Pagina 1 van 1

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 10:30
door AdB1955
Als ik mijn auto start zie ik in het display heel kort een lijstje items. Fijn dat alles groen kleurt maar waarom verdwijnt het na amper drie tellen zodat ik nauwelijks kan zien wát er allemaal gecheckt is? Dan kun je het m.i. net zo goed weglaten. De afbeelding van de auto in hetzelfde display verdwijnt daarentegen pas nadat ik enkele honderden meters gereden heb en allang heb vastgesteld of de portieren dicht zijn en de gordels zijn omgedaan. Vreemd. En stel nu dat iets niet in orde is, blijft het beeld van die checklist dan langer hangen zodat ik weet wát er aan de hand is?

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 10:43
door fredhead
Dan krijg je een melding op het scherm van de boardcomputer.

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 10:59
door Hans Eilander
AdB1955 schreef: 21.02.2024 - 10:30 En stel nu dat iets niet in orde is, blijft het beeld van die checklist dan langer hangen zodat ik weet wát er aan de hand is?
Klopt, zelfs als de bandenspanning niet op orde is. Alleen wel jammer, dat dan niet weergegeven word welk wiel precies. Bij mijn vorige Grandland, kon je precies de druk van elk wiel apart zien. Bij deze XC40 niet. (De afbeelding van de auto in je display, kun je direct wegdrukken met de O rechts op het stuur.)

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 11:11
door Emmevi
Dan krijg je een melding dat het niet goed is, anders krijg je een lijst van honderden sensoren die zeggen dat er niets aan de hand is.
Net zoals bij bv de Ford Escort van 1982; is de oliedruk goed dan zie je niets, is de oliedruk laag dan krijg je een melding.

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 11:47
door lint
Dat is inderdaad de gedachte achter de check op foutmeldingen.

check voor wegrijden

Geplaatst: 21.02.2024 - 12:02
door TonH53
Hans Eilander schreef: 21.02.2024 - 10:59
AdB1955 schreef: 21.02.2024 - 10:30 En stel nu dat iets niet in orde is, blijft het beeld van die checklist dan langer hangen zodat ik weet wát er aan de hand is?
Klopt, zelfs als de bandenspanning niet op orde is. Alleen wel jammer, dat dan niet weergegeven word welk wiel precies. Bij mijn vorige Grandland, kon je precies de druk van elk wiel apart zien. Bij deze XC40 niet. (De afbeelding van de auto in je display, kun je direct wegdrukken met de O rechts op het stuur.)
Ik heb een keer een lekke band gehad op de A15, maar ik kon op het middenscherm zien dat het rechtsachter was.

check voor wegrijden

Geplaatst: 23.02.2024 - 18:59
door dimitripb
Dat lijstje is meer een gimmick. Eigenlijk zit je niet te wachten op een overzicht met wat allemaal wel goed is. Je wil een melding over een systeem dat niet door de check komt. Als het langer blijft staan gaan mensen zich daar weer aan ergeren.

check voor wegrijden

Geplaatst: 25.02.2024 - 16:46
door Annemia
Hans Eilander schreef: 21.02.2024 - 10:59
AdB1955 schreef: 21.02.2024 - 10:30 En stel nu dat iets niet in orde is, blijft het beeld van die checklist dan langer hangen zodat ik weet wát er aan de hand is?
Klopt, zelfs als de bandenspanning niet op orde is. Alleen wel jammer, dat dan niet weergegeven word welk wiel precies. Bij mijn vorige Grandland, kon je precies de druk van elk wiel apart zien. Bij deze XC40 niet. (De afbeelding van de auto in je display, kun je direct wegdrukken met de O rechts op het stuur.)
Bij mijn auto kun je, als ik me goed herinner, wel zien om welk wiel het gaat. Heb het één keer gehad en kreeg keurig de melding dat er bij één wiel onvoldoende lucht in de band zat.

check voor wegrijden

Geplaatst: 25.02.2024 - 18:09
door AlbVolvo
Mijn vrouw bij thuiskomst had ook een melding van te lage bandenspanning (~4 jaar geleden); geen melding om welke band het ging. Ik heb toen een rondje om de auto gelopen en 't zag er allemaal goed uit, geen wangen. Dus ik dacht: die zit net onder de de meldgrens (wat die ook moge zijn); morgenavond rij ik wel langs het benzinestation om hem op te pompen. Volgende ochtend rijdt ze op de A20 en op het meest ongelukkige stuk (geen vluchtstrook alleen een 5-baans met een dubbele afrit) hoort ze de band heel hard klapperen, ze vond hem al een beetje onrustig sturen, maar het waaide; ze dacht dat het daar aan lag. Affijn, verderop op de vluchtstrook gezet: blijkt vrijwel de hele band er afgereden te zijn.
Alles uiteindelijk goed afgelopen, maar ze zat wel in de piepzak.

Wat ik zeer merkwaardig vond is:
1 - dat niet werd aangegeven om welke band het ging
2 - wat de bandenspanning was op dat moment
3 - dat er geen alarm afging toen de bandenspanning op een zeer bedenkelijk niveau was gekomen (het signaal van Geen Gordel Aan wordt ook steeds doordringerder.

Een pluspunt is wel dat de auto nog steeds goed bestuurbaar was.

check voor wegrijden

Geplaatst: 26.02.2024 - 00:11
door Jers3n
Maar dan is de vraag of die merkwaardigheden wel helemaal terecht zijn.
Had je namelijk de bandenspanning wel meteen gecontroleerd èn gereset, dan was de melding de volgende dag opnieuw verschenen en had dat het signaal moeten zijn dat er wel echt iets aan de hand was.
Kortom ik vind het dan weer best merkwaardig dat je bij een toch wel cruciaal iets als banden (immers het enige contact met de weg) die afweging zo maakt.
Had je b.v. bij het signaal ‘olie-peil laag’ ook zonder dit echt te (laten) controleren door laten rijden?
(Ik weet het, is een niet helemaal eerlijke vergelijking omdat in de nieuwere Volvo’s geen fysieke meetstok meer aanwezig is)

Overigens is het bij een systeem dat de bandenspanning via de ABS-sensoren controleert volgens mij niet mogelijk om een exacte spanning aan te geven. Een bepaalde afwijking in omwentelingssnelheid (als gevolg van afwijkende bandenspanning) wordt gedetecteerd, niet wat de exacte bandenspanning is.

check voor wegrijden

Geplaatst: 26.02.2024 - 09:00
door Emmevi
Jers3n schreef: 26.02.2024 - 00:11 Overigens is het bij een systeem dat de bandenspanning via de ABS-sensoren controleert volgens mij niet mogelijk om een exacte spanning aan te geven
Klopt, bij mijn motor is dit wel mogelijk want hier zit in elk wiel een druksensor ingebouwd. Deze zijn nu aan vervanging toe ivm ingegoten batterij leeg, kost zo’n €150 per wiel……..

check voor wegrijden

Geplaatst: 26.02.2024 - 12:38
door Nomad
Volvo maakt geen gebruik meer van druksensoren, maar gebruikt de data van de abs om te detecteren of een band leeg loopt. Je kunt wel degelijk druksensoren monteren en met een softwareaanpassing de druk per band zien.

check voor wegrijden

Geplaatst: 26.02.2024 - 15:50
door Hans Eilander
Bij mij zit het er niet op. Ik krijg wél een melding als de bandenspanning te laag is. Maar moet zelf ff uitzoeken, welke band het is. Bij Opel kon ik (Mokka en Grandland) per band de spanning zien. Dat vind ik wel zo makkelijk. ik controleer de spanning rondom, elke 4 weken.

check voor wegrijden

Geplaatst: 06.03.2024 - 16:25
door wurtel
Ik heb tweemaal een melding gehad dat er "iets" niet goed was met de bandenspanning. Beide keren gecontroleerd en geen afwijking gevonden, gewoon gereset en geen probleem. Het zou ook aan oneven slijtage kunnen liggen maar daar zag ik ook niets van terug (en bij de volgende beurt werd er ook niets van gemeld).

Overigens blijft de afbeelding van de auto langer staan als je b.v. een achterdeur open hebt gehad om een boodschappentas te plaatsen (dus de auto denkt dat er iemand mogelijk ingestapt is maar geen gordel om gedaan heeft; ook al heeft de auto sensoren of iemand wel op de stoel zit. Misschien ivm. kleine kinderen die de sensor niet triggert?). Inderdaad weg te drukken door de O.