Pagina 1 van 1

Accu percentage bij vertrek, wat is dat?

Geplaatst: 02.03.2024 - 17:26
door PdJ
Hallo allemaal,

Als je een route via Google Maps in de C40 plant, dan zie je de resterende accu-lading bij aankomst. Logisch voor mij.
Maar er staat ook een "accu percentage bij vertrek". Wat is dat? Ik probeer te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt, maar kom er nog niet uit. Zie voorbeeld van een rit waarbij de accu-lading voor aanvang van de reis op 78% staat.

Groeten,
Patrick

Accu percentage bij vertrek, wat is dat?

Geplaatst: 03.03.2024 - 11:30
door S80 Executive
Dat is het percentage waarmee je weer thuis komt, als je dezelfde route terug rijdt.

Accu percentage bij vertrek, wat is dat?

Geplaatst: 03.03.2024 - 13:35
door HeinvdW
Ervan uitgaande dat je auto een 80 kW batterij heeft, betekent het dat Google - samen met de gegevens die de auto aanreikt - ervan uitgaat dat die 23,8 kWh/100 km verbruikt.
Benieuwd welke mening de Volvo app er op na houdt.

Accu percentage bij vertrek, wat is dat?

Geplaatst: 09.03.2024 - 16:31
door PdJ
S80 Executive schreef: 03.03.2024 - 11:30 Dat is het percentage waarmee je weer thuis komt, als je dezelfde route terug rijdt.
Dank je! Dat is het idd. als ik het bekijk met een aantal routes deze week.
De vertaling is een beetje krom wat dat betreft. Aankomst is de heenweg en vertrek betekend heen en weer terug.

Accu percentage bij vertrek, wat is dat?

Geplaatst: 09.03.2024 - 16:45
door PdJ
HeinvdW schreef: 03.03.2024 - 13:35 Ervan uitgaande dat je auto een 80 kW batterij heeft, betekent het dat Google - samen met de gegevens die de auto aanreikt - ervan uitgaat dat die 23,8 kWh/100 km verbruikt.
Benieuwd welke mening de Volvo app er op na houdt.
De auto heeft de 82kW (79 netto) batterij.
Is nog vrij nieuw, weinig km's. Maar de ODO met ~1000km geeft nu een gemiddelde aan van 20,3kW/100km.
Met 90% opladen geeft die dan een bereik van 390km aan, maar 350 is meer reeel. Rijd ook niet altijd op eieren...

Een tikkie meer (500 reele km's) zou fijn zijn, dat was ik zo gewend :), maar als ik een beetje reken dan levert de EV toch goede prestaties!

In mijn vorige auto reed ik LPG met een tank van 50 liter (netto) en een verbruik van 1 op 10.
De energetische waarde van een liter LPG is 7,5kW (wiki).
Op 100 km, met 10 liter LPG, had ik dan dus 75kW verbruikt. Nu met de C40 tussen de 20-25kW! Dat is een factor 3 minder.
Zelfs als ik wat door zou 'trappen' en een gemiddeld verbruik van 35kW/100km zou scoren, dan is dat nog de helft van verbranden en dus een prima waarde.
Andersom bekeken, met die 79kW batterij heb ik dus het equivalent van ca. 10 tot 11 liter LPG bij me. Dat is een heel klein tankje.

Tikkie meer zou fijn zijn :) en volgens mij gaat het daar ook wel naar toe.
Met zo'n 150 extra reele km's zou ik dus een accu van ~110kW nodig hebben. Volgens mij krijgen veel nieuwe EV's (in het hogere segment) allemaal al een accu van >100kW). En wie weet wat er weer met nieuwe technologie over aantal jaar komt. Kwestie van tijd.