Volvo-baas Jim Rowan voorziet een ‘geweldige groei’ voor EV’s.
Geplaatst: 20.02.2024 - 16:11
Ik heb een betaald digitaal Auto review artikel gedownload en daar staat onderstaand beschreven een opinie/ De Spanning in stekkerland van Jaap Peters Auto Review. de tekst citaat:
"" Het rommelt in de stekkerwereld. De verminderde vraag, hoge productiekosten, wegvallende overheidssubsidies en leveringsproblemen brengen automerken tot wanhoop. Elke week is er wel een CEO die zijn onvrede uitspreekt. Voormalig Toyota-baas Akio Toyoda gaat het verst. Hij beweert dat het marktaandeel van elektrische auto’s nooit boven de 30 procent zal uitkomen.
Sterker nog: Toyota-baas Akio Toyoda ziet de personenauto met alleen een verbrandingsmotor helemaal niet verdwijnen, ongeacht welke vooruitgang EV’s nog gaan boeken. Maar tegenover de pessimist staat een onverbeterlijke optimist.
VOLVO BAAS Jim Rowan voorziet een ‘geweldige groei’ voor de EV-markt. Dat zei hij op het World Economic Forum in Davos. Al in 2030 wil Volvo alleen nog elektrische auto’s bouwen. Rowan denkt dat het Volvo-publiek best meer geld wil besteden aan een elektrische auto en weigert vooralsnog mee te doen met de door Tesla ingezette prijzenoorlog.
Bij Tesla zelf wisselen optimisme en pessimisme elkaar af. De Model Y was vorig jaar wereldwijd het bestverkochte model, voor het eerst ging die eer naar een elektrische auto. Maar tegelijk waarschuwt Elon Musk voor de toekomst van Tesla als er geen maatregelen komen tegen de invasie van goedkope Chinese auto’s, die met staatssteun worden gebouwd.
Musk had meer slecht nieuws: de meest recente kwartaalcijfers vielen tegen (onder meer vanwege de eigen prijs-verlagingen) en BYD haalde Tesla eind 2023 in als grootste EV-producent. Het gesternte van de elektrische auto is op dit moment ongunstig. We zijn nog lang niet af van de discussies tussen voor- en tegenstanders. De strategen van de automerken zijn niet te benijden met al die factoren waarop ze geen invloed hebben, zoals de gebrekkige laadinfrastructuur en overbelaste stroomnetten, de afgebouwde subsidies en alle geopolitieke spanningen.
Tegelijk denderen de ontwikkelingen door. Bij Honda bijvoorbeeld, dat af wil van zware en grote elektrische auto’s en precies heeft uitgestippeld hoe ze dat gaan doen.Vanaf 2026 komen de Japanners met een nieuwe reeks elektrische modellen, onder de noemer ‘0-serie’. Daarmee zegt Honda terug naar de oorsprong te gaan, waarbij het nieuwe auto’s vanaf nul creëert. De nul staat ook voor ‘nul milieu-belasting’ en ‘nul dodelijke verkeersongelukken’ met Honda-motoren en -auto’s.""
Einde citaat
Dat lijkt dan weer op de Volvo filosofie/marketing..
Tot zover ...
"" Het rommelt in de stekkerwereld. De verminderde vraag, hoge productiekosten, wegvallende overheidssubsidies en leveringsproblemen brengen automerken tot wanhoop. Elke week is er wel een CEO die zijn onvrede uitspreekt. Voormalig Toyota-baas Akio Toyoda gaat het verst. Hij beweert dat het marktaandeel van elektrische auto’s nooit boven de 30 procent zal uitkomen.
Sterker nog: Toyota-baas Akio Toyoda ziet de personenauto met alleen een verbrandingsmotor helemaal niet verdwijnen, ongeacht welke vooruitgang EV’s nog gaan boeken. Maar tegenover de pessimist staat een onverbeterlijke optimist.
VOLVO BAAS Jim Rowan voorziet een ‘geweldige groei’ voor de EV-markt. Dat zei hij op het World Economic Forum in Davos. Al in 2030 wil Volvo alleen nog elektrische auto’s bouwen. Rowan denkt dat het Volvo-publiek best meer geld wil besteden aan een elektrische auto en weigert vooralsnog mee te doen met de door Tesla ingezette prijzenoorlog.
Bij Tesla zelf wisselen optimisme en pessimisme elkaar af. De Model Y was vorig jaar wereldwijd het bestverkochte model, voor het eerst ging die eer naar een elektrische auto. Maar tegelijk waarschuwt Elon Musk voor de toekomst van Tesla als er geen maatregelen komen tegen de invasie van goedkope Chinese auto’s, die met staatssteun worden gebouwd.
Musk had meer slecht nieuws: de meest recente kwartaalcijfers vielen tegen (onder meer vanwege de eigen prijs-verlagingen) en BYD haalde Tesla eind 2023 in als grootste EV-producent. Het gesternte van de elektrische auto is op dit moment ongunstig. We zijn nog lang niet af van de discussies tussen voor- en tegenstanders. De strategen van de automerken zijn niet te benijden met al die factoren waarop ze geen invloed hebben, zoals de gebrekkige laadinfrastructuur en overbelaste stroomnetten, de afgebouwde subsidies en alle geopolitieke spanningen.
Tegelijk denderen de ontwikkelingen door. Bij Honda bijvoorbeeld, dat af wil van zware en grote elektrische auto’s en precies heeft uitgestippeld hoe ze dat gaan doen.Vanaf 2026 komen de Japanners met een nieuwe reeks elektrische modellen, onder de noemer ‘0-serie’. Daarmee zegt Honda terug naar de oorsprong te gaan, waarbij het nieuwe auto’s vanaf nul creëert. De nul staat ook voor ‘nul milieu-belasting’ en ‘nul dodelijke verkeersongelukken’ met Honda-motoren en -auto’s.""
Einde citaat
Dat lijkt dan weer op de Volvo filosofie/marketing..
Tot zover ...