De methode die Joep gebruikt werkt ook op de bakken van Volvo.
Zolang je maar voor genoeg olie zorgt is het niet zo spannend.
lint schreef: ↑25.02.2024 - 13:52
Bij een flush wordt wel meer verontreiniging verwijderd dan bij een drain and film.
Soms moet je dat ook niet willen.
Zijn genoeg voors en tegens voor beide methoden en dan is het zeker met een oudere bak nog wel eens verstandiger om het te doen zoals Joep doet en Jeroen dus oppert of om gewoon de oude olie af te tappen, verse erin en binnenkort nog een keer te verversen.
Ik vraag me dat af FredHead of je de methode van Joep wel kunt gebruiken bij Volvo, want kun je bij de Aisin bakken wel de carterpan verwijderen? Ik heb begrepen dat het filter in ieder geval niet zo maar te vervangen is.
Verder vind ik de uitleg van Joep wat verwarrend. Is hij nou tegen het gebruik van spoelmachines of tegen het gebruik van reinigers of allebei, of is hij tegen niet originele olie?
En dat laatste vind ik dan wel gezocht: je toch ook niet originele olie in je motorblok? Wat is dan überhaupt originele olie?
Verder begrijp ik dat ze bij Carrec normaal pas na 150K de olie verversen terwijl de adviezen van de spoelspecialisten toch eerder naar de 80-100K gaan.
En volgens Joep ververs je met de door hem gebruikte methode 90-95% van de olie. Ik zou dan denken dat je ook 90-95% van de vervuiling eruit haalt?
Mijn auto's zijn altijd gespoeld met spoelmachine en reiniger en ik heb echt nog nooit problemen gehad, behalve die ene keer dat ik er mee naar de dealer ging. Maar dat was echt een fout die te wijten was aan het niet goed opvolgen van de procedure.
Verder denk ik (is dus niet weet ik) dat problemen met de Volvo bakken na spoelen vooral in de beginjaren van het spoelen voorkwamen. Ik denk dat dit een combinatie is van onervarenheid en bakken die al behoorlijk op leeftijd waren, vaak meer dan 10 jaar oud en met ruim 200K op de teller en vaak ook al beginnende problemen met teveel slip en bonken. Automaatbak olie vervangen (hoe je dat ook doet) is sowieso geen reparatie maar een preventieve actie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Wanneer de spoelmachines de pomp van de bak gebruiken is er geen gevaar
Het gevaar is pas wanneer er een externe pomp gebruikt word die mogelijk meer druk heeft.
Gouwe schreef: ↑25.02.2024 - 17:07
Ik vraag me dat af FredHead of je de methode van Joep wel kunt gebruiken bij Volvo, want kun je bij de Aisin bakken wel de carterpan verwijderen? Ik heb begrepen dat het filter in ieder geval niet zo maar te vervangen is.
Kan me zelfs bij de Aisin bakken niet voorstellen dat het carter er niet vanaf kan.
Filter zal wel vast zitten dus vervang je het complete carter in plaats van dat deze los kan.
Als het carter niet los kan is de bak anders in sommige gevallen compleet af te schrijven omdat je er nergens meer "in" kan komen.
Jeroen stelde de vraag over een oudere Geartronic bak en daarbij kan dat sowieso wel gewoon.
remkot5 schreef: ↑24.02.2024 - 18:49
Echt n drain en fill, ca x Liter eruit en dezelfde hoeveelheid ATF olie is weer bijgevuld.
Althans, zo dacht ik dat t uitgevoerd was, na uitleg van de technician. Ik heb er niet bovenop gestaan.
Ik heb de afgetapte olie visueel beken. Op kleur en geur, voor wat het waard is.
En merk je verschil?
Hij schakelt mijnsinziens nu wat vloeiender door de versnellingen.
Volvo V60 T8 Inscription Denim Blue 2019
Volvo 850 T5 Dark Olive Pearl Sportsline 1996 Toyota Supra 3.0i turbo mkII targa 1992
JeroenSpock schreef: ↑25.02.2024 - 14:10
Vandaar mijn vraag of die flush die Joep laat zien ook werkt bij de Volvo bakken.
Dan laat je de auto het werk doen, en zonder blikje met reinigings meuk want die vertrouw ik ook niet meer.
Ja vast wel, ATR te Montfoort doet dit standaard bij alle ZF bakken. Een van de weinigen. Ze zijn gespecialiseerd in revisie van Mercedes bakken.
Zij gaven aan niet bij filter te kunnen komen, dienwordt daar dus niet ververst.
Eigenlijk is een bak prima manueel te verversen, maar dan moet je het eigenlijk zelf doen. Je hebt kant een klare 8 liter setjes bij volvo.
Het is niet dat ik het niet kan, maar laat het liever toch over aan een professioneel over, met een garantie waar ik hopelijk nooit beroep op hoeft te doen.
Bij zo'n jonge auto is het een ander verhaal inderdaad, maar bij een 16 jaar oude Volvo durf ik dat rustig zelf te doen als ik weet hoe het moet.
ZF is trouwens nog maar een paar jaar, in mijn S60 ligt zo'n Aisin bak, dochter van Toyota als ik het goed heb.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
JeroenSpock schreef: ↑27.02.2024 - 17:39
.....ZF is trouwens nog maar een paar jaar, in mijn S60 ligt zo'n Aisin bak, .......
Snap niet helemaal of je dit bedoelt Jeroen maar bij mijn weten ligt er geen ZF bak in een Volvo, maar uitsluitend Aisin.
Meer info over Aisin: https://www.aisin.com/en/profile/history/
Zie daar geen relatie met Toyota (anders dan dat Toyota ook Aisin bakken gebruikt). Mijn toenmalige werkgever DENSO is wel voortgekomen uit Toyota.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
De huidige 7 of 8 bakken in Volvo's zijn niet van ZF? Heb ik een keer een heel verhaal over gelezen, op dit forum dacht ik
Ook dat Aisin een dochter van Toyota zou zijn. Verder nooit aandacht aan besteed omdat ik niet zo van de automaten ben maar heb dat stukje dan net (verkeerd) onthouden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Ik neem aan dat je wel een automaat in de MB hebt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
ZF 6 bak vol automaat met koppelomvormer ligt daar in, en die schakelt beter dan de Aisin in de S60 maar nog steeds niet geweldig. Al heeft dat ook te maken met bezuinigingssoftware van motor en bak. Naar mijn mening een hele slechte beslissing voor de levensduur van beide.
Aisin en Toyota hebben trouwens wel iets met elkaar te maken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
JeroenSpock schreef: ↑28.02.2024 - 09:56
Aisin en Toyota hebben trouwens wel iets met elkaar te maken.
Heb je een link?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Check. Link is dus dat Aisin onderdeel is van de Toyota Group en dat o.a. Toyota Motor een financieel minderheidsbelang heeft in Aisin. Het is dus geen moeder-dochter relatie maar een systeem (Keiretsu) bedoelt om elkaar te beschermen teggen vijandige overnames: "this system helps insulate each company from stock market fluctuations and takeover attempts, thus enabling long-term planning in projects. It is a key element of the manufacturing industry in Japan." bron: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Keiretsu
Het hele financiële systeem in Japan voor bedrijven vind ik sowieso mooi: veel minder schulden en veel meer eigen geld en geen door hijgerige beleggers afgedwongen korte termijn beleid wat snel geld oplevert maar op de lange termijn vaak niet goed is voor een bedrijf.
Maar goed dwalen af van het onderwerp, sorry daarvoor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gisteren is de auto teruggekomen van de dealer. Ik herken hem nauwelijks. Wat een verschil. De auto is nu stuk rustiger, schakelt veel soepeler door de versnellingen heen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor