Bijzonder bijgeluid V40 D3 5-cilinder

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
HesWez
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.02.2024 - 20:34

Beste Volvo-liefhebbers,

Sinds een aantal weken rijd ik een V40 met 5 cilinder diesel. Particulier aangeschaft. Hele fijne auto waar ik ontzettend blij mee ben.

Al vrij snel bemerkte ik een bijzonder bijgeluid, dat uit de motor afkomstig lijkt. Ik zal het zo precies mogelijk proberen te omschrijven.

Er is IN de auto een duidelijke 'dieselklop' te horen, alsof er 1 injector niet helemaal fris is. Deze klop is stationair iets te horen, maar valt vooral op bij zeer lage belasting rijdend. Bijvoorbeeld 30km/uur in de 3e versnelling. Zodra er iets gas gegeven (belast) wordt, is het direct weg. Het geluid is zeer zeker afkomstig van de motor, loopt precies met het toerental mee op. Vreemd genoeg zijn deze geluiden op de bestuurdersstoel veel duidelijker aanwezig dan op de bijrijdersstoel.

Buiten de auto is van deze klop NIETS waarneembaar. De motor loopt prachtig rond en tikt of klopt niet. Vandaar dat ik dus ook geen injector verdenk.

En nu het vreemde. Zodra ik (met deze constante snelheid van 30km/u) een bocht linksaf maak, is het onmiddelijk weg. Zodra je weer rechtuit gaat, is het ook onmiddelijk terug. Het lijkt erop dat de zijwaartse kracht die optreedt in een bocht het geluid op een of andere manier opheft.

Ook is de motor 'onrustig' bij gas loslaten vanaf hogere toerentallen. Ook hier geldt precies hetzelfde, doe je dit in een bocht dan is het onmiddelijk weg.

Iemand een idee wat zou de oorzaak kunnen zijn of waar ik moet zoeken?

Erik.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zit het niet in de aandrijflijn?
Of heel gek, de uitlaat die ergens tegenaan komt? Met belasting of een bocht komt die net iets anders in de rubbers te hangen waardoor het weg zijn zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HesWez
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.02.2024 - 20:34

Aandrijflijn lijkt me niet, het is er ook bij 'vrijloop' (het is een handbak).

Ik begin steeds meer te denken aan een motorsteun. Maar welke? Welke is het meest kwetsbaar bij deze motoren?
Plaats reactie

Terug naar “V40”