Aanschaf andere XC60: benzine of plug-in hybride ?
Geplaatst: 27.02.2024 - 11:26
Momenteel rij ik een XC60 D5 (MY16) maar gezien de stijging van de houderschapsbelasting (nu 191 euro / maand) en de stijging van de diesel aan de pomp
denk ik er over na om een andere, nieuwere XC60 aan te schaffen. Momenteel rij ik voor woon-werk verkeer 100 km drie keer per week (totaal dus 300 km)
Op jaarbasis was dit vorig jaar totaal ca. 17000 km incl andere ritten.
Ik vraag mij af wat ik beter zou kunnen aanschaffen, een benzine uitvoering of een plug-in hybride...
Het voordeel (houderschapsbelasting) voor een plug-in hybride loopt ook af in 2025.
Ik zag trouwens dat veel van de plug-in hybrides niet eens in aanmerking komen voor korting
omdat ze zowiezo al meer uitstoten als 50 g/km .
De plug-in hybride weegt ook nog ca. 370 kg zwaarder als de benzine uitvoeringen hebben vaak maar een actieradius van 30 a 35 km.
Dit betekend voor het woon-werk verkeer dat ik dan 70 km een 370kg zwaardere auto voorttrekt..... met waarschijnlijk een hoog benzine verbruik!
Ik weet dat de nieuwste uitvoeringen ca. 70 km kan rijden, maar deze zijn als occassion nog erg prijzig.
Ook heb ik gelezen dat "Transport and Environment" heeft onderzocht dat een plug-in hybride bij een lege accu de CO2 uitstoot wel 300 tot 800% hoger ligt als de door de fabriek opgegeven waarde! Ook lees je dat de inruilwaarde na 2025 drastisch zal dalen voor de plug-in hybride. Dit zal trouwens ook wel gelden voor benzine en diesels....
In dat zelfde verhaal staat ook dat Plug-in hybrides over 5 jaar hun verbruiksgegevens moeten doorsturen naar een Europese data bank.
waarschijnlijk word dat geregistreert door de auto en zal worden uitgelezen in de garage. Als je dan veel verbruikt zal je wel hoger worden aangeslagen (?)
Wie heeft ervaring met het gebruik van de plug-in hybride en is dit alleen maar interessant als je werk binnen het bereik van de 30 a 35 km ligt?
Wat zullen jullie doen, een benzine of plug-in hybride aanschaffen of gewoon door blijven rijden in de D5 diesel (212.000 km stand) euro 6 motor ??
denk ik er over na om een andere, nieuwere XC60 aan te schaffen. Momenteel rij ik voor woon-werk verkeer 100 km drie keer per week (totaal dus 300 km)
Op jaarbasis was dit vorig jaar totaal ca. 17000 km incl andere ritten.
Ik vraag mij af wat ik beter zou kunnen aanschaffen, een benzine uitvoering of een plug-in hybride...
Het voordeel (houderschapsbelasting) voor een plug-in hybride loopt ook af in 2025.
Ik zag trouwens dat veel van de plug-in hybrides niet eens in aanmerking komen voor korting
omdat ze zowiezo al meer uitstoten als 50 g/km .
De plug-in hybride weegt ook nog ca. 370 kg zwaarder als de benzine uitvoeringen hebben vaak maar een actieradius van 30 a 35 km.
Dit betekend voor het woon-werk verkeer dat ik dan 70 km een 370kg zwaardere auto voorttrekt..... met waarschijnlijk een hoog benzine verbruik!
Ik weet dat de nieuwste uitvoeringen ca. 70 km kan rijden, maar deze zijn als occassion nog erg prijzig.
Ook heb ik gelezen dat "Transport and Environment" heeft onderzocht dat een plug-in hybride bij een lege accu de CO2 uitstoot wel 300 tot 800% hoger ligt als de door de fabriek opgegeven waarde! Ook lees je dat de inruilwaarde na 2025 drastisch zal dalen voor de plug-in hybride. Dit zal trouwens ook wel gelden voor benzine en diesels....
In dat zelfde verhaal staat ook dat Plug-in hybrides over 5 jaar hun verbruiksgegevens moeten doorsturen naar een Europese data bank.
waarschijnlijk word dat geregistreert door de auto en zal worden uitgelezen in de garage. Als je dan veel verbruikt zal je wel hoger worden aangeslagen (?)
Wie heeft ervaring met het gebruik van de plug-in hybride en is dit alleen maar interessant als je werk binnen het bereik van de 30 a 35 km ligt?
Wat zullen jullie doen, een benzine of plug-in hybride aanschaffen of gewoon door blijven rijden in de D5 diesel (212.000 km stand) euro 6 motor ??