Onderhoud bij Volvo merkdealer of niet ?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
LvdK
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.01.2024 - 20:39
Locatie: Friesland

Ik vroeg me af hoeveel eigenaren van een XC40 hun onderhoud bij een officiële Volvo dealer laten doen.
Ik weet dat alleen een Volvo dealer de Volvo software updates kan uitvoeren en ik denk dat alleen daarin het onderhoud zal verschillen met dat van een niet merk gebonden garage.
Voor een recent elektrisch of hybride model kan ik me voorstellen dat je naar een Volvo dealer gaat omdat de auto middels die software updates elke keer verbeterd wordt.
Maar bij de wat oudere benzine modellen (bij mij XC40 T2 uit 2020) lijken me die software updates niet echt veel meer toe te voegen, dus kan ik voor onderhoud ook wel naar een niet-Volvo garage gaan lijkt mij.
Een beetje goede garage heeft zeker apparatuur om het OBD storing geheugen uit te lezen. Komen daar onbekende specifieke Volvo-gebonden fout codes uit, dan kan zo'n garage vast wel een Volvo vakgenoot raadplegen over deze zeldzame foutcodes en zo toch de nodige reparaties uitvoeren.
Ik denk dat ik bij een niet merk gebonden garage heel wat goedkoper terecht kan !
Hoe denken andere eigenaren hierover ?
- Volvo XC40 T2 R-Design, 2020 -
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Mijn Volvo specialist kan even veel als een dealer. Behalve als het om terug roep acties gaat. En is inderdaad goedkoper, want in mijn geval is de overhead bij hem gewoon een stuk kleiner dan bij de dealer.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik ga ook niet meer naar een Volvo dealer. In het verleden heb ik helaas eigenlijk alleen maar teleurstellingen en hoge (in mijn ogen soms ook onterechte) kosten meegemaakt.
Ik heb nu een bedrijf gevonden waar ik me als klant gewaardeerd en gerespecteerd voel en kennis van zaken hebben waar een gemiddelde dealer een puntje aan kan zuigen. Het is een eind rijden maar ik heb het er graag voor over!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Er zijn genoeg Volvo specialisten die het zelfde doen voor minder, met originele onderdelen en uitlees apparatuur.
Na mijn laatste onderhoud beurt (standaard beurt en 4 nieuwe remmen 1500,-) besloten om vanaf nu ook over te stappen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Hier nog een overstapper naar een Volvo specialist. De kosten bij de dealer zijn exorbitant, de behandeling is super onpersoonlijk en de wachttijd voor een afspraak is idioot. Op al deze punten scoort de specialist veel beter.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat je hier heel erg generaliseert. Niet elke dealer is hetzelfde net als de specialist dat niet is. En voor de TS: lekker doen wat jij wilt als het goedkoper moet. Ik voel me helemaal happy met mijn dealer. Kost wat, heb je ook wat (vind ik).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 677
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Hoezo generaliseren? Het is gewoon een vraag van TS en daar reageert men op. En uit de reeds 5 gegeven reacties voor jou blijkt dat men de dealer liever links laat liggen.
En ik denk als er meer reacties komen dat die trend zich voortzet....
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik vind de prijzen van een dealer ook te hoog voor wat hij biedt. Want welk verschil maakt hij nu echt tov een goede specialist?
Dat hij bijvoorbeeld echt alle reparaties kan uitvoeren? De levenslange garantie op onderdelen? De Volvo Assistance?
Vaak zijn dat services die je zelf betaalt door de hoge prijzen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Ik generaliseer niet. Ik raporteer mijn persoonlijke ervaring en zeg niets over andere dealers of over andere specialisten.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kick schreef: 18.02.2024 - 16:42 Hoezo generaliseren?
Ik reageer op de reactie van mijn voorganger........
En ik herken me absoluut niet in die generalisatie die daar gemaakt wordt v.w.b. mijn dealer.
En ik vind het helemaal prima als anderen niet naar de dealer gaan. Helemaal lekker zelf weten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Emvee60 schreef: 18.02.2024 - 17:13 Ik generaliseer niet. Ik raporteer mijn persoonlijke ervaring en zeg niets over andere dealers of over andere specialisten.
Lees je post nog eens door, je hebt het over DE dealer en DE specialist (en dat is heel generaliserend m.i.). Beide bestaan niet overigens, want allemaal anders.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Mijn auto's in onderhoud bij Autohus (XC70 en C70) , soms bij Dennis (volservice) als het echt ingewikkeld wordt voor de XC90. Mijn S80 weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat de versleten wiellager bij de Volvodealer pas over 4 (!) weken kon worden vervangen. Wat dat betreft gaat het te goed bij de dealer. Dat laatste zal heel rap veranderen zodra EV gemeengoed wordt. Daar verdienen ze niets aan service beurten, en dan zal de brandstof ocassion (de oudere) een welkome bron worden van inkomsten. Er gaan sowieso fors veel dealers verdwijnen of ze moeten veel mer merken gaan ondersteunen . Voor banden ga ik sowieso nooit naar delaer. Veel te lange wachttijden en te duur en bovendien minder kennis
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Emvee60 schreef: 18.02.2024 - 17:13 Ik generaliseer niet. Ik raporteer mijn persoonlijke ervaring en zeg niets over andere dealers of over andere specialisten.
Door het zo stellig te melden, zonder b.v. ‘ik vind’ er tussen te zetten vind ik dus wel dat je opmerkingen als generaliserend gelezen kunnen worden.

Ik heb, overigens bij meerdere Volvo-dealers en dealerorganisaties, niet de ervaring dat het ‘super onpersoonlijk’ is. Eerder andersom, er wordt goed meegedacht (heb ik meerder voorbeelden van), open gecommuniceerd en ik mag eigenlijk altijd meekijken in de werkplaats als ik dat vraag etc.

Prijzen vergelijk kan ik slecht iets over zeggen, heb de afgelopen jaren geen ervaringen met een specialist.
Maar het zou ook kunnen dat een bepaald probleem bij de dealer, door de ervaring en kennis omdat ze het vaker zien, sneller opgelost kan worden dan bij een specialist, die langer bezig kan zijn met lokaliseren en oplossen van hetzelfde probleem.

Wachttijden tja, dat is wellicht een tijdje een probleem geweest, maar die ervaring heb ik recent niet meer. En dan nog, dat is een meervoudig uit te leggen issue. Is het een personeelstekort? Gebrek aan goede planning? Of juist een ‘vraag overschot’? En in het laatste geval is dat vanwege het succes/goede werk van deze dealer cq. Volvo of juist vanwege het gebrek aan kwaliteit van de auto’s?
En wat zegt het als je wel direct bij je specialist terecht kan, heeft die zijn planning dan gewoon beter op orde of heeft die juist een gebrek aan werk? En zo ja, wat is daar dan weer de reden van? Zijn Volvo’s zulke goede auto’s of is het iets anders (b.v. kwaliteit van werk specialist, wat ook weer goed kan zijn hè).

Daarbij is het mijn ervaring dat de Volvo dealer bij b.v. een beurt ook zal kijken wat nodig is om tot de volgende beurt te komen (qua bandenprofiel, remmerij, etc.) en b.v. niet alleen om de APK te halen of de auto op dat moment rijdend te houden. Maar goed dat zou een specialist niet anders doen neem ik aan.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Ja, je kunt het als je wilt generaliserend lezen, maar zo is het niet bedoeld. N=1.

Door een veel persoonlijker contact bij mijn specialist wordt daar juist veel meer meegedacht dan bij mijn dealer. Zij kennen mij en mijn auto, de dealer ziet alleen een computerscherm.

Wat voor mij ook het vertrouwen in mijn dealer heeft geschaad is de staat van hun leenauto's. Niet erg fris, hoorbaar wiellager en al twee keer een auto met dashboard melding over te laag oliepeil.
Als ze zo met eigen materiaal omgaan, hoe kritisch zijn ze dan op het werk aan mijn auto?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19490
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zo zie je maar weer. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en geeft zijn/haar interpretatie.
Bij onze dealer kennen ze ons en onze auto. Als we binnenkomen worden we "persoonlijk" begroet. En de vervangauto's zijn altijd up to date Ja er zijn ook wel eens wat meningsverschillen of dingen die anders kunnen maar daar komen we wel altijd uit. En ja een auto kost geld. Maar ik ben vooralsnog blij met onze dealer, ook al is de auto 15 jaar oud.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 904
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Per definitie zijn Volvo's in onderhoudskosten bovengemiddeld. Door een specialist te bezoeken zal dat best wat aan kosten schelen. Daar staat levenslange garantie op onderdelen, Volvo Assistance en VOC verlenging tegenover bij de dealer. Als je die voordelen weer uitdrukt in geld, dan ben je bij de dealer niet heel veel duurder uit. Voor de wat oudere Volvo's kennen ze een voordeliger jaarbeurt. Ook ik wordt prima te woord gestaan en hartelijk ontvangen. Bij afwijkende issues wordt altijd vooraf overleg gepleegd. Ik ben voorlopig nog wel bij de dealer te vinden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Als ik me niet vergis heeft forumgebruiker Hans Eilander vorig jaar voor een identieke auto onderzocht wat het prijsverschil was tussen de dealer en de specialist voor een onderhoudsbeurt.
En uiteindelijk was het verschil een paar tientjes
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1022
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Daar ligt mij inderdaad ook iets van bij.
Wij gaan ook gewoon naar de merkdealer, worden vriendelijk te woord gestaan of het nou door de verkoper, de baliemedewerker of de monteur is. We krijgen duidelijke uitleg over de werkzaamheden, en er wordt mee gedacht door bv een uitlaatbeugel te lassen ipv een nieuw uitlaatdeel te monteren.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Henry82 schreef: 19.02.2024 - 09:18 Als ik me niet vergis heeft forumgebruiker Hans Eilander vorig jaar voor een identieke auto onderzocht wat het prijsverschil was tussen de dealer en de specialist voor een onderhoudsbeurt.
En uiteindelijk was het verschil een paar tientjes
Dat is mijn ervaring ook hier in Zweden.
Wat ook een voordeel is van de merkdealer: Wanneer de auto daar is dan lopen ze aan de hand van een lijst ook nog een aantal punten na zoals verlichting, wisserbladen, koelvloeistof, sproeier vloeistof enz enz.
Zo kon de monteur mij vertellen dat de linker stuurkogel een klein beetje speling heeft en dit mogelijk voor de apk een dingetje kan zijn. Je krijgt een uitdraai met punten die zij bekeken hebben en voor de eventuele reparatie een prijsopgave.
Heb ik bij de specialist of elders nooit meegemaakt

En een vriendelijk ontvangst met beleeft personeel.
Onderaan de streep maakt het niet heel veel uit.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8308
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Levenslange garantie op onderdelen bij de dealer? Dat is inclusief kleine lettertjes?
Ook voor auto's van 15 jaar oud? En dat betaald Volvo of de dealer?

Als je Volvo geen garantie meer heeft (de meeste hier waarschijnlijk, grootste deel van nieuwe auto's is lease), wat heb je dan nog bij de dure dealer te zoeken?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”