Probleem Geartronic xc70 D5 2007

Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Hoy Hoy,
Sinds paar dagen schakelt GT terug en niet meer op.
Wat is er aan de hand?

Na een rit van ca 90 km met 100 km/h merkte ik dat XC70 niet meer harder wou dan ca. 40 km/hbehalve met fors in de toeren klimmen. De bak bleef hangen in de 2. Na thuiskomst, we waren vlak bij, bleef de ventilator volop lopen terwijl koelvloeistof temperatuur gemiddeld was. Ook geen waarschuwingslampjes aan.

Daags daarna bleek koelvloeistof niveau laag. Na bijvullen en rondrijden bleek probleem weer te ontstaan.
Volvo specialist raadde aan om accu tijd los te koppelen. Gedaan ca. Half uur.

Vandaag weer proef gedraaid. Op schakelen gaat probleemloos. Dan zie ik als koelwater temperatuur in het midden van de meter staat ineens een piek waarna de GT
begint terug te schakelen. Uiteindelijk naar de 2 waarin hij Max blijft hangen. Afstand die ik dan betreffen heb in totaal is ca. 5 km. Alle keren blijft de ventilatie na stoppen en tijd fors doordraaien.
Wat meer laatste keer opviel is dat de verwarming het ook niet doet.
Iemand goede ideeën wat hier speelt? Mijn volvo specialist wist het zo ook niet terwijl dit normaal wel is 😬
Verder zit hij vol tot half maart ☺️
Bij voorbaat dank!!

LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dus de meter staat na 5 kilometer in het midden alsof hij op temperatuur is? En daarna schiet de temperatuur kort omhoog?
Je zou eens live kunnen kijken tijdens het rijden hoe warm de computer denkt dat de koelvloeistof is.

Blijft dat normaal zou mijn idee om eens contact op te nemen met een specialist voor automaatbakken.
Ik denk dat de bak ergens op reageert maar zo niet kan deze ook zelf een probleem hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Hoe kun je live kijken wat een computer registreert?
Ben auto technisch niet heel begaafd......
Grtz Lf
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

lekke koppakking

je hebt kvs verbruik
daardoor geen verwarming
daardoor oververhitting
daardoor blijft de fan overuren maken.

die GT zal wel in noodmodus schieten om de zaak af te willen koelen
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Oftewel, gauw de oliedop eens los draaien en kijken wat je aan treft.
Bij een lekke koppakking is dat mayonaise.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Denk ook wat redracer zegt dat ie in noodmodule gaat , zou het gaat zoeken in de koeling van de motor .
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Hoy Hoy,
Ff wat geduurd voordat ik heb kunnen kijken, door persoonlijke omstandigheden.
Met spanning olie dop los gedraaid....
Geen mayonaise 😅☺️
Dus dan geen lekke koppakking??
Iemand nog andere ideeën.
Grtz LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Little feat schreef: 10.03.2024 - 20:53 Hoy Hoy,
Ff wat geduurd voordat ik heb kunnen kijken, door persoonlijke omstandigheden.
Met spanning olie dop los gedraaid....
Geen mayonaise 😅☺️
Dus dan geen lekke koppakking??
Iemand nog andere ideeën.
Grtz LF
Mayonaise KAN een van de signalen zijn. Maar kan ook zijn dat daar totaal geen sprake van is. Wat Redracer bv aangeeft: koelvloeistof verlies. Dan wordt de koelvloeistof de cilinder in geperst, verbrand en komt als rook uit de uitlaat. Dan heb je dus geen koelvloeistof in de olie of olie in de koelvloeistof.

Als ik de symptomen zo lees ga ik met Redracer mee en is de koppakking kaduuk.
Daar kom je maar op een manier achter: compressietest bij een garagebedrijf.

Wat betreft mayonaise: Dit krijg je wanneer de koelvloeistof zich mengt met de motorolie. Maar een koppakking kan ook defect zijn zonder dat deze twee vloeistoffen met elkaar in aanraking komen.

Overigens, kan je in het expansievat van de koelvloeistof ook drap tegenkomen. Beetje mayonaise achtig. Kan... maar hoeft niet.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En mayonaise onder de olievuldop kan ook gewoon wijzen op veel te veel korte ritjes waardoor de olie nooit echt warm wordt en dan heeft dat dus ook niets te maken met een lekke koppakking.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

weet je nog het verhaal van kick ;

viewtopic.php?t=88945
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gouwe schreef: 11.03.2024 - 08:44 En mayonaise onder de olievuldop kan ook gewoon wijzen op veel te veel korte ritjes waardoor de olie nooit echt warm wordt en dan heeft dat dus ook niets te maken met een lekke koppakking.
Precis. Oliedamp en condens wat samenklontert oa onder de kleppendeksel en olievuldop
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Snap ik..
Alleen positieve bevindingen zeggen wat....
Heb alleen geen witte rook gezien bij het wegrijden.
Wat daar verder, denk ik, tegen pleit is dat de koel vloeistof uit het expansie vat wordt gepest.
En dat is niet war ik bij een lekke koppakking verwacht.
Jullie wel?
Grtz LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Expansievat is de zwakste plek wanneer er sprake is van een te hoge druk. Dus die stort gewoon over.
Als de druk in het koelsysteem te hoog is, eerst via het pijpje, daarna kan zelfs de dop het begeven.

Witte rook ontstaat als de koelvloeistof lekt naar één van de cilinders. Daar wordt het als het ware "verbrand" Eigenlijk is het waterdamp.
Maarrrrr...
Een scheurtje kan er ook voor zorgen dat de cilinder druk opbouwt in het koelsysteem. De cilinder werkt dan als een soort compressor. Wanneer de druk te hoog wordt komt het koelwater bij de zwakste plek naar buiten. In dit geval het expansievat.

In dit laatste geval ontstaat er geen witte rook want het komt niet in één van de cilinders.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Heb het verhaal van Kick gelezen.
Bizar.
DANK voor jullie mee denken!

Dus alleen witte rook bij KVS in motor.
En bij de tweede mogelijkheid is er wel een verbinding tussen cilinder en KVS systeem maar vindt er alleen warmte wisseling plaats met druk opbouw?? Waarom koelt het dan niet gewoon af via de normale weg??
Hoop dat mijn Volvo specialist het sneller vindt dan zijn dealer ☺️
Grtz LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Het koelt niet af omdat het systeem onder druk staat en de thermostaat wordt dichtgedrukt. Dat verklaart ook dat de kachel niet warm wordt.

Het koelsysteem bestaat uit twee circuits. Een kort en een verlengd.
Wanneer de motor koud is, staat de thermostaat gesloten. Start je de motor en draait deze warm, dan opent de thermostaat het tweede circuit. Dat is het circuit waaraan ook de kachel in zit. Meestal duurt dit even. De koelvloeistof moet tot ongeveer 85/90°C zijn opgewarmd.

Bij een compresserende koppakking lek werkt enkel het korte circuit. Maar, omdat de motor meer warmte produceert dan het systeem kan koelen, raakt de motor oververhit.
De twee circuits zijn zo afgestemd dat deze samen voldoende koeling genereren voor een warme motor. Tenzij... allerlei factoren zoals berghellingen, overbelading, hete zomerdag enz een rol gaan spelen. Dan slaat de Fan aan.
Als een van de twee circuits wegvalt krijgt de motor te weinig koeling. Dan maakt de fan overuren, kan het niet meer bijbenen met allerlei gevolgen.

Soms kan zelf een kapotte thermostaat de oirzaak zijn van een kapotte koppakking. Als deze niet opent krijgt de motor te weinig koeling. De motor raakt oververhit. Rij je hier iets te lang mee door, dan kan er ergens een deeltje van de koppakking verbranden/scheuren.

Maar er zijn nog wel een aantal oorzaken te noemen waardoor een koppakking kapot gaat.

Dit was mijn spreekbeurt 😉
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Oftewel , niet meer mee rijden .
Naar je specialist ermee €1500 aftikken en door ! 😁👍
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Bedankt voor gedetailleerde uitleg!

Nog een keer een proefrit gedaan. Zelfde resultaat.
Anwb gebeld om te kijken wat zij denken....
Ik hou jullie op de hoogte!
Grtz LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

PS had toevoeging redracer niet gelezen voor het rijden 😬
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

hier nog een zoektocht ;
viewtopic.php?t=93872
Gebruikersavatar
Little feat
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 30.10.2010 - 22:38

Hoy Hoy,
Gisteren nog beoordeeld door WW. Voorlopige diagnose defecte KVS pomp en daarnaast een distributieriem die er langzaam vanaf loopt.
Is op transport naar volvo specialist dus 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Grtz LF
Happy driver of XC 70 Summum GT 2007, D5, 185 PK, 410K & increasing steadily
855 1995 , 170 pk, 365K & sold
V70 2002, D5, Comfortline, 163 PK, 475K & sold
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”