Pagina 1 van 1

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 14:56
door Terminator007
De meningen verschillen of het kan :

Om maar met de deur in het Volvo-huis te vallen, 5W40 gebruiken boven de 200.000 km volgens specificatie zou je de W30 moeten gebruiken maar diverse andere Volvo V50 gebruikers zeggen dat het geen kwaad kan vanwege de hoge km stand.

Wat is jullie mening ?

Terminator

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:32
door Fredhead
Kwaad kan het zeker niet.
De vraag is, waarom zou je het willen? Heb je olieverbruik of ben je bang dat dit gaat gebeuren?

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 17:41
door Terminator007
Nog niet, maar als het zover is probeer ik zeker de W40

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 18:27
door raspaardje
Heb altijd Kroon 5W40 in mijn 2.0 benzine gehad, van 68k t/m 208k km
Hier geen slag verkeerd mee geslagen.

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 19:03
door Volvolof
De W hoort trouwens bij de 5 “Winter”. De 30/40 is een maat voor de viscositeit bij hogere temperaturen. Ik ben ervan overtuigd dat 40 beter is voor de motor, maar 30 zou een grammetje CO2 kunnen schelen door iets lagere wrijving. Sinds de introductie van de dunne 30 en zelfs 20 olie zijn er heel veel fabrikant eigen specificaties gekomen om problemen te voorkomen. Voor circuit gebruik is er niet voor niets 10w60 racing oil. Goede bescherming bij hoge temperaturen.

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 19:17
door redracer
Volvolof schreef: 13.03.2024 - 19:03 De W hoort trouwens bij de 5 “Winter”. De 30/40 is een maat voor de viscositeit bij hogere temperaturen. Ik ben ervan overtuigd dat 40 beter is voor de motor, maar 30 zou een grammetje CO2 kunnen schelen door iets lagere wrijving. Sinds de introductie van de dunne 30 en zelfs 20 olie zijn er heel veel fabrikant eigen specificaties gekomen om problemen te voorkomen. Voor circuit gebruik is er niet voor niets 10w60 racing oil. Goede bescherming bij hoge temperaturen.
100% eens , kan gewoon en wellicht zelfs beter

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 13.03.2024 - 20:44
door Fredhead
5W30 is een behoorlijk normale olie qua "dikte" en met normaal gebruik prima toereikend voor het Nederlands klimaat.
Staan op internet mooie grafieken van het temperatuurbereik van de verschillende oliën.

10W60 is in ieder geen vergelijking voor een auto die normaal wordt gebruikt.

Zolang de auto geen olie verbruikt of er geen andere redenen zijn om "over te stappen" naar een iets dikkere olie zou ik het gewoon bij 5W30 laten.
Het is tenslotte geen 5 of 0W20 wat erin zit :)

V50 boven de 200.000 km (5W30) —-> (5W40)

Geplaatst: 14.03.2024 - 09:29
door corsa_gsi
Volvolof schreef: 13.03.2024 - 19:03 Voor circuit gebruik is er niet voor niets 10w60 racing oil. Goede bescherming bij hoge temperaturen.
Hier Kendall GT-1 Racing Green 20w50 in de race auto.

In de Volvo de aanbevolen 5w30 en in de Astra een 5w40, beiden Shell Helix Ultra.