Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit
Geplaatst: 20.02.2024 - 11:49
Volvo faseert alle 2G/3G netwerk modules uit.
Voor Volvo heeft dit impact op de connected services, zoals Volvo Cars app remote functies, On Call, eCall en infotainment apps.
Het uitfaseren van het 2G/3G netwerk treft oudere modellen met een 2G/3G modem, die niet ge-upgrade kunnen worden naar 4G/5G. Het gaat om modellen op het EUCD platform met 2G/3G tot en met MY18 60-serie, S80, V70 en XC70. Daarnaast de V40 en V40 Cross Country
en ook de XC90, S90 en V90 tot en met 2016w45. Volvo stopt per 1 december 2023 met het aanbieden van een 2-jarig Volvo On Call abonnement. 1-jaar verlenging blijft mogelijk tot naar verwachting eind 2024.
Voor nieuwere modellen met een 2G/3G/4G modem (TEM4G/2016w46-) is het belangrijk om software te downloaden zodra beschikbaar, want de huidige software ondersteunt geen voice support! Deze software is inbegrepen in Service 2.0 vanaf 2024w14 en is niet los verkrijgbaar.
Wel als total upgrade voor de onafhankelijke VIDA gebruiker. Dit is de enige manier om eCall (112) werkend te houden. Op het moment dat het 2G/3G netwerk inderdaad gesloten wordt, zal eCall niet langer werken voor genoemde modellen. De huidige situatie is dat dit leidt tot een APK afkeur. Omdat het eCall systeem toen nog niet verplicht was zal Volvo On Call daarom uitgebouwd kunnen worden om te voldoen aan de APK regelgeving.
Connected services houd in:
Infotainment apps, eCall/SOS/ACN and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote
services:
• Car Locator: Locates the vehicle on the map.
• Remote door lock and unlock: Also includes door, window, and tailgate status.
• Vehicle Dashboard: Information such as fuel level, distance, and speed. Warnings such as low brake fluid and broken light bulb. Updated after key out.
• Heater starts: Starts the fuel operated auxiliary heater. For hybrid vehicles, this also starts seat and steering wheel heating depending on vehicle configuration and market.
• Driving Journal: Logs trips data such as log start and end positions, distance, duration, and fuel consumption.
• Send to Car: Send points of interest to the vehicle’s navigation system.
• Vehicle Information: Displays data such as model, registration number, and vehicle identification number VIN number.
• Twin engine functions: Battery Level, range, charging status and charging locations.
• Diagnostics: Troubleshoots the mobile phone information such as OS version.
• Account Management: Volvo ID management and subscription status.
• Automatic Crash Notification: If the supplemental restraints system Module (SRS) detects a collision, an alarm is automatically sent to the Volvo On Call service centre.
• Emergency Help: Pressing the SOS button sends message to the Volvo On Call Service centre and opens a voice line to the vehicle. An immediate dispatch of police, ambulance, or other relevant assistance is initiated.
• Roadside Assistance: Pressing the On Call button puts the driver in contact with the Volvo On Call service centre who will guide a recovery service to the vehicle.
• Theft Notification: The Volvo On Call service centre is notified when the vehicle’s theft alarm is triggered and will inform the vehicle owner.
• Stolen vehicle tracking: In case of theft, the Volvo On Call service centre can track the vehicle by satellite.
• Remote doors unlock: A request to the Volvo On Call service centre to unlock a customer’s vehicle.
• Remote vehicle immobilization: The vehicle cannot be started unless it is unblocked by the Volvo On Call service centre.
Voor Volvo heeft dit impact op de connected services, zoals Volvo Cars app remote functies, On Call, eCall en infotainment apps.
Het uitfaseren van het 2G/3G netwerk treft oudere modellen met een 2G/3G modem, die niet ge-upgrade kunnen worden naar 4G/5G. Het gaat om modellen op het EUCD platform met 2G/3G tot en met MY18 60-serie, S80, V70 en XC70. Daarnaast de V40 en V40 Cross Country
en ook de XC90, S90 en V90 tot en met 2016w45. Volvo stopt per 1 december 2023 met het aanbieden van een 2-jarig Volvo On Call abonnement. 1-jaar verlenging blijft mogelijk tot naar verwachting eind 2024.
Voor nieuwere modellen met een 2G/3G/4G modem (TEM4G/2016w46-) is het belangrijk om software te downloaden zodra beschikbaar, want de huidige software ondersteunt geen voice support! Deze software is inbegrepen in Service 2.0 vanaf 2024w14 en is niet los verkrijgbaar.
Wel als total upgrade voor de onafhankelijke VIDA gebruiker. Dit is de enige manier om eCall (112) werkend te houden. Op het moment dat het 2G/3G netwerk inderdaad gesloten wordt, zal eCall niet langer werken voor genoemde modellen. De huidige situatie is dat dit leidt tot een APK afkeur. Omdat het eCall systeem toen nog niet verplicht was zal Volvo On Call daarom uitgebouwd kunnen worden om te voldoen aan de APK regelgeving.
Connected services houd in:
Infotainment apps, eCall/SOS/ACN and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote
services:
• Car Locator: Locates the vehicle on the map.
• Remote door lock and unlock: Also includes door, window, and tailgate status.
• Vehicle Dashboard: Information such as fuel level, distance, and speed. Warnings such as low brake fluid and broken light bulb. Updated after key out.
• Heater starts: Starts the fuel operated auxiliary heater. For hybrid vehicles, this also starts seat and steering wheel heating depending on vehicle configuration and market.
• Driving Journal: Logs trips data such as log start and end positions, distance, duration, and fuel consumption.
• Send to Car: Send points of interest to the vehicle’s navigation system.
• Vehicle Information: Displays data such as model, registration number, and vehicle identification number VIN number.
• Twin engine functions: Battery Level, range, charging status and charging locations.
• Diagnostics: Troubleshoots the mobile phone information such as OS version.
• Account Management: Volvo ID management and subscription status.
• Automatic Crash Notification: If the supplemental restraints system Module (SRS) detects a collision, an alarm is automatically sent to the Volvo On Call service centre.
• Emergency Help: Pressing the SOS button sends message to the Volvo On Call Service centre and opens a voice line to the vehicle. An immediate dispatch of police, ambulance, or other relevant assistance is initiated.
• Roadside Assistance: Pressing the On Call button puts the driver in contact with the Volvo On Call service centre who will guide a recovery service to the vehicle.
• Theft Notification: The Volvo On Call service centre is notified when the vehicle’s theft alarm is triggered and will inform the vehicle owner.
• Stolen vehicle tracking: In case of theft, the Volvo On Call service centre can track the vehicle by satellite.
• Remote doors unlock: A request to the Volvo On Call service centre to unlock a customer’s vehicle.
• Remote vehicle immobilization: The vehicle cannot be started unless it is unblocked by the Volvo On Call service centre.