Pagina 1 van 2

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 12:05
door 1972Robert
Hallo,

ben zoekende naar een V70 maar wordt niet helemaal wijs uit de diverse motoren en welke nu de olieverbruik en bijbehorende issues hebben. De D4 zou hoog olieverbruik kunnen hebben maar om welke D4 gaat het dan ? De 4 of 5 cilinder ? En hoe zit dat bij de D3 ?

Auto's die ik op het oog heb:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... et=unknown

Alvast bedankt voor de reacties.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 14:07
door fredhead
Van de D4 is de 4 cilinder (2 liter VEA blok) degene met kans op olieverbruik.
Vanaf een bepaald bouwjaar is dit ook opgelost.
De D3 zou hier veel minder gevoelig voor zijn.

Van de auto's uit jouw lijstje zijn de D4's dus degenen met het risico op olieverbruik, tenminste ik weet het bouwjaar niet zo dus dit "roep" ik dan nu.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 19:35
door redracer
t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
2.0 5 cil 163pk D4
Deze hoor je nog wel eens koppakking maar geen olie , in feite ouder blok in nieuw model.

na 2014
2.0 4 cil vea 120pk D2
2.0 4 cil vea 150pk D3
2.0 4 cil vea 181pk D4
dit zijn de olie issue blokken , allemaal dezelfde op software na .

makkelijkste is dus naar de pk's te kijken.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 20:20
door Volvolof
Aanvulling: De 163pk heeft jarenlang D3 geheten. Bij de introductie van de 136pk D3 is de 163pk D4 genoemd.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 21:10
door teebee
redracer schreef: 01.03.2024 - 19:35 t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
2.0 5 cil 163pk D4
Deze hoor je nog wel eens koppakking maar geen olie , in feite ouder blok in nieuw model.

na 2014
2.0 4 cil vea 120pk D2
2.0 4 cil vea 150pk D3
2.0 4 cil vea 181pk D4
dit zijn de olie issue blokken , allemaal dezelfde op software na .

makkelijkste is dus naar de pk's te kijken.
Ik heb een V60 2.0 5 cylinder gehad met 163 pk uit 2012
Had de V70 een ander blok dan?

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 21:37
door redracer
het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 22:33
door Sammmyvannorel
Als je het kenteken checkt op rdw zie je direct hoeveel cilinders hij heeft, of je slingert hem aan dan hoor je het wel 🙂

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 22:52
door teebee
redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 01.03.2024 - 22:55
door Sammmyvannorel
teebee schreef: 01.03.2024 - 22:52
redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….
Als ik me niet vergis is dat blok halverwege het jaar ( de 163pk versie) omgekat naar d4

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 00:16
door teebee
Sammmyvannorel schreef: 01.03.2024 - 22:55
teebee schreef: 01.03.2024 - 22:52
redracer schreef: 01.03.2024 - 21:37 het gaat over de V70 , in elk ander model en of jaartal is het weer anders.

Een D4 hebben zegt dus weinig , dat kan dus een 2.0 5 cil 163pk een 2.0 4 cil 181pk / met later 190pk of zelfs een geknepen D5 blok = 2.4 D4 181pk zijn.

Zelfde geld voor de D5 die had 163pk 185pk 200pk 205pk 215pk 220pk 235pk
Kan me haast niet voorstellen dat een V60 D3 2.0 (5 cylinder 163pk) blok uit 2012 anders heette dan het 163pk blok van de V70 uit datzelfde jaar….
Als ik me niet vergis is dat blok halverwege het jaar ( de 163pk versie) omgekat naar d4
Dat zou kunnen, de info van Redracer (D3, 136pk tm 2014) klopt volgens mij iig niet.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 08:50
door quickstep
Om het nog wat complexer te maken:

D3 136 kan met een Polestar Tuning (vanuit Volvo dealer) naar D4 163pk aangepast worden.
Dit is mijn V70 uit zomer 2014.

In de brochure van dat jaar staat ook de D4 181 pk (4 cylinder).

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 08:56
door redracer
met nog meer woorden ;
het gaat om het laatste model !! vanaf mei 2013 dus. Daar heb je de nieuwe neus met nog een blok uit de vorige serie. De D3 is dan een 2.0 5 cil 136pk ( geleverd 13-15 ) en ook nog de oude D4 163pk heel even alleen in 13 ( dit is die D3 waar teebee het over heeft )
Om het nog verwarrender te maken daarvoor was dat 163pk blok ook als D5 en 2.4D 😁

Het klopt dus wel hetzij voor 1 jaar om het verschil met de 136pk te duiden in 2013 .

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 09:34
door fredhead
quickstep schreef: 02.03.2024 - 08:50 Om het nog wat complexer te maken:

D3 136 kan met een Polestar Tuning (vanuit Volvo dealer) naar D4 163pk aangepast worden.
Dit is mijn V70 uit zomer 2014.
Dit maakt het niet complexer want dan staat de auto nog altijd als D3 op kenteken

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 10:16
door teebee
redracer schreef: 01.03.2024 - 19:35 t/m 2014
2.0 5 cil 136pk D3
Ergo… dit is niet (geheel) juist.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 13:15
door redracer
jaahaawehel want TS vroeg om het laatste model . En juist tijdens dit model is die naam veranderd ( hetzij voor 1 jaar ) zoals volvolof al schreef .

En lees dan mn eerste bericht nog eens .

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 02.03.2024 - 19:53
door Rippie V70
Kijk gewoon even naar de motorcode. D5204t...is 5 cilinders D4204t.... is 4. Die 4cilinder is de oliezuiper. En als je voor de 5 pitter gaat, (net als ik) en je hebt een caravan, let dan ook op de dubbele koelfan achter de radiateur. Die heb je wel nodig bergop,😉

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 03.03.2024 - 08:27
door 1972Robert
Dank voor de reacties allemaal. Weet in ieder geval dat ik van de 4 cylinders beter weg kan blijven. D3 of D4 is minder spannend, aantal cylinders zegt dus meer over kwaliteit blok.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 04.03.2024 - 13:16
door 0000vt
Klopt. Met vijf cilinders zit je het beste, en het lekkerste.

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 06.03.2024 - 12:31
door waal70
Een olieblok met nieuwe set zuigers en zuigerveren is ook prima, moet dan duidelijk worden uit de onderhoudshistorie. Inmiddels hoor ik van best een aantal die de ingreep hebben ondergaan, dus dat is een nuance op "het weg blijven van"

D3, D4, 4 cylinder, 5 cylinder.

Geplaatst: 06.03.2024 - 13:41
door Frits V70
waal70 schreef: 06.03.2024 - 12:31 Een olieblok met nieuwe set zuigers en zuigerveren is ook prima, moet dan duidelijk worden uit de onderhoudshistorie. Inmiddels hoor ik van best een aantal die de ingreep hebben ondergaan, dus dat is een nuance op "het weg blijven van"
Is met die ingreep het probleem dan blijvend verholpen?