Onderhoud bij Volvo merkdealer of niet ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19490
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bouwsema Farmsum gaat als erkend onderhoudsbedrijf verder. Net als Van der Veen in Nijverdal. Dus alles blijft qua onderhoud gewoon via Beesd lopen. Alleen hoeft hij nu de showroom daar niet volgens de importeursnorm te hebben.
Dat is weer wat anders dan een onafhankelijke "specialist", zoals bijv Roelfsema in Tynaarlo.

En nogmaals, mijn ervaring is dat onderhoud aan mijn volvo's bij de niet merkgebonden garage echt niet veel goedkoper is dan bij de dealer. Ik heb het een aantal jaren gedaan in het verleden. Maar ben daar toch van teruggekomen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
pdamink
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16.11.2023 - 09:39

Ik laat mijn Volvo al heel lang onderhouden bij een niet officiële garage. Die kan wel degelijk alle sofware updates verzorgen. Dat was pas nog nodig omdat mijn Zweeds niet zo best is.... Voor de mensen uit mijn omgeving(Oldenzaal): deze zit in Denekamp.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8115
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze Volvo’s gaan al sinds de aankoop bij de dealer, alleen mijn 240 in de jaren ‘90 deed ik zelf.

Regulier onderhoud van de S90 kost me +/-400€ per jaar of omgerekend minder dan 10€/week.
Als dat een probleem wordt heb ik de verkeerde auto gekozen.

Mijn Airbag module is overleden na de garantie periode en toch 90% coulance gekregen bij de dealer wat me bijna 800€ scheelde dus ik zie echt geen reden om een “specialist” op te zoeken want dat bord kan iedere greasemonkey op zijn voorgevel hangen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

BlackcurrantV70 schreef: 23.02.2024 - 09:35 Regulier onderhoud van de S90 kost me +/-400€ per jaar of omgerekend minder dan 10€/week.
Als dat een probleem wordt heb ik de verkeerde auto gekozen. Dus ik zie echt geen reden om een “specialist” op te zoeken, want dat bord kan iedere greasemonkey op zijn voorgevel hangen.
Dat dus! Want zolang alles goed gaat, lijkt het mooi meegenomen, dat een vrije specialist goedkoper is, dan de merkdealer. Maar owee, als het fout gaat. Dan heb je geen aanspraak meer op enige coulance. Dan blijkt goedkoop, achteraf tóch duurkoop te zijn. En juist daarom blijf ik bij de Volvo dealer. Maar iedereen is daar vrij in....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja dit onderwerp is natuurlijk op het forum al vaak voorbij gekomen sinds 2005. Ik heb in totaal drie splinternieuwe nieuwe Volvo s gekocht V70, XC70 en een C30 allen voor 2010. Bij de dealer natuurlijk. DE ervaringen bij de dealer waren in de garantie periode uitstekend tenoemen zeker met een XC70 die 'pechtauto' van het jaar werd genoemd door de Dealer Furness Car toen. Hun service was toen uitmuntend.

Het perspectief voor de oudere auto ligt wat mij betreft genuanceerder.
Hoewel ik gemiddeld genomen tevreden ben over de dealer heb ik de aanname dat de dealer de prijsstelling in de markt zet voor de zakelijke lease markt, in Nederland aftrekpost meestal 50%, en dat voor de particulier/consument die niet aftrekbare kosten veel zwaarder wegen in het eindplaatje 'autokosten'. Daarnaast is de dealer gericht op vervangen=vernieuwen wat ook een prijs opdrijvertje lijkt voor een oudere auto.

Mijn laatste twee reparaties bij de dealer waren niet geheel vlekkeloos mag ik zeggen, moest daarvoor terug naar NL, de France dealer heb ik mij laten afzetten en moet zeggen dat men dat redelijk nonchalant opnam. Dat kan per garage verschillen en niet iedere dealer krijgt de hoofdprijs voor klant tevredenheid zoals bij Hooftman meen ik..:) Toch is voor mijn omstandigheden Volvo Terneuzen een steunpunt uit praktisch oogpunt.

De prijs verschillen tussen de dealer en Volvo specialist/vakgarage voor het simpele reguliere onderhoud laten mij ook kijken naar de specialist/vakgarage die er zeker in Nederland genoeg zijn. ( ja er zijn z.g Volvo specialisten die onvoldoende kennis in huis hebben...)

Ik constateer door de jaren heen dat gemiddelde onderhoud voor vooral de oudere Volvo goedkoper en net zo deskundig buiten de Volvo dealer gevonden kan worden. We worden ook door de Volvo marketing een beetje beïnvloed denk ik....
En als je de olie zelf kunt verversen ben je voor 50 eurie klaar voor mij een groot voordeel. Ieder dus zijn/haar eigen goede keuze afhankelijk van de situatie.......:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bover schreef: 23.02.2024 - 13:16 We worden ook door de Volvo marketing een beetje beïnvloed denk ik....En als je de olie zelf kunt verversen ben je voor € 50,- klaar, voor mij een groot voordeel. Ieder dus zijn/haar eigen goede keuze afhankelijk van de situatie.
Klopt hoor Bob, maar dat is hier al eerder benoemd. Niet iedereen heeft de plaats, en het nodige gereedschap, om zelf dingen aan de auto te kunnen doen. Buiten dat, was pakweg 30 jaar terug, ook nog veel mogelijk, om meer zelf aan de auto te sleutelen. Nu in deze tijd, met al die nieuwere types, computers, elektronica, en toegepaste technieken, is dat een stuk gecompliceerder.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ook die rijdende computers hebben een carterplug, oliefilter en een vuldop. Dat is in die 30 jaar niet veranderd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sterker nog, er is nog veel meer hetzelfde gebleven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27647
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij de EV/PEH toch ook wel nieuwe technieken te vinden die ook hun eigen specifieke onderhoud behoeven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zeker, maar de verbrandingsmotor kan je nog altijd je filters vervangen, oliën, etc.
Remmen en onderstel delen net zo. Het stukje elektromotor zou ikzelf vanaf blijven maar er blijft genoeg over waar je nog altijd aan kunt werken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Waarom denk je dat er een gespecialiseerde opleiding is voor monteurs die aan EV's werken?
Je wilt echt geen oelewapper van zo'n ding hebben. Dat vertel je namelijk niet meer na....
Wiel wisselen, remblokken, ruitenwisservloeistof, dat soort dingen. Maar voor de rest.... lekker afblijven!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ik was erbij toen bv de bougies vernieuwd werden, bij de laatste beurt. Dat kan je toch écht niet meer vergelijken, bij hoe dat vroeger ging. En ja, veel is hetzelfde gebleven: wielen, banden, schokbrekers, veren, ramen, stuur, ruitenwissers, koplampen enz. Maar feit blijft, dat niet iedereen op straat kan gaan liggen, om z,n olie te wisselen! Niet iedereen heeft de juiste spullen in huis. En juist daarvoor hebben we Volvo garages, met goed opgeleide vakmensen. Monteurs zijn tegenwoordig meer specialisten. En ik zit erbij, en kijk er naar....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JeroenSpock schreef: 23.02.2024 - 14:13 Ook die rijdende computers hebben een carterplug, oliefilter en een vuldop. Dat is in die 30 jaar niet veranderd.
Yep Jeroen dat denk ik ook...

Nou Hans...je kun zo in de reclame spot, :-D... het gaat dacht ik niet of je dingen zelf kunt doen op straat liggend zoals je beeldend beschrijft( ), maar of je onderhoud ook elders in een werkplaats kunt doen anders dan bij de Volvodealer. Gezien de reacties hier hangt dat af van wel/geen garantie op auto en leeftijd , zakelijk- of privé rijden en financiële middelen ter beschikking denk ik .

Ik dacht ik informeer eens even bij mij in een van de twee dorps garages vanmiddag: 6 liter 5w/40 en filter wisselen: olie 6l= 72- + 9- oliefilter en 27- half uur werkloon= 108+21,60btw=129,60 Officiële Garage is gewoon een schuur met twee bruggen en mini spuiterij.

Voor remmen, olie en filters en uitlaat is geen Volvo specialist nodig lijkt mij, dat olie aftappen en filtertje wisselen is al eeuwig hetzelfde..In mij ogen is het verzekeren van pech onderweg ook prima te regelen zonder Premium card, maar het is waar met die Card: 'het gemak dient dan weer de mens.' heeft menigeen met pech reeds bewezen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

JeroenSpock schreef: 23.02.2024 - 14:13 Ook die rijdende computers hebben een carterplug, oliefilter en een vuldop. Dat is in die 30 jaar niet veranderd.
Schijnbaar 😉

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-ri ... werkplaats
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

Ik probeer mijn auto zo goed mogelijk zelf te onderhouden en APK waardig te houden. 1x per jaar kom ik bij de dealer voor een beurt en APK. De APK is dan gratis en bij het onderhoud komt eventueel naar voren wat ik niet heb kunnen weten of doen. Als ik zelf bijvoorbeeld de bougies en de filters heb gedaan dan vertel ik dat en wordt het niet in rekening gebracht. Je moet zelf natuurlijk wel enige handigheid hebben en het moet natuurlijk ook wel een beetje je hobby zijn. Maar omdat het onderhoud bij de dealer is krijg ik toch voor een jaar de Volvo Assistance en heb ik geen ANWB lidmaatschap nodig. Heb een keer accuproblemen gehad dan je wordt netjes thuis geholpen. Bij de ANWB moet je daarvoor de thuishulp lidmaatschap hebben. Ik zit al meer dan 40 jaar bij dezelfde dealer en dat bevalt mij prima.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans Eilander schreef: 23.02.2024 - 17:39 Ik was erbij toen bv de bougies vernieuwd werden, bij de laatste beurt. Dat kan je toch écht niet meer vergelijken, bij hoe dat vroeger ging.
Want je haalt nu een bobine los in plaats van een bougie die naar een verdelerkap gaat?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Ik was dit onderwerp begonnen en lees behoorlijk veel verschillende reacties hier. Over het algemeen lijkt men te blijven bij de garage die het best bevallen is en dat is natuurlijk wel logisch.
Omdat ik mijn Volvo XC40 uit 2020 pas een paar maanden heb, denk ik eerst maar eens naar een officiële Volvo garage te gaan voor de nodige software updates.
En kijken hoe deze Volvo garage bevalt.
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Anders een keer per jaar of twee jaar naar de dealer. Krijg je ook de updates.
Mijn XC70 is inmiddels 20 jaar en laatste keer ook nog een update gekregen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 24.02.2024 - 12:05
Hans Eilander schreef: 23.02.2024 - 17:39Ik was erbij toen bv de bougies vernieuwd werden, bij de laatste beurt. Dat kan je toch écht niet meer vergelijken, bij hoe dat vroeger ging.
Want je haalt nu een bobine los, in plaats van een bougie die naar een verdelerkap gaat?
Hoe kom je daar nu bij?? Heb jij het al eens geprobeerd bij een XC40? Nu weet ik wel uit je blog, dat jij een zeer goede sleutelaar bent. Maar vroeger trok je de bougiekap los, en met een speciale (universele) bougiesleutel, kon je zo de bougie losdraaien, en de nieuwe er weer in. Kapje er op en klaar. Maar nu moet eerst de boven kap los met torqs. Dan hebben ze een speciale lange sleutel, want schijnbaar zit de bougie nogal diep, en kan die er dan pas uit. Ik was zelf een beetje verbaasd. Ik heb niks gezien van een bobine losdraaien. Maar ik moet toegeven, al zeker 30 jaar niks meer aan de auto te doen, dan voorheen nog wel, winter en zomerbanden wisselen. Maar dat doe ik niet meer sinds10 jaar.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee niet bij een XC40 maar wel redelijk recent bij een modern 1.0 blok.
Hierin zitten ze zelfs onder een hoek.

Veel motoren hebben tegenwoordig gewoon een bobine per cilinder, die haal je los en vervolgens draai je zo de bougie los.
Hetzij wat dieper dan jij gewend was, of ook met een andere maat dan dop 16 maar dat is echt geen enorme verandering ondanks dat het er wat anders uit ziet tegenwoordig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”