eco-klimaat en extra verwarming

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

weet iemand wat het verschil is tussen deze twee aanvinkbare opties? Of anders gezegd, wat gebeurt er als eco-klimaat wordt aangevinkt in een rij modus?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eco klimaat: In de rijmodus Pure wordt automatisch het Eco-klimaat voor de passagiersruimte geactiveerd om het stroomverbruik te beperken.
Extra verwarming: De extra verwarming helpt bij het verwarmen van de passagiersruimte en de motor tijdens het rijden.

Eco houdt in dat je airco pomp minder actief is (merk je dus bij koelen en ontvochtigen. Extra verwarming zorgt dus voor het sneller opwarmen van het interieur door gebruik te maken van de standkachel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
richvries
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.02.2024 - 21:26

Gouwe schreef: 17.02.2024 - 07:57 Extra verwarming zorgt dus voor het sneller opwarmen van het interieur door gebruik te maken van de standkachel.
Tijdens het rijden in Pure /Hybride waarbij de brandstofmotor uit staat
Volvo V90 T6 AWD Recharge 18,8Kw R-design '22
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ook met ingeschakelde benzine motor werkt de extra verwarming.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
richvries
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.02.2024 - 21:26

Gouwe schreef: 17.02.2024 - 16:05 Ook met ingeschakelde benzine motor werkt de extra verwarming.
Ooh...
Volgens mij alleen (bij mij dan) als je op de accu rijdt omdat de motor dan geen warmte genereert als hij uit staat en daardoor dus ook het interieur niet kan verwarmen.
Volvo V90 T6 AWD Recharge 18,8Kw R-design '22
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Probeer het maar eens uit. Dit staat er in de handleiding: De extra verwarming helpt bij het verwarmen van de passagiersruimte en de motor tijdens het rijden.
Overigens gebruik ik de functie nagenoeg nooit. Kost relatief heel veel brandstof.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
richvries
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.02.2024 - 21:26

Gouwe schreef: 17.02.2024 - 16:22 Probeer het maar eens uit.
Ga ik zeker proberen.
Onderstaande staat in mijn handleiding dus ging ik ervan uit.... :-)

N.b.
Als de automatische start van de extra verwarming wordt gedeactiveerd, kan dat tot minder comfort in het interieur leiden, omdat de klimaatregeling bij elektrische aandrijving dan een verwarmingsbron mist.
Volvo V90 T6 AWD Recharge 18,8Kw R-design '22
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Dat roept toch weer verschillende vragen op. Ik heb getest of de extra verwarming ( de standkachel dus, voor de duidelijkheid) draait als de ventilator helemaal uit staat (off). Dan hoor ik de standkachel ook niet draaien. Wat kan betekenen dat het niet altijd voor het verwarmen van de motor wordt gebruikt, ondanks de ingeschakelde stand 'extra verwarmen'. Misschien alleen bij een koude motor? Het wordt eigenlijk steeds vager. Want is het nu raadzaam om altijd pre-conditioning in te schakelen voorafgaand aan een tocht, ivm temperatuur batterij en motor? Wordt er minder van de extra verwarming gevraagd als je een lagere temperatuur instelt voor het interieur bij electrisch rijden? Hoe is het verbruik van de standkachel te meten? En als laatste, bij gebruik van de Hold functie is het mogelijk om bijv op alleen snelwegen de brandstofmotor te laten inschakelen. Is het voor de motor niet slecht om in koude stand (zonder pre-conditioning) ineens 110 km/h te gaan rijden? Veel vragen, maar ik hoop op beetje meer duidelijkheid. Dank voor het antwoord mbt eco-klimaat. Ik maak daaruit op dat dat alleen gaat om gebruik van airco. Het is overigens een aanvinkoptie in de rijmodus 'individueel'.
Gebruikersavatar
richvries
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.02.2024 - 21:26

Bartvolvo2 schreef: 18.02.2024 - 20:31 Want is het nu raadzaam om altijd pre-conditioning in te schakelen voorafgaand aan een tocht, ivm temperatuur batterij en motor?
Ik heb hier geen verstand van en kan ook niets online vinden over prconditioning van de accu. Los daarvan vraag ik me af of je als bestuurder van een auto die (heel) veel voor jou denkt, jezelf druk moet maken om preconditionering van de accu. Ik mag toch hopen dat, indien nodig, de auto dit zelf regelt of aangeeft.
Bartvolvo2 schreef: 18.02.2024 - 20:31 Wat kan betekenen dat het niet altijd voor het verwarmen van de motor wordt gebruikt, ondanks de ingeschakelde stand 'extra verwarmen'. Misschien alleen bij een koude motor? Het wordt eigenlijk steeds vager.
Zoals ik al aangaf is de extra verwarming (bij mijn auto) echt voor het interieur als je alleen elektrisch rijdt (hybride/pure) Ik had. n.l storing aan deze verwarming en het was dus echt koud in de auto. Zodra ik op de brandstof motor reed werd het interieur wel warm. Dus, na reparatie, heb ik de extra verwarming nu altijd aan staan zodat in elektrische stand het interieur ook lekker warm is.
Bartvolvo2 schreef: 18.02.2024 - 20:31 En als laatste, bij gebruik van de Hold functie is het mogelijk om bijv op alleen snelwegen de brandstofmotor te laten inschakelen.
Dat moet gewoon kunnen, na verloop van tijd gaat de motor ook wel lopen als je de hold-functie inschakelt.
Bartvolvo2 schreef: 18.02.2024 - 20:31 Is het voor de motor niet slecht om in koude stand (zonder pre-conditioning) ineens 110 km/h te gaan rijden?
Dat vraag ik me ook af, denk dat het bij 110 km/h nog wel meevalt maar ik vind het niet fijn als je ineens echt bijv. de kickdown moet gebruiken.
Net zoals ik het eigenlijk ook niet fijn vind als de motor maar af en toe aangaat en daardoor ook niet mooi warm kan worden....
Volvo V90 T6 AWD Recharge 18,8Kw R-design '22
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

richvries schreef: 19.02.2024 - 18:18 Zoals ik al aangaf is de extra verwarming (bij mijn auto) echt voor het interieur als je alleen elektrisch rijdt (hybride/pure)
Nogmaals, de extra verwarming heeft twee functies volgens de handleiding, zie mijn post hierboven. NB! De oudere reccharge/TE modellen hebben een standkachel op benzine. De jongste modellen alleen elektrisch, weet niet precies wanneer dat ingegaan is.

@Bart Volvo: pre-conditioning van de accu is vooral handig bij koude/vorst. Je brengt daarmee vooral de accu op temperatuur wat ten goede komt aan de range. Verder lijkt me het voorverwarmen van de motor in de NL'se omstandigheden niets toevoegen v.w.b. slijtage, maar is het vooral comfort verhogend. Pre-conditioning is niet hetzelfde als extra verwarming. Die laatste werkt alleen bij ingeschakeld contact.
Over welke ventilator heb je het precies? Die van het interieur? Lijkt me logisch dat als die uit staat dat dan de stand kachel het niet doet. Je airco doet het dan ook niet.

Nee, verbruik van de standkachel is niet te meten in je dash. Maar mij viel wel elke keer op dat het gemiddelde verbruik was toegenomen en de weergave van nog te rijden km's op benzine was teruggelopen na gebruik van de stand kachel. Ik gebruik overigens de standkachel/extra verwarming functie alleen zo af en toe om het systeem werkend te houden (of als het echt gevroren heeft de ruiten te ontdooien en het interieur op te warmen als ik een korte rit op accu wil rijden) en te voorkomen dat e.e.a. in storing gaat doordat het noot wordt gebruikt.

Hold is inderdaad om de inhoud van de accu te bewaren voor later. Geef je dan een beetje gas dan zal direct de benzinemotor aanslaan. Als je goed oplet zal je zien dat de motor op een vast toerental gaat draaien van rond de 2.000 toeren (afhankelijk van je snelheid) en tegelijkertijd heb je dan nog steeds iets van elektra ondersteuning. Dus Volvo heeft er goed over nagedacht om de koude motor niet ineens zwaar te belasten. Eerlijk gezegd denk ik dat een normale auto met benzinemotor veel meer slijt van al die koude starts en wisselende toerentallen tijdens het opwarmen. Mijn T8 heeft 280K op de teller en ik hoef tussen beurten door (om de 30K) geen druppel olie bij te vullen en mijn oliepeil indicator geeft ook 0,0 verbruik. Onlangs nog de 228 op de GPS aangetikt dus de motor is volgens mij nog kerngezond.

@Richvries: bij mij gaat de motor nooit zomaar aan en dan weer uit zonder dat deze echt warm kan worden. Rijd jij toevallig standaard in de hybrid modus?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
richvries
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04.02.2024 - 21:26

Gouwe schreef: 19.02.2024 - 19:16 @Richvries: bij mij gaat de motor nooit zomaar aan en dan weer uit zonder dat deze echt warm kan worden. Rijd jij toevallig standaard in de hybrid modus?
Vaak wel Gouwe, ook veel Pure.
En vwb de preconditioning van de accu, ik ben niet eigenwijs maar wil dit gewoon begrijpen hoor.
Heb nog niet zo lang een Volvo maar het lijkt wel of bij iedereen de auto anders werkt :-)
Dus de accu wordt verwarmd/gekoeld tijdens opladen aan de stekker maar niet door de motor toch?
De motor wordt voorverwarmd door de hulpkachel indien je hybride rijdt waardoor het geen kwaad kan als je plots een dot gas moet geven?
Volvo V90 T6 AWD Recharge 18,8Kw R-design '22
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

richvries schreef: 19.02.2024 - 19:48 Dus de accu wordt verwarmd/gekoeld tijdens opladen aan de stekker maar niet door de motor toch?
De motor wordt voorverwarmd door de hulpkachel indien je hybride rijdt waardoor het geen kwaad kan als je plots een dot gas moet geven?
Ik rijd alleen maar in Pure (en hold), nooit in Hybrid. In Hybrid slaat de benzinemotor gewoon veel sneller aan bij gasgeven als in Pure.
De accu heeft een apart circuit met koelwater voor het conditioneren. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het opwarmen van de accu niet ook door koelwater van de motor plaatsvindt. Antwoord op die vraag kan ik je niet geven dus.
En de motor wordt alleen voorverwarmd als je de extra verwarming hebt ingeschakeld én de buitentemperatuur lager is dan 15 graden. Dat staat dus verder helemaal los van in welke rijmodus je rijdt. Om de koude motor te ontzien zou ik dus altijd voorkomen dat je "plots" een dot gas moet geven. Net als met elke andere brandstofmotor gewoon eerst de olie op temperatuur brengen en bij koude motor hoge en lage toerentallen gewoon voorkomen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
remkot5
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 19.02.2013 - 21:29
Locatie: Noord Brabant

Over de benzine standkachel en super 98 benzine. Ik tank altijd premium 98, ik heb ervaring dat de E10/ euro 95 vanwege de ethanol bij weinig km's wat sneller 'om' gaat, al na een weekjeof 4 a 6. Ik wil deze E10/ euro 95, dan dus niet in 't leiding werk van en in het benzine gestookte standkachelsysteem hebben staan tijdens de 10 maanden van het jaar dat ik de standkachel niet gebruik. Dit met mogelijk risico op vervuiling en reparatie/vervanging van de standkacheltot gevolg.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996
Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Dank voor alle info. Jammer dat Volvo daarover niet meer vertelt in de handleiding.

@gouwe. Inderdaad bedoelde ik de ventilator v interieur verwarming. Ik testte dat omdat ik begreep dat de standkachel ook met warme motor gebruikt zou worden voor verwarming interieur.
Ik heb nog niet precies helder of het indd raadzaaam is om op stroom n snelweg te rijden en daar dmv Hold de benzinemotor te gebruiken die dan nog koud is. Of maakt dat indd nietts uit doordat Volvo dan toch nog deels electromotor gebruikt? Dan heb ik dat goed begrepen :-). Overigens, alleen op stand Hybride kan gebruik gemaakt worden van Predictive Energy. Gebruik je dat ook wel eens, of echt alleen maar op stand Pure?
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

toch nog kleine aanvulling, Volvo monteur vertelde me , op mijn vraag hoe de ERAD zo goed mogelijk te gebruiken/ te sparen, er gekozen kan worden om zo min mogelijk te schakelen tussen stroom en benzine door bijv af en toe op Power stand te rijden waardoor motor niet steeds uit en aan hoeft. In het kader v deze thread, zou dat niet ook een goede optie zijn voor verwarming, ontzien koude motor, minder schakelen, betere opwarming motor, etc ? De AWD stand werd daarvoor afgeraden omdat dan ook continue de electromotor meedraait, naast de benzinemotor.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

remkot5 schreef: 20.02.2024 - 14:56 ...... Ik wil deze E10/ euro 95, dan dus niet in 't leiding werk van en in het benzine gestookte standkachelsysteem hebben staan tijdens de 10 maanden van het jaar dat ik de standkachel niet gebruik. Dit met mogelijk risico op vervuiling en reparatie/vervanging van de standkacheltot gevolg.
Dat lijkt mij een goed idee!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bartvolvo2 schreef: 21.02.2024 - 20:35 @gouwe. Inderdaad bedoelde ik de ventilator v interieur verwarming. Ik testte dat omdat ik begreep dat de standkachel ook met warme motor gebruikt zou worden voor verwarming interieur.
Ben wel benieuwd hoe jij de ventilator helemaal uit zet? Bij mij staat de ECC altijd op auto. Maar als je ventilator idd uit staat zal je standkachel het niet doen.
Bartvolvo2 schreef: 21.02.2024 - 20:35 Ik heb nog niet precies helder of het indd raadzaaam is om op stroom n snelweg te rijden en daar dmv Hold de benzinemotor te gebruiken die dan nog koud is. Of maakt dat indd nietts uit doordat Volvo dan toch nog deels electromotor gebruikt? Dan heb ik dat goed begrepen :-). Overigens, alleen op stand Hybride kan gebruik gemaakt worden van Predictive Energy. Gebruik je dat ook wel eens, of echt alleen maar op stand Pure?
Ik heb hierboven al uitgelegd dat Volvo allemaal maatregelen heeft genomen om de belasting van een koude motor na overschakelen van elektrisch naar benzine zo laag mogelijk te houden. Juist met een koude motor naar de snelweg toe rijden is m.i. meer belastend, want verschillende en hogere toerentallen. Ik schakel dus meestal van Pure naar Hold als ik op snelheid ben.
Ik heb die predictive energy functie volgens mij niet en gebruik ook de Volvo navi niet (wat mij een voorwaarde lijkt) maar Waze via carplay. Ik rijd dus idd altijd in Pure (ingesteld in mijn persoonlijk profiel) en gebruik de hold functie om de accu te sparen voor waar de elektromotor het meest efficiënt is (en dat is niet op de snelweg met 100km/uur).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bartvolvo2 schreef: 21.02.2024 - 20:50 toch nog kleine aanvulling, Volvo monteur vertelde me , op mijn vraag hoe de ERAD zo goed mogelijk te gebruiken/ te sparen, er gekozen kan worden om zo min mogelijk te schakelen tussen stroom en benzine door bijv af en toe op Power stand te rijden waardoor motor niet steeds uit en aan hoeft. In het kader v deze thread, zou dat niet ook een goede optie zijn voor verwarming, ontzien koude motor, minder schakelen, betere opwarming motor, etc ? De AWD stand werd daarvoor afgeraden omdat dan ook continue de electromotor meedraait, naast de benzinemotor.
Ik denk dat je de ERAD vooral ontziet door niet als een dolle elke keer binnen de 6 seconden op de 100 te willen zitten. Verder werkt de ERAD ook in AWD niet continu, maar alleen bij gasgeven en niet bij een constante snelheid. Dus nee, m.i. voegt de power stand niets toe aan het verlengen van de levensduur van de ERAD of de benzinemotor. Immers in de Powerstand maakt je motor veel meer toeren en blijft deze langer hangen in een lagere versnelling. Als er iets niet goed is voor de levensduur van je motor, dan is dat met een koude motor lang met te hoge toeren rijden.
Hybrid mode is m.i. vooral een stand voor gemakzuchtige mensen die zelf niet kunnen of willen nadenken over de techniek en hoe daar het beste/meest duurzaam mee omgesprongen kan worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Nogmaals dank voor de aanvulling. Het wordt steeds duidelijker. :-). De ventilator kan gewoon helemaal uit als je op Off drukt (helemaal links van het balkje met vent.standen). Ook is het mogelijk de airco uit te schakelen en toch de automatische klimaatstand te gebruiken. @Gouwe, Ben wel benieuwd, blijft bij jou altijd de ventilator draaien?
Gebruikersavatar
Bartvolvo2
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.12.2023 - 12:24

Ik denk overigens dat jij ook het Predictive Energy systeem hebt. Indd gebruikt het dan de navi en voorspelt de beste inzet van de batterij. Punt is dan wel dat je de route moet aanzetten (en naar wens geluid uit). Ik gebruik dit naar mn werkadres en komt steeds precies goed uit. Daar weer opladen en richring huis dezelfde handeling. Wel v belang te checken of navi de route ook ziet zoals jij wilt rijden. Dit is eenvoudig op te slaan in favorieten.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”